Aktualności

BIEDRONKI – MAJ

Temat: Moja mama umie czarować

  1. „Pomóż mamie naprawić księżyc” – ćwiczenia w opowiadaniu.

Wykonanie ćwiczeń z KP4, s. 26. Opowiadanie bajki przez dzieci na podstawie ilustracji oraz naklejanie

wyciętego z kolorowego papieru rogu księżyca na ostatnim obrazku.

  1. Słuchanie opowiadania J. Papuzińskiej Jak nasza mama zreperowała księżyc z książki Nasza mama czarodziejka.

Jak nasza mama zreperowała księżyc

Mama opowiadała, że obudziła się w nocy, bo księżyc świecił jej prosto w twarz.

Wstała z łóżka, aby zasłonić okno. I wtedy usłyszała, że ktoś pochlipuje na dworze. Więc

wyjrzała oknem, ciekawa, co tam się dzieje. I zobaczyła, że księżyc świeci na niebie

z bardzo smutną miną, a po brodzie, osłoniętej małą białą chmurką, płyną mu łzy.

– Co ci się stało? – spytała nasza mama. Dlaczego płaczesz?

– Buuuu! – rozpłakał się wtedy księżyc na cały głos – chciałem zobaczyć, jak wygląda

z bliska wielkie miasto, spuściłem się na dół, zaczepiłem o wysoką wieżę i obtłukłem

sobie rożek!

Księżyc odsunął białą chmurkę i mama zobaczyła, że ma utrącony dolny róg. Wyglądał

zupełnie jak nadłamany rogalik.

– Co to będzie! – lamentował księżyc. – Kiedy zrobię się znów okrągły, będę wyglądał

jak plasterek sera nadgryziony przez myszy! Wszyscy mnie wyśmieją!

– Cicho – powiedziała mu mama. – Cicho, bo pobudzisz dzieci. Chodź tu na balkon,

połóż się na leżaku i poświeć mi, a ja spróbuję wymyślić jakąś radę na twoje zmartwienie.

Księżyc podpłynął do balkonu i ułożył się ostrożnie na leżaku. A mama założyła

szlafrok, pantofle i poszła do kuchni. Cichutko wyciągnęła stolnicę, mąkę, jaja, śmietanę

i zagniotła wielki kawał żółciutkiego ciasta. Z tego ciasta ulepiła rożek, taki, jakiego brakowało

księżycowi.

– Siedź teraz spokojnie – powiedziała – to ci przyprawię ten twój nieszczęsny rożek.

Okleiła mama księżycowi brodę ciastem, równiutko, i wylepiła taki sam rożek, jak

ten, co się obtłukł. Potem wzięła jeszcze parę skórek pomarańczowych i tymi skórkami,

jak plastrem, przylepiła ciasto do księżyca.

– Gotowe! – powiedziała. – Za kilka dni rożek ci przyrośnie i będziesz mógł te plasterki

wyrzucić. Ale pamiętaj, na drugi raz nie bądź gapą, omijaj sterczące dachy i wysokie

wieże. Przecież mogłeś się rozbić na kawałki!

  1. „Mama i księżyc” – rozmowa na temat treści opowiadania.

– Co usłyszała mama, gdy wstała, żeby zasłonić okno?

– Kogo zobaczyła mama, gdy wyjrzała przez okno?

– Dlaczego księżyc płakał?

–W jak sposób księżyc obtłukł sobie rożek?

– Co mama obiecała księżycowi?

–W jaki sposób mama naprawiła księżyc?

– O co mama poprosiła księżyc?

  1. „Pokaż, jak…” – zabawa ruchowo-naśladowcza.

Dzieci poruszają się w rytm akompaniamentu granego przez dorosłego. Podczas przerwy w muzyce dorosły mówi: Pokaż, jak: mama tańczy, pracuje na komputerze, zmywa naczynia, myje okna itp.

 

26.05.2020

Temat: Kochani rodzice

 

  1. „Co wyczarują rodzice?” – opowiadanie o ilustracji. Wykonanie ćwiczeń z KP4, 27.

Zgadnij, co wyczarują rodzice z dziećmi. Nalep obok ilustracji to, co udało im się zrobić.

Jakie jeszcze inne rzeczy można wyczarować wspólnie z rodzicami?

  1. „Kwiatek” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem kolorowego papieru, guziczków, bibuły,

sznureczków, kleju, nożyczek i kartonu. Wykonanie laurki według własnego pomysłu.

  1. Pomagam mamie – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dzieci poruszają się po sali przeskakując z nogi na nogę. Na hasło „pomagamy mamie” zatrzymują się i naśladują: wieszanie prania, trzepanie dywanów, odkurzanie.

 

Ciekawe linki:

https://panimonia.pl/2017/10/29/ja-moja-rodzina-gigapaka-przedszkolaka/

http://mollymoocrafts.com/handprint-art-kids/

https://boberkowy-world.blogspot.com/2018/05/warsztatowelove-torebka-i-wazonik.html

http://krokotak.com/2016/02/i-vlove-my-family/

https://www.easypeasyandfun.com/mothers-day-crafts-for-kids/

https://www.easypeasyandfun.com/fathers-day-crafts/

 

27.05.2020

Temat: Przyjęcie dla mamy i taty

 

  1. „Koraliki dla mojej mamy” – ćwiczenie manualne.

Nawlekanie na kolorową wstążeczkę

pokolorowanych wcześniej mazakami / farbami rurek makaronowych.

  1. „Zapraszamy do stołu” – pokaz.

Dorosły gromadzi dziecko/ dzieci wokół stołu, na którym na rozłożonej serwetce ustawia naczynia obiadowe: talerz płaski, na nim talerz głęboki, po prawej stronie nóż, łyżkę, a po lewej widelec. Nad talerzem  kładzie łyżeczkę, a obok niej po prawej

stronie stawia kubek. Następnie prosi dziecko o ułożenie w taki sam sposób swoich naczyń i sztućców.

  1. „Smakołyki i koraliki” – ćwiczenia w liczeniu.

Wykonanie ćwiczeń z KP4, s. 28–29.

Liczenie dzieci i smakołyków ułożonych na talerzach. Dorysowywanie tylu smakołyków,

żeby każde dziecko miało po jednym przysmaku. Kolorowanie kwiatów z serduszek

według wzoru. Dorysowywanie tylu korali na sznurku, ile wskazuje kod.

  1. Nauka piosenki o mamie

 

https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE ,, Dziękuję mamo, dziękuję Tato”

 

Propozycje innych piosenek :

https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g

https://www.youtube.com/watch?v=b-ECatfl-8U

https://www.youtube.com/watch?v=X6ZpumEE3xs

https://www.youtube.com/watch?v=9EaJmJhPiqE

https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc

https://www.youtube.com/watch?v=ZxgFEtsfIBs

https://www.youtube.com/watch?v=hiYZStxAZpI

https://www.youtube.com/watch?v=A014gTIAeng

https://www.youtube.com/watch?v=_VaSqxGc4gU

https://www.youtube.com/watch?v=qdiVaBPSwa8

https://www.youtube.com/watch?v=MYqFPa1mrXo

https://www.youtube.com/watch?v=frYfZYeBO4k

https://www.youtube.com/watch?v=mwQ3eWE8XUY

https://www.youtube.com/watch?v=0qux1uEV4yw

 

 

28.05.2020

Temat: Zawody moich rodziców

 

  1. „Zawody” – praca z obrazkiem. Wykonanie ćwiczeń z KP4, 30–31.

– Jakie zawody wykonują dorośli przedstawieni na ilustracjach?

– Jakich przedmiotów używają w swojej pracy?

– Kim chcesz zostać, gdy dorośniesz?

Chętne dzieci kolejno wypowiadają się na temat zawodów, które chciałyby wykonywać

w przyszłości.

  1. „Moja praca” – zabawa ruchowo-naśladowcza.

Dzieci podskakują w rytm akompaniamentu . Podczas przerwy w muzyce ustawiają się w wyznaczonym  miejscu, a jedno z nich, a dorosły pokazuje czynności osoby wykonującej dany zawód.

  1. „Kto to taki?” – rozwiązywanie zagadek słownych

 

To pracownik poczty.

Jest nam dobrze znany.

Przynosi ludziom listy,

paczki i reklamy. (listonosz)

 

Ona szyje na maszynie

piękne suknie i spódniczki.

Igłą sprawnie i dokładnie

przyszyje guziczki. (krawcowa)

 

Każdej nocy pracuje.

Miesza ciasto i wałkuje.

Bułki, chleby i chałeczki

z mąki wyczaruje. (piekarz)

 

Gdy masz katar, gorączkę,

on zawsze ci pomoże.

Przepisze lekarstwa,

skieruje nad morze. (lekarz)

 

Na skrzyżowaniu porządku pilnuje,

Jak trzeba to i ruchem pokieruje (policjant)

 

  1. „O jakim zawodzie myślę?” – zabawa słowna.

Wybrane dziecko opisuje w kilku zdaniach zawód, który ma na myśli, np.: jest bardzo odważny, pracuje w dzień i w nocy, jeździ czerwonym samochodem, niedawno pomagał zdjąć małego kotka z drzewa… Dorosły musi odgadnąć o jaki zawód chodzi. Zabawę można również zamienić i to dorosły opowiada, a dziecko musi zgadnąć.

 

 

29.05.2020

Temat: Moja rodzina

 

  1. Moja rodzina prezentacja multimedialna

https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg&feature=youtu.be

  1. Opisywanie ilustracji „Rodzina”
    – liczenie członków rodziny na ilustracjach
    – dzielenie wyrazów na sylaby „ma-ma”, „ta-ta”, „brat”, itp.
    – czytanie całościowe wyrazów MAMA, TATA
    – układanie zdań z wyrazami: mama, tata, babcia, dziadziuś, siostra, brat
  2. Zabawa ruchowa „Halo mamusia”
    Dzieci poruszają się zgodnie z rytmem wystukiwanym na bębenku. Na hasło „jeden” – naśladują rozmowę przez telefon, mówiąc „halo mamusia”; „dwa” – wykonują ukłon, mówiąc „dzień dobry tatusiu”.
  3. Praca plastyczna – „Portret mojej rodziny w ramce”.

Narysowanie kredkami portretu swojej rodziny. Przy pomocy dorosłego wykonanie ramki
z tekturki. Ozdobienie jej wg pomysłu.

https://www.coloringsquared.com/worksheet/mothers-day-holiday-color-number/

https://www.coloringsquared.com/worksheet/fathers-day-holiday-color-number/

https://eduzabawy.com/karty_pracy/puzzle2/

 

 

 

 

Poniedziałek  18.05.2020

Temat: Mój podwodny świat.

  1. Oglądanie z dzieckiem ilustracji przedstawiających podwodny świat. Wypowiadanie się dziecka na temat życia w głębinach.

 

 

  1. Zabawa ruchowa – ,,Głodne rybki”. Na komendę rodzica: Rybki pływają! dziecko biega przy akompaniamencie muzyki. Podczas przerwy w muzyce rodzic wykonuje dłonią ruch przypominający karmienie rybek, a  dziecko podbiega do rodzica kuca
    i zjada sypany pokarm.
  2. Akwarium” – ćwiczenia w liczeniu i opowiadaniu. Wykonanie ćwiczeń z Kartach Pracy 4, 22–23.

        Kolorowanie rybki i roślin, liczenie, ile rybek mieszka w akwarium Julki.   Nalepianie  przy akwariach pojemników z pokarmem dla rybek i dla żółwia. Wypowiadanie się na  temat tego, co musi się znaleźć w akwarium, żeby zwierzęta miały dobre warunki do życia.

  1. Zabawa plastyczna- ,,Kolorowe rybki”. Rysowanie kredą na chodniku rybek oraz innych mieszkańców podwodnego świata.
  2. ,, Rybka ćwiczenie grafomotoryczne” . Łączenie ołówkiem kropek, kolorowanie rybki.

 

Ciekawe linki do wykorzystania:

https://www.youtube.com/watch?v=PiayEX0bqjo- ,,Morskie zwierzęta”- film edukacyjny dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=uYMe4FL23Vg- Gdzieś w głębinach morski fal- piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=VHqPsyQ03jo- Ryba – Jak narysować rybę
– Rysowanie dla dzieci krok po kroku.

 

Wtorek 19.05.2020

Temat : Czytamy z rybkami

  1. „Łowienie rybek” – zabawa sprawnościowa. Na wyciętych z kartonu rybkach rodzic nakleja małe magnesy. Do patyka przywiązuje cienki sznurek, a na jego końcu przywiązuje śrubkę. Zadaniem dzieci jest takie manipulowanie wędką, żeby śrubka połączyła się z magnesem na   rybkę.
  2. „Bul, bul” – zabawa logopedyczna. Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające następujące   zwierzęta i ustala dźwięki, jakie mają wydawać: wieloryb – sssss, węgorz – szszszsz, konik morski – bul, bul, bul, rekin – dul, dul, dul. Zadaniem dziecka  jest wybrzmiewanie odpowiednich dźwięków w zależności od pokazywanego obrazka.

 

 

 

  1. „Czego potrzebuje rybka?” – ćwiczenia w czytaniu globalnym. Rodzic prezentuje dziecku wyrazy: AKWARIUM, RYBA, GLON, WODA, KREWETKA, TERMOMETR, FILTR, ZAMEK, POKARM, KAMYK i wspólnie z nim je odczytuje. Następnie dziecko dzieli wyrazy na sylaby oraz określaja w nich pierwszą i ostatnią głoskę.

 

AKWARIUM

RYBA

GLON

WODA

KREWETKA

TERMOMETR

FILTR

ZAMEK

POKARM

KAMYK

  1. Rybka” – ćwiczenie graficzne przy muzyce. Dziecko siada za rodzicem. Rodzic włącza muzykę , a dziecko rysuje palcem na plecach rodzica kształt  fal, ryby, rośliny akwariowej, kamyka, muszelki, bąbelków wody itp..

 

 

 

 

 

 

 

 

Ciekawy link do wykorzystania :

https://www.youtube.com/watch?v=IOFsePOnYjA- Let’s Play  Wodny Świat Rybki MiniMini • dla dzieci po Polsku, Nauka, Zabawa, Bajki, Gry dla dzieci

Środa 20.05.2020

Temat: Kto mieszka w stawie.

  1. Nauka na pamięć wiersza Doroty Gellner Ryba.

 

,,Ryba”

– Czy ryba

jest szczęśliwa?

– No chyba!

Nie każdy przecież

tak może

bez przerwy pływać

w jeziorze.

Raz w słońcu,

raz w blasku gwiazd…

Nie każdy ma na to czas.

– A ryba?

– No chyba!

  1. „Nad stawem” – wykonanie ćwiczeń z Kart Pracy 4, 24. Nalepianie na ilustracji zwierząt, które żyją w wodzie.
  2. „Mieszkańcy stawu” – rozmowa z dzieckiem.

Co to jest staw? Staw to zbiornik wodny, płytszy i mniejszy od jeziora. Często hodowane są w nich ryby. Są też stawy, przy których można odpoczywać i korzystać
z kąpieli. Zdarza się, że po stawie pływają kajaki, małe łódki, pontony. Spacerując
w okolicy stawu, można usłyszeć rechot żab, śpiew ptaków, pluskanie ryb w wodzie, brzęczenie owadów, trzepot ptasich skrzydeł.

  1. Żabki w stawie” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko-żabka skacze po dywanie na ugiętych nogach i zgiętymi w łokciach rękami uniesionymi ku górze przy dźwiękach muzyki. „Żabki” uciekają przed „bocianem”, wskakując do stawu – (rodzic jest bocianem) miejsce ograniczone sznurkiem. Dotknięta przez „bociana” „żabka” wypowiada słowa ,,Re-re kum kum”.

 

 

 

  1. Zagadki dydaktyczne.

Zagadka o ośmiornicy


W głębinach mórz i oceanów
już wiele razy ją widziano.
Mówią, że dziwnym jest stworzeniem,
bo ma aż osiem długich ramion.

Zagadka o krabie


Pancerz go chroni z każdej strony
i tak, jak jego kuzyn rak.
Jest w ostre szczypce uzbrojony,
lecz chodzi bokiem, a nie wspak.

Zagadka o rybach


Łuską są pokryte
od nosa po ogon.
Pod wodą pływają,
więc mówić nie mogą.

Zagadka o fokach


Kto to: czarne, wąsate.
W futrze zimą i latem.
Lubią mroźną pogodę,
łowią ryby pod lodem.

Czwartek 21.05.2020

Temat: W morskich głębinach

 

  1. „W morskich głębinach” – wprowadzenie do tematu. Oglądanie fragmentów filmu lub ilustracji z bajek, których motywem przewodnim są morskie głębiny. Opisywanie    oglądanych  ryb i innych stworzeń morskich. Nazywanie ich. Rodzic zwraca uwagę na rekina,  wieloryba, ośmiornicę, żółwia, konika morskiego, delfina.

 

 

  1. „Morskie akwarium” – zabawa plastyczna.

Malowanie farbami oceanu, doklejanie rybek z papieru i roślin z plasteliny.

  1. ,, Narysuj po śladzie i policz”- ćwiczenia grafomotoryczne. Wykonanie ćwiczeń
    z Kart Pracy 4 , s.25
  2. Ćwiczenia ruchowe.
  • Podskoki obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko
  • W klęku podparty wykonujemy na przemian „koci grzbiet”, następnie „plecy zapadnięte (wklęsłe)”. (około 8 powtórzeń)
  • Zabawa w pchanie taczek. Trzymamy za kostki nasze dziecko, a ono próbuje chodzić na rękach do przodu, do tyłu, zmieniać kierunek.
    (+/- do przejścia 15 metrów)
  • Marsz na czworaka w podporze przodem. (+/- do przejścia 20 metrów w różnych kierunkach)
  • Szybki sprint w miejscu.

Ćwiczenie uspokajające

Marsz w wolnym tempie (możemy podać tempo na instrumencie: bębenku, tamburynie, cymbałkach, garnku, łyżkach, marakasach itd.).

Piątek 22.05.2020

Temat: Żłówie wodne i lądowe.

 

  1. „Żółw” – rozwiązanie zagadki słownej.

Na plecach ciężki pancerz dźwiga,

dlatego nigdy się nie ściga. (żółw)

  1. „Co powinniśmy wiedzieć o żółwiach?” – rodzic opowiada dziecku o żłówiach.

 

Żółwie są grupą zwierząt, które tak jak krokodyle, węże czy jaszczurki zalicza się do gadów.

Mogą żyć na lądzie i w wodzie. Wykluwają się z jaj. Należą do długowiecznych zwierząt.

Niektóre z nich mogą żyć ponad 100 lat. Są różnej wielkości od takich, które mają kilka

centymetrów do takich, które osiągają ogromne rozmiary. Te największe mogą mieć długość ponad 2 metrów. 23 maja obchodzone jest ich święto – Światowy Dzień Żółwia.

 

 

ŻŁÓW WODNY

 

 

ŻŁÓW LĄDOWY

 

 

  1. „Czy łatwo jest hodować żółwia?” – pogadanka przyrodnicza.

W domach można hodować niektóre żółwie, ale muszą być spełnione odpowiednie warunki.

Zanim hodowca zdecyduje się na trzymanie tego ciekawego zwierzęcia w domu, musi wiedzieć, co żółw je, jak i kiedy należy go karmić, jak ma wyglądać miejsce, w którym będzie

przebywać, jakie ma zwyczaje, jak chronić go przed chorobami. Wiele gatunków żółwi jest

objętych ochroną, ponieważ jest ich mało.

4.„Mój żółw” – praca plastyczno-techniczna.

Instrukcja:

– ulep żółwia z plasteliny ,

– ozdób łupinkę orzecha mazakami lub kredkami pastelowymi,

– przymocuj do plastelinowej figurki łupinkę orzecha(to będzie skorupa żółwia) w odpowiednim miejscu.

 

  1. „Spacerujemy po pięknym lesie” – zabawa ruchowa. Rodzc snuje opowiadanie, a dziecko je ruchem ilustruje.

Wchodzisz do wiosennego lasu, wszystko pachnie, od razu natrafiasz  na pole fioletowych

fiołków, pochylasz  się, by poczuć lepiej ich zapach. Ach, jak pięknie pachną, trochę kręci się wam w nosie od tylu aromatów. Kichasz. Wszystko w około jest tak piękne, rozglądasz się uważnie.

Nagle spostrzegasz  w oddali mały staw, po którym pływają gęsi. Uważnie w ciszy
je obserwujesz, by ich nie spłoszyć. Są oswojone, bo podpływają do brzegu. Karmisz je – kruszysz bułkę i rzucasz kawałki ptakom.

Ruszasz dalej, przedzierasz  się wąską ścieżką przez krzaki, robisz  to bardzo ostrożnie,
bo gałązki mają kolce i mogą Ciebie  pokaleczyć. Czasami musisz  przeskoczyć przez leżące na ścieżce kamienie i suche gałęzie. Wędrujesz dalej, upał daje się wam we znaki. Ocierasz pot z czoła. Szukasz  miejsca na odpoczynek. Marzy się  Ci kąpiel w chłodnej wodzie.

Niespodzianka,  Twoje marzenie się spełnia, spotykasz  mały strumyk. Zdejmujesz buty,

ochlapujesz się zimną wodą. Odpoczywasz, rozkładasz  koc przy strumyku, wyjmujesz

kanapki i napoje. Wypoczęty (ta) wracasz do domu.

 

Linki do wykorzystania:

https://www.youtube.com/watch?v=AaUip60wz4g- ŻÓŁW MORSKI – seria Encyklopedia zwierząt dla dzieci,

                                                 

https://www.youtube.com/watch?v=dNva_h6mEP8- Igor i Robert opowiadają o żłówiach stepowych

https://www.youtube.com/watch?v=skll5ApBcls- Jak narysować żółw z MiMi | Rysowanie i Kolorowanie dla Dzieci Jak narysować żółw z MiMi | Rysowanie i Kolorowanie dla Dzieci

 

https://www.youtube.com/watch?v=pfw1tJp8DyM- SZYBKI ŻÓŁW  -Piosenka Dla Dzieci – PiesioTv

 

 

 

 

Poniedziałek 11.05.2020

Temat: Przyroda wokół nas

  1. „Jak dbam o przyrodę?” -rozmowa kierowana na podstawie ćwiczenia 1 z książki nr 4, s. 18–19.

–– Przyjrzyj się, co robią mieszkańcy tego domu. Co należy zrobić, aby nie marnować prądu ani wody?

  1. „Na drodze rowerowej” – zabawa ruchowa. Dzieci kładą się wygodnie na plecach na dywanie z rękoma pod głową. Unosząc nogi do góry, wykonują kierowane do nich polecenia: jedziemy na rowerze (dzieci imitują pedałowanie), wjeżdżamy pod górę (dzieci imitują pedałowanie, wykonując obroty nogami bardzo powoli), zjeżdżamy z górki (dzieci imitują pedałowanie, wykonując obroty nogami bardzo szybko). Zabawę powtarzamy przynajmniej dwukrotnie.
  2. „Dbamy o przyrodę” – ćwiczenie graficzne. Wykonanie ćwiczeń 2 i 4 z książki nr 4,
    18–19.

 

Wtorek 12.05.2020

Temat: Szanuj zieleń

 

  1. ,,Szanuj zieleń” A. Frączek

 

Wczoraj w parku ktoś umieścił

sto tabliczek takiej treści:

SZANUJ ZIELEŃ, BOŚ NIE JELEŃ!

Przybiegł jeleń. Napis czyta,

głową kręci… Wreszcie pyta:

– Cóż to znowu za wymysły?

Komu z was do głowy przyszły?!

Zaraz złożę zażalenie!

Wszak wiadomo, że jelenie

– czy to stare, czy też młode –

zawsze dbają o przyrodę!

Treść owego ogłoszenia

trzeba zmienić bez wątpienia!

Postuluję, by od dzisiaj inny napis w parkach wisiał:

PRZYJACIELU, SZANUJ ZIELEŃ,

TAK JAK KAŻDY MĄDRY JELEŃ!

Analiza treści utworu.

  1. „Znajdź zielony” – zabawa ruchowa.

Dzieci poruszają się swobodnie przy akompaniamencie muzycznym . Podczas przerwy w muzyce dorosły mówi: znajdź zielony. Dzieci wyszukują w pokoju/mieszkaniu  zielony kolor, podchodzą do niego i odpowiadają mam zielony….. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

  1. „Zieleń dookoła nas” zabawa plastyczna.

Dzieci zamalowują karton kredkami świecowymi w różnych odcieniach zieleni. Na powstałym tle naklejają wydarte z kolorowego papieru kwiatki, biedronki, pszczoły oraz tablicę z napisem SZANUJ ZIELEŃ.

 

https://vod.tvp.pl/video/domisie,dbajmy-o-srodowisko,12406016

https://www.youtube.com/watch?v=pMyCPKQx0wg&list=PLYBoVfHTEuc3rqanJSfP74yiVV4og9MiA&index=19

https://www.youtube.com/watch?v=CYYlvUk-t_Q&list=PLYBoVfHTEuc3rqanJSfP74yiVV4og9MiA&index=25

https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs

 

Środa 13.05.2020

Temat: Warunki potrzebne do rozwoju roślin – światło, woda, słońce, ziemia.

  1. „Czego potrzebuje roślina, żeby mogła rosnąć?” – rozmowa kierowana na podstawie ilustracji

w książce nr 4, s. 20.

– Co to za roślina? Nazwij ją.

– Powiedz, co jest potrzebne roślinom, aby mogły się rozwijać? (ziemia, woda, światło)

–Wskaż korzenie, łodygę, liście, kwiaty i owoce rośliny.

  1. „Kwiaty i liście” – zabawa ruchowa z reakcją na polecenie.

Dzieci biegają po pokoju  przy dźwiękach tamburyna lub jakiegoś innego instrumentu, dźwięku. Na hasło
i przerwę w muzyce wykonują czynności: korzeń – leżenie na brzuchu, liść – leżenie na plecach, do kwiat – siad skrzyżny.

  1. „Pomidory” – ćwiczenie graficzne.

Wykonanie ćwiczeń z książki nr 4, s. 20. Kończenie kolorowania rysunku.

 

https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA

https://www.national-geographic.pl/przyroda/nie-zobaczysz-dzisiaj-piekniejszego-filmu-taniec-kwiatow-skradl-nasze-serca

 

https://www.youtube.com/watch?v=3FQvwF_Uw50

 

Czwarte 14.05.2020

Temat: Kolorowy świat figur geometrycznych

 

  1. „Geometryczne obrazki” – zabawa twórcza.

Dzieci otrzymują kartki i  wycięte kwadraty i prostokąty różnej wielkości i w różnych kolorach. Zadaniem dzieci jest ułożyć obrazek według własnego pomysłu i nakleić go na karton.

  1. „Figury geometryczne ” – zabawa ruchowa. Narysuj na kartce figury geometryczne i umieść je
    w różnych miejscach w pokoju.

Dzieci biegają po pokoju przy akompaniamencie wygrywanym np. na bębenku. Podczas przerwy
w muzyce zatrzymują się i muszą podejść do odpowiedniej figury geometrycznej.

  1. „Kolorowe figury” – zabawa matematyczna z figurami.

Dorosły pokazuje figury geometryczne:  koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt. Prosi dzieci o nazwanie figur . Dorosły opisuje ich wygląd używając odpowiednich terminów i zwraca uwagę na ich poprawne nazewnictwo (kąty, boki). Dorosły  pokazuje dzieciom różne rodzaje trójkątów. Wspólnie

z dziećmi przelicza ich boki i kąty, podkreślając, że chociaż różnią się wyglądem, każdy

z nich to trójkąt.

  1. „Obrazek Adama” – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej. Wykonanie ćwiczenia
    5 z książki nr 4, 21. Kolorowanie takich samych figur takimi samymi kolorami kredek.

https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

https://www.youtube.com/watch?v=1QpP4amihvw

https://www.youtube.com/watch?v=UdYIfS1IPL4

https://www.youtube.com/watch?v=qnReTCPQBmg

https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/04/nauka-figur-geometrycznych-w-zabawie/

 

Piątek 15.05.2020

Temat: Mali ogrodnicy

  1. „Od nasionka do kwiatka” – układanie historyjki obrazkowej.N.

Dorosły prezentuje dzieciom historyjkę obrazkową. Na podstawie historyjki dzieci wymieniają kolejne etapy wzrostu rośliny, układając obrazki we właściwej kolejności.

https://pl.pinterest.com/pin/673569687988487073/?nic_v1=1aoo8HiqCKiFn%2FenWx6KTUC%2BspM%2FLHxeqy6cqYoKM1Bny8RaWfz8zsTc2nFBw79Uj%2F

https://pl.pinterest.com/pin/469852173623328214/?nic_v1=1a%2BoR0id6anROcO%2FCpOflVVqq%2Fx%2FGmwU9sGDJK8YuhgqVIpA9uA6AIPMftTSZyzenH

 

  1. „Rosną kwiaty” – zabawa ruchowa. Dzieci w przysiadzie to nasionka w ziemi. Dorosły żółtym krążkiem (imitującym słońce) w jednym ręku, a konewką w drugim chodzi między dzieckiem/ dziećmi i kolejno „podlewa nasionka”. Dzieci prostują się powoli, a z nasion wyrastają piękne kwiaty.

https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA

https://www.national-geographic.pl/przyroda/nie-zobaczysz-dzisiaj-piekniejszego-filmu-taniec-kwiatow-skradl-nasze-serca

https://www.youtube.com/watch?v=3FQvwF_Uw50

https://przedszkolankowo.pl/2017/02/06/etapy-wzrostu-roslin-plansze/

 

 

 

 

Poniedziałek  04.05.2020

Temat: Warszawa – stolica Polski

  1. „Legenda o Syrence warszawskiej” – słuchanie opowiadania czytanego przez  rodzica        na podstawie legendy Syrena Marty Berowskiej.

Dawno, dawno temu, w puszczy szumiącej na wysokim wiślanym brzegu, stała wieś

rybacka. Mieszkali w niej dobrzy, pracowici ludzie. Trudnili się wyrębem drzew

 i łowieniem ryb. Część swoich połowów odwozili do zamku Książąt Mazowieckich
i dostawali za nie sól oraz inne potrzebne im rzeczy. W głębinach Wisły, która rozlewała tu szeroko swe wody, mieszkała syrena. Tak naprawdę     nikt nigdy jej nie widział. Czasami zdarzało się, że rybacy, wracając wieczorami z połowów, słyszeli jej niezwykły śpiew. Jedni mówili, że to wiatr szumi w gałęziach sosen, inni – że to fale rzeczne uderzają o nadbrzeżne kamienie. Byli i tacy, którzy słyszeli śpiew syreny
z bliska i doskonale wiedzieli, jakim pięknym głosem została obdarzona. Pewnego razu trzej rybacy spotkali się przed chatą mądrego pustelnika. Usiedli razem z nim na zwalonym pniu i zaczęli się naradzać, jak by tu ową syrenę zwabić, żeby ją obejrzeć, a może nawet i złapać. – Trzeba by wypłynąć nocą na rzekę i ukryć łódź w trzcinach -powiedział Mateusz. – I trzeba zapalić łuczywo. W ciemności niczego nie zobaczymy – powiedział Szymon. –Zaczekajmy, aż będzie pełnia księżyca, bo wtedy jest jaśniej – powiedział pustelnik. – Wtedy syrena nas nie zobaczy. – Złapiemy ją
i zawieziemy księciu, a za to dostaniemy mieszek pełen złota – dodał Szymon . Mateuszowi spodobał się ten pomysł. Kiedy nadeszła jasna noc, zaczaili się wraz Pustelnikiem na łodzi, przy brzegu, z mocną siecią. Nie czekali zbyt długo. Syrena wypłynęła z wiślanych fal, usiadła na piasku i zaczęła śpiewać. Zauroczeni pięknem jej głosu rybacy nie śmieli się poruszyć, by zarzucić na nią sieci. W końcu pustelnik wyjął z kieszeni grudkę wosku, dał każdemu po kawałeczku i powiedział: – Pozatykajcie sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu. Rybacy zatkali sobie uszy woskiem i dopiero wtedy zarzucili sieć na głowę biednej syreny. Potem wciągnęli ją do łodzi, a kiedy byli już na brzegu, zanieśli ją do wsi i zamknęli w chacie. Przestraszona i zapłakana syrena błagała rybaków, żeby ją wypuścili, ale nikt nie słuchał jej skarg. Zostawili ją pod opieką Stacha, najmłodszego z rybaków. Sami poszli przygotować wóz drabiniasty, żeby zawieźć syrenę na książęcy zamek. Stach przyglądał się jej i widząc, jak otwiera usta, odetkał sobie uszy i wtedy usłyszał jej prośbę:  – Otwórz drzwi, Stachu, i wypuść mnie. – Jakże to tak? Mam cię uwolnić? – spytał zdziwiony Stach. – Właśnie tak, Stachu. Otwórz drzwi i chodź ze mną – powiedziała syrena. Stach zauroczony jej pięknem głosu, spełnił jej prośbę bez słowa. Poszedł za syreną aż na brzeg Wisły, patrząc, jak skacze powoli na swoim rybim ogonie. Chciał jej pomóc, ale syrena nie pozwoliła się dotknąć. Już świtało, gdy zbliżyli się do brzegu rzeki. W tym czasie pozostali rybacy przygotowali wóz, wymościli go sianem i wrócili do chaty. Gdy zobaczyli, że izba jest pusta, domyślili się wszystkiego i ruszyli w pogoń za Stachem i syreną. Dotarli na brzeg za późno. Syrena właśnie zsunęła się po piasku do wody i odpłynęła na środek rzeki. Stach, widząc nadpływających rybaków, prze straszył się ich i niewiele myśląc, skoczył do Wisły.

 – Łapaj! Trzymaj! Nie puszczaj! – krzyczeli rozzłoszczeni rybacy, ale nie było już  kogo ani łapać, ani trzymać. Stach płynął w ślad za syreną, a ona sama zatrzymała się wśród fal i zawołała z oddali: – Śpiewałam dla was, bo was polubiłam! Chciałam być z wami, żeby was cieszyć śpiewem i ostrzegać przed niebezpieczeństwem! Złapaliście mnie jak zwykłą rybę! I chcieliście mnie sprzedać księciu do zamku! Dlatego odpływam na zawsze! Jeśli wrócę, to z tarczą i mieczem, żeby was bronić, ale pojawię się dopiero wówczas, gdy niebezpieczeństwo będzie tak wielkie, że sami nie dacie sobie rady.

I to były ostatnie słowa syreny. Zniknęła na zawsze. Nikt też już nie widział młodego

rybaka Stacha. Podobno popłynął za syreną aż do morza i zbudował miasto u ujścia Wisły. Minęło wiele lat. Nie ma już śladu po rybackiej wiosce, za to na jej miejscu wyrosło ogromne miasto – Warszawa. Różne były dzieje tego miasta, czasem radosne, a czasem tragiczne. Jednak mieszkańcy Warszawy nigdy nie zapomnieli o swojej syrenie. Z tarczą i mieczem wzniesionym do góry stoi Syrenka nad brzegiem Wisły, strzegąc miasta i jego mieszkańców. Lecz do tej pory jeszcze się nie pojawiła, co oznacza, że wciąż nie nadszedł czas spełnienia jej obietnicy…

  1. „Opowiedz legendę” – historyjka obrazkowa. Wykonanie ćwiczeń z Kart Pracy 4, 12. Dziecko opowiada legendę na podstawie ilustracji i wysłuchanego opowiadania rodzica.
  2. „Pomniki” – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje, biega lub podskakuje w rytm muzyki.  Na hasło: Pomniki  dziecko przyjmuje wymyśloną przez siebie pozę
    i  wytrzymuje pewien czas bez ruchu. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
  3. Wycieczka po Warszawie- oglądanie ilustracji .

 

 

 

 

Ciekawe linki do wykorzystania:

https://www.youtube.com/watch?v=fiiN9E3-V4I-  piosenka,, SERCE POLSKI – WARSZAWA”

https://www.youtube.com/watch?v=RV06Kif2eiA- film ,, Maja zdobywa Warszawę”