Aktualności

BIEDRONKI – propozycje zajęć do przeprowadzenia z dziećmi w domu

 

Wtorek 07.04.2020

Temat : Flaga olimpijska.

  1. Wyjaśniamy dziecku znaczenie kolorów kół olimpijskich:

niebieski- Europa, czarny- Afryka, czerwony- Ameryka, żółty- Azja, zielony- Australia.

  1. Zabawa plastyczna- wypełnianie plasteliną kół olimpijskich.

 

  1. Zabawa tropiąca- poszukiwanie kół olimpijskich.

Rodzic wycina koła w barwach kół olimpijskich i chowa je w rożnych zakamarkach mieszkania. Zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich kół.

Następuje zamiana ról.  Po ukończonej zabawie możemy wspólnie z dzieckiem omówić  znaczenie barw kół olimpijskich.

 

Ciekawe linki do wykorzystania:

https://mojedziecikreatywnie.pl/tematyka/prace-plastyczne-wielkanoc/- wielkanocne zabawy plastyczne

https://www.youtube.com/watch?v=V1Sua6hBAEs&list=RDV1Sua6hBAEs&start_radio=1,

https://www.youtube.com/watch?v=n6m4GQfrQMI – piosenki o sporcie,

https://www.youtube.com/watch?v=1mwtHIMIfDk- bajka pt. ,, Olimpiada Bolka i Lolka”.

 

Poniedziałek  06.04.2020

Temat: Na olimpijskim stadionie.

  1. Przeprowadzamy z dzieckiem rozmowę na temat igrzysk olimpijskich.

Wyjaśniamy pojęcia: znicz olimpijski, podium, flaga olimpijska. Wspominamy dziecku pochodzeniu igrzysk olimpijskich.  Wymieniamy dyscypliny igrzysk olimpijskich.

  1. Zabawa konstrukcyjna- budowanie stadionu olimpijskiego z wykorzystaniem klocków. Dziecko tworzy budowle wg własnego pomysłu.
  2. Zabawa ruchowa – ,,Tor przeszkód”. Wspólnie z dzieckiem tworzymy w domu tor przeszkód do pokonania.
  3. Ćwiczenie grafomotoryczne- znicz olimpijski.

  1. Zachęcamy do obejrzenia bajki ,, Bolek i Lolek na olimpiadzie”

https://www.youtube.com/watch?v=KCaigbf8cHA

 

 

Piątek 3.04.2020

Temat:  Dzień Tęczy

 

 „Tęczowe eksperymentowanie” – zabawy badawcze

Zapraszamy dzieci do przeprowadzenia kilku doświadczeń, dzięki którym będą mogli zaobserwować różne tęcze. W trakcie wykonywania doświadczeń dorosły wyjaśnia dzieciom, że wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją
w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.

  • „Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę miski. Następnie kierują światło latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.
  • „Tęcza na stole” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
  • „Tęcza w powietrzu” – dorosły rozpyla wodę spryskiwaczem do kwiatów w miejsce padania promieni słonecznych. Dzieci uważnie obserwują i próbują odszukać tęcze.
  • „Cukierkowa tęcza” – nauczycielka układa na rancie talerza cukierki (np. skittles)
    i wlewa na środek trochę wody. Po chwili dzieci mogą obserwować „wodnistą tęcze”. Oczywiście po skończeniu obserwacji dzieci mogą zjeść cukierki – cukierki będą brudziły palce.

 

 „Układanie tęczy” – zabawa dydaktyczna

Dorosły pokazuje dziecku obrazek przedstawiający tęczę. Dziecko otrzymuje 7 pasków papieru w kolorach tęczy (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy). Zadaniem dziecka jest dobrze przyjrzeć się obrazkowi z tęczą i ułożyć swoje paski w dokładnie takiej samej kolejności. Po wykonaniu zadania dziecko stara się podać pierwszą
i ostatnią głoskę występującą w nazwie kolorów.

 „Tęczowy taniec” – zabawa muzyczno-ruchowa

Dzieci otrzymują od dorosłego wstążeczki/paski z bibuły. Dzieci tańcząc poruszają w rytm muzyki wstążeczkami/paskami z bibuły.

Ciekawe linki:

https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk piosenka ,,Znam kolory”

https://www.youtube.com/watch?v=tRNy2i75tCc – piosenka „The Rainbow Colors”

https://www.youtube.com/watch?v=Gvjn-Se37Os piosenka ,,I Can Sing a Rainbow”

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/11/eksperyment-sklittles-tecz-talerzu/ eksperyment „Cukierkowa tęcza”

https://www.easypeasyandfun.com/rainbow-crafts-for-kids/ propozycje prac plastycznych – tęcza

https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU – filmik edukacyjny „Nauka kolorów z tęczą”

 

 

Czwartek 2.04.2020

Temat: Różne dyscypliny sportowe

„Czy ruch jest zdrowy?” – zabawa dydaktyczna z doświadczeniem

Dorosły zadaje dzieciom pytanie: Czy ruch jest zdrowy? Dzieci wypowiadają się na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia. Następnie prosi dzieci o wykonanie doświadczenia: wszystkie dzieci wstają i głośno licząc wykonują 20 podskoków. Następnie nauczycielka pyta dzieci: Czy coś się teraz zmieniło? Czy czujecie się inaczej? (pojawia się pot, oddech jest szybszy, serce szybciej bije, chce się pić, mamy lepszy humor itp.). Następnie dorosły informuje dzieci, jakie pozytywne zmiany zachodzą w organizmie pod wpływem regularnych ćwiczeń np. poprawianie nastroju, zwiększenie sprawności, wydolności i siły organizmu, zapobieganie otyłości, zwiększenie odporności na zarazki, wirusy i bakterie, dotlenienie mózgu itp.

 „Różne sporty” –

Wspólnie z dziećmi oglądamy książki, gazety, zdjęcia, ilustracje przedstawiające różne sporty.

Rozmawiamy z dziećmi na temat sportów a także aktywności fizycznej

  • Jakie aktywności fizyczne można uprawiać jesienią?
  • Jakie są wasze ulubione sporty?
  • Czy macie jakichś ulubionych sportowców? Jakie dyscypliny uprawiają?
  • Czy ruch jest zdrowy?

Zabawa ruchowa  ,,Różne sporty”

Podczas, gdy dorosły gra na tamburynie/ grzechotce dzieci biegają, na przerwę w grze wykonują czynności zgodnie z obrazkiem pokazywanym przez dorosłego np.: pływanie, gra w piłkę nożna itp..

„Chodzenie pod dyktando” – zabawa matematyczno-ruchowa

Dzieci stoją na dywanie, a następnie wykonują polecenia osoby dorosłej np.:

  • Zrób trzy kroki w przód
  • obróć się w lewo
  • kucnij
  • wstań
  • tupnij prawą nogą,
  • zrób trzy kroki w prawo
  • podskocz
  • zrób dwa kroki w tył itp.

Ciekawe linki do wykorzystania:

https://ztorbynauczycielki.pl/dobble-jedzenie/

https://zainspirujmysie.blogspot.com/2019/01/czesc-do-druku-gra-dobble-owoce-i.html

https://fenek.pl/bezplatne/122-scenariusze-zajec-do-serii-moje-zdrowie-43-strony.html

https://www.youtube.com/watch?v=fxxx2myt_eI

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,ruch-to-zdrowie,53495

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

 

 

 

Środa 1.04.2020

Temat: Prima Aprilis- dzień żartów

 „Prima Aprilis” – słuchanie wiersza „Prima Aprilis” J. Brzechwy

Wiecie, co było pierwszego kwietnia?
Kokoszce wyrósł wielbłądzi garb,
w niebie fruwała krowa stuletnia,
a na topoli świergotał karp.

Żyrafa miała króciutką szyję,
Lwią grzywą groźnie potrząsał paw,
Wilk do jagnięcia wołał: „Niech żyje!”,

A zając przebył ocean wpław.

Tygrys przed myszą uciekał z trwogi,
Wieloryb słonia ciągnął za czub,
Kotu wyrosły jelenie rogi,
A baranowi – bociani dziób.

Niedźwiedź miał ptasie skrzydła po bokach,
Krokodyl stłukł się i krzyknął: „Brzdęk!”
„Prima aprilis!” – wołała foka,
A hipopotam ze śmiechu pękł.

 

Wspólne omówienie wiersza:

  • W Jaki dzień został przedstawiony w wierszu?
  • Skąd to wiemy?
  • Co działo się z poszczególnymi zwierzętami?
  • Czy to wszystko zdarzyło się naprawdę?
  • Czy można pęknąć ze śmiechu?
  • Co to oznacza?
  • Czy Wam ktoś już dzisiaj zrobił jakiś żart?
  • Czy planujecie zrobić komuś dowcip?

 

„Zwariowane zwierzęta” – wykonanie pracy plastycznej do wiersza

Zadaniem dzieci będzie zilustrować wiersz – namalować jedno wybrane zwierzę opisane
w tekście np. kokoszkę z wielbłądzim garbem czy żyrafę z krótką głową.

 „Na opak” – zabawa ruchowa

Dzieci udają pojazdy. Dorosły podaje poniższe hasła a zadaniem dzieci jest poruszać się przeciwnie do wskazówek

  • pojazd rusza do przodu –dzieci jadą do tyłu
  • pojazd skręca w prawo– dzieci skręcają w lewo
  • pojazd cofa– dzieci jadą do przodu
  • pojazd przyspiesza – dzieci zwalniają
  • pojazd zbliża się na miejsce i zwalnia– dzieci przyspieszają
  • pojazd jedzie dalej– dzieci zatrzymują się.

 

Wtorek 31.03.2020

Temat: Umiem ubrać się odpowiednio do pogody

„Ubieram się odpowiednio do pogody” – zabawa dydaktyczna

Dorosły układa na dywanie sylwetę chłopca i dziewczynki oraz pojedyncze emblematy różnych ubrań, butów, akcesoriów, które dzieci od razu nazywają. Następnie kładzie na dywanie emblemat pogody( deszcz, słońce ,śnieg, wiatr)  i termometr (wyjaśniając, że czerwony słupek oznacza, iż jest ciepło, niebieski, że jest zimno), po czym zaprasza dziecko do ubrania chłopca lub dziewczynki odpowiednio do pogody – dziecko wyjaśnia co
i dlaczego wybrało. Można również położyć np. słońce i termometr z niebieskim słupkiem – zimno, ale słonecznie; deszcz i termometr z czerwonym słupkiem – ciepło, ale pada deszcz – dzięki czemu przećwiczymy wiele kombinacji pogodowych.

 

„Sylabowa garderoba” – zabawa dydaktyczna

Każde dziecko otrzymuje po 5 liczmanów np. klocków i dywanik/kartkę A4. Następnie dorosły wypowiada nazwę części garderoby np. szalik, spodnie, rękawiczki itp., a dzieci wypowiadają tę nazwę dzieląc ją na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem. Ustalają liczbę sylab i układają odpowiednią ilość liczmanów na dywanikach/kartkach. Za każdym razem sprawdzamy poprawność wykonania zadania, jeżeli jest taka potrzeba, powtarzamy wyraz, by dziecko dobrze wykonało zadanie.

Propozycje zagadek słownych

http://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+ubraniu

„Kolorowe kałuże” – zabawa ruchowa

Ułóż na dywanie w dwóch rzędach np.: szarfy/krążki/obręcze/kartki – jeden rząd np. żółty, drugi np. niebieski – w jednakowych odległościach między szarfami/krążkami/obręczami/kartkami. Zadaniem dzieci jest przeskakiwać obunóż
z „kałuży” do „kałuży” naprzemiennie według kolorów tj. niebieski, żółty, niebieski, żółty itd.

 

 

 

KARTY PRACY DO WYKORZYSTANIA – PAKIET Z KTÓREGO KORZYTAJĄ BIEDRONKI W PRZEDSZKOLU

Karty Pracy

 

 

Poniedziałek 30.03.2020

 

Temat: Dbam o higienę osobistą

„Jak dbam o higienę osobistą?” – zabawa dydaktyczna Obrazki do zajęć można wykonać własnoręcznie.

Dorosły rozkłada na dywanie karty obrazkowe tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie prosi dziecko, by wybierało i odsłaniało kolejne obrazki np.: mycie zębów, mycie rąk, mycie włosów, czesanie włosów, zabawy na świeżym powietrzu itp. Po odsłonięciu każdego obrazka dorosły rozmawia z dzieckiem na temat widoczny na obrazku.

 „Wiem, jak dbać o higienę osobistą” – zabawa ruchowo-naśladowcza

Dzieci biegają swobodnie po dywanie, gdy dorosły gra np. na bębenku/ grzechotce, na przerwę w grze demonstrują dbanie o higienę osobistą zgodnie z pokazywanym przez dorosłego obrazkiem np. naśladują mycie zębów, czesanie się, kąpiel, spanie itp.

My jesteśmy mikroby- teatrzyk kukiełkowy

Zachęcamy do stworzenia teatrzyku kukiełkowego

Mikroby 
My jesteśmy mikroby,
Roznosimy choroby,
Czaimy się skrycie,
Czyhamy na zdrowie.

Wirus (bakteria i wirus na scenie):
Gdzie pani lubi mieszkać, pani Bakterio?

Bakteria:
Za brudnym paznokciem,
W nie wypranych kocach,
W kurzu na podłodze,
W niemytych owocach,
W pierwszych lepszych brudach,
Wszędzie, gdzie się uda.
A pan, panie Wirusie?

Wirus:
Ja zwłaszcza lubię Niemyjka.
Czarne ma ręce, nogi i szyję.
Twarz ma od ucha brudną do ucha.
Uwielbiam takiego smolucha.

Bakteria:
A ja jeszcze na brudnym obrusie,
W nieumytych rękach,
Z daleka od wody!
Woda to udręka!

Wirus:
Tak, tak, zwłaszcza, jeśli z mydłem.

Bakteria:
Ach! Mydło obrzydłe.
Na myśl samą słabnę z trwogi.

Wirus:
Nie przesadzaj tak mój drogi!
Szczęściem dla nas wiele ludzi
Zbytnio myciem się nie trudzi.
Więc choroby kwitną zdrowo.

Mikroby (na scenie 4 mikroby) :
Do ataku, marsz bojowo!
My jesteśmy mikroby,
Roznosimy choroby,
Czaimy się skrycie,
Czyhamy na zdrowie.
Ciekawe linki do wykorzystania:

http://ziziandmyworld.blogspot.com/2015/05/teatrzyko-telewizor-diy.html – pomysł wykonania teatrzyku z kartonu

https://www.youtube.com/watch?v=8irjf0rgQZs – film edukacyjny „Gdzie mieszkają bakterie?”

https://supersimple.com/song/this-is-the-way/ – piosenka „This Is The Way” – wykorzystana do stworzenia np. kart obrazkowych
https://supersimple.com/song/bath-song/
 – piosenka „The Bath Song” – wykorzystana do stworzenia np. kart obrazkowych

https://supersimple.com/song/brush-your-teeth/ – piosenka „Brush Your Teeth” – wykorzystana np. do stworzenia kart obrazkowych

https://www.chiltonprimary.co.uk/blog/?pid=80&nid=11&storyid=222 – pomysł na pracę plastyczną „Mikroby”

2Piątek  27.03.2020

Temat :  W teatrze cieni.

  1. Zadajemy dziecku zagadkę słowną.

 

To coś dziwnego za tobą chodzi,

Nie chce opuścić , nawet gdy poprosisz.

Bawi się z tobą w domu i na łące.

Zobaczysz to, kiedy świeci słońce. ( cień)

       Rozmawiamy z dzieckiem na temat teatru cieni.

  1. Zabawa badawcza – ,,znajdźmy cień”

O ile to możliwe , zabawę przeprowadzamy przy zasłoniętych oknach. W widocznym miejscu kładziemy biały karton, a na kartonie biały przedmiot. Za pomocą latarki rodzic oświetla go w taki sposób, aby dziecko mogło zaobserwować poruszanie
się cienia  w zależności od źródła światła. Następnie rodzic ustawia biały karton
w pozycji pionowej tak, aby powstał ekran. W kierunku ekranu kieruje światło lampy lub silnie świecącej latarki. Przy pomocy dłoni pokazuje dzieciom różne postaci, również dzieci mogą pokazywać postacie, układając swoje dłonie
w odpowiedni sposób. Dzieci mogą eksperymentować z cieniem w ciągu całego dnia.

  1. Zabawa ruchowa- ,,Jestem twoim cieniem”.

Rodzic z dzieckiem dobiera się w pary, jedna z osób wykonuje jakieś ruchy, a druga jest jego cieniem i odtwarza ruch. Po pewnym czasie zamieniają się rolami.

Zachęcamy do  obejrzenia teatrzyku  cieni- ,, Trzy małe świnki”.

https://www.youtube.com/watch?v=h1XmohJDSmQ

 

 

 

 

 

 

 

Czwartek 26.03.2020

Temat:  Po co jest teatr?

  1. Zachęcamy do przeczytania wiersza dziecku pt: ,, Po co jest teatr?” Joanny Kulmowej.Po co jest teatr?Ta drabina to schody do nieba,
    A ta miska nad schodami to księżyc.
    Tamten miecz to zwykły pogrzebacz,
    A z garnków są chełmy rycerzy,
    Ale kto w te czary nie wierzy?
    To jest teatr.
    A teatr jest po to, żeby wszystko było inne niż dotąd.

Przeprowadzamy z dzieckiem rozmowę na  temat przesłania wiersza: teatr jest magicznym miejscem, tam się wszystko może zmienić, jest bardzo ciekawy, rozmaity….

  1. Zadajemy dziecku zagadki do wyrazów występujących w wierszu
  • Świeci na nim słońce i pływają chmury ?
  • W kształcie rogala albo okrągły ozdabia niebo w nocy ?
  • Chroni głowę rycerza i żołnierza?
  • Jak się nazywa taki budynek, w którym zobaczysz scenę, kurtynę ?
    Krzesła tam stoją rząd za rzędem, a ja tam bajkę oglądać będę ?

 

  1. Zabawa logopedyczna – ,, Ćwiczymy pamięć i dykcje, czyli ważne cechy aktora”

Razem z dzieckiem uczymy się wesołej rymowanki.

Na wysokiej górze rośnie drzewo duże.
A nazywa ono się apli – papli – blite – blau.
A kto tego nie wypowie w kacie będzie stał.
– Ciocia Klocia przyniosła łakocie.
– Deszcz dzwoni o szyby.

 

 

Środa 25.04.2020

     Temat: Bileterka.

  1. Zabawa matematyczna- ,, Widownia dla misiów i lalek” albo ,,Widownia dla misiów i samochodów”

Rodzic wycina x2 karteczki z numerami od 1 do 8. Wszystkie misie są ponumerowane. Dziecko losuje kartkę z numerem i przygląda się mu. Odnajduje na kanapie misia z takim samym numerem. Zadaniem dziecka jest posadzenie lalki albo samochodu przy takim samym numerze misia. Podczas zabawy utrwalamy obraz cyfry.

  1. ,, Pantomima”- improwizacja ruchowa. Dzieci naśladują określone czynności bez użycia rekwizytów np. dźwiganie ciężkiego stołu, malowanie ściany, szukanie.
  2. Zabawa plastyczna- dziecko wykonuje bilety do teatru dla domowników.
  3. Zabawa oddechowa – Balonik.

Rodzic  rękami naśladuje gest nadmuchiwanego balonika, a zadaniem dziecka jest stopniowe nabieranie powietrza, a następnie przy długiej wymowie głoski „s” powolne wypuszczanie powietrza.

 

 

Wtorek 24.03.2020

Temat : Jesteśmy aktorami

Zachęcamy do stworzenia w domu kącika teatralnego. Można wykorzystać maski, chusty, sukienki, okulary. Dzieci są najlepszymi inicjatorami takich zabaw J

Podczas tworzenia kącika można z dzieckiem posłuchać piosenkiJ

https://www.youtube.com/watch?v=v4jSYyFIrpw

 

  1. Zabawa naśladowcza- ,,Nastrój aktora”.

Rodzic rysuje na kilku kartkach miny wyrażające różne emocje  i  wspólnie omawia je z dzieckiem. Dziecko losuje kartkę z wybraną miną  i  w odpowiedni sposób przedstawia emocje.

 Następuje zamiana ról.

  1. Zabawa ruchowa- ,, Marionetki”

Rodzeństwo albo rodzic z dzieckiem łączą się w pary. Jedna z osób jest marionetką,
a druga animatorem. Dziecko- animator pociąga za niewidzialne sznurki i powoduje ruch rodzica-lalki w trakcie spokojnej muzyki. W przypadku trudności
w odczytaniu intencji animatora może on szeptem podpowiedzieć, jakiego ruchu się spodziewa.  Rodzeństwo albo rodzic z dzieckiem zamieniają się rolami.

  1. Zabawa naśladowcza- Kociołek Czarownicy

Rodzic  mówi dziecku, że ma różne czarodziejskie mikstury i pyta się  czy ma ochotę sprawdzić ich działanie. Dziecko udaje, że trzyma w ręce buteleczkę
z magicznym płynem, na znak rodzica  wykonuje ruch naśladujący wypicie płynu,
a następnie rodzic mówi jaką magiczną właściwość posiada „wypita” mikstura.
Zadaniem dziecka jest przedstawić adekwatne do tego reakcje, np. mikstura miłości, eliksir młodości (zamienia się w boba), zamienianie w ropuchę, mikstura na sen, eliksir śmiechu itp.

 

 

Poniedziałek  23.03.2020

Temat: Magia teatru.

Proponujemy  wspólnie z dziećmi wysłuchać piosenki – ,,Magiczne miejsce”

https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ&list=RDJitEZdvs0aQ&start_radio=1

  1. ,,Teatr to”- swobodna wypowiedź dziecka.

Zachęcamy  zapoznanie pociech  ze słownictwem : scena, widownia, aktor, pacynka, kukiełka, teatr cieni, scenograf, rekwizyt.

Pokazujemy dziecku ilustrację sceny teatralnej, nazywamy wspólnie wybrane miejsca teatru.

  1. Zabawa naśladowcza – ,, Na scenę wychodzi …” Rodzic wymyśla postać
    albo zwierzę i mówi do dziecka. Zadaniem dziecka jest odegranie roli wypowiedzianej postaci . Po kliku wystąpieniach dziecka następuje zamiana ról.
  2. Zabawa techniczna- ,,Kukiełka z supełka”. Zabawa polega na wykonaniu kukiełki
    z jednorazowej torebki foliowej- zawiązanie supełków, obcięcie zbędnych elementów i naklejeniu jej na patyku za pomocą taśmy dwustronnej.
  3. Zabawa ruchowa – ,, Ministerstwo śmiesznych kroków”.

 

Rodzic prosi  dziecko aby wymyśliło dziwny sposób w jaki będzie się poruszać. Następnie wszyscy obecni domownicy naśladują wymyślony krok, potem dziecko wybiera inną osobę.

 

 

Czwartek 19.03.2020

Temat: Pierwsze kwiaty

Zachęcamy do założenia w domu kącika przyrodniczego.  Przy okazji można wykorzystać nasiona oraz cebulki do doskonalenia umiejętności przeliczania a także klasyfikowania np. wg koloru, wielkości.

„Delikatne płatki” – zabawa ruchowa.

Dziecko otrzymuje kolorowe wycięte z gładkiej bibuły owale – płatki kwiatka.

To są płatki kwiatków, które rozwiał marcowy wiatr.

Połóż płatek na prawej dłoni, podnieś ją do góry i delikatnie dmuchnij na płatek tak, aby spadł na podłogę. Podnieś płatek lewą ręką i połóż go na swoim prawym ramieniu. Zdmuchnij delikatnie płatek tak, aby spadł na podłogę. Podnieś płatek prawą ręką i połóż na swojej głowie. Idź przed siebie tak, aby płatek z niej nie spadł itd. Zabawie może towarzyszyć spokojna relaksacyjna melodia.

„Tulipany” – zabawa ruchowo-naśladowcza.

Dzieci maszerują lub podskakują z nogi na nogę zależnie od rytmu wygrywanego np. na bębenku. Gdy dźwięk instrumentu ucichnie podajemy hasło, a dziecko przyjmuje odpowiednią postawę:

– cebulka – wykonują przysiad skulony,

– listek – stają na baczność,

– kwiat – stają w rozkroku z uniesionymi w górę skos rękami.

Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając kolejność haseł w zależności od zainteresowania

nią dzieci.

„Kwiatowe kobierce” – oglądanie i wypowiadanie się na temat ilustracji.

Oglądanie  zdjęć przedstawiających wiosenne kwiaty: krokusy, przebiśniegi, żonkile, tulipany. Dzieci omawiają ich wygląd, nazywają poszczególne części kwiatów.

Można wykonać pracę plastyczną- malowanie farbami wiosennych kwiatkó1).

 „A tulipan śpi” – słuchanie i analiza treści wiersza Doroty Gellner

A tulipan śpi

Idą, idą ciepłe dni,

a tulipan śpi!

Słońce siadło na parkanie

− Wstawaj, wstawaj tulipanie,

kończ zimowe sny!

A tulipan śpi!

Słychać wkoło deszczu granie.

− Wstawaj, wstawaj, tulipanie.

dam ci krople trzy!

A tulipan śpi!

Stanął dziadek na ścieżce.

− Tulipanie, śpisz jeszcze?

Postawię na grządce budzik,

może wtedy się obudzisz!

− Kto to dzwoni? Kto mnie woła?

O, jak ciepło dookoła!

Patrzcie, liście mam zielone

i na głowie mam koronę!

A tak mało brakowało,

żebym przespał wiosnę całą!

(na podstawie inscenizacji D. Gellner „A tulipan śpi”)

Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego wiersza:

– Kto jest bohaterem wiersza?

– Co robił tulipan?

– Kto budził tulipana?

– Co powiedział tulipan po przebudzeniu?

 

Piątek 20.03.2020

Temat: W marcu jak w garncu

 

 „Odgłosy marcowej pogody” – zabawa dźwiękonaśladowcza z wykorzystaniem gazet.

Dzieci otrzymują kładą przed sobą 1 arkusz gazety. Ich zadaniem będzie granie na niej w zależności od pokazanego obrazka.

–– padający deszcz – rytmicznie stukają paluszkami o leżącą gazetę,

–– wiejący wiatr – podnoszą z podłogi gazetę i mocno w nią dmuchają,

–– burza – uderzają otwartymi dłońmi o gazetę,

–– słońce – podnoszą ręce do góry i rozkładając palce i poruszają dłońmi w lewo i w prawo.

 

„Marcowa pogoda” – słuchanie i wypowiadanie się na temat wiersza I. Palkowskiej

W marcu pogoda kapryśna bywa –

to deszcz popada, to mróz potrzyma.

Zdarza się czasem burza marcowa,

co nawet Słońce za chmurą schowa.

Ale jak wyjdzie, to już grzać będzie

i swe promienie rozsypie wszędzie.

 

Wspólne omówienie wiersza

–– Jaka bywa marcowa pogoda?

–– Jakie zjawiska atmosferyczne występują w marcu?

–– Co oznacza powiedzenie „w marcu jak w garncu”?

Można do tego wykonać pracę plastyczną- na białej kartce narysuj garnek. W środku narysuj kredkami lub wyklej plasteliną następujące zjawiska atmosferyczne: deszcz, śnieg, burza, słońce, tęcza.