Aktualności

BIEDRONKI – propozycje zajęć do przeprowadzenia z dziećmi w domu

Gimnastyka:

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI

https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9

https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

Poniedziałek 27.04.2020

Temat: Rodzaje tańca- balet

  1. Balet- rozmowa z dziećmi na podstawie obejrzanego filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=5wz9espkEXo

https://www.youtube.com/watch?v=EIZ83ZfCzO8

  1. Wyjaśnienie terminu balet.

Termin balet posiada kilka powiązanych z sobą znaczeń:

  • Rodzaj widowiska teatralnego, w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec wykonywany przez tancerzy, według ustalonej choreografii, na tle dekoracji, z towarzyszeniem muzyki.
  • Zespół baletowy (na przykład balet Teatru Wielkiego).
  • Utwór muzyczny napisany specjalnie dla widowiska baletowego.
  • Całokształt sztuki baletowej danej epoki lub kraju (na przykład: balet romantyczny, balet polski).
  1. ,,Wiosenny spacer” – opowieść ruchowa przy muzyce z baletu Piotra Czajkowskiego ,,Dziadek do orzechów – Taniec wieszczki cukrowej”.
  • Idziemy na spacer do ogrodu – dzieci spacerują po sali.
  • W ogrodzie rośnie bardzo dużo pięknych kwiatów. Rozglądamy się po ogrodzie ze zdziwieniem, ,,Ile rozkwitło tu wiosennych kwiatów, tu stokrotki, tam krokusy i tulipany Wąchamy ich wspaniałe zapachy (wdychamy powietrze nosem,, wydychamy ustami).
  • Pochylamy się i zrywamy kwiaty (skłon tułowia w przód).
  • O! a co to usiadło mi na ręce – to biedroneczka (liczymy na palcach ile ma kropek)
  • Wypatrzyła nas pszczoła (machamy energicznie rękami i nogami)
    Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie ma kolorowych motyli (robimy daszek z ręki nad czołem). Na łące jest bardzo fajnie. Dzieci wesoło się bawią (podskoki z nóżki na nóżkę). Ach jesteśmy już zmęczeni, podnosimy kwiaty i wracamy do przedszkola.

https://www.youtube.com/watch?v=MONSmfYrARc

  1. Praca plastyczna baletnica

https://www.youtube.com/watch?v=iHmOL9UZFa4

https://www.youtube.com/watch?v=lWTVTP-JWao

https://pl.pinterest.com/pin/662521795171538666/?nic_v1=1aSEvhhTXwVxLbwekaGRqttp4U8GXfGOjalU0LtihrJpOYFB9HDIqpiatwJfL4CBte

https://pl.pinterest.com/pin/560346378637223845/?nic_v1=1aT674M3eMpM%2BWwC95G2PmEJO%2BUffoPZnDkSeA1gDeGkRcsBuGCsQSm%2FVCeMfiwiYz

  1. ,,Taniec kwiatów” – improwizacja ruchowa do utworu P. Czajkowskiego ,,Walc kwiatów”
    Dzieci indywidualnie i według własnego pomysłu tańczą w rytm muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=ClB8n3PT7UA

 

Wtorek 28.04.2020

Temat: Bawimy się tańcem

  1. „Na tańcach” – ćwiczenia matematyczne, wykonanie ćwiczeń z KP4, s. 10–11.
  2. Kto wydaje taki dźwięk?” – zabawa logopedyczna.

Dzieci losują obrazki przedstawiające mieszkańców łąki (żaba – kum, kum, bocian kle – kle, pszczoła bzz – bzz, pisklę pii – pii, mucha bzum – bzum).

  1. „Mydlane bańki” – zabawa badawcza.

Dorosły wspólnie z dziećmi wykonuje płyn, z którego będą tworzone bańki mydlane, oraz potrzebne do tego przybory.

Przepis na płyn: 1 część płynu do mycia naczyń, 10 części wody, 10 kropel gliceryny należy
ze sobą połączyć i delikatnie zamieszać. Gliceryna powoduje, że bańki mienią się kolorami
i błyszczą. Płyn należy wlać do miski lub wiaderka, w którym namaczany będzie
sznur lub do kubeczka, jeśli w zabawie będzie się korzystać z rurek do napojów.
Instrukcja wykonania przyborów:
–– dwa końce patyków o długości około 30 cm połącz bawełnianym sznurem o długości około 1 m,
–– końcówkę rurki do napojów natnij nożyczkami i odegnij tak, aby powstała rozetka.

  1. Malowanie farbami w rytm usłyszanej muzyki poważnej:

https://www.youtube.com/watch?v=X39reWUE7A4

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

 

Środa 29.04.2020

Temat: Wiosenne inspiracje

  1. „W świecie marzeń” – wizualizacja.

Dzieci leżą wygodnie na dywanie. Dorosły opowiada:
Zamknij oczy. Jest ciepła, słoneczna pogoda. Leżysz na łące pełnej pachnących kwiatów
i traw. Wąchasz, oddychając powoli, spokojnie, głęboko. Przy każdym wdechu twój brzuch
unosi się do góry, a przy wydechu delikatnie opada. Nad kwiatami fruwają, żółte fioletowe,
białe, niebieskie motyle. Słyszysz bzykanie owadów – pszczół, much, komarów, bąków.
Świerszcze cykają: cyk, cyk, cyk. Leżysz spokojnie, nigdzie nie trzeba się spieszyć. Pomału
rozglądasz się dookoła. Kwiaty rozchylają swe kielichy, zapach nektaru zachęca do zajrzenia
w ich wnętrze. Zatapiasz się w płatkach maku, którym kołysze wiatr. Jeden, dwa, trzy,
cztery – liczysz kołysanie. Jest ci przyjemnie i ciepło. Słyszysz delikatny dźwięk spadających
kropel rosy. Chcesz zostać tu dłużej. Pomału otwórz oczy i usiądź. (Opowiadaniu może
towarzyszyć cicha muzyka relaksacyjna).

  1. Wiosenne porządki – zabawa bieżna do melodii ,,Swing w uliczce”.

Na podłogę dzieci i dorosły wysypuje papierowe kule oraz skrawki gazet, bibuły, sznurków. Na sygnał dzieci zbierają z powierzchni pola wszystkie porozrzucane przedmioty
w wyznaczone miejsca – nie mogą używać rąk, jedynie pracują stopami.

https://www.youtube.com/watch?v=UcCDoE3MXYQ&fbclid=IwAR0zleGqndCO4e39ZAWBhTr4CA8zkMCDJUM5V6jBkTE9CwKiKcyG6tk6blU

  1. Taniec z chusteczką – zabawa ruchowa do melodii ,,Kolo von Srem”.

Dzieci chodzą swobodnie  trzymając chusteczkę wg podawanych pomysłów, na głowie, na karku, na łokciu, na brzuchu. Na hasło wiosna wszystkie dzieci biegają swobodnie trzymając chustkę w dłoni i poruszając nią w lewo, w prawo w rytm tanecznej muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=1dT5KK-vIFM

 

Czwartek 30.04.2020

Temat: Moja ojczyzna

  1. „O Lechu, Czechu i Rusie” – słuchanie legendy https://www.youtube.com/watch?v=tlUUy7MI8vA

Wspólne omówienie legendy:

  • Jakie imiona nosili bracia z legendy?
  • Po co wyruszyli wraz ze swoimi ludami?
  • Czy długo szukali odpowiedniego miejsca?
  • Który brat jako pierwszy/drugi znalazł odpowiednie miejsce na dom?
  • Co ujrzeli Słowianie na niebie w miejscu gdzie osiedli?
  • Co to jest gród? (miejsce gdzie ludzie budowali swoje domy – najczęściej otoczone murem obronnym)
  • Czym stał się biały orzeł na czerwonym tle?
  • Jak Lech nazwał miasto, które powstało w miejscu gdzie zobaczył orła i jego gniazdo?

 

  1. „Wróble, orły i bociany” – zabawa ruchowa

Dzieci zamieniają się w ptaszki. W rytm melodii lub wygrywanego dźwięku na instrumencie dzieci poruszają się jak bociany (z wysokim unoszeniem kolan), jak wróbelki (na paluszkach), jak orły (machając szeroko rozstawionymi rękami). Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie zmieniając polecenia.

  1. „Polska” – zabawa dydaktyczna

Dorosły rozkłada na dywanie kartoniki z różnymi literami i wypowiada słowa rozpoczynające się na poszczególne głoski z wyrazu: „Polska” do momentu, aż dzieci wskażą prawidłową literę np:

P – pomidor, pomarańcza, pranie, Patryk…

O – osa, owoce, ołówek, Ola….

L – lalka, las, lód, Ludwik….

S – serce, słonecznik, sarna, Sylwia…

K – kiwi, krowa, kawa, Kasia…

A – arbuz, aparat, aligator, Ania…

 

 

Piątek 24.04.2020

Temat: Cztery żywioły- ogień

 

  1. „Zagrożenie ogniem” – rozmowa inspirowana wysłuchanym wierszem Agnieszki Frączek ,, Zapałka”.

Zapałka – Lepiej przestań zgrywać śmiałka! – zaskrzypiała w głos zapałka.

 – Bo choć rozmiar mój niewielki, to w zanadrzu mam iskierki: kiedy będę w złym humorze, one spalą nawet morze!

Znałam raz jednego zucha, który dobrych rad nie słuchał…

Teraz zuch na zimne dmucha!

JEŚLI NIE CHCESZ MIEĆ WYDATKÓW,

TO NIE IGRAJ

 Z OGNIEM, BRATKU!

Dziecko odpowiada na pytania.

 – Dlaczego pewien zuch, który nie słuchał dobrych rad, teraz dmucha
na zimne?

 – Co znaczy powiedzenie: „Nie igraj z ogniem”?

 – Czy dzieci mogą się bawić zapałkami?

  1. Ewakuacja” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Dziecko maszeruje, podskakuje lub biega po pokoju w zależności od słyszanego akompaniamentu.

 Na hasło: Ewakuacja a ustawia się przy drzwiach wyjściowych Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.

  1. „Różne oblicza ognia” – rozmowa z wykorzystaniem ilustracji z Kart Pracy 4,   7. Kolorowanie naczyń, ogniska i strażaka.
  2. Wóz strażacki – kolorowanka.
  3. Zachęcamy do obejrzenia krótkich  filmików edukacyjnych

 – ,,Co zrobić w przypadku wystąpienia pożaru w domu lub w szkole?” https://www.youtube.com/watch?v=fsCIZliVYYw,

– ,,Pożar w lesie lub na łące 998” https://www.youtube.com/watch?v=j-MfAjQ2Jws,

            i bajki o Strażaku Samie https://www.youtube.com/watch?v=7aIWXYWn2qQ

 

 

Czwartek 23.04.2020

Temat: W kopalni.

 

  1. „Piasek kinetyczny” – zabawa sensoryczna, z wykorzystaniem foremek do piasku. Przepis: 1 kg mąki pszennej lub kukurydzianej należy połączyć z około ¼ l oliwki dla dzieci.
  2. „Żywioły” – rozwiązywanie zagadek słownych.
  • Nigdy go nie widzimy, lecz wątpliwości nie mamy, że zawsze i wszędzie nim oddychamy. (powietrze)
  • Smaczna i zdrowa, mineralna lub kranowa. (woda)
  • Rośliny z niej czerpią pożywienie, a niektóre zwierzęta mają w niej schronienie. (ziemia)
  1. Pokazujemy dziecku globus, bądź obrazek globusa i zachęcamy do odpowiadania na pytania.

– Woda zajmuje większą część planety, jest zaznaczona kolorem niebieskim.

– Jakie jeszcze kolory widzisz  na globusie?

 – Co one oznaczają?

– Czy skorupa ziemska jest ruchoma?

– Czy wiesz skąd wzięły się góry?

 – Co jest we wnętrzu Ziemi?

– Czy Ziemię można porównać do jajka? (na zewnątrz skorupa, wewnątrz płynna lawa)

  1. ,, Kopalnia”. Dziecko wykonuje ćwiczenie z Karty Pracy nr 4, s.6.

Wyjaśniamy dziecku jakim miejscem jest kopalnia.

Kopalnia to miejsce, w którym wydobywa się między innymi różne surowce, takie jak węgiel, sól, siarkę.

  1. Wulkan – doświadczenie .

Aby zrobić wybuchający wulkan potrzebujemy dużego talerza, kubeczka lub szklanki (może być plastikowa), folii aluminiowej, taśmy klejącej i nożyczek.

Jak zrobić wulkan:

  1. Na środku talerza ustawiamy szklankę i przymocowujemy ją do niego taśmą klejącą.
    2. Odrywamy  z rolki tyle folii aluminiowej by wystarczała, aby całkowicie pokryć talerz wraz ze szklanką.
    3. Owijamy tą folią talerz ze szklanką.
    4. Wycinamy  na środku dziurę w folii i przymocuj brzegi folii do brzegów szklanki.

Jak zrobić „wybuch”:

  1. Ustawiamy „wulkan” na tacy, aby „lawa” nie rozlała się po całej kuchni.
    2. Wlewamy do wulkanu 2 łyżki wody, wsypujemy łyżkę sody oczyszczanej i mieszamy  aż się rozpuści.
    3. Nalewamy  2 łyżki octu do osobnego kubeczka.
    4. Wlewamy  jednym ruchem ocet z kubeczka do wulkanu.

Jak to się dzieje?

Powstała piana to bąble napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z reakcji octu (kwasu) z sodą oczyszczaną (zasada).

 

Środa 22.04.2020

Temat: Co lata, co jeździ, co pływa?

  1. Rodzic zadaje dziecku zagadki.

Po ulicy jeździ i ma cztery koła. Szybko nim dojedziesz rano do przedszkola. (samochód)

Na przystankach się zatrzymuje i ludzi zabiera. Pan kierowca w lusterka zerka, drzwi zamyka i otwiera. (autobus)

Ten pojazd nie jeździ, lecz lata. Chętnie cię zabierze na drugi koniec świata. (samolot)

  1. Zabawa konstrukcyjna – ,, Budujemy parkingi” . Dziecko buduje parking z klocków.
  2. „Pojazdy” Dziecko wykonuje ćwiczenia  z Kart Pracy 4, s. 4–5. Nalepia pojazdy poruszające  się po wodzie i te , które latają. Nazywa wszystkie pojazdy przedstawione na ilustracji. Wymienia pojazdy mogące poruszać się po drogach. Wypowiada się, kiedy woda może być niebezpieczna. Rysuje
    po śladzie helikoptery. Koloruje każdy helikopter kredką w innym kolorze.
  3. „Auta i samoloty” – zabawa ruchowa. Dziecko dostaje karteczkę
    z literą A i S z pomocą  rodzica  przypina ją sobie do ubrania. Litera A oznacza auta, a litera S oznacza samoloty. Gdy rodzic powie: jeżdżą auta, dziecko  naśladuje jazdę samochodem. Gdy rodzic  powie: latają samoloty, dziecko rozkłada ręce na boki (imitując skrzydła) i naśladuje lot samolotem, biegając po dywanie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
  4. Przeprowadzamy z dzieckiem eksperyment – ,,Co pływa, a co tonie?”

Pomoce:

  • miska z wodą (wanna),
  • plastelina,
  • kamienie,
  • kawałek styropianu,
  • papier,
  • fragment bawełnianego materiału (wielkości kilku centymetrów) .

Dziecko wkłada do miski z wodą przedmioty. Analizuje, który przedmiot tonie, a który unosi się na wodzie.

Prosimy dziecko aby odłożyło te przedmioty, które unoszą się, a z drugiej te, które toną .

Wspólnie wyciągamy wnioski.

Tak ciężar przedmiotów powoduje, że toną. Lekkie przedmioty utrzymują się na wodzie. Ale czy tak jest zawsze? Sprawdzimy najpierw czy plastelina się nadaje, czy się topi? itd.

 

Wtorek 21.04.2020.

Temat : Cztery żywioły – powietrze.

  1. Zapoznanie dziecka z opowiadaniem A. Frączek ,, Przygoda Hopsa”

,,Przygoda Hopsa”

 A to co? – zdziwił się Hops, gdy tuż przed nim wylądował z hukiem jakiś dziwny… ptak? Był kolorowy jak papuga, wielki jak bocian i nieporadny jak kura. A w dodatku ten ogon! Wyglądał jak łańcuch choinkowy, spleciony
z różnobarwnych bibułek. – Jak się nazywasz? I skąd się tu wziąłeś? – dopytywał Hops, hopsając wokół nowego znajomego. A ten wymruczał w odpowiedzi: – Ałć… „Śmieszne imię”, pomyślał Hops, ale nic nie powiedział, tylko obserwował, jak kolorowy stworek otrzepuje skrzydła i ogon z piachu, złoszcząc się: – Znowu klops! Przedwczoraj wylądowałem w bajorku, wczoraj na sośnie, a dzisiaj w piachu. Jak tak dalej pójdzie, to nikt się nie będzie chciał ze mną bawić. Bo co to za latawiec, który nie lata? – Latawiec! No jasne! – Hops aż hopsnął z wrażenia. Przypomniał sobie, że już kiedyś widział tego kolorowego ptaka z łańcuchem choinkowym zamiast ogona. Nie, nie. Nie spotkał się z nim oko w oko, tak jak teraz. Obserwował ze swojej polany, jak latawiec tańczy, hen, wysoko na tle nieba. Ponad Hopsa domkiem na drzewie, ponad dziuplą dzięcioła Stefcia, ponad najwyższą z sosen. Co to był za widok! A teraz… – Ojojoj – stękał latawiec, masując sobie to miejsce, z którego wyrastał jego kolorowy ogon. No tak, to było wyjątkowo twarde lądowanie… – Niech ja go tylko dogonię, to popamięta!

– Ale kogo?… – nie zrozumiał Hops. – Jak to kogo? Wiatr, oczywiście. Zamiast wiać jak należy, kręci się w kółko, fika koziołki i wywija salta. Zresztą sam widzisz. Rzeczywiście. Wiatr już kilka dni temu się rozbrykał, rozswawolił, rozhulał i najwyraźniej wcale nie zamierzał przestać rozrabiać. Dzisiaj rano nad lasem fruwał kapelusz pana Miecia. Wczoraj wiatr porwał pranie pani Honoracie (na czubku brzozy, tej przed sklepem, wciąż dynda różowa podkolanówka w zielone ufoludki). A przedwczoraj jednym dmuchnięciem otworzył drzwi od obory, pełnej cieląt. Zanim pan Miecio zdążył zamknąć drzwi, cielątka radośnie rozbiegły się po okolicy. – Cała wieś je ganiała! – przypomniał sobie Hops. – A one brykały po zagonkach, wskakiwały do ogródków, zaglądały do domów… wlazły we wszystkie kąty! Ale miały zabawę! Nagle gdzieś w oddali rozległy się dziwne dźwięki. Coś dudniło, świstało i huczało. Hu, hu! Szy… Hi, hi! Szy… Ha, ha! Szy… „Co to?”, chciał zapytać Hops, ale zanim zdążył otworzyć buzię, już wiedział: To wiatr, na wspomnienie cielątek, rozrabiających we wszystkich zakątkach wsi, zadudnił ze śmiechu. Hu, hu! Szy… Hi, hi! Szy… Ha, ha! Szy… – Słyszysz? – huknął latawiec, podrywając się do lotu. – Lecę, muszę się rozmówić z tym psotnikiem. I poleciał, szukać wiatru w polu. Ziuuu!

  1. „Przygoda Hopsa” – analiza treści opowiadania. Rodzic zadaje dziecku pytania.

 – Jak wyglądał dziwny ptak, który wylądował z hukiem tuż przed Hopsem?

 – O co dopytywał Hops przybysza? – Na kogo był zły latawiec?

 – Gdzie Hops wcześniej widział latawiec?

 – Kogo chciał dogonić latawiec?

– Co od kilku dni wyprawiał wiatr?

 – Co usłyszał Hops na końcu opowiadania? – Jakie to były dźwięki?

  1. „Wiatr”. Dziecko wykonuje  ćwiczenie  z Kart Pracy nr 4, s. 2–3. Wskazuje na ilustracji elementy, które są związane z: powietrzem, wodą, ogniem i ziemią.
  2. „Powietrze” – zabawy badawcze.
  • Bulgotanie– udowadniamy ze powietrze istnieje. 

Ustawiamy na stoliku przezroczystą szklankę napełniona wodą
i dmuchamy na jej powierzchnię – na tafli wody ukazują sie małe fale. Następnie bierzemy słomkę i zanurzamy ją w wodzie
i wydychamy powietrze woda bulgocze.

Wydychane przez nas powietrze ukazuje się w postaci bąbelków
i wypływa na powierzchnię. Powietrza normalnie nie widać, bo jest bezbarwne , dopiero w momencie pojawiania się bąbelków możemy je zauważyć.

  • Gotująca się woda.

Nastawmy wodę w czajniku .  Zaobserwujmy z dzieckiem parę wodną parę wodną. W momencie gdy woda się gotuje i z czajnika wydobywa się para. Jeśli pogotujemy ją dłużej możemy pokazać jak na ścianach, okapie skrapla się para wodna – skraplanie to kolejna właściwość powietrza.

  • Magiczny balonik.

Wstawiamy pustą odkręconą plastikową butelkę na 20 minut
do zamrażalnika. Po jej wyjęciu na szyjkę zakładamy balonik
i wstawiamy butelkę do miski z ciepłą wodą. Balonik magicznie się sam nadmuchuje.

Zimne powietrze zajmuje mniej miejsca, jego podgrzewanie powoduje że część powietrza z butelki pod wpływem ciepła rozszerza się również do balonika. Sprężanie i rozprężanie pod wpływem temperatury.

  • Dmuchamy balon.

Napompowany lekko balonik, zawiązany sznurkiem lub wstążką, staramy się gnieść i nadawać mu inny kształt. Balonik bez problemu przybiera różne kształty. To jak można zmieniać kształty powietrza my sprawdziliśmy na dużej dmuchanej piłce. Wniosek: powietrze przyjmuje kształt pojemnika
w którym się znajduje.

Ciekawy link do wykorzystania :

https://www.youtube.com/watch?v=wdJeDyI3ldQ- bajka pt. ,,Pilot i ja”.

 

 

 

Poniedziałek  20.04.2020

Temat: Lecimy samolotem

  1. Oglądanie z dzieckiem zdjęć, czasopism , folderów wakacyjnych przedstawiających różne samoloty pasażerskie. Jak wygląda samolot?- dziecko opisuje wygląd samolotu.
  2. ,,Hops i przyjaciele”- ćwiczenie przygotowujące do nauki pisania. Dziecko wykonuje ćwiczenie z Karty Pracy nr4, s.1. Rysowanie kredkami ołówkowymi.

Dziecko samodzielnie zapisuje swoje imię.

  1. Zabawa ruchowa – ,,Samoloty”. Na komendę rodzica: Samoloty startują! dziecko kręci przed sobą obiema rękoma młynek naśladując odpalanie silnika, następnie zaczyna poruszać się po pokoju z wyciągniętymi na boki rękoma. Na kolejne hasło rodzica: Samoloty lądują! Dziecko pomału kuca, mając nadal wyciągnięte na boki ramiona.
  2. Zabawa ruchowa – ,,Pasażerowie na pokład”. Lewa dłoń wyprostowana, równoległa do podłoża, ręka ugięta w łokciu. Dłoń to pokład samolotu, przedramię – to schody prowadzące do samolotu. Dziecko, przebierając palcami prawej ręki, przenosi dłoń od łokcia do dłoni naśladując wchodzących po schodach do samolotu pasażerów. Zmiana rąk.
  3. Zabawa ruchowa ,, Lecimy”- ćwiczenie równowagi.
    Dziecko siada w przysiadzie. Na hasło „samoloty startują” przechodzi powoli do pozycji stojącej i próbuje utrzymać się na jednej nodze z rękami wyciągniętymi
    w bok.
  4. ,, Papierowy samolot”- składanie samolotu techniką orgiami.

Ciekawe linki do wykorzystania:

https://www.youtube.com/watch?v=JEvAczwCSIg- piosenka ,, Jestem pilotem”,

https://www.youtube.com/watch?v=lzXrlZQ7fbw- piosenka ,, GOPR na ratunek”,

https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc- piosenka ,, mucha w mucho- locie”.

 

 

Piątek: 17.04.2020

Temat: Czekoladowy quiz

„Tabliczka czekolady” – zabawa ruchowa

Dziecko otrzymuje wycięte, własnoręcznie zrobione kartonowe czekoladki. Dziecko ustawia się na lini startu, a dorosły na mecie ustawia 2 prostokąty wyglądające jak tabliczki czekolady. Na sygnał dziecko biegnie w stronę mety, umieszcza w tabliczce czekolady swoją kartonową czekoladkę i wraca. Dziecko/ dzieci biegają aż ułożą z kostek całą swoją tabliczkę czekolady.

 

 

„Prawda czy fałsz” – podsumowanie wiadomości na temat czekolady

PYTANIA:

  • Czekolada rośnie na drzewie. (prawda czy fałsz)
  • Czekolada może być biała. (prawda czy fałsz)
  • Jest kilka rodzajów czekolady. (prawda czy fałsz)
  • Możemy jeść dużo czekolady. (prawda czy fałsz)
  • Czekolada poprawia nam humor. (prawda czy fałsz)
  • W czekoladzie znajduje się mleko. (prawda czy fałsz)
  • Czekoladę można pić. (prawda czy fałsz)
  • Z czekolady robi się różne figurki. (prawda czy fałsz)
  • Czekolada zjadana w umiarkowanych ilościach jest zdrowa. (prawda czy fałsz)
  • W czekoladzie znajduje się masło. (prawda czy fałsz)
  • Wyraz „czekolada” ma 4 sylaby. (prawda czy fałsz)
  • Do czekolady wkłada się orzechy i rodzynki. (prawda czy fałsz)
  • Owoce kakaowca rosną na kasztanowcu. (prawda czy fałsz)
  • Kakao to starte na proszek nasiona kakaowca. (prawda czy fałsz)
  • Kakaowiec rośnie na Antarktydzie. (prawda czy fałsz)
  • Kakaowiec rośnie w Afryce. (prawda czy fałsz)
  • Czekoladę lubią tylko dzieci. (prawda czy fałsz)
  • Czekolada ma swoje święto. (prawda czy fałsz)
  • Czekoladki mogą być dawane w prezencie. (prawda czy fałsz)
  • Czekolada może być nadziewana. (prawda czy fałsz)

 

Czwartek 16.04.2020

Temat: Przedszkolna fabryka czekolady

Jak powstaje czekolada? Rozmowa z dziećmi oparta na podstawie ilustracji lub filmu.

Ciekawe linki :

https://youtu.be/zGNaPAv8Cbk – jak powstaje czekolada ( od 10:25 min)

https://www.youtube.com/watch?v=1vE2n1bZKEc produkcja czekoladek w fabryce

Bajka ,,Tosia odkrywa czekoladę”

 „Nasze własne, zdrowe czekoladowe słodycze” – warsztaty kulinarne.

 

Czekoladka – do jej wykonania potrzebne będą:

–– kakao (1 szklanka),

–– olej kokosowy tłoczony na zimno (5 łyżek),

––miód (3 łyżki),

–– dodatki: orzechy, rodzynki, żurawina, wiórki kokosowe, migdały, pestki słonecznika.

Dorosły  rozpuszcza olej kokosowy oraz miód w kuchence mikrofalowej, dodaje kakao. Ciepłą (nie gorącą!) czekoladową masę dzieci przekładają do specjalnych foremek lub rozsmarowują na papierze do pieczenia. Masę posypują dodatkami i wkładają czekoladki do lodówki na około godzinę.

 

Trufle daktylowe – do ich wykonania potrzebne będą:

–– daktyle bez pestek (tyle owoców, ile jest dzieci),

–– wiórki kokosowe (1 szklanka),

–– suszona żurawina (4 łyżki),

–– gorzkie kakao (4 łyżki),

–– ziarno słonecznika lub orzechy (1 szklanka).

 

Dziecko z pomocą dorosłego miksuje wszystkie składniki na gładką masę za pomocą

blendera. Następnie z powstałej masy, mokrymi dłońmi robią małe

kuleczki i obtaczają je w wiórkach kokosowych. Gdy wszystkie trufle są już gotowe

zanoszą je do lodówki, aby stężały.

„Jak smakują lody?” – zabawa logopedyczna.

Ćwiczenie języka: cmokanie, mlaskanie, głaskanie językiem podniebienia, dotykanie zębów górnych i dolnych z maksymalnym otwarciem ust, koliste ruchy języka wewnątrz ust.

 

Środa 15.04.2020

Temat: Słodkie liczenie czekoladek

„Zabawa matematyczna”

  • -Układanie działań na dodawanie w zakresie 10.
    Przykłady zadań:Królewna zjadła na śniadanie 2 cukierki i 6 ciasteczek .
  • Ile ciasteczek zjadła na śniadanie królewna?
  • Ile cukierków?
  • Ile razem słodyczy zjadła królewna?

 

Królewna w koszyczku znalazła 3 czekoladowe pierniczki i 2 batoniki .

  • Ile batoników znalazła królewna?
  • Ile pierniczków znalazła królewna?
  • Ile razem słodyczy znalazła królewna?

Takie działania  można układać dzieciom kilkukrotnie wykorzystując różne liczby.

„Podaj słowo” – ćwiczenie słuchu fonematycznego.

Dzieci mówią słowa rozpoczynające się literą, którą dorosły podaje zapisaną na kartoniku.

 

„Policz kostki czekolady” – zabawa muzyczno-ruchowa.

 

Dziecko otrzymuje papierowe tabliczki czekolady składające się z 10 kostek. Dzieci odkładają „czekolady” na miejsce przy stoliku, a obok kładą brązową kredkę i wracają na dywan. Poruszają się w rytm dowolnej, wesołej piosenki. Podczas przerwy w muzyce dorosły mówi: pokolorujcie tyle kostek czekolady na swoich tabliczkach, ile wskazuje cyfra. Dorosły prezentuje dzieciom odpowiednią cyfrę, a dzieci kolorują odpowiednią liczbę kostek. Po 3–4 powtórzeniach zabawy pokolorowana zostaje cała tabliczka czekolady.

 

Wtorek 14.04.2020

Temat: Słodkie literki

„Literkowe czekoladki” – ćwiczenia w rozpoznawaniu i odczytywaniu liter oraz prostych wyrazów. Zadanie o zróżnicowanym stopniu trudności.

–– I zadanie: dzieci odszukują takie same wyrazy i łączą je w pary. Po skończeniu zadania

podejmują próbę ich odczytania (TORT, LODY, KAKAO, POLEWA, TRUFLE,

DESER).

–– II zadanie: z rozsypanki literowej dzieci układają takie same wyrazy jak we wzorach

(TORT, LODY, KAKAO, POLEWA, TRUFLE, DESER) Odczytują ułożone wyrazy.

„Lodziarnia”

Barwienie okrągłych płatków kosmetycznych na różne kolory wodą zabarwioną farbą za pomocą pipety. Pozostawienie do wysuszenia i wykorzystania podczas wykonania pracy plastycznej.

„Lody z posypką” – zabawa plastyczna.

Naklejanie na karton stożka imitującego wafelek. Doklejanie do niego kolorowych płatków kosmetycznych. Ozdabiane „lodów” brokatową posypką.

      Improwizacja ruchowa do piosenki ,,Czekolada”

https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk

 

Piątek 10.04.2020

Temat: Wielkanoc

  1. Wielkanocny Quizz. Rodzic wspólnie z dzieckiem utrwala wiedzę na temat tradycji wielkanocnych.
  2. Jak nazywają się święta, którego symbolem jest zajączek, koszyczek i jajko?
    a. Święta Wielkanocne
    b. Święta Bożego Narodzenia
    c. Boże Ciało
    2. W jakim dniu tygodnia idziemy ze święconką do kościoła?
    a. w poniedziałek
    b. w sobotę
    c. w środę3. Co nie pasuje do koszyczka wielkanocnego?
    a. baranek
    b. chleb
    c. karp4. Jak nazywają się zdobione jajka?
    a. kruszonki
    b. malowanki
    c. pisanki5. Jak nazywa się dzień, kiedy idziemy do kościoła z palemką do święcenia?
    a. wtorek palmowy
    b. niedziela palmowa
    c. sobota palmowa6. Jakie potrawy powinny znaleźć się na wielkanocnym stole?
    a. zupa grzybowa, karp,
    b. jajka, babka drożdżowa
    c. jabłka, ser7. Jak inaczej mówimy na gałązki wierzbowe?
    a. bazie kaczuszki
    b. bazie kotki
    c. bazie krówki

  3. Jak nazywa się dzień, kiedy oblewamy się wodą?
    a. lany piątek
    b. lany wtorek
    c. lany poniedziałek
    9. Które ze zwierząt przynosi prezenty na Wielkanoc?
    a. kurka
    b. kogucik
    c. zajączek10. Symbolem wielkanocnym jest?
    a. choinka
    b. śnieżynka
    c. święconka11. Jajka malowane jednym kolorem to?
    a. pisanki
    b. kaszanki
    c. kraszanki12. Wydmuszka to?
    a. pusta skorupka jajka,
    b. góra piasku
    c. mała muszka
  4. Zabawa taneczna- TANIEC KURCZĄT W SKORUPKACH”– taniec dzieci
    i rodziców przy wesołej muzyce. Dziecko z rodzicem biorą się za ręce i tańczą na dużej sylwecie jajka wyciętej z gazety.

 

  1. Zabawa słowna – LUBIĘ WIELKANOC, BO…” – rodzic zaczyna zdanie, dziecko opowiada  o swoich odczuciach związanych z Wielkanocą.

 

  1. Zajączek z papieru- zabawa plastyczna

 

Wspólnie z dzieckiem wykonujemy zajączka z papieru – instrukcja znajduje się na https://www.youtube.com/results?search_query=paper+ball+bunny.

 

 Czwartek 09.04.2020

 

Temat:  Zabawy z pisankami.

 

  1. „W poszukiwaniu pisanek” – zabawa ruchowa, ćwiczymy spostrzegawczość: dzieci słuchają muzyki poważnej, na przerwę
    w muzyce szukają opisywanej przez rodzica pisanki  i podchodzą do niej. Do zabawy wykorzystujemy plastikowe lub wycięte z papieru pisanki.
  2. Zabawa matematyczne z pisankami.
  • Dziecko przelicza pisanki ( 10).

Dodajemy i odejmujemy pisanki.

  • Rodzic układa wzór z pisanek i prosi aby dziecko posegregowało pisanki wg

 

 

  1. Zabawa słowna- ,,Dokończ zdanie”.

Zadaniem dziecka jest dokończenie zdania.

Po każdej nocy nadchodzi ranek. Po łące biega cukrowy…
– Deszczyk wiosenny pada z chmurki. Te jajka zniosły dla nas…
– Zimą po śniegu pędzą sanki. W koszyku leżą barwne…
– Tata powiedział: Wielkanoc się zaczyna. Do stołu siada cała…

  1. Wielkanocna niespodzianka– ilustracja ruchowa wiersza P. Siewiera – Kozłowskiej pt. „Czy to jajko czy nie jajko?”

Rodzic czyta dziecku wiersz i razem dzieckiem wykonuje czynności występujące
w opowiadaniu.

W gniazdku jajko raz leżało ( dziecko leży na dywanie, zwijają się w kulkę), które dziwnie popękało. Wyszła z jaja głowa mała (dziecko  wychyla głowę, obracają na boki), małym oczkiem zamrugała (mruga oczami). Na niej dziobek też malutki (usta zwija w dziubek), co rozjaśni wszystkie smutki. A na końcu małe nóżki (dziecko rozprostowuje nogi), każda nóżka ma pazurki (porusza palcami stóp).Jeszcze tylko ogon mały (pokazywanie rękami ogona). Oto kurczak doskonały (dziecko wstaje
i prezentuje wygląd kurczaka wskazując na siebie).

Ciekawe linki do wykorzystania:

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U- ,,Piosenka wielkanocna”

https://www.youtube.com/watch?v=x8MtFu909cs-  film edukacyjny -rysowanie zajączka wg instrukcji.

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4- piosenka ,, Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”

 

 

 

Środa 08.04.2020

Temat: Tradycje wielkanocne

  1. Rodzic omawia z dzieckiem tradycje i symbole świąt wielkanocnych: baba wielkanocna lub mazurek, pisanka, baranek, kurczak, palma, koszyk,
  2. Uczymy się dzieckiem wiersza i wspólnie go omawiamy.
  • Jakie są jajka w wierszu?
  • Co było na jednej pisance?
  • Co na drugiej ?
  • Co na trzeciej?
  • Co na czwartej?
  • Co na piątej?

,,Pisanki” 

Krystyna Parnowska – Różecka

Pisanki, pisanki, jajka malowane

Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe

Na nich malowane bajki pisankowe

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce

Śmieją się z trzeciej laleczki tańczące

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki

Na każdej pisance piękne opowiastki.

 

 

Dziecko rysuje na kartce każdą pisankę.

 

 

 

  1. Zabawa konstrukcyjna ,, Pisanka na dywanie”

 

 

 

 

Do zabawy możemy wykorzystać różne apaszki, klocki, słomki, samochody sznurki, małe figurki itd. Zadaniem dziecka jest skonstruowanie dużej pisanki na podłodze.

Wtorek 07.04.2020

Temat : Flaga olimpijska.

  1. Wyjaśniamy dziecku znaczenie kolorów kół olimpijskich:

niebieski- Europa, czarny- Afryka, czerwony- Ameryka, żółty- Azja, zielony- Australia.

  1. Zabawa plastyczna- wypełnianie plasteliną kół olimpijskich.

 

  1. Zabawa tropiąca- poszukiwanie kół olimpijskich.

Rodzic wycina koła w barwach kół olimpijskich i chowa je w rożnych zakamarkach mieszkania. Zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich kół.

Następuje zamiana ról.  Po ukończonej zabawie możemy wspólnie z dzieckiem omówić  znaczenie barw kół olimpijskich.

 

Ciekawe linki do wykorzystania:

https://mojedziecikreatywnie.pl/tematyka/prace-plastyczne-wielkanoc/- wielkanocne zabawy plastyczne

https://www.youtube.com/watch?v=V1Sua6hBAEs&list=RDV1Sua6hBAEs&start_radio=1,

https://www.youtube.com/watch?v=n6m4GQfrQMI – piosenki o sporcie,

https://www.youtube.com/watch?v=1mwtHIMIfDk- bajka pt. ,, Olimpiada Bolka i Lolka”.

 

Poniedziałek  06.04.2020

Temat: Na olimpijskim stadionie.

  1. Przeprowadzamy z dzieckiem rozmowę na temat igrzysk olimpijskich.

Wyjaśniamy pojęcia: znicz olimpijski, podium, flaga olimpijska. Wspominamy dziecku pochodzeniu igrzysk olimpijskich.  Wymieniamy dyscypliny igrzysk olimpijskich.

  1. Zabawa konstrukcyjna- budowanie stadionu olimpijskiego z wykorzystaniem klocków. Dziecko tworzy budowle wg własnego pomysłu.
  2. Zabawa ruchowa – ,,Tor przeszkód”. Wspólnie z dzieckiem tworzymy w domu tor przeszkód do pokonania.
  3. Ćwiczenie grafomotoryczne- znicz olimpijski.

  1. Zachęcamy do obejrzenia bajki ,, Bolek i Lolek na olimpiadzie”

https://www.youtube.com/watch?v=KCaigbf8cHA

 

 

Piątek 3.04.2020

Temat:  Dzień Tęczy

 

 „Tęczowe eksperymentowanie” – zabawy badawcze

Zapraszamy dzieci do przeprowadzenia kilku doświadczeń, dzięki którym będą mogli zaobserwować różne tęcze. W trakcie wykonywania doświadczeń dorosły wyjaśnia dzieciom, że wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją
w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.

  • „Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę miski. Następnie kierują światło latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.
  • „Tęcza na stole” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
  • „Tęcza w powietrzu” – dorosły rozpyla wodę spryskiwaczem do kwiatów w miejsce padania promieni słonecznych. Dzieci uważnie obserwują i próbują odszukać tęcze.
  • „Cukierkowa tęcza” – nauczycielka układa na rancie talerza cukierki (np. skittles)
    i wlewa na środek trochę wody. Po chwili dzieci mogą obserwować „wodnistą tęcze”. Oczywiście po skończeniu obserwacji dzieci mogą zjeść cukierki – cukierki będą brudziły palce.

 

 „Układanie tęczy” – zabawa dydaktyczna

Dorosły pokazuje dziecku obrazek przedstawiający tęczę. Dziecko otrzymuje 7 pasków papieru w kolorach tęczy (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy). Zadaniem dziecka jest dobrze przyjrzeć się obrazkowi z tęczą i ułożyć swoje paski w dokładnie takiej samej kolejności. Po wykonaniu zadania dziecko stara się podać pierwszą
i ostatnią głoskę występującą w nazwie kolorów.

 „Tęczowy taniec” – zabawa muzyczno-ruchowa

Dzieci otrzymują od dorosłego wstążeczki/paski z bibuły. Dzieci tańcząc poruszają w rytm muzyki wstążeczkami/paskami z bibuły.

Ciekawe linki:

https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk piosenka ,,Znam kolory”

https://www.youtube.com/watch?v=tRNy2i75tCc – piosenka „The Rainbow Colors”

https://www.youtube.com/watch?v=Gvjn-Se37Os piosenka ,,I Can Sing a Rainbow”

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/11/eksperyment-sklittles-tecz-talerzu/ eksperyment „Cukierkowa tęcza”

https://www.easypeasyandfun.com/rainbow-crafts-for-kids/ propozycje prac plastycznych – tęcza

https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU – filmik edukacyjny „Nauka kolorów z tęczą”

 

 

Czwartek 2.04.2020

Temat: Różne dyscypliny sportowe

„Czy ruch jest zdrowy?” – zabawa dydaktyczna z doświadczeniem

Dorosły zadaje dzieciom pytanie: Czy ruch jest zdrowy? Dzieci wypowiadają się na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia. Następnie prosi dzieci o wykonanie doświadczenia: wszystkie dzieci wstają i głośno licząc wykonują 20 podskoków. Następnie nauczycielka pyta dzieci: Czy coś się teraz zmieniło? Czy czujecie się inaczej? (pojawia się pot, oddech jest szybszy, serce szybciej bije, chce się pić, mamy lepszy humor itp.). Następnie dorosły informuje dzieci, jakie pozytywne zmiany zachodzą w organizmie pod wpływem regularnych ćwiczeń np. poprawianie nastroju, zwiększenie sprawności, wydolności i siły organizmu, zapobieganie otyłości, zwiększenie odporności na zarazki, wirusy i bakterie, dotlenienie mózgu itp.

 „Różne sporty” –

Wspólnie z dziećmi oglądamy książki, gazety, zdjęcia, ilustracje przedstawiające różne sporty.

Rozmawiamy z dziećmi na temat sportów a także aktywności fizycznej

  • Jakie aktywności fizyczne można uprawiać jesienią?
  • Jakie są wasze ulubione sporty?
  • Czy macie jakichś ulubionych sportowców? Jakie dyscypliny uprawiają?
  • Czy ruch jest zdrowy?

Zabawa ruchowa  ,,Różne sporty”

Podczas, gdy dorosły gra na tamburynie/ grzechotce dzieci biegają, na przerwę w grze wykonują czynności zgodnie z obrazkiem pokazywanym przez dorosłego np.: pływanie, gra w piłkę nożna itp..

„Chodzenie pod dyktando” – zabawa matematyczno-ruchowa

Dzieci stoją na dywanie, a następnie wykonują polecenia osoby dorosłej np.:

  • Zrób trzy kroki w przód
  • obróć się w lewo
  • kucnij
  • wstań
  • tupnij prawą nogą,
  • zrób trzy kroki w prawo
  • podskocz
  • zrób dwa kroki w tył itp.

Ciekawe linki do wykorzystania:

https://ztorbynauczycielki.pl/dobble-jedzenie/

https://zainspirujmysie.blogspot.com/2019/01/czesc-do-druku-gra-dobble-owoce-i.html

https://fenek.pl/bezplatne/122-scenariusze-zajec-do-serii-moje-zdrowie-43-strony.html

https://www.youtube.com/watch?v=fxxx2myt_eI

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,ruch-to-zdrowie,53495

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

 

 

 

Środa 1.04.2020

Temat: Prima Aprilis- dzień żartów

 „Prima Aprilis” – słuchanie wiersza „Prima Aprilis” J. Brzechwy

Wiecie, co było pierwszego kwietnia?
Kokoszce wyrósł wielbłądzi garb,
w niebie fruwała krowa stuletnia,
a na topoli świergotał karp.

Żyrafa miała króciutką szyję,
Lwią grzywą groźnie potrząsał paw,
Wilk do jagnięcia wołał: „Niech żyje!”,

A zając przebył ocean wpław.

Tygrys przed myszą uciekał z trwogi,
Wieloryb słonia ciągnął za czub,
Kotu wyrosły jelenie rogi,
A baranowi – bociani dziób.

Niedźwiedź miał ptasie skrzydła po bokach,
Krokodyl stłukł się i krzyknął: „Brzdęk!”
„Prima aprilis!” – wołała foka,
A hipopotam ze śmiechu pękł.

 

Wspólne omówienie wiersza:

  • W Jaki dzień został przedstawiony w wierszu?
  • Skąd to wiemy?
  • Co działo się z poszczególnymi zwierzętami?
  • Czy to wszystko zdarzyło się naprawdę?
  • Czy można pęknąć ze śmiechu?
  • Co to oznacza?
  • Czy Wam ktoś już dzisiaj zrobił jakiś żart?
  • Czy planujecie zrobić komuś dowcip?

 

„Zwariowane zwierzęta” – wykonanie pracy plastycznej do wiersza

Zadaniem dzieci będzie zilustrować wiersz – namalować jedno wybrane zwierzę opisane
w tekście np. kokoszkę z wielbłądzim garbem czy żyrafę z krótką głową.

 „Na opak” – zabawa ruchowa

Dzieci udają pojazdy. Dorosły podaje poniższe hasła a zadaniem dzieci jest poruszać się przeciwnie do wskazówek

  • pojazd rusza do przodu –dzieci jadą do tyłu
  • pojazd skręca w prawo– dzieci skręcają w lewo
  • pojazd cofa– dzieci jadą do przodu
  • pojazd przyspiesza – dzieci zwalniają
  • pojazd zbliża się na miejsce i zwalnia– dzieci przyspieszają
  • pojazd jedzie dalej– dzieci zatrzymują się.

 

Wtorek 31.03.2020

Temat: Umiem ubrać się odpowiednio do pogody

„Ubieram się odpowiednio do pogody” – zabawa dydaktyczna

Dorosły układa na dywanie sylwetę chłopca i dziewczynki oraz pojedyncze emblematy różnych ubrań, butów, akcesoriów, które dzieci od razu nazywają. Następnie kładzie na dywanie emblemat pogody( deszcz, słońce ,śnieg, wiatr)  i termometr (wyjaśniając, że czerwony słupek oznacza, iż jest ciepło, niebieski, że jest zimno), po czym zaprasza dziecko do ubrania chłopca lub dziewczynki odpowiednio do pogody – dziecko wyjaśnia co
i dlaczego wybrało. Można również położyć np. słońce i termometr z niebieskim słupkiem – zimno, ale słonecznie; deszcz i termometr z czerwonym słupkiem – ciepło, ale pada deszcz – dzięki czemu przećwiczymy wiele kombinacji pogodowych.

 

„Sylabowa garderoba” – zabawa dydaktyczna

Każde dziecko otrzymuje po 5 liczmanów np. klocków i dywanik/kartkę A4. Następnie dorosły wypowiada nazwę części garderoby np. szalik, spodnie, rękawiczki itp., a dzieci wypowiadają tę nazwę dzieląc ją na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem. Ustalają liczbę sylab i układają odpowiednią ilość liczmanów na dywanikach/kartkach. Za każdym razem sprawdzamy poprawność wykonania zadania, jeżeli jest taka potrzeba, powtarzamy wyraz, by dziecko dobrze wykonało zadanie.

Propozycje zagadek słownych

http://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+ubraniu

„Kolorowe kałuże” – zabawa ruchowa

Ułóż na dywanie w dwóch rzędach np.: szarfy/krążki/obręcze/kartki – jeden rząd np. żółty, drugi np. niebieski – w jednakowych odległościach między szarfami/krążkami/obręczami/kartkami. Zadaniem dzieci jest przeskakiwać obunóż
z „kałuży” do „kałuży” naprzemiennie według kolorów tj. niebieski, żółty, niebieski, żółty itd.

 

 

 

KARTY PRACY DO WYKORZYSTANIA – PAKIET Z KTÓREGO KORZYTAJĄ BIEDRONKI W PRZEDSZKOLU

Karty Pracy

 

 

Poniedziałek 30.03.2020

 

Temat: Dbam o higienę osobistą

„Jak dbam o higienę osobistą?” – zabawa dydaktyczna Obrazki do zajęć można wykonać własnoręcznie.

Dorosły rozkłada na dywanie karty obrazkowe tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie prosi dziecko, by wybierało i odsłaniało kolejne obrazki np.: mycie zębów, mycie rąk, mycie włosów, czesanie włosów, zabawy na świeżym powietrzu itp. Po odsłonięciu każdego obrazka dorosły rozmawia z dzieckiem na temat widoczny na obrazku.

 „Wiem, jak dbać o higienę osobistą” – zabawa ruchowo-naśladowcza

Dzieci biegają swobodnie po dywanie, gdy dorosły gra np. na bębenku/ grzechotce, na przerwę w grze demonstrują dbanie o higienę osobistą zgodnie z pokazywanym przez dorosłego obrazkiem np. naśladują mycie zębów, czesanie się, kąpiel, spanie itp.

My jesteśmy mikroby- teatrzyk kukiełkowy

Zachęcamy do stworzenia teatrzyku kukiełkowego

Mikroby 
My jesteśmy mikroby,
Roznosimy choroby,
Czaimy się skrycie,
Czyhamy na zdrowie.

Wirus (bakteria i wirus na scenie):
Gdzie pani lubi mieszkać, pani Bakterio?

Bakteria:
Za brudnym paznokciem,
W nie wypranych kocach,
W kurzu na podłodze,
W niemytych owocach,
W pierwszych lepszych brudach,
Wszędzie, gdzie się uda.
A pan, panie Wirusie?

Wirus:
Ja zwłaszcza lubię Niemyjka.
Czarne ma ręce, nogi i szyję.
Twarz ma od ucha brudną do ucha.
Uwielbiam takiego smolucha.

Bakteria:
A ja jeszcze na brudnym obrusie,
W nieumytych rękach,
Z daleka od wody!
Woda to udręka!

Wirus:
Tak, tak, zwłaszcza, jeśli z mydłem.

Bakteria:
Ach! Mydło obrzydłe.
Na myśl samą słabnę z trwogi.

Wirus:
Nie przesadzaj tak mój drogi!
Szczęściem dla nas wiele ludzi
Zbytnio myciem się nie trudzi.
Więc choroby kwitną zdrowo.

Mikroby (na scenie 4 mikroby) :
Do ataku, marsz bojowo!
My jesteśmy mikroby,
Roznosimy choroby,
Czaimy się skrycie,
Czyhamy na zdrowie.
Ciekawe linki do wykorzystania:

http://ziziandmyworld.blogspot.com/2015/05/teatrzyko-telewizor-diy.html – pomysł wykonania teatrzyku z kartonu

https://www.youtube.com/watch?v=8irjf0rgQZs – film edukacyjny „Gdzie mieszkają bakterie?”

https://supersimple.com/song/this-is-the-way/ – piosenka „This Is The Way” – wykorzystana do stworzenia np. kart obrazkowych
https://supersimple.com/song/bath-song/
 – piosenka „The Bath Song” – wykorzystana do stworzenia np. kart obrazkowych

https://supersimple.com/song/brush-your-teeth/ – piosenka „Brush Your Teeth” – wykorzystana np. do stworzenia kart obrazkowych

https://www.chiltonprimary.co.uk/blog/?pid=80&nid=11&storyid=222 – pomysł na pracę plastyczną „Mikroby”

2Piątek  27.03.2020

Temat :  W teatrze cieni.

  1. Zadajemy dziecku zagadkę słowną.

 

To coś dziwnego za tobą chodzi,

Nie chce opuścić , nawet gdy poprosisz.

Bawi się z tobą w domu i na łące.

Zobaczysz to, kiedy świeci słońce. ( cień)

       Rozmawiamy z dzieckiem na temat teatru cieni.

  1. Zabawa badawcza – ,,znajdźmy cień”

O ile to możliwe , zabawę przeprowadzamy przy zasłoniętych oknach. W widocznym miejscu kładziemy biały karton, a na kartonie biały przedmiot. Za pomocą latarki rodzic oświetla go w taki sposób, aby dziecko mogło zaobserwować poruszanie
się cienia  w zależności od źródła światła. Następnie rodzic ustawia biały karton
w pozycji pionowej tak, aby powstał ekran. W kierunku ekranu kieruje światło lampy lub silnie świecącej latarki. Przy pomocy dłoni pokazuje dzieciom różne postaci, również dzieci mogą pokazywać postacie, układając swoje dłonie
w odpowiedni sposób. Dzieci mogą eksperymentować z cieniem w ciągu całego dnia.

  1. Zabawa ruchowa- ,,Jestem twoim cieniem”.

Rodzic z dzieckiem dobiera się w pary, jedna z osób wykonuje jakieś ruchy, a druga jest jego cieniem i odtwarza ruch. Po pewnym czasie zamieniają się rolami.

Zachęcamy do  obejrzenia teatrzyku  cieni- ,, Trzy małe świnki”.

https://www.youtube.com/watch?v=h1XmohJDSmQ

 

 

 

 

 

 

 

Czwartek 26.03.2020

Temat:  Po co jest teatr?

  1. Zachęcamy do przeczytania wiersza dziecku pt: ,, Po co jest teatr?” Joanny Kulmowej.Po co jest teatr?Ta drabina to schody do nieba,
    A ta miska nad schodami to księżyc.
    Tamten miecz to zwykły pogrzebacz,
    A z garnków są chełmy rycerzy,
    Ale kto w te czary nie wierzy?
    To jest teatr.
    A teatr jest po to, żeby wszystko było inne niż dotąd.

Przeprowadzamy z dzieckiem rozmowę na  temat przesłania wiersza: teatr jest magicznym miejscem, tam się wszystko może zmienić, jest bardzo ciekawy, rozmaity….

  1. Zadajemy dziecku zagadki do wyrazów występujących w wierszu
  • Świeci na nim słońce i pływają chmury ?
  • W kształcie rogala albo okrągły ozdabia niebo w nocy ?
  • Chroni głowę rycerza i żołnierza?
  • Jak się nazywa taki budynek, w którym zobaczysz scenę, kurtynę ?
    Krzesła tam stoją rząd za rzędem, a ja tam bajkę oglądać będę ?

 

  1. Zabawa logopedyczna – ,, Ćwiczymy pamięć i dykcje, czyli ważne cechy aktora”

Razem z dzieckiem uczymy się wesołej rymowanki.

Na wysokiej górze rośnie drzewo duże.
A nazywa ono się apli – papli – blite – blau.
A kto tego nie wypowie w kacie będzie stał.
– Ciocia Klocia przyniosła łakocie.
– Deszcz dzwoni o szyby.

 

 

Środa 25.04.2020

     Temat: Bileterka.

  1. Zabawa matematyczna- ,, Widownia dla misiów i lalek” albo ,,Widownia dla misiów i samochodów”

Rodzic wycina x2 karteczki z numerami od 1 do 8. Wszystkie misie są ponumerowane. Dziecko losuje kartkę z numerem i przygląda się mu. Odnajduje na kanapie misia z takim samym numerem. Zadaniem dziecka jest posadzenie lalki albo samochodu przy takim samym numerze misia. Podczas zabawy utrwalamy obraz cyfry.

  1. ,, Pantomima”- improwizacja ruchowa. Dzieci naśladują określone czynności bez użycia rekwizytów np. dźwiganie ciężkiego stołu, malowanie ściany, szukanie.
  2. Zabawa plastyczna- dziecko wykonuje bilety do teatru dla domowników.
  3. Zabawa oddechowa – Balonik.

Rodzic  rękami naśladuje gest nadmuchiwanego balonika, a zadaniem dziecka jest stopniowe nabieranie powietrza, a następnie przy długiej wymowie głoski „s” powolne wypuszczanie powietrza.

 

 

Wtorek 24.03.2020

Temat : Jesteśmy aktorami

Zachęcamy do stworzenia w domu kącika teatralnego. Można wykorzystać maski, chusty, sukienki, okulary. Dzieci są najlepszymi inicjatorami takich zabaw J

Podczas tworzenia kącika można z dzieckiem posłuchać piosenkiJ

https://www.youtube.com/watch?v=v4jSYyFIrpw

 

  1. Zabawa naśladowcza- ,,Nastrój aktora”.

Rodzic rysuje na kilku kartkach miny wyrażające różne emocje  i  wspólnie omawia je z dzieckiem. Dziecko losuje kartkę z wybraną miną  i  w odpowiedni sposób przedstawia emocje.

 Następuje zamiana ról.

  1. Zabawa ruchowa- ,, Marionetki”

Rodzeństwo albo rodzic z dzieckiem łączą się w pary. Jedna z osób jest marionetką,
a druga animatorem. Dziecko- animator pociąga za niewidzialne sznurki i powoduje ruch rodzica-lalki w trakcie spokojnej muzyki. W przypadku trudności
w odczytaniu intencji animatora może on szeptem podpowiedzieć, jakiego ruchu się spodziewa.  Rodzeństwo albo rodzic z dzieckiem zamieniają się rolami.

  1. Zabawa naśladowcza- Kociołek Czarownicy

Rodzic  mówi dziecku, że ma różne czarodziejskie mikstury i pyta się  czy ma ochotę sprawdzić ich działanie. Dziecko udaje, że trzyma w ręce buteleczkę
z magicznym płynem, na znak rodzica  wykonuje ruch naśladujący wypicie płynu,
a następnie rodzic mówi jaką magiczną właściwość posiada „wypita” mikstura.
Zadaniem dziecka jest przedstawić adekwatne do tego reakcje, np. mikstura miłości, eliksir młodości (zamienia się w boba), zamienianie w ropuchę, mikstura na sen, eliksir śmiechu itp.

 

 

Poniedziałek  23.03.2020

Temat: Magia teatru.

Proponujemy  wspólnie z dziećmi wysłuchać piosenki – ,,Magiczne miejsce”

https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ&list=RDJitEZdvs0aQ&start_radio=1

  1. ,,Teatr to”- swobodna wypowiedź dziecka.

Zachęcamy  zapoznanie pociech  ze słownictwem : scena, widownia, aktor, pacynka, kukiełka, teatr cieni, scenograf, rekwizyt.

Pokazujemy dziecku ilustrację sceny teatralnej, nazywamy wspólnie wybrane miejsca teatru.

  1. Zabawa naśladowcza – ,, Na scenę wychodzi …” Rodzic wymyśla postać
    albo zwierzę i mówi do dziecka. Zadaniem dziecka jest odegranie roli wypowiedzianej postaci . Po kliku wystąpieniach dziecka następuje zamiana ról.
  2. Zabawa techniczna- ,,Kukiełka z supełka”. Zabawa polega na wykonaniu kukiełki
    z jednorazowej torebki foliowej- zawiązanie supełków, obcięcie zbędnych elementów i naklejeniu jej na patyku za pomocą taśmy dwustronnej.
  3. Zabawa ruchowa – ,, Ministerstwo śmiesznych kroków”.

 

Rodzic prosi  dziecko aby wymyśliło dziwny sposób w jaki będzie się poruszać. Następnie wszyscy obecni domownicy naśladują wymyślony krok, potem dziecko wybiera inną osobę.

 

 

Czwartek 19.03.2020

Temat: Pierwsze kwiaty

Zachęcamy do założenia w domu kącika przyrodniczego.  Przy okazji można wykorzystać nasiona oraz cebulki do doskonalenia umiejętności przeliczania a także klasyfikowania np. wg koloru, wielkości.

„Delikatne płatki” – zabawa ruchowa.

Dziecko otrzymuje kolorowe wycięte z gładkiej bibuły owale – płatki kwiatka.

To są płatki kwiatków, które rozwiał marcowy wiatr.

Połóż płatek na prawej dłoni, podnieś ją do góry i delikatnie dmuchnij na płatek tak, aby spadł na podłogę. Podnieś płatek lewą ręką i połóż go na swoim prawym ramieniu. Zdmuchnij delikatnie płatek tak, aby spadł na podłogę. Podnieś płatek prawą ręką i połóż na swojej głowie. Idź przed siebie tak, aby płatek z niej nie spadł itd. Zabawie może towarzyszyć spokojna relaksacyjna melodia.

„Tulipany” – zabawa ruchowo-naśladowcza.

Dzieci maszerują lub podskakują z nogi na nogę zależnie od rytmu wygrywanego np. na bębenku. Gdy dźwięk instrumentu ucichnie podajemy hasło, a dziecko przyjmuje odpowiednią postawę:

– cebulka – wykonują przysiad skulony,

– listek – stają na baczność,

– kwiat – stają w rozkroku z uniesionymi w górę skos rękami.

Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając kolejność haseł w zależności od zainteresowania

nią dzieci.

„Kwiatowe kobierce” – oglądanie i wypowiadanie się na temat ilustracji.

Oglądanie  zdjęć przedstawiających wiosenne kwiaty: krokusy, przebiśniegi, żonkile, tulipany. Dzieci omawiają ich wygląd, nazywają poszczególne części kwiatów.

Można wykonać pracę plastyczną- malowanie farbami wiosennych kwiatkó1).

 „A tulipan śpi” – słuchanie i analiza treści wiersza Doroty Gellner

A tulipan śpi

Idą, idą ciepłe dni,

a tulipan śpi!

Słońce siadło na parkanie

− Wstawaj, wstawaj tulipanie,

kończ zimowe sny!

A tulipan śpi!

Słychać wkoło deszczu granie.

− Wstawaj, wstawaj, tulipanie.

dam ci krople trzy!

A tulipan śpi!

Stanął dziadek na ścieżce.

− Tulipanie, śpisz jeszcze?

Postawię na grządce budzik,

może wtedy się obudzisz!

− Kto to dzwoni? Kto mnie woła?

O, jak ciepło dookoła!

Patrzcie, liście mam zielone

i na głowie mam koronę!

A tak mało brakowało,

żebym przespał wiosnę całą!

(na podstawie inscenizacji D. Gellner „A tulipan śpi”)

Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego wiersza:

– Kto jest bohaterem wiersza?

– Co robił tulipan?

– Kto budził tulipana?

– Co powiedział tulipan po przebudzeniu?

 

Piątek 20.03.2020

Temat: W marcu jak w garncu

 

 „Odgłosy marcowej pogody” – zabawa dźwiękonaśladowcza z wykorzystaniem gazet.

Dzieci otrzymują kładą przed sobą 1 arkusz gazety. Ich zadaniem będzie granie na niej w zależności od pokazanego obrazka.

–– padający deszcz – rytmicznie stukają paluszkami o leżącą gazetę,

–– wiejący wiatr – podnoszą z podłogi gazetę i mocno w nią dmuchają,

–– burza – uderzają otwartymi dłońmi o gazetę,

–– słońce – podnoszą ręce do góry i rozkładając palce i poruszają dłońmi w lewo i w prawo.

 

„Marcowa pogoda” – słuchanie i wypowiadanie się na temat wiersza I. Palkowskiej

W marcu pogoda kapryśna bywa –

to deszcz popada, to mróz potrzyma.

Zdarza się czasem burza marcowa,

co nawet Słońce za chmurą schowa.

Ale jak wyjdzie, to już grzać będzie

i swe promienie rozsypie wszędzie.

 

Wspólne omówienie wiersza

–– Jaka bywa marcowa pogoda?

–– Jakie zjawiska atmosferyczne występują w marcu?

–– Co oznacza powiedzenie „w marcu jak w garncu”?

Można do tego wykonać pracę plastyczną- na białej kartce narysuj garnek. W środku narysuj kredkami lub wyklej plasteliną następujące zjawiska atmosferyczne: deszcz, śnieg, burza, słońce, tęcza.