Aktualności

Jeże – czerwiec

 

22.06.2020

  • Ćwiczenie grafomotoryczne „Połącz kropki” ZAŁĄCZNIK 0010
  • Zabawa ruchowa „Samochody lub samoloty”- naśladowanie jazdy samochodem
  • Oglądanie ilustracji – rozpoznawanie i nazywanie różnych środków transportu – ZAŁĄCZNIK 0011
  • Praca plastyczna „Kolorowy balon”- dokładne kolorowanie, zwracanie uwagi na staranne kolorowanie wewnątrz konturu – ZAŁĄCZNIK 0012

 

23.06.2020

  • Zabawa rzutna „Rzucanka” – rzucanie i chwytanie piłki
  • Praca plastyczna – „Drzewo” – wycinanie z papieru kolorowego kształtu, naklejanie na kartkę
  • Zabawa ruchowa „Zajączki” – skoki do wyznaczonej mety
  • „Z czym kojarzy nam się las? – burza mózgów, wypowiedzi dzieci
  • Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej – „Las”

„Jeśli lubisz stary las,

To nie żałuj czasu.

Las nam się ukłonił w pas,

Chodź ze mną do lasu!

Patrz, brzozową furtę ma,

Furta się otwiera.

Wiatr za furtą szumi, gra,

Gości sprasza teraz.

Lecz cichutko bądźmy tu,

W tym zielonym domu.

Na srebrzystym siądźmy mchu,

Nie psoćmy nikomu.

Gdy przeleci szary ptak,

Gwizdnie nutkę miłą-

My cichutko siedźmy tak,

Jakby nas nie było.

Niech nie słyszy nawet nas

Szpak, co gniazdo mości,

By nie musiał stary las

Skarżyć się na gości.”

  • Rozmowa o zasadach zachowania się w lesie
  • Zabawa relaksacyjna „Na leśnej polanie”- dzieci leżą na dywanie i głęboko oddychają . Słuchają muzyki relaksacyjnej, np. odgłosów lasu, świergotu ptaków, szumu strumyka.

 

24.06.2020

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzień krasnoludków”- dzieci wykonują skłony, naśladują rąbanie drzewa, następnie siadają w siadzie skrzyżnym i naśladują ruchami rąk  jedzenie zupy, zasypiają.
  • Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt – ZAŁĄCZNIK 0013
  • „Figury geometryczne w moim domu” – zabawa dydaktyczna. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych. Należy przygotować: figury geometryczne wycięte z papieru (najlepiej wszystkie w jednym kolorze, aby skupić uwagę dziecka na ich kształcie). ➢ Usiądź na podłodze w siadzie skrzyżnym. Kiedy rodzic powie: „koło” i pokaże ci koło z papieru – wstań i dotknij jakiegoś przedmiotu w twoim domu, który ma kształt koła. Gdy wykonasz zadanie usiądź z powrotem w siadzie skrzyżnym. Uważnie słuchaj, jakie hasło mówi mama lub tata i co pokazuje, szukaj przedmiotów o takim kształcie. UWAGA: Proszę używać haseł dotyczących podstawowych figur geometrycznych, tj. koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. Gdy dziecko ma trudności z wykonaniem zadania, należy samemu pokazać odpowiedni przedmiot. Zabawę powtarzamy kilka razy.
  • Wycinanie figur geometrycznych po śladzie, zwracanie uwagi na prawidłowe i bezpieczne trzymanie nożyczek

 

25.06.2020

  • Zabawa ruchowa na czworakach „Przejście przez przeszkodę”
  • Zabawa rzutna „Strzelamy gole”- zabawa w terenie
  • Oglądanie albumów o górach , spontaniczne wypowiedzi dzieci
  • „Jak wyglądają góry?– dzielenie się swoimi wiadomościami podczas oglądania zdjęć i ilustracji
  • Oglądanie bajki edukacyjnej YOU TUBE – „ Bezpieczeństwo w górach/ Bezpieczne wakacje”
  • Zabawa ruchowa „Na górskim szlaku”- przejście slalomem między przeszkodami, następnie przeskakiwanie przez rozłożoną skakankę. Na koniec dzieci udają, że przechodzą przez górski strumień po kamieniach.
  • Degustacja oscypka (w miarę możliwości)

 

26.06.2020

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Okno, drzwi”- dzieci poruszają się skacząc obunóż, na jednej nodze w kierunku, który wypowie dorosły
  • Zabawa ruchowa „Slalom pomiędzy pachołkami”- zabawa w terenie, bieganie slalomem między pachołkami
  • Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej „Wakacyjne marzenia”

„I teraz tak mi się marzy,

By stawiać zamki na plaży,

Z plecakiem biegać po górach,

Balonem lecieć hen, w chmurach.

Popłynąć łodzią daleko

I łowić ryby nad rzeką.

Na łące świerszczy posłuchać

Jak szumi trawa do ucha.

Policzyć chmurki na niebie-

To cieszy przecież, jak nie wiem.

Do przygód służą wakacje,

Przyznacie chyba mi rację.”

  • Rozmowa na temat wiersza
  • Rozmowa na temat wakacji nad wodą
  • „Moje plany na wakacje” – rysowanie kredkami na temat wakacyjnych planów, marzeń

 

29.06.2020

  • Zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „ Fale na morzu” – członkowie rodziny chwytają się za ręce, przez podnoszenie i opuszczanie splecionych rąk imitują fale na morzu
  • Zabawa relaksacyjna „Morskie fale”- słuchanie muzyki relaksacyjnej, szumu morza
  • Oglądanie bajki edukacyjnej YOU TUBE – „Bezpieczeństwo dzieci nad wodą/ Bezpieczne wakacje”
  • Oglądanie mapy świata – wskazywanie morza i innych zbiorników wodnych
  • wykonanie ćwiczenia – dorysowywanie brakujących elementów rysunku , ćwiczenie spostrzegawczości – ZAŁĄCZNIK 0014
  • „Kiedy będę już dorosła…” – swobodne wypowiedzi, poszerzanie słownictwa czynnego

 

30.06.2020

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Woda – lód”- rodzic wydaje hasło :woda, wówczas dzieci biegają w różnych kierunkach i tempie, na hasło: lód , dzieci zatrzymują się w bezruchu
  • Zabawa matematyczna „Ile kroków?”- wyznaczanie celu, przeliczanie ilości kroków
  • Nauka piosenki „Bezpieczne wakacje” – ZoZi YOU TUBE

„ ref:  Już idzie lato, idą wakacje

Będzie zabawa, będą atrakcje.

Będzie wspaniale, będzie bajecznie,

Kiedy wakacje miną bezpiecznie.

 

Moja mama musi wiedzieć

Gdy wychodzę z domu.

Mam w pamięci zawsze do niej

numer telefonu.

Zanim wyjdę to przez okno

Sprawdzam stan pogody.

I ubieram się dla zdrowia

No i dla  wygody.

 

ref: Już idzie lato, idą wakacje

Będzie zabawa, będą atrakcje.

Będzie wspaniale, będzie bajecznie,

Kiedy wakacje miną bezpiecznie.

 

Znam zasady bezpiecznego

Ulic przechodzenia.

Gdy mnie nagle burza łapie

To szukam schronienia.

Choćby nie wiem jakby był miły

Z obcym nie pogadam.

Dokąd idę i gdzie mieszkam

To nie jego sprawa.

 

ref: Już idzie lato, idą wakacje

Będzie zabawa, będą atrakcje.

Będzie wspaniale, będzie bajecznie,

Kiedy wakacje miną bezpiecznie.

 

Na wycieczce, w samochodzie

Muszę zapiąć pasy.

A gdy słońce mocno świeci

Lubię głowę nakryć.

Kiedy upał jest ogromny

Piję dla ochłody.

Zły to pomysł, by na główkę

Skakać gdzieś do wody.

 

ref: Już idzie lato, idą wakacje

Będzie zabawa, będą atrakcje.

Będzie wspaniale, będzie bajecznie,

Kiedy wakacje miną bezpiecznie.

 

Idzie lato, idą wakacje..”

 

  • Życzenia wesołych i słonecznych wakacji – ZAŁĄCZNIK 0015

 

 

 

 

 

 

 

15.06.2020

  • zabawa manualna „Wycinamy słońce” – ćwiczenie w posługiwaniu się nożyczkami; żółta kartka z narysowanym kołem (słońce ), dzieci mają za zadanie wycięcie koła i naklejenie na białą lub niebieską kartkę, następnie dzieci dorysowują wokół promienie.
  • zabawa słowna „Żółty kolor” – rozpoznawanie koloru żółtego, wskazywanie w różnych miejscach
  • zabawy ruchowe z piłką
  • zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Rowerek”
  • oglądanie książek o lecie; rozmowy indywidualne lub w grupach inspirowane literaturą dla dzieci
  • słuchanie i nauka na pamięć wiersza Doroty Gellner Słońce

„Słońce „

Dorota Gellner

„Słońce ze mną je śniadanie

Patrzcie! Złote ma ubranie!

Złotą łyżką w kaszy grzebie

I miód złoty ma na chlebie.

Coś pod złotym nosem śpiewa

I kakao mi podgrzewa. „

 

  • rozmowa na temat wiersza
  • zabawa badawcza długoterminowa „Znaczenie słońca dla roślin” – należy zasadzić 2 jednakowe roślinki w 2 doniczkach. Jedną doniczkę należy ustawić na parapecie, a drugą nakryć tekturowym pudełkiem (aby została pozbawiona światła). Prowadzenie codziennej obserwacji roślin przez dzieci. Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami, wyciąganie wniosków.

 

16.06.2020

  • zabawa manualna – rwanie gazet na paski, zabawa przy muzyce
  • zabawa ruchowa „Wstążka tańczy” – zabawa z wstążką w rytm muzyki
  • ćwiczenia grafomotoryczne „Rysujemy na piasku” – zabawy na plaży, na spacerze
  • rozpoznawanie symboli pogody – praca z obrazkiem ZAŁĄCZNIK 0007
  • „Kalendarz pogody” – obserwacja tygodniowa pogody, prowadzenie tygodniowego kalendarza z wykorzystaniem symboli pogody(do każdego dnia tygodnia przyklejanie odpowiedniego symbolu pogody)

 

 

17.06.2020

  • zabawa ruchowa „Ciepło – zimno”- gdy pokazujemy żółtą kartkę , dziecko kładzie się na dywanie i udaje , że się wygrzewa na słońcu, gdy pokazujemy kartkę niebieską, dziecko przykuca i kuli się , jakby było im bardzo zimno. Rozwijanie ekspresji ruchowej.
  • zabawa skoczna „Kto dalej skoczy?”
  • powitanie wyliczanką Pauliny Wrzesień Matematyczne lato

„Matematyczne lato”

Paulina Wrzesień

„Raz i dwa, raz i dwa,

To już lato, ciepło da.

Trzy i cztery, trzy i cztery,

Pojedziemy na rowery.

Pięć i sześć, pięć i sześć,

Lato lubi lody jeść.

Siedem, osiem, siedem, osiem,

My lubimy grać na nosie.

Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,

Lato zawsze uśmiech niesie!”

 

  • zabawa rytmiczna do wyliczanki – ćwiczenia w liczeniu: dzieci powtarzają za rodzicem tekst wyliczanki stukając rytmicznie kredkami w blat stołu. Przy kolejnym powtórzeniu wierszyka dzieci pokazują palce, licząc do dziesięciu.

 

 

18.06.2020

  • „Plastelinowe słońce” – lepienie z plasteliny: dzieci lepią słońce z plasteliny, następnie wtykają w nie patyczki- promienie.
  • zabawa ruchowa na czworakach „Przejście przez obręcze”
  • zabawa oddechowa „Bańki mydlane” – pogłębianie oddechu, wzmacnianie siły wydechu
  • degustacja truskawek
  • praca plastyczna „Truskaweczka” – malowanie farbami ZAŁĄCZNIK 0008

 

19.06.2020

  • zabawy matematyczne z wykorzystaniem liczmanów – przeliczanie dowolnej liczby elementów wg możliwości dziecka
  • zabawy badawcze z wodą- „Zabarwianie wody” – potrzebne 2 przezroczyste naczynia z wodą. W jednym dziecko umieszcza kawałek czerwonej krepiny, a w drugim umieszcza kawałek zielonej krepiny. Następnie obserwuje , jak woda zabarwia się w każdym naczyniu. Potem można pomieszać ze sobą oba płyny. Rozbudzanie ciekawości badawczej.
  • Opowiedz historyjkę obrazkową. Pokoloruj listek, pod którym schowały się zwierzęta.

ZAŁĄCZNIK  0009

  • Zabawa ruchowa – „Celowanie piłeczkami” – dzieci starają się wcelować małą piłeczką w leżącą na ziemi gazetę – kałużę.

 

 

8.06.2020

  • zabawa równoważna „Tiptopy” – chodzenie stopa za stopą wzdłuż rozłożonej np. skakanki
  • obserwacja zmieniającej się przyrody podczas spacerów
  • „Wędrówki Skrzata Borówki” odc. 3 – ŁĄKA – YouTube
  • praca plastyczno-techniczna „Zielona żabka” – origami z kół WZÓR –ZAŁĄCZNIK 0002

 

 

9.06.2020

  • zabawa ruchowa „Strzelamy gole” – kopanie piłki do wyznaczonej bramki w odległości
  1. 1 m.
  • słuchanie wiersza , ćwiczenia artykulacyjne – naśladowanie kumkania żab:

utrwalenie prawidłowej artykulacji głoski – k

utrwalenie prawidłowej artykulacji głoski – u

utrwalenie prawidłowej artykulacji głoski – m

 

„Po zielonej łące

żabki sobie skaczą

i głośno kumkają,

gdy boćka zobaczą:

– kum, kum,

– kum, kum,

– kum, kum,

– kum, kum.

Leci bociek, leci-

Na łące panika,

żabki uciekają,

każda w wodzie znika:

– kum, kum,

– kum, kum,

– kum, kum,

– kum, kum.

Bociek już odleciał,

zaświeciło słońce,

żabki wyszły z wody,

bawią się na łące:

– kum, kum,

– kum, kum,

– kum, kum,

– kum, kum.

Skaczą i śpiewają,

I tańczą radośnie,

kumkają o boćku

i o pięknej wiośnie:

– kum, kum,

– kum, kum,

– kum, kum,

– kum, kum.”

 

  • zabawa z improwizacją ruchową do wiersza
  • zabawy matematyczne – przeliczanie elementów zbioru –„Biedronki pięciokropki pogubiły kropeczki. Dorysuj brakujące kropki. Pokoloruj obrazek.” Policz kropki. ZAŁĄCZNIK 0003

 

 

10.06.2020

  • zabawa ruchowa z elementami pełzania „Wąż na łące” – dzieci-węże wykonują leżenie bokiem, z głową między wyprostowanymi rękoma. Zginają tułów i nogi, tak by przemieścić się na dywanie.
  • opowiadanie historyjki obrazkowej „Jak powstaje miód” ZAŁĄCZNIK 0005
  • degustacja miodu
  • zabawa ruchowo-taneczna „Taniec pszczółek”, wykorzystanie ulubionej muzyki
  • wykonanie ćwiczenia – przeliczanie, dodawanie o jeden więcej

„Czy dla wszystkich pszczółek starczy kwiatków? Sprawdź. Połącz linią pszczółki z kwiatkami. Czego jest więcej?” ZAŁĄCZNIK 0004

 

 

 

12.06.2020

  • zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Zamiatanie podwórka” – dzieci stoją w lekkim rozkroku, trzymają w pionie miotłę (jedna ręka na górze, jedna na dole ) i poruszają raz w lewo, raz w prawo naśladując zamiatanie.
  • oglądanie albumów o motylach, dostrzeganie ich różnorodnych barw i kształtów; swobodne wypowiedzi dzieci
  • słuchanie wiersza Doroty Gellner Motyle znad łąki

„Ach, co to,

Ach, co to za balet?

Ach, kto to

Tak tańczy wspaniale?

To tańczą

Motyle znad łąki,

A każdy

Ma skrzydła z koronki.

Wirują nad nami

Z bosymi nóżkami,

A łąka się śmieje

Wszystkimi kwiatami!

Wirują nad nami

Jak chmura tęczowa

I słońce

Za chmurą motyli się chowa!”

 

  • rozmowa na temat wiersza
  • praca plastyczna „Symetryczny motyl” – należy przygotować kartkę złożoną na pół. Na jednej połowie robimy plamę z farby, następnie mocno dociskamy do siebie obie strony kartki, a potem je rozkładamy. Gdy farba wyschnie, dorysowujemy do powstałej plamy – skrzydła motyla, głowę, czułki.
  • wykonanie ćwiczenia –„Powiedz, ile zwierząt widzisz na rysunku. Obrysuj palcem każde z nich. Pokoloruj kredką świecową wybrane zwierzę. ZAŁĄCZNIK 0006

 

 

 

1.06.2020

  • zabawa rzutna „Złap piłkę”
  • oglądanie albumów o dzieciach różnych narodowości; swobodne rozmowy na temat ich wyglądu, stroju, rodzaju zabaw
  • wspólne oglądanie prezentacji multimedialnej YOUTUBE –

„MY DZIECI ŚWIATA”/JESTESMY DZIECMI/DZIEŃ DZIECKA2020

  • słuchanie wiersza

„Bez względu na kolor

Czy też pochodzenie

Dzisiaj każde dziecko

Chce spełnić marzenie.

 

Wspaniałych prezentach,

Podróżach w nieznane

byciu szczęśliwym

Z tatą i mamą.

 

Dla was Dzieciaki

Życzenia kolorowe

Pachnące latem,

Smakujące miodem.

 

Ciepłe jak kubek

Gorącej czekolady

Wybuchowe jak bąbelki

Słodkiej oranżady.

 

W smakach lodów rozmaitych

Uwielbianych przez dzieci

Niech ten dzień Kochani

Słońcem dla was świeci.

 

Wszystkiego dobrego

Kochane Dzieci

Mieszkające w Polsce

I na całym świecie!.”

 

 

  • rozmowa o ulubionych zabawach dzieci
  • wykonanie ćwiczenia – łączenie postaci z ich cieniami ZAŁĄCZNIK 0018

 

 

 

2.06.2020

  • zabawa ruchowa rzutna „Rzucanka”- rzucanie do wyznaczonego celu
  • rozwiązywanie zagadek dotyczących zabaw na świeżym powietrzu:

 

„Gdy wiatr wieje – wtedy lata,

może zrobić ci go tata.

Dwa patyczki , papier, żyłka,

W niebo frunie w sekund kilka.”  (latawiec)

 

Przeważnie okrągła: nożna, do siatkówki;

Możesz ją kozłować lub odbijać z główki.

Gdy do kosza wpadnie, to punkty zdobywasz;

Na boisku chętnie sam w nią pewnie grywasz. (piłka)

 

Ma siodełko i dwa koła,

Dzwonek, kierownicę.

Kiedy na nim pedałujesz,

zwiedzasz okolicę. (rower)

 

Gdy jedziesz na niej,

stoisz na jednej nodze.

Drugą się odpychasz,

Bo mkniesz na… (hulajnodze)

 

  • ćwiczenie manualne – wycinanie elementów z kolorowych czasopism i komponowanie wyklejanki , doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.
  • piosenka do słuchania YOUTUBE

Śpiewające Brzdące „Jesteśmy dziećmi”

 

3.06.2020

 

  • zabawa ruchowa przy ulubionej muzyce  „Tańczące ciało” – utrwalenie nazw części ciała
  • zabawa plastyczna „Ciasteczka” – lepienie z plasteliny, doskonalenie sprawności ręki dłoni, palców
  • zabawa „Nakrywamy do stołu” – posługiwanie się liczebnikami głównymi, porównywanie liczby elementów. Dzieci samodzielnie rozkładają sztućce, liczą.
  • Zabawa artykulacyjna „Ćwiczenie warg i języka” : dzieci naśladują to, co pokazuje dorosły-

Wysuwanie warg do przodu, otwieranie ich i zamykanie (rybka), dotykanie językiem podniebienia, dotykanie językiem kolejno zębów górnych i dolnych, oblizywanie warg, dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów szczęki górnej, a potem dolnej.

 

 

 

4.06.2020

  • zabawa skoczna – „Przeskakiwanie woreczka” – rozkładamy na dywanie miękkie przedmioty. Gdy osoba dorosła klaszcze w dłonie Lu wystukuje rytm na dostępnym materiale , dziecko skacze wg poleceń: do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo.
  • ćwiczenie spostrzegawczości „Znajdź różnice” ZAŁĄCZNIK 0019, 0020
  • ćwiczenie grafomotoryczne – „Narysuj po śladzie i sprawdź, kim chciałyby zostać dzieci, gdy będą dorosłe….” ZAŁĄCZNIK 0021

 

5.06.2020

  • zabawa ruchowa na czworakach „Leniwe pieski”
  • układanie puzzli
  • „Dotknij rolką do podłogi” (rolką po ręcznikach papierowych) – dzieci stają w lekkim rozkroku, chwytają rolkę za jej końce i wykonują skłon w przód, próbując dotknąć rolką do podłogi – 4x
  • piosenka do słuchania YOUTUBE
    • Śpiewające Brzdące „Jesteśmy dziećmi”
  • praca plastyczna – „Basen z kulkami” – umocz palec w kolorowych farbach i odciśnij je na ilustracji tak, żeby w basenie było dużo kolorowych kulek. ZAŁĄCZNIK 0022