Aktualności

Jeże – maj

 

 

25.05.2020

  • Gimnastyka z piłką – zachęcamy dzieci do wykonywania ćwiczeń gimnastycznych z piłkami: turlanie, podrzucanie

·         „Dzikie zwierzęta | Materiał edukacyjny dla dzieci | Świat Dzieci | Słoń, lew, wilk, niedźwiedź YOUTUBE

  • Karta pracy – rozpoznaj w dolnym rzędzie zwierzęta odwrócone tyłem. Połącz je z odpowiednimi zwierzętami, które widzisz wyżej. ZAŁĄCZNIK

 

26.05.2020

  • Zabawa bieżna „Leć jak rakieta”.
  • Zabawa oddechowa „Dmuchamy na piłeczkę” (może  być  kuleczka  z  waty).
  • Zabawa plastyczna „Ogromne słonie” – rysunek kredką świecową na dużym arkuszu papieru.
  • Zabawa artykulacyjno-naśladowcza „Naśladujemy dzikie zwierzęta”.
  • Piosenka „Cztery  słonie, zielone  słonie” –  piosenki  dla  dzieci  Y OUTUBE

 

 

27.05.2020

  • Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Niedźwiedzie idą na spacer”.
  • Oglądanie albumów o zwierzętach żyjących w różnych środowiskac
  • Zabawa matematyczna „Gdzie jest miś?” – utrwalenie określeń oznaczających położenie przedmiotów w przestrzen Przed dzieckiem rozkładamy wstążkę i dajemy misia. Dziecko wykonuje wraz z misiem polecenia dorosłego np. połóż misia przed wstążką, za wstążką, na wstążce, nad wstążką, na prawo, na lewo.
  • Naśladowanie odgłosów i sposobów poruszania się różnych zwierząt
  • Praca plastyczna „Lew” – kolorowanie kredkami konturowego rysunku- ZAŁĄCZNIK

 

 

28.05.2020

  • Zabawa skoczna „Skacz po śladach” .
  • Zabawa manipulacyjna „Zoo” – budowanie z klocków domków dla zwierząt – przypomnienie nazw zwierząt żyjących W ZOO.
  • Zabawa bieżna „Slalom między drzewami” – zabawa podczas spaceru.
  • Zabawa skoczna „Kangury” – dzieci  skaczą  obunóż.  Przy  każdym  podskoku  mówią : hop.
  • Karta pracy – narysuj żółwia pośladzie. Wyklej jego skorupę kawałkami zielonej i brązowej bibuły lub papieru kolorowego. ZAŁĄCZNIK

 

29.05.2020

  • zabawa ruchowa „Turlaj kredki” – ćwiczenie sprawności stóp
  • zabawa plastyczna „Plastelinowe zwierzęta” – lepienie z plasteliny
  • zabawa skoczna „Skaczące małpki”
  • wykonanie ćwiczenia – łączenie w pary jednakowych zwierzątek. ZAŁĄCZNIK

 

 

 

18.05.2020

  • oglądanie książek o tematyce wiejskiego podwórka, nazywanie zwierząt

 

  • oglądanie prezentacji multimedialnej na temat zwierząt hodowlanych – „Zwierzęta na wsi” – część  1 (odgłosy, zagadki, zadania)  YouTube

 

 

  • zabawa ortofoniczno – naśladowcza – ZAŁĄCZNIK – „Karty ruchowe dla dzieci – zwierzęta
  1. szczekaj jak pies
  2. zamiaucz jak kotek
  3. kwacz jak kaczka
  4. ćwierkaj jak ptak

 

 

19.05.2020

  • zabawa słowna – dzielenie wyrazów na sylaby z równoczesnym klaskaniem: np.

– ża – ba

– ku – ra

– ry – ba

– ko – tek

– za – jąc

– kro – wa

– mle – ko

 

  • zabawa manualna „Zwijanie kłębków wełny”

 

  • Wiersz Danuty Gellnerowej „Łakomy kot” – do nauki na pamięć.

 

W domku za rzeką

Kot gotował mleko.

Mieszał je w rondelku

Łyżeczką niewielką.

Raz zamieszał,

Raz spróbował,

Bardzo krótko je gotował.

Zanim się ugotowało –

Nic w rondelku nie zostało.

 

Zabawa inscenizacyjna do wiersza – dzieci „kotki” mają przed sobą miseczkę i łyżeczkę, ilustrują ruchem treść wiersza. Naśladują mieszanie mleka w miseczce, „próbują”, a potem pokazują, że miseczka jest pusta.

 

  • wspólne przygotowanie jogurtu bananowego; degustacja (jogurt naturalny, banan)

 

20.05.2020

  • zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Pływanie”

 

  • zabawa równoważna „Tiptopy” – spacer wzdłuż skakanki, sznurka ustawiając stopę za stopą, próbując nie spaść na ziemię.

 

  • słuchanie wiersza „Żująca krowa”- ćwiczenie usprawniające narządy mowy: żuchwy, warg, z użyciem lusterek. Dzieci trzymając w dłoniach lusterka, naśladują krowę przeżuwającą trawę – wykonują ruchy szczęką w prawo, w lewo, w górę i w dół.

 

 

„Stała krowa na pastwisku,

Bardzo grzeczna czarno-biała.

Trawy dużo miała w pysku,

I dokładnie przeżuwała.

I przesuwa szczękę w prawo,

W lewo, w górę oraz w dół.

Żuje trawę niezbyt żwawo,

Już przeżuła trawy pół.

Znów przesuwa szczękę w prawo,

W lewo, w górę, teraz w dół.

Rusza szczęką niezbyt żwawo,

Żeby przeżuć drugie pół.

Znowu rusza szczęką  w prawo,

W lewo, w górę, znowu w dół.

Rusza szczęką niezbyt żwawo,

Żuje trawy drugie pół.

Szczęka rusza w przód i w tył.

W lewo, w prawo, góra, dół.

Z trawy został tylko pył,

Bo przeżuła drugie pół.”

 

  • praca manualna „Plastelinowa krowa” – lepienie z plasteliny
  • degustacja mleka, ulubionych produktów mlecznych
  • osłuchanie z piosenką „Krok za krokiem” – Śpiewające brzdące – piosenki dla dzieci YouTube

 

21.05.2020

  • zabawa oddechowa „Dmuchamy na piórka”
  • zabawa ruchowa skoczna „Koniki”

 

  • zabawa manualna „Smarowanie kromki masłem”- – próby samodzielnego  przygotowania  kanapki
  • rozmowa na temat źródła pochodzenia masła
  • „Gdzie ja mieszkam?” – nauka zwierząt gospodarstwa, nazwy ich domów, odgłosy- nauka przez zabawę! YouTube

 

22.05.2020

  • wysłuchanie bajki H. Ch. Andersena Brzydkie kaczątko
  • rozmowa na temat treści bajki
  • praca plastyczna „Malowanie piórkiem” – malowanie farbami za pomocą piórka na temat dowolny
  • zabawa ruchowo naśladowcza: ZAŁĄCZNIK – „Karty ruchowe dla dzieci – zwierzęta

 

 

  1. skacz jak żaba
  2. zwiń się w kulkę jak jeż
  3. stań na jednej nodze jak flaming
  4. pełzaj jak wąż
  5. pływaj jak ryba
  6. skradaj się jak lis
  7. wyciągnij się jak żyrafa
  8. lataj jak motylek
  9. kicaj jak zając

 

  • zabawa dydaktyczna „Co nam daje…?” – łączenie zwierząt z produktem, który jest od nich pozyskiwany – ZAŁĄCZNIK

 

 

 

 

 

 

11.05.2020

  • zabawa ruchowo-naśladowcza „Pokaż, co mama robi w domu”
  • zabawa ruchowa na czworakach „Marsz żółwi”
  • wspólne oglądanie zdjęć przedstawiających mamę i tatę w różnym wieku i różnych miejscach
  • „Co robią moi rodzice?” zabawa ruchowo – naśladowcza. Rodzic recytuje wiersz,  dzieci ilustrują tekst:

„Zwariowany poranek”
Idzie tata na paluszkach ( dzieci idą na placach)
cicho skrada się do łóżka(kładą place na ustach i mówią ciii)
w mamy ucho szepcze zdanie ( szemrają po cichu)
– Wstawaj mamo na śniadanie (powtarzają zdanie)

Mama zrywa się z pościeli ( wyciągają ręce do góry i podskakują)
gładzi włosy, łóżko ścieli (poprawiają włosy i podnoszą „kołdrę)
pędzi szybko wprost do szafy ( biegną)
wkłada bluzkę, tę w żyrafy ( naśladują zakładanie bluzki)

Stawia czajnik na kuchence ( trzymają przedmiot i stawiają go)
potem bierze mnie za ręce ( robią z ramion kołyskę)
są gilgotki, jest ściskanie ( wzajemnie się łaskoczą i obejmują)
plus turlanie na tapczanie ( turlają się po dywanie)

Co w tym czasie robi tata? ( rozkładają ręce)
Lista zajęć jest bogata
parzy kawę, piecze grzanki ( pokazują na palach listę czynności)
kładzie noże, stawia szklanki.

Gdy śniadanie już zjedzone, ( głaszczą się po brzuchach)
mama mruga w moją stronę ( mrugają jednym okiem)
Wkładaj kurtkę, halo Wiola! ( wołają kogoś ręką)
Bo jedziemy do przedszkola ( naśladują jazdę samochodem)

Tata krztusi się ze śmiechu ( śmieją się )
Mamo, mamo dość pośpiechu! (grożą palcem)
Dopij kawę, pogłaszcz kota, (naśladują picie i głaskanie kota)
Dzisiaj przecież jest sobota! (kiwają głowami).

 

 

 

12.05.2020

  • zabawa manualna „Serduszko dla mamy lub taty” – modelowanie z ciastoliny.

Przepis na domową ciastolinę:

2,5 szkl. mąki

1 szkl. drobnej soli

4 łyżki oleju

gorąca, przegotowana woda

opcjonalnie barwnik spożywczy lub barwnik do jajek

Wszystkie składniki dokładnie wymieszać. Masa powinna mieć gęstą, zwartą  konsystencję. Przechowywać w zamkniętym pudełku, aby można było użyć do zabawy kilkukrotnie.

 

  • zabawa językowa „Moja mama, mój tata ma na imię…”
  • „Kwadrat, koło, trójkąt” – ZAŁĄCZNIK – utrwalenie znajomości figur geometrycznych, wodzenie palcem po śladzie, rysowanie po linii. Próby rysowania kształtu figur samodzielnie.

 

 

13.05.2020

  • ćwiczenie manualne – przewlekanie sznurówki , wykorzystanie obuwia
  • ćwiczenie grafomotoryczne – rysowanie linii po śladzie – „Powiedz jak wypoczywa rodzina” – ZAŁĄCZNIK
  • jak możemy pomagać mamie i tacie? – burza mózgów
  • Piosenka „Jesteś mamo skarbem mym”  Śpiewające Brzdące YouTube

Kiedy mija noc i dzień nastaje,
Zawsze mówisz mi – witaj kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę

 

Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam
* * *
Kiedy mija dzień i noc nastaje,
Mówisz – miłych snów, moje kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz…

14.05.2020

 

  • zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz kałużę”
  • praca plastyczna – wypełnianie rysunku konturowego kwiatkami duży – mały (kwiatki można rysować zachowując właściwy rytm), uzupełnianie ilustracji – ZAŁĄCZNIK
  • słuchanie piosenki „Jesteś mamo skarbem mym”
  • znajdź i zaznacz  3  różnice  między  obrazkami   –  ZAŁĄCZNIK

 

15.05.2020

  • zabawa orientacyjno-porządkowa „Na miejsca, start!” (podczas spaceru bieg, podskoki do wyznaczonego miejsca)
  • zabawa słowna – wymyślanie zdrobnień do podanych słów np.:

dom – domek,

słońce – słoneczko,

chmura – chmurka,

kot – kotek,

lalka – laleczka,

deszcz – deszczyk itp

  • zabawa manualna – do plastikowego kubeczka za pomocą słomek (obcinamy zagiętą część) wkładamy plastikowe nakrętki
  • praca plastyczna „Uśmiechnięta buzia” – malowanie buziek na papierowych talerzykach
  • utrwalenie piosenki „Jesteś mamo skarbem mym”

 

 

4.05.2020

  • zabawa orientacyjno-porządkowa „Stop-klatka” ( może to być zabawa z muzyką, na umówiony sygnał zatrzymanie muzyki oraz ruchu wykonywanego przez dziecko)
  • zabawy konstrukcyjne z różnego rodzaju klocków
  • wycieczka po najbliższej okolicy oglądanie różnego rodzaju domów – zwrócenie uwagi na ich wielkość, kształt, kolor, charakterystyczne cechy konstrukcji
  • przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki ( poruszamy się w obecności osoby dorosłej, przestrzegamy zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym)
  • rozmowa na temat obserwacji – stosowanie określeń: mały – duży, wysoki – niski dom, domek
  • praca plastyczna – „Mój dom” – dokończ obrazek – ZAŁĄCZNIK 0001

 

5.05.2020

  • zabawa ruchowa z elementem pełzania „Dżdżownice po deszczu”
  • zabawa rzutna „Rzut obręczą”
  • oglądanie książek przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci
  • rozmowa wprowadzająca „Nasza miejscowość” połączona z oglądaniem zdjęć – poznawanie najbliższej okolicy miejsca zamieszkania
  • zabawa rytmiczna – reagowanie ruchem na zmianę rytmu podczas słuchania ulubionej piosenki
  • przypomnienie piosenki „Jestem młodym Gdynianinem” YouTube

6.05.2020

  • zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Rowerek”
  • zabawa ruchowa „Wesołe zwierzaki” – naśladowanie   ruchów  i  dźwięków znanych zwierząt
  • zabawa manualna – zwijanie w kłębek kawałka sznurka
  • rozmowa z wykorzystaniem mapy Polski – wspólne odszukanie charakterystycznych miejsc: Warszawa, góry, morze, Wisła, miejscowość dziecka
  • wysłuchanie hymnu narodowego w postawie na baczność

 

7.05.2020

  • zabawa równoważna „Przynieś tacę”
  • zabawa konstrukcyjna „Budujemy domek dla lalek, misiów”
  • zabawa ruchowa rzutna „Wceluj do kosza”
  • rozmowa na temat barw narodowych; prezentacja biało-czerwonej flagi
  • praca plastyczna „Biało-czerwona flaga” – malowanie farbami
  • zabawa z woreczkami – rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała: nad głową,  w prawo, w lewo, do góry, na dół, pod nogą

 

8.05.2020

  • Palce ćwiczą działania matematyczne” – dzieci siedzą na dywanie, prezentujemy 4 dowolne rekwizyty (np.klocki, nakrętki, auta itp )ułożone w równym rzędzie. Pytamy dzieci czy można je ułożyć inaczej. Jeżeli dzieci nie znają odpowiedzi, samodzielnie przestaw przedmioty w dowolnej konfiguracji, np. 2 i obok 2. Dzieci wskazują liczbę rekwizytów na palcach i liczą łączną sumę rekwizytów. Zabawa trwa do czasu, aż zostaną wykorzystane wszystkie możliwości ułożenia rekwizytów. Za każdym razem dzieci pokazują wykonane działanie na palcach.
  • zabawa bieżna „Wolno – szybko”
  • zabawa słowna „Co by było, gdyby ludzie nie mieli domów?”
  • wysłuchanie i oglądanie – „Polskie symbole narodowe – Polak mały”  – YouTube
  • rozmowa z dziećmi na temat symboli narodowych, utrwalanie wiadomości – godło, flaga, hymn