Aktualności

JEŻYKI – propozycje zajęć do przeprowadzenia z dziećmi w domu

  • 27.04.2020
    • zabawa bieżna podczas spaceru – „Slalom między drzewami”
    • zabawa „A psik!” – nauka prawidłowego, samodzielnego korzystania z chusteczki higienicznej. Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznyc
    • „Owoce, warzywa” – oglądanie plansz demonstracyjnych, nazywanie, utrwalanie znajomości – ZAŁĄCZNIKI 0011, 0012
    • zabawa skojarzeniowa „Zdrowe produkty” KARTA PRACY – ZAŁĄCZNIK  0013 –Otocz pętlą produkty, które są zdrowe, ponieważ mają dużo witamin
    • ćwiczenia dla małych stópek :

    „Woreczek między stopami” – Maluch siedząc na krześle, ściska między dwiema stopami woreczek lub miękką piłkę, a następnie uginając kolana i podnosząc nogi, podaje go sobie do rąk.

     

    28.04. 2020

    • zabawa skoczna „Skacz po śladach”- propozycja zabawy na spacerze lub w domu po wyciętych kształtach stóp
    • praca plastyczna „Bananowa wydzieranka” – wyklejanka rysunku konturowego kuleczkami z bibuły – ZAŁĄCZNIK 0014
    • rozwiązywanie zagadek owocowo-warzywnych:

    Niedaleko od drzewa pada,
    każdy je z ochotą zjada.
    Okrąglutkie i rumiane,
    na słoneczku dojrzewane. …
    (jabłko)

    Każdy odgadnie tę zagadkę,
    ma biały korzeń i zieloną natkę. …
    (pietruszka)

    Ma gruby brzuszek i ogonek mały.

    Będzie z niego pewnie barszczyk doskonały.

    (burak)

     

    Co to za pękata pani, sukienki szeleszczą na niej.

    Kto z sukienek ją rozbiera, to potokiem łzy wylewa.

    (cebula)

     

    Dobra gotowana, dobra i surowa.

    Choć nie pomarańcza a pomarańczowa.

    Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk

    i pociągniesz mocno, wnet z ziemi wyskoczy.

    (marchew)

     

     

    Latem w ogrodzie wyrósł zielony,

    a zimą w beczce leży kiszony.

    (ogórek)

     

    Każdy z was odgadnie łatwo tę zagadkę,

    ma bielutki korzeń i zieloną natkę.

    (pietruszka)

     

    Z wierzchu czerwona, a w środku biała.

    Kiedy ją jadłeś, w język cię szczypała.

    (rzodkiewka)

     

     

     

    29.04.2020

     

    • zabawa ruchowa z elementami pełzania „Wąż na pustyni”
    • zabawa sensoryczno-badawcza „Rozpoznaj smak” – zmysłowe poznanie Rozpoznawanie warzyw za pomocą smaku podczas zakrytych oczu.
    • „Zdrowy posiłek” –samodzielne nakładanie ulubionych warzyw na kanapki, tworzenie wesołych kompozycji: wspólne przygotowanie zdrowych kanapek; przestrzeganie zasad higieny, nakrycie stołu i degustacja kanapek, dzielenie się wrażeniami smakowymi, poznawanie nowych smaków
    • ćwiczenie spostrzegawczości – karta pracy ZAŁĄCZNIK 0015
    • zabawy rytmiczne – „Rytmiczne zginanie paluszków” – poproś dziecko, aby siedząc na krześle ze stopami opartymi na podłodze, rytmicznie zginało palce stóp. Możecie zmieniać rytm zabawy – 5 razy zgina paluszki obu stóp razem, 5 razy tylko lewa stopa, 5 razy tylko prawa, a potem kilka razy naprzemiennie.

     

    30.04.2020

    • zabawa ruchowa na czworakach „Jak pies z kotem” – zabawa z rodzeństwem lub naprzemiennie zmiana ról: pies, kot
    • lepienie owoców i warzyw z plasteliny, doskonalenie sprawności ręki, dłoni, palców
    • zabawa słowna „Zdrowy owoc” – opisywanie wyglądu dostępnych w domu owoców
    • „Sałatka owocowa” – historyjka obrazkowa. Przyjrzyj się rysunkom i powiedz co było najpierw, a co potem? Zaznacz kropkami kolejność wydarzeń. Opowiedz, jak dzieci przygotowywały sałatkę owocową. ZAŁĄCZNIK 0016
    • „Sałatka owocowa” – wspólne przygotowanie sałatki z owoców na drugie śniadanie
    • zabawa matematyczna – segregowanie owoców i warzyw ze względu na kształt i kolor, przeliczanie, posługiwanie się liczebnikami głównymi

     

     

  • 24.04.2020
  • zabawa ruchowa z ćwiczeniem dużych grup mięśniowych „Fale na morzu” – naśladowanie

 

  • prezentacja multimedialna na temat wody w przyrodzie i jej znaczenia –„Obieg wody w przyrodzie” – YOUTUBE

 

  • „Kran” – głośne czytanie wiersza, rozmowa na temat sposobów oszczędzania wody – ZAŁĄCZNIK

 

  • Karta pracy – „Kto oszczędza wodę?” – ZAŁĄCZNIK

 

  • Otchłań oceanu”- w kartonie wytnij kilka otworów. Pomaluj go w morskie motywy, a dziury będą imitowały paszcze podwodnych stworów. Maluchy rzucają do dziur piłkami (mogą być kulki z papieru). Wygrywa ten, kto wceluje największą liczbę razy do otworów.

 

 

 

23.04.2020

 

  • zabawa oddechowa – na kartkę wlewamy kilka kropel wody, rozdmuchujemy

 

  • praca plastyczna – lepienie z plasteliny dowolnych kształtów,

 

 

  • zabawa ruchowa „Obiegnij drzewo 2 lub 3 razy” (podczas spaceru)

 

  • zabawa pantomimiczna „Co robimy w domu?” – odgadywanie  czynności  pokazywanych  przez  członka  rodziny

 

  • oglądanie ilustracji lasu

 

  • praca plastyczna „Drzewo”– cięcie po śladzie, składanie w całość, przyklejanie – ZAŁĄCZNIK

 

 

22.04.2020

  • zabawa skoczna „Siedmiomilowe buty”

 

  • zabawa dydaktyczna „Gdzie leży skakanka?” – ćwiczenie określania stosunków przestrzennych np. na, pod, obok, nad

 

  • zabawa słowna „Rymy” np. : kot-płot, śmieci-dzieci, sznurek-ogórek

 

  • DZIEŃ ZIEMI – opowiadamy i pokazujemy dziecku obrazki/zdjęcia Ziemi.

 

  • Zabawa dydaktyczna: „Sortowanie śmieci”- Narysuj lub wydrukuj kolorowe kosze na śmieci i śmieci, które można w nich umieścić (można z gazety). Zachęcamy dziecko do segregowania odpadów – przyklejanie do odpowiedniego pojemnika.

 

  • ZoZi – Świat w naszych rękach (ekologiczna piosenka dla dzieci) – YOUTUBE

 

21.04.2020

  • ćwiczenie grafomotoryczne – rysowanie drogi w labiryncie – ZAŁĄCZNIK
  • oglądanie albumów, ilustracji, zdjęć o różnych środowiskach przyrodniczych: lesie, łące, stawie; wypowiedzi dzieci
  • zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi kotów”
  • „Rady na odpady” – bajka edukacyjna – You Tube

20.04.2020

  • Zabawa rzutna „Butelkowe kręgle” –  zabawa  z  wykorzystaniem  plastikowych  butelek
  • Rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie na podstawie własnych obserwacji
  • praca plastyczna „Obrazek przyrody” – malowanie farbami wg własnej inwencji
  • układanie puzzli
  • pokoloruj zwierzęta w lesie – ZAŁĄCZNIK

 

17.04.2020.

 

  • zabawa skoczna „Skaczące pionki”

 

  • zabawa dydaktyczna „W nocy czy w dzień?” – wiązanie codziennych czynności z porą dnia i nocy: rodzic wymienia czynność, a dziecko odpowiada czy tę czynność wykonuje w dzień czy w nocy.

 

  • utrwalenie pojęć dzień, noc

 

  • zabawa słowna „Przeciwieństwa”  brudny –  czysty,  duży –mały,  wesoły – smutny

 

wykonanie ćwiczenia –  załącznik
16.04.2020

 

  • zabawa ruchowa „W przód i w tył” (można bawić się przy podkładzie rytmicznej muzyki)

 

  • zabawa słuchowa z wyklaskiwaniem – dzielenie wyrazów na sylaby
  • ćwiczenia oddechowe „Piórka”- dmuchanie na  lekkie  przedmioty-  piórk,a,  kuleczki  z  waty
  • Zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence „Słoneczko, uśmiechnij się”.

https://www.youtube.com/watch?v=XR_aTcsfi7Y
„Słoneczko śpiewa na cały głos,
choćbyś miał bracie kłopotów sto,
słoneczko z góry uśmiecha się,
słoneczko woła przez całe dnie:
Uśmiechnij się, wyprostuj się
słoneczko śpiewa i woła cię. 2*

Słoneczko, słonko, nasz złoty brat
wędruje ciągle przez cały świat.
Słoneczko do nas woła zza gór,
a za słoneczkiem woła nasz bór:

Uśmiechnij się, wyprostuj się
słoneczko śpiewa i woła cię. 2*

 

 

  • Praca plastyczna – „Słońce” – wzór załącznik

 

 

 

15.04.2020

  • zabawa rzutna „Woreczek w koszu”

 

  • Zabawa matematyczna „Układanie rytmu dnia i nocy”
    Nauczyciel kładzie na dywanie hula – hoop. Dzieci otrzymują żółte i czarne kartoniki. Układają na okręgu kartoniki na przemian: żółty, czarny, żółty, czarny… do zamknięcia całego okręgu. Wybrane dziecko wskazuje kartoniki i odczytuje: dzień, noc, dzień, noc…
  • Opowieść ruchowa „Dzień z nocą wędrują.”
    Dzieci interpretują ruchowo tekst.Słońce wstaje, zaczyna się dzień
    I moje zabawy rozpoczynają też się,
    Słońce świeci przez cały dzień. A gdy zajdzie, kończy się dzień.
    Wtedy właśnie zaczyna się noc.
    Na niebie świeci księżyc
    I gwiazdek moc.
    Śpię ja, spisz i ty,
    Wszyscy śpią.
    Śpi też cały dom.
    Noc się kończy.
    Słońce wstaje- zaczyna się dzień.

 

 

14.04.2020

 

  • zabawy manualne – układanie piramidek, układanek
  • Zapoznanie dzieci z fazami nocy i dnia.
    Demonstracja na przygotowanych wcześniej rekwizytach – globusie i latarce, cyklu dnia i nocy. Pokazanie dzieciom – na nich samych- jak Ziemia krąży wokół słońca. Dzieci –planety, obracają się wokół rodzica –Słońca.
  • Zabawa słowna – „Co robimy w dzień, a co w nocy?”
    Co robią dzieci w dzień, a co w nocy?;
  • Co robimy w ciągu dnia?
    Jak przygotowujemy się do snu?;
    W co się ubieramy?;
  • Praca z obrazkiem – utrwalenie znajomości pór dnia:

– wschód słońca – rano

– słońce wysoko – południe

– zachód słońca – wieczór

– księżyc – noc

 

 

 

 

9.04.

2020

·      zabawa skoczna „Przeskakiwanie woreczka”- skoki obunóż, na jednej nodze

 

·         Opowiadanie  o świątecznej tradycji wykonywania palm wielkanocnych

Palma wielkanocna nawiązuje do tradycji i religii. To liśćmi palmowymi tłum witał Jezusa wjeżdżającego do Jerozolimy. W Polsce palmę wykonuje się najczęściej z gałązek wierzbowych (bazi) oraz tych, które są zielone wczesną wiosną (np. bukszpan) oraz innych dodatków. Tradycyjnie palmy wielkanocne były zróżnicowane w zależności od regionu kraju.

 

·         Zabawa matematyczna „Która palma jest najdłuższa?” – porównywanie długości, stosowanie określeń długa– krótka, dłuższa– krótsza

Układanie pociętych pasków papieru w powtarzający , regularny rytm: długi, krótki, długi, krótki…itd.

 

10.04

2020

 

·      zabawa dydaktyczna „Co się zmieniło?”  – wybieramy 4-5 zabawek, po odwróceniu się dziecka zabieramy jedną. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie której zabawki brakuje. Inna forma  – przestawiamy kolejność zabawek.

·      zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przeciąganie liny”

 

 

 

·         zabawa plastyczna – malowanie, ozdabianie wg własnych pomysłów pisanek, tworzenie dekoracji świątecznej w domu.

 

 

.

 

 

8.04.

2020

·      zabawa rzutna „Traf do celu” – rzucanie piłeczki lub kuli z papieru do wyznaczonego celu np. kosza, kartonu

 

·         Śpiewające Brzdące – Hopla, hopla! 😍😍😍Piosenki dla dzieci – YOUTUBE

·         oglądanie i porównywanie różnego rodzaju jajek

·         zabawa badawcza „Jajko ugotowanie i jajko surowe” – poznanie budowy jaja

·         ćwiczenie spostrzegawczości „Połącz kurczaczki ze skorupkami jajek, z których się wykluły” załącznik – karta pracy

 

7.04.

2020

·      zabawa skoczna „Koguciki”- podskoki na jednej nodze

 

·         PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE…piosenki dla dzieci – YOUTUBE

·         praca z obrazkiem „Co było na obrazku?”-  ćwiczenia   pamięci   odtwórczej.  Wspólne   oglądanie   wybranego   obrazka..  Osoba   dorosłła   po   obejrzeniu   zakrywa  obrazek,  a   dziecko   powinno  opowiedzieć  treść    oglądanego   obrazka,  wymienić  jak  najwięcej  szczegółów.

 

·         „Gimnastyka z piłką” – turlanie, podrzucanie, rzucanie do celu

 

·         Puzzle – składanie w całość pociętej kartki wielkanocnej(starej). Po poprawnym złożeniu można nakleić na kartkę.

 

3.04. 2020 ·       zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przesuń głaz” – zabawa w parach

 

·         „DZIEŃ TĘCZY”- utrwalenie znajomości kolorów (fioletowy, granatowy, niebieski, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony) zabawy kolorami – można układać wg kolejności np. kredki, kolorowy papier, ubrania, tasiemki, klocki itp.

 

·         „Tęcza” – kolorowanka dla chętnych, zachęcamy do dokładnego wypełniania konturu kolorem.

 

 

 

2.04. 2020 ·       zabawa naśladowcza „Bociany”

 

·       zabawa skoczna „Skoczny slalom” – do slalomu możemy wykorzystać np. kubeczki plastikowe, klocki, krzesła itp. Skaczemy omijając przeszkodę obunóż i na jednej nodze.

 

·         „MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI DLA DZIECI”-
oglądanie, czytanie ulubionej książki dziecięcej, przypomnienie zasad obchodzenia  się z książką, szanowania jej.·         praca plastyczno-techniczna  – tworzenie  własnej  książeczkiSerdecznie zachęcamy do wykonania z dziećmi zakładki do książki.Pod tymi linkami kilka pomysłów:http://lustrobiblioteki.pl/2013/07/pomyslowe-zakladki-ksiazek-ktore-zrobisz/https://pl.pinterest.com/dykmajewska/zak%C5%82adki-do-ksi%C4%85%C5%BCek/https://www.google.com/search?q=pomys%C5%82+na+zak%C5%82adk%C4%99+do+ksi%C4%85%C5%BCki+dla+dzieci&tbm=isch&ved=2ahUKEwisx9mqsrXoAhVPr6QKHWTpA1YQ2-cCegQIABAA&oq=pomys%C5%82+na+zak%C5%82adk%C4%99+do+ksi%C4%85%C5%BCki+dla+dzieci&gs_l=img.3..0.3207.4480..4672…0.0..0.266.1494.4j5j2……0….1..gws-wiz-img…….0i30.9QCmMlS_w-M&ei=OS97XuzGG8_ekgXk0o-wBQ&bih=786&biw=1440&client=firefox-b-d

 

1.04. 2020 ·       zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi biedronek”

 

·         zabawa matematyczna „Policz kropki” –  porównywanie liczby kropek na jednym i drugim skrzydełku, przeliczanie, dodawanie liczby elementów. (załącznik)

 

·         wykonanie biedronki z gotowych elementów według wzoru. Poszczególne części należy wyciąć, skleić , ozdobić.

 

 

 

31.03. 2020 ·       zabawa ruchowa z elementami pełzania „Dżdżownice po deszczu”

 

·       ćwiczenie grafomotoryczne –  „Kolorowa dżdżownica” –  wodzenie  palcem  po kształcie kół    (  załącznik)    zachęcam   do   ozdobienia  z dostępnych  w domu  materiałów plastycznych

 

 

Buzia jako pędzelek:

Ostrzegam – może być dość brudno po zabawie. 🙂 Zabawa dla dzieci przy stoliku, na kartce papieru wycisnąć po kilka kropel różnych farbek do malowania. Nie potrzebujemy pędzelków, a słomek – zadaniem jest tak mocne dmuchanie w słomkę aby rozwiać farbkę (wychodzą takie mini fajerwerki).

 

To jest moje imię:

Na kartce papieru napisać imię dziecka, dodatkowo na żabkach do bielizny (drewnianych) napisać po jednej literce (te same, które są w imieniu), zadaniem dziecka jest przyczepianie żabek z właściwą literką na literce napisanej na kartce. Pełni formę doskonałej zabawy dla 4latka w domu.

 

Piszące samochody:

Przykleić taśmą klejącą flamaster do samochodu i poruszając nim po papierze pisać różne linie, koła itp.

 

Ostre cięcie:

Na stole rozłożyć papier, słomki, trawę, kamienie, mąkę itp. i wspólnie próbować przecinać nożyczkami poszczególne przedmioty.

 

Butelka pełna czasowników:

do pustej butelki wrzucić karteczki z różnymi czasownikami (np. skakać, tańczyć). Poprosić dziecko o losowanie po jednym, mama czyta na głos i wspólne wykonujecie daną czynność

 

30.03. 2020 ·       zabawa bieżna „Leć jak rakieta”

 

·       zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Rowerek”

 

·         zabawa „Szukamy czegoś miłego i miękkiego” – rozwijanie zmysłu dotyku

 

·         rozmowa na temat wierzbowych bazi, oglądanie ilustracji

 

·         praca plastyczno-techniczna „Wierzbowe gałązki” –  (załącznik) wyklejanka za pomocą kulek z waty. Dla lepszego efektu pracy  proponuję wykonanie  na kolorowej kartce.

 

 

27.04.2020 ·       zabawa ruchowa „Ogrodnicy”   –    naśladowanie prac ogrodniczych np. kopanie grabienie, sadzenie ·         prowadzenie prostej hodowli roślin – sianie  rzeżuchy; poznanie warunków niezbędnych do życia roślin

 

·         praca plastyczna „Kwiaty w wazonie” – stemplowanie, malowanie palcami

 

·         zabawa „Gramy w zielone” –   Gra w zielone polega na jak najszybszym znalezieniu czegoś zielonego w swoim otoczeniu, najlepiej w ubiorze.
Grasz w zielone?
(wskazując np. na zieloną czapkę): Mam zielone
Ostatnia osoba, która coś wskazała przegrywała.

 

 

 

TUPTAJ MALUSZKU- ZABAWY Z PANEM MIŁOSZEM

27.04.2020 ·       zabawa ruchowa „Ogrodnicy”   –    naśladowanie prac ogrodniczych np. kopanie grabienie, sadzenie ·         prowadzenie prostej hodowli roślin – sianie  rzeżuchy; poznanie warunków niezbędnych do życia roślin

 

·         praca plastyczna „Kwiaty w wazonie” – stemplowanie, malowanie palcami

 

·         zabawa „Gramy w zielone” –   Gra w zielone polega na jak najszybszym znalezieniu czegoś zielonego w swoim otoczeniu, najlepiej w ubiorze.
Grasz w zielone?
(wskazując np. na zieloną czapkę): Mam zielone
Ostatnia osoba, która coś wskazała przegrywała.

 

26.04.2020 ·       zabawa ruchowa skoczna „Przeskakiwanie woreczka”

·       zabawa ruchowa na czworakach „Lisy”

 

·         . Gdzie jest wysoko? – ustalenie gdzie jest wysoko
Wybrane dzieci ustawiają się tyłem do siebie, porównują wzrost dzieci, używają określeń wysoki, niski·         Poszukaj wysoko – zab. dydaktyczna
Wybrane dziecko poszukuje w sali  (pokoju) schowanego przedmiotu (zabawka), dzieci (członkowie rodziny) podpowiadają szukającemu, określając jego położenie np. mówią : jest wysoko, nie ma go nisko lub jest nisko – do momentu, kiedy poszukujący odnajdzie przedmiot

 

25.03.2020 ·       zabawa ruchowa skoczna „Skaczące pionki” ·        „Co służy do sprzątania?” – burza mózgów

 

·        zabawa dydaktyczna „Sprzątamy w pokoju” – ćwiczenie stosunków przestrzennych, używanie określeń przyimkowych: na, pod, w

 

 

 

24.03.2020 ·       zabawa skoczna „Przeskocz kałużę”

 

      „Jakie prace wiosną wykonują w ogrodzie Wiktoria i jej rodzice?”- opowiadanie obrazka. Zachęcamy do   szczegółowego opowiadania treści, stosujemy wypowiedzi za pomocą zdań prostych.

 

·         zabawa dydaktyczna „Jakie to narzędzie?” – rozpoznawanie i nazywanie narzędzi ogrodniczych – karta pracy

 

·         ćwiczenie grafomotoryczne – kolorowanie wewnątrz konturu

 

 

 

 

DATA ZABAWA RUCHOWA ZABAWA DYDAKTYCZNA
23.03.2020 „ Wędrówka kropelki”- zabawa naśladowcza.

Nauczyciel zaprasza dzieci do wcielenia się w rolę kropelki. Dzieci kucają i wyciągają główki do góry- wygrzewają się na słoneczku. Po chwili zamieniają się w parę. Zaczynają machać dłońmi i wspinać się na placach, Następnie, naśladują dreszcze i ogrzewają się rękoma, po czym powali, zaczynają przechodzić do pozycji leżącej- wpadają do wody i udają, że pływają. W tle słychać dźwięki muzyki relaksacyjnej.

·         „Deszczowa zagadka”- wprowadzenie do tematu zajęć
Kiedy mam go spotkać,
to parasol noszę
i zakładam płaszczyk,
a także kalosze.
·         „Jak powstaje deszcz?”- zabawa badawcza.Do słoika nalewamy gorącej wody i przykrywamy go talerzykiem, na który wysypujemy kostki lodu. Gorąca woda tworzy parę wodną, która w kontakcie z zimnem zaczęła się skraplać. I tak na ściankach słoika pojawiają się kropelki wody- deszcz.·         „Deszcz” – praca plastyczna, wykonanie pracy tematycznej wg dowolnego pomysłu, wg dostępnych materiałów

 

 

https://ud.interia.pl/html/getattach,mid,186517,mpid,6,uid,992b5f3068a84163,min,0,nd,1,mimetype,application%2Fpdf,/skanowanie0001.pdf?f=skanowanie0001.pdf

DATA ZABAWA RUCHOWA ZABAWA DYDAKTYCZNA
19.03. „Bociany i żaby”- marsz i skoki ·       Film edukacyjny „Idzie pani Wiosna”

·       zabawa dydaktyczna „Dary wiosny” – rozpoznawanie wiosennych kwiatów

·       karta pracy kolorowanie wiosennych kwiatów wg wzoru

·       słuchanie piosenki  (nauka dla chętnych) „Kiedy wiosna przyjdzie do nas” – YOUTUBE

 

20.03 ·       zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Rowerek”

 

·         muzyka relaksacyjna – Antonio Vivaldi – „Wiosna” – YOUTUBE

·      zabawa matematyczna „Małe – duże” – lepienie z plasteliny różnej wielkości kulek, segregowanie, porównywanie