Aktualności

MOTYLE – propozycje zajęć do przeprowadzenia z dziećmi w domu

 

24.03.2020 piątek

Zabawa dydaktyczna

 

 

Dbamy o Ziemię

 

-Oglądanie gleby za pomocą lupy.

– Oglądanie soli przez szkło powiększające. Rozmowa n/t ich wyglądu, dzielenie się spostrzeżeniami.

* Rozmowa z dziećmi –  na temat: Jakie zachowania człowieka niszczą przyrodę?

Rozmowa z dzieckiem n/t segregacji odpadów także w domu,

* Zabawa „Segregacja odpadów”:

– Zapoznanie z symbolem recyklingu.

– Uświadomienie potrzeby segregacji odpadów.

– Zapoznanie dzieci z wyglądem (kolor i przeznaczenie) pojemników służących segregowaniu odpadów.

 

Zabawa plastyczna

 

„Ekologiczna zabawka” – wykonanie zabawki

z materiałów odpadowych.

 

 

 

 

23.04.2020 czwartek

Zabawa badawcza z ogniem

 

Każdy rodzic przed przystąpieniem do zajęć wyjaśnia dzieciom, jak niebezpieczny jest ogień i dzieciom nigdy nie wolno samemu z nim eksperymentować.

* Zabawa badawcza „Jaki jest ogień?”:

Rodzic zapala œświecę i zadaje pytania: Czy ogień jest ciepły, czy zimny?

następnie pokazuje, jak w bezpieczny sposób można to sprawdzić.

Rodzic zasłania okna, ponownie zapala świeczkę i pyta: Co się zmieniło po zapaleniu świeczki?

Doświadczenia:

* Podgrzewa wodę w podgrzewaczu za pomocą świeczki.(dzieci dochodzą do wniosku, że ogień jest źródłem ciepła, światła i pomocą w codziennych pracach domowych).

* Eksperyment – Co wspólnego ma ogień z powietrzem?:

Rodzic zapala świeczkę i nakrywa ją np. łyżką . Dzieci zauważają, że płomień po chwili gaśnie. Rodzic wyjaśnia, że bez dostępu powietrza œwieczka nie będzie się paliła, ogień nie może się palić bez tlenu, podobnie jak ludzie i zwierzęta nie mogą bez niego żyć.

* Dziecko może zasłonić sobie usta i nos i się przekonać jak długo wytrzyma bez powietrza.

* Rozmowa na temat: Co dobrego daje nam ogień

– ciepło/ogrzewanie: ognisko, kominek, piec, centralne ogrzewanie,

– gotowanie: na ognisku, na kuchni węglowej, na kuchni gazowej, na grillu,

– oświetlenie: światło z ogniska, pochodnia, świeca, lampa naftowa.

* Rozmowa na temat: Jakie szkody wyrządza ogień?

– pożary lasów, łąk, budynków,

– straty w ludziach, straty materialne,

– wybuch wulkanu – gorąca lawa.

 

22.04.2020 środa

 

Zabawy badawcze z wykorzystaniem wodą

 

* Dzieci smakują, wąchają, dotykają, przyglądają się wodzie (nie ma smaku, nie ma zapachu, jest mokra, przezroczysta).

* Dzieci przelewają wodę do naczyń o różnych kształtach i obserwują,

co się z nią dzieje (woda jest cieczą, można ją przelewać, przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje).

* Dzieci wlewają wodę do pojemniczków, wkładają do zamrażalnika, po jakim czasie sprawdzają, co się z nią stało (woda zamarzła w niskiej temperaturze, zmieniła się w lód, ze stanu ciekłego zmieniła się w stały).

* Dzieci obserwują (z bezpiecznej odległoœci), co stanie się z zimną wodą wlaną do czajnika elektrycznego i podgrzewaną (woda gotuje się, unosi się para wodna, czyli woda przybrała postać gazu).

*Dzieci obserwują, który lód się szybciej rozpuści, czy ten, który N włoży do gorącej wody, czy ten włożony do zimnej wody (im cieplej, tym szybciej lód się rozpuszcza).

*Czy lód pływa czy tonie? – dzieci wkładają do misek z wodą kostki lodu

i obserwują co się dzieje (lód nie tonie, bo jest lżejszy od wody)

* Dzieci oglądają, smakują i rozpoznają sól i cukier. Wrzucają je do wody

i sprawdzają, co się z nimi stanie (cukier i sól rozpuszczają się w wodzie).

 

 

21.04.2020 wtorek

 

Zabawy badawcze z wiatrem

 

*Rozmowa na temat wiatru.

* Wyjaśnienie roli wiatru w życiu ludzi oraz w środowisku przyrodniczym:

– porusza wiatraki, w których mielono mąkę, wiatraki do czerpania wody, wiatraki produkujące prąd elektryczny, żaglowce, szybowce,

– rozsiewa nasiona, zapyla kwiaty.

* Uświadomienie dzieciom, że wiatr może być również niebezpieczny i czynić w przyrodzie szkody: tornado, cyklon, halny, trąba powietrzna.

* Zabawy oddechowe w: dmuchanie piórek, bibułek, dmuchanie w wiatraczek, w papierową żaglówkę włożoną na wodę w misce (dzieci badają, jaki wpływ na ruch wiatraczka czy żaglówki ma siła wydychanego powietrza).

* Eksperymentowanie na powietrzu: obserwowanie z jakiego kierunku wieje wiatr poprzez:

– przyglądanie się gałęziom drzew, wiszącemu na sznurku praniu,

– sprawdzanie, z której strony wyschnie szybciej pośliniony palec,

– podnoszenie w górę wstążeczek lub chusteczek.

 

 Zabawa plastyczna

 

Przygotowanie latawców lub wiatraków własnego pomysłu – zabawy na balkonie  pod opieką dorosłych– obserwacja.

 

 

20.04.2020 poniedziałek

Zabawy badawcze z powietrzem.

 

* Rozmowa z dziećmi nt. tego czy powietrze istnieje, czy można je zobaczyć, powąchać.

* Eksperymenty „Powietrze istnieje”:

– Nadmuchiwanie balonów, powolne wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnej twarzy, tak aby dzieci poczuły ruch i siłę wydobywającej się zawartości balonów.

– Wdychanie i wypuszczanie powietrza – obserwacja klatki piersiowej.

– Obserwowanie zapalonej œświeczki oraz przykrytej zapalonej świeczki.

– Gniecenie zakręconych plastikowych butelek, a następnie butelek bez nakrętek.

– Wkładanie do miski z wodą pustej szklanki odwróconej do góry dnem.

Po chwili wyłożenie jej, stwierdzenie, że nie jest w œśrodku mokra, bo wcale nie była pusta, było w niej powietrze i dlatego woda nie mogła wpłynąć do środka.

– Na plastikową butelkę nakładamy lekko napompowany balon. Wkładamy butelkę do miski z gorącą wodą i obserwujemy jak balon się nadmuchuje. Dzieje się tak, gdyż pod wpływem ciepła powietrze w butelce rozszerza się i wypełnia balon. Gdy włożymy butelkę do wody z kostkami lodu, balon oklapnie, bo powietrze skurczyło się od zimna

 

Zabawa plastyczne

 

„Malowanie powietrzem” – dzieci robią na kartce papieru kleksy z farby, następnie dmuchają na nie przez słomkę w różnych kierunkach tak, aby powstały wzory.

17.04.2020 piatek

16.04.2020 czwartek

15.04.2020 środa

 

14.04.2020 wtorek

 

09.10. 04.2020 CZWARTEK

08.04.2020 ŚRODA

07.04.2020 wtorek

06.04.2020 PONIEDZIAŁEK

 

03.04.2020 piątek

02.04.2020 czwartek

01.04.2020 środa

31.03.2020 WTOREK

30.03.2020 PONIEDZIAŁEK

27.03.2020 PIATEK 

26.03.2020 CZWARTEK

 

 

 

25.03.2020 Sroda

 

 

24.03.2020 wtorek

23.03.2020 PONIEDZIALEK

 

 

 

 

 

 

 

ZABAWY DLA 6 – LATKA

 

 

CZWARTEK PIĄTEK
 

Zabawa ruchowa

„Przywitaj się z misiem” – kształtowanie umiejętności określania kirunków w przestrzeni. Poruszanie się zgodnie z instrukcją słowną. Umieszczamy misia w dowolnym miejscu w pokoju. Zadaniem dziecka jest dotrzeć do niego

zgodnie z instrukcją (np. 2 kroki do przodu, skręć w lewo).

 

Zabawa dydaktyczna

Zabawa „Nagroda dla zwycięzcy – kolorowe korale”. Na podłodze rozłożone są koraliki w róż-

nych kolorach. Dziecko podchodzi i układa koraliki zgodnie z tym, co mówi rodzic.:

pierwszy – zielony, drugi – brązowy, trzeci – pomarańczowy, czwarty – żółty itd.

 

 

Zabawa ruchowa

„Dinozaury”. Dziecko swobodnie chodzi  po pokoju w rytm klaśnięć, kiedy klaśnięcia ustają dziecko zatrzymuje się i tworzy figurę przypominającą postać dinozaura.

 

Zabawa dydaktyczna

Liczenie wyrazów w zdaniu, liczenie sylab w wyrazie, liczenie głosek w wyrazie.