Aktualności

Wiewiórki – czerwiec

 

Wiewiórki

 

data zabawa ruchowa zabawa dydaktyczna
 

22.06

poniedziałek

 

Zabawa ruchowa „Na plaży”:  dziecko naśladuje ruchem zabawy, czynności, np. kopanie dołków łopatką, usypywanie górek, budowanie zamków, tuneli w piasku, grę w piłkę,

jedzenie lodów, puszczanie latawców. Zachęcanie dziecka do wymyślania własnych propozycji.

 

 

I. A)  „Piękna nasza Polska cała”- zajęcie z wykorzystaniem fragmentu wiersza M. Terlikowskiej „Morze, morze…”

To globus,

Już widać z samego wyglądu,

że więcej na Ziemi jest morza niż lądu.

I właśnie dlatego, że tyle jest mórz –

po morzach musimy żeglować – i już!

Kto zechciałby Ziemię objechać po lądzie,

gdy wsiądzie w Warszawie – nad morzem wysiądzie.

Podrapie się w głowę, popatrzy na morze –

i wróci do domu w fatalnym humorze.

A morzem i owszem!

A morzem najłatwiej:

na statku, na jachcie, a nawet na tratwie!

Na północ, południe, na zachód, na wschód

więc trzeba żeglować, to proste jak drut. (…)

 

B) Omówienie treści wiersza z wykorzystaniem globusa:

Co zajmuje większą powierzchnię Ziemi – woda czy ląd?

 Czy da się objechać całą kulę ziemską tylko po lądzie?

–  Czym możemy podróżować po zbiornikach wodnych?

Jak nazywa się polskie morze?

 

C)  „Wakacje nad morzem”- swobodne rozmowy:

dziecko dzieli się własnymi  przeżyciami, wrażeniami z pobytu nad morzem, wspomina zabawy na plaży i w wodzie.

 

D) „Czy wakacje tylko nad morzem?”- zabawa dydaktyczna:

Rodzic prezentuje dziecku mapę fizyczną i kontury

Polski.

Zadaniem dziecka jest:

–   zaznaczenie morza z wykorzystaniem napisu- BAŁTYK;

–  umieszczenie napisu GÓRY- opowiadanie, jak wygląda krajobraz górski, pokazanie ilustracji przedstawiającej taki krajobraz, co można robić na wakacjach w górach;

–  MAZURY- dziecko podaje charakterystyczne cechy krajobrazu mazurskiego;

–  WIEŚ- można wybrać dowolną w na mapie Polski, pokazać ilustrację przedstawiającą np. wiejskie podwórko, pola, lasy;

– MIASTO- np. Warszawa – warto pokazać zabytki, miejski park, basen itp.;

–  dziecko określają położenie na mapie pokazywanych regionów/miejsc, używając pojęć: południe, północ, wschód, zachód.

Warto pozwolić dziecku opowiedzieć o innych miejsca spędzania wakacji (często będzie to np. „u babci”). Dziecko próbuje scharakteryzować  miejsce (np. wieś, miasto, małe miasteczko, w pobliżu rzeki, jeziora, lasu). Na zakończenie rodzic zadaje pytanie: Czego można się nauczyć w czasie wakacyjnych podróży?

 

II. „Krajobrazy”- zajęcie plastyczne:

Pomoce: ilustracje przedstawiające krajobrazy z różnych regionów Polski, klej typu wikol, kasza manna lub piasek, farby plakatowe, pędzle różnej grubości.

 

Przebieg zajęć:

–  wprowadzenie do tematu-  oglądanie i opisywanie ilustracji przedstawiających krajobrazy z różnych regionów Polski;

– omówienie i pokaz kolejnych etapów wykonania pracy

plastycznej;

– wykonanie pracy plastycznej: dziecko smaruje klejem typu wikol kartki z bloku technicznego, posypują kartkę kaszą manną lub piaskiem;

–  kiedy kartka wyschnie, maluje na niej farbami wybrany krajobraz;

– pozostawienie pracy do wyschnięcia, wspólne sprzątanie stolika po skończonej pracy;

–  poznanie nowej techniki plastycznej;

–  rozwijanie wyobraźni;

– kształtowanie umiejętności przedstawiania rzeczywistości w formie plastycznej;

– doskonalenie techniki malowania farbami z wykorzystaniem różnej grubości pędzli.

 

 

23.06

wtorek

 

Zabawa „Poszukiwanie kwiatu paproci”- zabawa w ciepło- zimno:  dziecko zamyka oczy

lub opuszcza na chwilę pokój, w tym czasie rodzic chowa kwiat. Następnie pomaga go odnaleźć, używając słów zimno, zimniej, ciepło, cieplej, gorąco!

 

I. A) „Noc świętojańska”- poznanie polskich zwyczajów i tradycji:

Omówienie zwyczajów i tradycji związanych z nocą świętojańską:

Noc z 23 na 24 czerwca jest szczególna, ponieważ najkrótsza w całym roku. Słońce zachodzi wtedy najpóźniej i wstaje najwcześniej. Wtedy też rozpoczyna się kalendarzowe lato.

Od bardzo dawna z tą nocą zwaną nocą świętojańską lub Sobótką wiązały się różne tradycje i zwyczaje. Jednym z nich jest puszczanie na wodę wianków z przymocowaną w środku zapaloną świeczką. Robiły to niezamężne panny – jeśli taki wianek wyłowił

kawaler – wróżyło to szybkie wyjście za mąż i szczęśliwe życie.

Chłopcy skakali przez ogniska, co miało ich chronić przez złem i nieszczęściem.

Tradycyjnie też wypatrywano tej nocy kwiatu paproci. Zgodnie z legendą tej jedynej nocy w roku zakwitają paprocie, wskazując miejsce ukrycia w ziemi skarbów.

 

B) „Wianki”- wykonanie wianków przez dziewczynkę-  dopasowywanie opasek z brystolu do obwodu

głowy. Rodzic  pomaga, używając zszywacza. Następnie owijanie opasek bibułą, doklejanie kwiatów. Następnie  budowanie ogniska  z klocków.

 

II.  „Zabawa przy ognisku”- dziecko przeskakuje „ognisko”, tańczy i śpiewa, np. ludową piosenkę „Grozik” https://www.youtube.com/watch?v=2hnhw17SKL0

 

Poszło dziewczę po ziele, po ziele, po ziele.

Nazbierało niewiele, niewiele, hej!

Przyszedł do niej braciszek, połamał jej koszyczek.

Oj ty, ty, oj ty, ty za koszyczek zapłać mi.

 

 

24.06

środa

 

 

Zabawa słuchowo-ruchowa „Co to za pojazd?”: rodzic naśladuje odgłos dowolnego pojazdu,

dziecko odgaduje, jaki to pojazd. Następnie rolę rodzica przejmuje  dziecko. Dziecko porusza się naśladując odgadnięty pojazd.

 

 

 

I. A) „Jedziemy na wakacje”- zabawa dydaktyczna:

 

Rozwiązywanie zagadek o pojazdach:

dziecko siedzi na dywanie, na środku leżą kartki z nazwami pojazdów, będące rozwiązaniem zagadek. Po wysłuchaniu treści zagadki  dziecko mówi nazwę pojazdu i wybiera odpowiedni napis.

 

Lokomotywa ciągnie wagony,

jedzie po torach we wszystkie strony.

Zawiezie latem dzieci nad morze.

Co to? Czy ktoś mi zgadnąć pomoże? (pociąg)

 

Co to za pojazd? Mknie przez ulice,

ma cztery koła i kierownicę.

Gdy trzeba ruszać i drzwi zamykać,

dzieci siadają w swych fotelikach. (samochód)

 

Ma siodełko, kierownicę, koła i pedały.

Jeśli umiesz na nim jeździć, zwiedzisz wnet świat cały. (rower)

 

Ma dwa duże skrzydła,

niczym ptak po niebie leci,

wiezie wielu pasażerów.

Czy znacie taki pojazd, dzieci? (samolot)

 

Pływa po morzach i oceanach,

może też płynąć po rzece.

Przewozi ludzi na swym pokładzie,

nim na przejażdżkę się wybierzecie. (statek)

 

Choć to nie pociąg, jeździ po torach,

kieruje nim motorniczy.

W mieście ten pojazd ma swe przystanki,

napędza go prąd elektryczny. (tramwaj)

 

B) Zabawa „Na morzu, po ulicy, po torach, w chmurach”:

Rodzic rozdaje dziecku napisy z nazwami różnych pojazdów. Na podłodze kładzie 4 obręcze i wkłada do każdej z nich po jednym rysunku: morza, ulicy, torów lub nieba. Zadaniem dzieci jest podanie nazwy pojazdów

i przyporządkowanie go do odpowiedniej obręczy: woda (statek, żaglówka, motorówka, łódka, kajak, prom), tory (pociąg, tramwaj, metro), droga (samochód osobowy, motocykl, ciężarówka, autokar), powietrze (samolot, helikopter, balon, szybowiec).

 

II. „Wakacyjna podróż”- zabawa słowna rozwijająca wyobraźnię:

Rodzic rozpoczyna zabawę słowami:

Wyruszyliśmy w wakacyjną podróż… w góry. Dziecko kontynuują opowieść, dopowiadając po jednym lub po kilka zdań.

 

 

25.06

czwartek

 

 

Zabawa ruchowa z wykorzystaniem krzeseł „Wyruszamy w rejs”:  dziecko jest  marynarzem i siedzi na krzesełku. Rodzic- kapitan wydaje komendy np.:

Cisza na morzu” – dziecko delikatnie kołysze się na krzesełku,

Na lewą burtę”- dziecko przesiada się na krzesło stojące po lewej stronie,

Na prawą burtę”- przesiada się na krzesło po prawej stronie,

Wysoka fala”- wstaje – siada, „Sztorm”- zamienia się miejscami. W czasie powtarzania zabawy dziecko może wcielić się w rolę kapitana.

 

 

I.   Zabawa „Słoneczne rady na wakacje”:

Rodzic kładzie na stole koło w żółtym kolorze z oczami i uśmiechniętą buzią. Na dywanie leżą promyki ze zdaniami, np.:

–  Smaruję się kremem do opalania.

– Latem wkładam czapkę.

– Nie rozpalam ogniska w lesie.

–  W aucie siadam w foteliku i zapinam pasy.

Zbieram po sobie śmieci.

Na rower wsiadam w kasku.

– Pływam pod opieką ratownika.

 

Dziecko odczytuje zdania z pomocą rodzica, mówi, co może się stać, jeśli tak nie będziemy postępować.

 

II. A) „Wyruszamy na wakacje”- zabawa słowna rozwijająca wyobraźnię:

rodzic rozpoczyna zabawę słowami:

 

Wyruszyliśmy w wakacyjną podróż… na wieś. Dziecko kontynuują opowieść, dopowiadając po jednym

lub po kilka zdań.

 

B)  Zabawa „Co kryje się pod kapeluszem?”:

rodzic  rozkłada na stoliku różne przedmioty, np.:

łopatkę, grabki, lizak, okulary słoneczne, lornetkę. Dziecko zasłania oczy, a w tym czasie rodzic zakrywa kapeluszem wybrany przedmiot. Dziecko odgaduje, którego przedmiotu brakuje. Doskonalenie pamięci wzrokowej.

 

 

26.06

piątek

 

 

 

Zabawa „Worek ze skarbami”: dziecko siedzi i ma przed sobą worek ze „skarbami”. Słucha muzyki a gdy muzyka milknie, jego zadaniem jest wyciągnięcie rekwizytu, podanie np.: nazwy, koloru i zastosowania np. czapka z daszkiem,

okulary przeciwsłoneczne, butelka z wodą, krem do opalania, ochraniacze, kask na rower/rolki, telefon, elementy odblaskowe odblaskowe, np.   kamizelka, opaska, apteczka, atlas z grzybami, mapa.

 

I. A) „Wakacje z głową”- zabawa dydaktyczna:

 

Przypomnienie zasad bezpiecznych wakacji.

Rodzic zadaje pytania, a dziecko w odpowiedzi

podnosi lizaki wykonane z patyczków i kółek, na których z jednej strony jest napis TAK, a z drugiej NIE.

 

Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem przed wyjściem na słońce?

Czy w lesie można palić ognisko?

Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?

Czy na plaży można zakopać śmieci?

–  Czy po górach można spacerować w klapkach?

–  Czy można się kąpać w niestrzeżonych miejscach?

–  Czy w górach należy zawsze iść wyznaczonym szlakiem?

 Czy podczas jazdy na rowerze należy mieć kask?

Czy w czasie burzy można stać pod drzewem?

 Czy w lesie można krzyczeć?

Czy wszystkie napotkane grzyby można zbierać?

 

B)  „Gdzie dziecko pojedzie na wakacje?”:

dziecko czyta wyrazy i przyporządkowują je do

miejsc, w których można spędzić wakacje:

jagody, las, stodoła, krowa – wieś,

piasek, fale, łopatka, wiaderko, mewa – morze,

plecak, baca, owce, hala, stok – góry,

namiot, jezioro, kajak, ryby – Mazury.

 

II. A)  Upragniony czas wakacji”- dziecko rozwiązuje krzyżówkę, której hasłem są WAKACJE:

 

Na stole umieszczony jest diagram krzyżówki. Dziecko, podaje rozwiązanie hasła, układa je w diagramie z liter ruchomego alfabetu.

Mocny, silny deszcz (ULEWA)

Na biwaku lub kempingu będzie naszym domem (NAMIOT)

Pakujemy do niego rzeczy potrzebne na wycieczce (PLECAK)

Aktualna pora roku (LATO)

Przykrywamy się nim, gdy jest zimno (KOC)

Duże zbiorniki wodne na Mazurach (JEZIORA)

Jest na plaży i w piaskownicy (PIASEK).

 

B)  Zabawa słowna rozwijająca wyobraźnię:

rodzic rozpoczyna zabawę słowami: Wyruszyliśmy

w wakacyjną podróż… na Mazury. Dziecko kontynuuje opowieść, dopowiadając po jednym zdaniu lub po kilka zdań.

 

 

29.06

poniedziałek

 

 

Zabawa „Ziarnka piasku”: rodzic rozkłada emblematy z różnymi układami kropek (ziarenek piasku). Dziecko porusza się po pokoju w rytm skocznej muzyki. Podczas przerwy

w nagraniu szuka emblematy, które mają taki sam układ kropek.  Reagowanie na sygnał dźwiękowy, doskonalenie spostrzegawczości.

 

I. A)  „Zaczarowane pudełko”:

Rodzic wkłada wcześniej do pudełka z otworami na ręce różne przedmioty, które przydadzą się na wakacjach w każdym miejscu:

klapki, ręcznik, olejek do opalania, dmuchane rękawki do pływania, okulary słoneczne, czapkę z daszkiem. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie poprzez dotyk tego, jaki przedmiot znajduje się w środku. Następnie dziecko dzieli nazwę przedmiotu na sylaby/głoski, przelicza, z ilu sylab/głosek się ona składa.

 

B)  „Wyruszamy na wakacje”- zabawa słowna, rozwijająca wyobraźnię:

rodzic  rozpoczyna zabawę słowami: Wyruszyliśmy

w wakacyjną podróż… nad morze. Dziecko kontynuuje opowieść, dopowiadając po jednym lub po kilka zdań.

 

II. A) „To już lato”- zabawa słowna:

– opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie latem oraz cech letniej pogody;

– wybieranie spośród obrazków tych, które kojarzą się dziecku z latem, uzasadnianie swoich wyborów;

– dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie

w związku z nową porą roku;

–  doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi na zadany temat.

 

B) Zabawa „Układamy puzzle”:

dziecko otrzymuje pocięty obrazek pojazdu. Dziecko układają obrazek, nazywa pojazd, dzieli jego nazwę na sylaby i na głoski.

 

 

30.06

wtorek

 

 

Zabawa „Sygnały”- doskonalenie umiejętności odczytywania gestów i reakcji na sygnał, uważne poruszanie się. Dziecko porusza się swobodnie, naśladując samochody.

Na sygnał rodzica, np. gwizdek, zatrzymuje się, a następnie odczytuje sygnały (polecenia)

z ruchów rąk rodzica., np. podniesiony palec wskazujący- dziecko zatrzymuje się,

dwa palce- robi przysiad, zatoczenie dłonią koła nad głową- kręci się wkoło.

 

I. A)  Ćwiczenia oddechowe „Muszelki”-  zasysanie za pomocą słomki małych sylwet muszelek i przenoszenie ich na ilustrację przedstawiającą morze. Kształtowanie umiejętności gospodarowania oddechem, doskonalenie sprawności mięśnia okrężnego ust.

 

B) Zabawa „Co widziałeś na obrazku?”-  rozwijanie

spostrzegawczości i pamięci wzrokowej:

Rodzic prezentuje obrazek związany z omawianą tematyką. Dziecko przez chwilę ogląda obrazek. Po jego zakryciu wymienia jak najwięcej szczegółów.

 

C)  „Wakacyjny rytm”-  dostrzeganie i kontynuowanie rytmu z obrazków lub napisów, np.:

słońce, słońce, czapka, wiaderko, słońce…; okulary, maska do pływania, foremka, krem

–  stopniowanie trudności.

 

D)  Ułóż zdanie”- dziecko losuje wyrazy, z którymi układa zdania: pływanie, opalanie, jezioro, słońce, woda, statek.

 

E)  Zabawa „Dokończ zdanie”- doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na zadany temat:

Rodzic podaje początek zdania, a dziecko układa jego zakończenie.

Przykłady: Latem lubię… Nad morzem… W wakacje chciałabym/chciałbym pojechać…

Kiedy jest bardzo gorąco,… Na wycieczkę zabieram…

 

II.  A) „Gdzie spędzamy wakacje?”-  układanie z części obrazków przedstawiających różne krajobrazy (nadmorski, mazurski, górski, miejski, wiejski). Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej, rozróżnianie i nazywanie krajobrazów.

 

B)  Rysowanie kredkami „Wakacyjne plany” – przedstawianie rzeczywistości w formie

plastycznej.

 

 

 

 

 

 

Wiewiórki

 

data zabawa ruchowa zabawa dydaktyczna
 

15.06

poniedziałek

 

Zabawa przy muzyce „Głowa- ramiona”: dziecko porusza się dowolnie w rytm muzyki. Na hasło rodzica, np.: Kolana!, porusza tylko kolanami w rytm muzyki.

Następnie rodzic lub  dziecko wybiera kolejną „tańczącą” część ciała.

 

„Gimnastyka dla smyka-  lekcja wychowania fizycznego wymachy rąk i nóg, przysiady, skłony w przód i na boki, na zakończenie dowolna zabawa w kole.

 

 

I. A)  Słuchanie wiersza Anny Słomińskiej „Szkoła”

Myślę – szkoła jest dla ludzi,

chociaż uczeń w niej się trudzi.

Tu z literek słowa składa,

z cyferkami też się zmaga.

Czyta książki oraz wiersze,

uczy się, co robią świerszcze.

Zmienia nutki na piosenki,

kredką tworzy świat maleńki.

W czasie przerwy z kolegami

powygłupia się czasami.

Tu zabawa i nauka

jest dla prawdziwego zucha.

Ale po co? – ktoś zapyta.

A no po to, moi mili,

byśmy w życiu mądrzy byli!

 

B)  Omówienie treści:

–  O czym opowiada wiersz?

Kto opowiada w wierszu o szkole?

Co ciebie czeka w szkole?

Jak należy zachowywać się na lekcji, a jak na przerwie?

Dlaczego chodzimy do szkoły?

–  Jak wyobrażasz sobie swój dzień w szkole?

 

C) Zabawa dydaktyczna „W szkole”:

– „Znamy literki”-  układanie wyrazów związanych ze szkołą: plecak, długopis, ławka, lekcja, tablica, kreda, klasa.

– „Liczymy”- rozwiązanie działań matematycznych- wpisywanie odpowiednich znaków lub cyfr:

 

3…3 = 6

2…7 = 9

7…3 = 10

9…8 = 1

6…2 = 4

8…1 = 7

4 + 6 = …

7 – 4 = …

2 + 3 + 5 =…

9 … 5

8 … 6

2 … 4

 

II.  „Jeden dzień z życia ucznia”- zajęcie plastyczne:

Pomoce: kartki formatu A3, ołówki, kredki, flamastry, farby, tusz, węgiel rysunkowy, pędzle.

Cele:

– rozwijanie sprawności manualnych;

– rozwijanie umiejętności wykorzystania różnych przyborów;

–  rozwijanie staranności i dokładności;

– rozwijanie pomysłowości;

 

Przebieg zajęcia:

dziecko wybiera sytuację np. zabawę na korytarzu w czasie przerwy, siedzenie w ławkach podczas lekcji, ćwiczenia gimnastyczne, wizytę w bibliotece, dzieci idące do szkoły;

– wybiera przybory do wykonania pracy plastycznej: ołówki, kredki, flamastry, farby, tusz, węgiel rysunkowy;

– wykonuję pracę samodzielnie dbając o jej estetykę.

 

 

16.06

wtorek

 

Zabawa ruchowa na powietrzu „Skoki przez ognisko”: dziecko układa z patyków „ognisko”-przeskakuje z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Doskonalenie umiejętności przeskakiwania,

odpowiedniego oszacowania odległości i siły skoku.

 

I. A) „W szkole jest wesoło”- zajęcie z wykorzystaniem historyjek obrazkowych:

 

1. Zabawa słowna „Dokończ historyjkę” – rodzic prezentuje ilustracje, do których dziecko ma ułożyć ciąg dalszy- pozytywny lub negatywny:

 

Przykłady historyjek:

– Dziewczynka idzie do szkoły/rozbiera się w szatni/ wchodzi do klasy.

– Chłopiec przebiera się w strój gimnastyczny/idzie w stronę boiska/rozmawia z nauczycielem.

– Grupa dzieci stoi na korytarzu w czasie przerwy, dzieci uśmiechnięte/do grupy podchodzi chłopiec/dziewczynka odchodzi od grupy zapłakana.

 

W podsumowaniu rodzic wspólnie z dzieckiem formułujemy wniosek, że każde zdarzenie

w szkole, nieporozumienie z kolegami czy z nauczycielem  można rozwiązać, wyjaśnić.

 

2. Dorysowywanie zakończenia do wybranej historyjki prezentowanej w pierwszej części zajęcia według własnego pomysłu.

 

3. Prezentacja i opowiedzenie własnej historyjki przez  dziecko.

 

II. A) Zabawa „Co tu nie pasuje?”- rozwijanie logicznego myślenia poprzez klasyfikowanie na podstawie pojęć ogólnych. Uzasadnianie swoich wyborów.

Przykłady:

tygrys, kot, lew, ryś, pies,

–  autobus, samolot, samochód, rower, motor,

–  dom, kamienica, tort, blok, igloo,

–  pietruszka, kalafior, burak, por, banan,

–  koc, koszulka, spodnie, sukienka, kurtka

 

B)  „Śmieszne rysunki”- rozwijanie poczucia humoru, pamięci wzrokowej:

Rodzic zasłania oczy dziecku, które na sztalugach lub kartonach przyczepionych do ściany rysuje pod dyktando rodzica np. drzewo, buzię (smutną, uśmiechniętą), domek.

 

C)  „Ile kredek?”- zabawa matematyczna:

rodzic chowa kilka kredek pod pudełko, następnie podnosi pudełko na kilka sekund i opuszcza. Zadaniem dziecka jest jak najszybciej policzyć i podnieść kartonik

z odpowiednią liczbą.

 

 

17.06

środa

 

 

Zabawy ruchowa na powietrzu „Bibułki na wietrze”: rodzic  daje dziecku paski bibuły. Dziecko biega, trzymając

paski za jeden koniec. Podrzuca je i obserwują, jak opadają na ziemię, kładzie na ziemi

i czekają na powiew wiatru. Określa kierunek wiatru. Kształtowanie umiejętności

obserwacji.

 

 

 

I. A) Słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej „Może potem…”

 

Nasza Basia wprost nie znosi,

Kiedy ktoś ją o coś prosi.

Odpowiada: – Może potem.

Jeśli będę mieć ochotę.

Lub inaczej: – Nie ma mowy!

Nie mam dziś do tego głowy.

Albo: – Teraz?! Coś takiego!

Teraz robię co innego!

I dodaje: – Szkoda gadać!

Ciągle wszystkim mam pomagać!

Aż pewnego razu w szkole

ciut się odwróciły role.

Teraz jest w potrzebie Basia,

a więc zwraca się do Jasia.

A Jaś na to: – Nie ma mowy.

Nie mam dziś do tego głowy.

Basia idzie więc do Zosi

i o pomoc Zosię prosi.

Zosia na to: – Może potem.

Jeśli będę mieć ochotę.

Biedną Basię aż zatkało!

Co im się, do licha, stało?!

Podumała, pomyślała,

no i wreszcie zrozumiała…

Patrzy – Krysia w ławce siedzi

i się nad czymś strasznie biedzi.

Biegnie więc do Krysi prędko.

– Może pomóc ci, Krysieńko?

Ale Krysia na to: – Nie chcę.

Może później. Jeśli zechcę.

Jeśli chcesz od innych brać,

to sam też coś musisz dać.

 

B) Omówienie treści wiersza:

Jak zachowywała się Basia w stosunku do swoich koleżanek i kolegów?

Co się stało, kiedy sama potrzebowała pomocy?

Co oznacza powiedzenie: „Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”?

–  Jakie są cechy dobrego kolegi?

–  Kiedy prosimy kogoś o pomoc?

– Jak się czujemy, gdy robimy coś razem i pomagamy sobie?

 

II. A)  Zabawa „Napisy z klocków”-  układanie wyrazów lub prostych napisów z klocków:

dziecko układa konkretne litery/wyrazy, segreguje klocki według kolorów tak, żeby każda litera była w określonym kolorze.

 

B) Zabawa „Łańcuszek głosek”- doskonalenie analizy i syntezy głoskowej wyrazów:

Rodzic rozkłada obrazki i rozpoczyna zabawę- wybiera jeden z obrazków, a dziecko podają nazwę tego,

co jest na nim przedstawione. Nazywa głoskę w wygłosie i szuka kolejnego obrazka zaczynającego się taką samą głoską, np. dom mucha aparat tramwaj – jajko – oko; krowa ananas ser rak kameleon noga.

 

 

18.06

czwartek

 

 

Zabawa „Po sznurku”: dziecko układa na dywanie różne wzory z grubego sznurka,

następnie chodzi po nich na różne sposoby: małymi krokami, bokiem, na palcach- ćwiczenie równowagi.

 

 

I. A) Szkolna drużyna”- zajęcia z zakresu edukacji matematycznej:

1. Rodzic  rozkłada na podłodze planszę z połączonych co najmniej 4 arkuszy szarego papieru

z narysowanymi polami w kształcie koła, figurami geometrycznymi narysowanymi na wybranych polach i zaznaczonymi miejscami startu i mety.

 

2. Omówienie z dzieckiem zasad gry z wykorzystaniem kostki:

–  rozpoczynamy grę z miejsca oznaczonego napisem START;

po wykonaniu rzutu kostką przemieszczamy się o tyle pól, ile pokazuje kostka;

na polach oznaczonych figurami znajdują się niespodzianki – określone zadania do wykonania;

wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do METY.

 

3. Omówienie pól oznaczonych figurami:

·         Koła- dziecko potrafi czytać. Odczytywanie prostych zdań.

·         Trójkąty- dziecko potrafi liczyć. Rozwiązanie działań matematycznych.

·         Kwadraty- dziecko jest zwinne. Wykonywanie ćwiczeń: przysiady, skłony, piłka (podawanie w rzędzie między nogami, powrót nad głową), szarfa (przekładanie od głowy do stóp i odwrotnie).

·         Prostokąty-  premia. Przesuwamy się tyle pól do przodu, ile pokazuje liczba na wylosowanym kartoniku.

Zadania do wykonania ukryte są w 4 koszykach oznaczonych określonymi figurami.

Kiedy zawodnik  stanie na polu z figurą, losuje kartkę  zadanie do wykonania. Następnie wykonuje zadanie.

 

4. Wspólna gra dziecka z rodzicami z przestrzeganiem ustalonych reguł.

 

II. A) „Obrazki z figur”- praca z obrazkiem:

– odrysowanie i wycięcie z kolorowego papieru figur geometrycznych: koła, trójkąty, prostokąty, kwadraty;

– nazywanie, przeliczanie figur, tworzenie zbiorów wg określonej cechy;

– ułożenie projektu np. samochodu z figur , dorysowanie brakujących elementów;

– prezentacja swojej pracy, ułożenie lub napisanie podpisu;

– rozwijanie sprawności manualnych;

–  rozwijanie umiejętności projektowania;

–  rozwijanie staranności i dokładności;

– rozwijanie pomysłowości.

 

 

19.06

piątek

 

 

 

Zabawa ruchowa „Dotknij podłogi”: dziecko porusza się w rytm skocznej muzyki. Podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się i wykonują polecenie rodzica, np. Podłogi dotyka: lewa ręka – prawa noga; prawa ręka – lewa noga, lewe kolano, kolana i prawy łokieć.

 

 

 

Zabawa „Znam strony ciała”: dziecko  pokazuje na polecenie rodzica, np. prawa ręka zakrywa lewe oko, lewa ręka  głowie, prawa stopa na lewym kolanie, lewa ręka łapie za nos.

 

 

 

 

 

 

I. A) „Prawa, lewa”- zajęcie z zakresu pojęć matematycznych:

 

Zabawa „Wakacyjne obrazki”- rodzic opowiada krótkie historyjki, dziecko układają sylwety zgodnie z treścią, np.:

Kiedy spędzałem wakacje u babci na wsi, lubiłem obserwować staw znajdujący się pośrodku pobliskiej łąki. Płynęły po nim kaczki – 2 w lewą stronę, a 3 w prawą stronę. Ile kaczek pływało po stawie?

 

–  Krzyś zbudował na plaży piękny zamek z piasku. Postanowił zrobić sobie zdjęcie pamiątkowe obok zamku, a że nie chciał być sam na zdjęciu, poprosił mamę, żeby stanęła z prawej strony zamku. Siostrę ustawił po lewej stronie, sam stanął za zamkiem. Jak myślicie, co robił tata?

 

Na środku podwórka stało drzewo. Jeśli chcecie się dowiedzieć, kto siedział na drzewie albo co pod nim leżało, posłuchajcie zagadek i je rozwiążcie.

 

Rodzic mówi zagadki, dziecko wybiera obrazek będący rozwiązaniem i umieszcza go zgodnie z kodem na ilustracji ↑ (na drzewie), → (po prawej stronie), ↓ (pod drzewem) ← (po lewej stronie):

 

Lato nam śpiewem umilają,

zimą na naszą pomoc czekają. (ptaki ↑→)

 

Małą można grać w tenisa,

Większą strzelać gole.

Bawić się nią na podwórku

albo grać w zespole. (piłka ↓ ←)

 

Wypadło z ogona wróbelka,

ale dla niego to strata niewielka. (piórko ↓ →)

 

Para ptaków je buduje,

potem jaja wysiaduje. (gniazdo ↑←)

 

B) „Rysunek zgodnie z instrukcją”-  dziecko rysuje ołówkiem zgodnie z instrukcją rodzica:

 

W lewym górnym rogu słoneczko, w prawym górnym ro

chmurka, na środku na dole strony domek. Po prawej stronie domku drzewo, wyższe domku. Po lewej stronie domku płotek, a na nim kotek.

 

II. A)  Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Muszelki”

 

Muszelki są piękne!

Muszelki są różne.

Spiczaste i płaskie,

okrągłe, podłużne,

w kropeczki,

w kreseczki,

tęczowe lub nie –

tu śmieje się jedna

tam śmieją się dwie!

Ta z czarnym paseczkiem,

ta z kropką świetlistą,

ten, kto je zbudował

był wielkim artystą!

 

B) Wypowiedzi dziecka na temat treści wiersza, poszukiwanie inspiracji, oglądanie naturalnych okazów muszelek;

C) Rysowanie, wycinanie , formowanie z plasteliny, masy solnej kształtów muszelek.

 

 

 

data zabawa ruchowa zabawa dydaktyczna
 

08.06

poniedziałek

 

Zabawa ruchowa z elementem rzutu  „Tropikalny gąszcz”- zabawa z kłębkiem wełny. Dziecko siedzi na dywanie i  trzyma kłębek wełny. Na sygnał rodzica dziecko jedną ręką rzuca kłębek do mamy, taty, lub rodzeństwa. Drugą ręką cały czas trzyma koniec wełny. Kłębek rozwija się w locie. Następnie rodzic lub rodzeństwo rzuca kłębek do następnej osoby.

 

I. A) Prezentacja ilustracji przedstawiających las tropikalny np. w internecie, encyklopedii, albumach:

– zwrócenie uwagi, że wilgotne lasy równikowe zwane są także lasami tropikalnymi i deszczowymi;

– występuje tam kilka pięter roślinności;

–  odnalezienie i umiejscowienie dżungli na globusie.

 

B) Zabawa „Zwierzęta nad Amazonką”: rodzic mówi, co to jest Amazonka i jakie zwierzęta nad nią mieszkają. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazka zwierzęcia z części (wąż, krokodyl, pirania, małpa, papuga).

 

C)  „Układamy zdania”: dziecko wybiera jeden obrazek

ze zwierzęciem i próbuje ułożyć zdanie z nazwą tego zwierzęcia, a następnie policzyć, ile jest wyrazów w tym zdaniu. Umieszcza na ilustracji przedstawiającej dżunglę.

 

II. „Dżungla”- zajęć: zajęcia plastyczne:

Pomoce: biała kartka, pędzelki, farby, kubek z wodą, klej, nożyczki, różne materiały tekstylne, wstążki, tasiemki, sznurki, papier w różnych kolorach i o różnej fakturze.

Przebieg zajęcia:

– zapoznanie dziecka z tematem pracy;

– wytłumaczenie na czym polega  technika kolażu;

– zademonstrowanie sposobu wykonania pracy z jednoczesną instrukcją;

– zachęcanie dziecka do estetycznego wykonania pracy;

–  rozwijanie sprawności manualnych;

– rozwijanie staranności i dokładności;

– rozwijanie wyobraźni;

– bezpieczne posługiwanie się nożyczkami.

 

 

09.06

wtorek

 

Zabawa ruchowa „Wąż”: rodzic daje dziecku szarfy w 2 kolorach (różna liczba szarf). Dziecko biega swobodnie po dywanie w rytm muzyki. Na głośny sygnał robi „węże” zgodnie z kolorem szarf. Następnie porównuje, który wąż jest dłuższy

 

 

 

 

I. A) Słuchanie wiersza Agnieszki Frączek „Chichopotam”

 

Wyszedł z błota hipopotam:

– Cha-chi-cho-cha! – zachichotał.

Słoń, zbudzony owym dźwiękiem,

zakołysał trąbą z wdziękiem:

– Tru-tu-tu-tu! Mój sąsiedzie!

Co cię śmieszy, można wiedzieć?

Hipopotam rzec coś chciał,

lecz nie zdołał, bo się śmiał.

Żółw guzdrała, wietrząc psotę,

zaraz przygnał tu galopem,

stado strusi zbaraniało,

a lew ryknął: – Co się stało?!

Hipcio zerknął na nich i…

znów się chichrał: Chi, chi, chi…

– Czy pan ze mnie się naśmiewa? –

spytał pawian, schodząc z drzewa.

Chciał na śmieszka się obrazić,

lecz… chichotem się zaraził.

Wnet się śmiała cała plaża –

wąż aż skręcał się i tarzał,

żółw rechotał, zebry rżały,

śmiechem parskał lew wspaniały.

Calusieńki świat chichotał!

Kto to sprawił? CHICHOPOTAM!

Ten wesołek rodem z błota.

 

B) Rozmowa na temat wysłuchanego utworu:

– Rodzic pyta dziecko, o jakich zwierzętach była mowa

w wierszu;

–  Dziecko układa zdania z nazwą danego zwierzęcia, liczy wyrazy w zdaniu.

 

C) Rodzic układa na podłodze obrazki przedstawiające egzotyczne zwierzęta:

–  Dziecko wybiera dowolny obrazek, nazywa zwierzę i wyróżnia kolejne głoski;

– Wymyśla inne wyrazy, które rozpoczynają się taką samą głoską jak nazwa wybranego zwierzęcia.

 

II. A)  „Safari”- oglądanie zwierząt egzotycznych na zdjęciach, w książkach, albumach:

– Wyjaśnienie pojęć: zwierzę egzotyczne, safari;

Wytłumaczenie na czym polega polowanie na zwierzęta, także z aparatem fotograficznym-  na wypatrywaniu zwierząt wolno żyjących tylko po to, żeby zrobić im zdjęcie.

 

B) „Afryka”- zabawa dydaktyczna:

–  Rodzic rozkłada na podłodze mapę świata i pokazuje dziecku, gdzie znajduje się Afryka;

– Następnie umieszcza w różnych częściach świata zwierzęta egzotyczne wycięte z papieru;

– Rodzic tłumaczy, że zwierzęta najlepiej czują się w środowisku naturalnym, dlatego teraz spróbujemy „zaprowadzić” je z powrotem do Afryki;

–  Dziecko dmucha w wybrane zwierzątko, kierując je w stronę Afryki.

 

 

10.06

środa

 

 

Zabawa ruchowa „Zwierzątka”: dziecko biega po dywanie, a gdy rodzic pokaże sylwetę

jakiegoś zwierzęcia- dziecko próbują naśladować jego sposób poruszania się.

 

I. A) Rozwiązywanie zagadek- rodzic mówi zagadkę, a dziecko odgadują i dobiera odpowiedni obrazek:

 

Z dużej, gęstej grzywy jest nam dobrze znany,

królem wszystkich zwierząt jest też nazywany. (lew)

 

Zwinna i szybka, psoci, figluje,

gdy skacze po drzewach,

najlepiej się czuje. (małpa)

 

Długie nogi, długa szyja.

Każdy jest mały, kiedy go mija. (żyrafa)

 

Zwierzę w paski dookoła,

czy policzyć ktoś je zdoła?

Pasek czarny, pasek biały,

to kolorów zestaw cały. (zebra)

 

B) „Zabawa wyrazami”:

– dziecko układa pod obrazkami podpisy;

– globalnie czyta wyrazy;

– dzieli wyrazów na sylaby i określa liczbę sylab w wyrazie;

– wymienia głoski w  wyrazie, określa miejsce danej głoski w  wyrazie;

– wymyśla inne wyrazy, które rozpoczynają się taką samą głoską jaką słychać na początku nazwy danego zwierzęcia;

– układa zdania z danym wyrazem.

 

II.  Zabawa „Umiemy liczyć”:

– Dziecko otrzymuje obrazki z dwoma rodzajami zwierząt, dwa krążki oraz komplet znaków matematycznych i kartoniki z cyframi;

–  Zadaniem dziecka jest podzielić zwierzęta, umieścić pod każdym krążkiem odpowiednią cyfrę, a między nimi wstawić odpowiedni znak;

–  Następnie rodzic. pyta dziecko: Po której stronie jest więcej zwierząt? Po której jest mniej? O ile więcej? Może po równo?

Dziecko staraj się poprawnie używać określeń: po prawej stronie, po lewej stronie.

 

 

11.06

czwartek

 

 

Zabawa „W ZOO”: dziecko spacerują swobodnie po sali, na sygnał rodzica przyjmuje postać zwierzęcia zamieszkałego w ZOO i porusza się w charakterystyczny dla niego sposób.

 

I. A)  Rozmowa na temat właściwego zachowywania się w ZOO:

Nie wolno karmić zwierząt;

– Nie wolno krzyczeć;

– Nie wolno drażnić zwierząt, np. patykiem;

– Nie wolno wyciągać rąk do zwierząt.

 

B)  Zabawa „Zwierzęta z ZOO”:

–  Rodzic rzuca piłkę do dziecka, a ono mówi nazwę zwierzęcia mieszkającego w zoo;

– Następnie rodzic rzuca piłkę i podaję głoskę na którą dziecko wypowiada nazwę zwierzęcia.

 

C)  Zabawa „Ile tu jest zwierząt?”:

–  Rodzic rozkłada w szeregu obrazki zwierząt;

–  Dziecko nazywa zwierzęta;

–  Liczy, ile jest słoni, liczy tylko zebry;

– Określa, których zwierząt jest więcej, a może jest ich tyle samo;

– Układa działanie matematyczne z wykorzystaniem cyfr i znaków.

 

II. „Zwierze egzotyczne”- zajęcie plastyczne:

Pomoce:  płyty CD, tasiemka,kolorowy papier, włóczka, nożyczki, markery w różnych kolorach do

pisania po płycie CD, klej typu wikol, plastelina;

 

Przebieg zajęcia:

– zapoznanie dziecka z tematem pracy;

–  rodzic przedstawia dziecku różne przykłady prac i demonstruje sposób wykonania: tasiemkę należy przeciągnąć przez otwór w płycie i związać. Następnie narysować, wyciąć i przykleić uszy, ogon, łapy. Oczy można zrobić np. z plasteliny lub narysować markerem, a sierść z kawałków włóczki.

-rodzic zachęca dziecko do estetycznego wykonania pracy;

– wykonanie wspólnej pracy dziecka i rodzica.

 

 

12.06

piątek

 

 

 

Zabawa ruchowa „Żyrafa”: dziecko swobodnie biega po sali w rytm muzyki. Na sygnał rodzica zatrzymuje się i naśladują żyrafę, stając na palcach i wyciągając jak najwyżej ręce

do góry.

 

 

 

I.  A)  Rozmowa na temat żyrafy:

– Dziecko opisuje  wygląd żyrafy;

–  Rodzic zwraca uwagę na wyjątkowy wzrost żyrafy, na to, że nie ma innych tak wysokich zwierząt na świecie;

– Zapowiada, że za chwilę wysłuchają bajki o żyrafie, która miała kłopot z tym, że tak bardzo różni się od innych zwierząt;

–  Rodzic  opowiada dziecku bajkę o żyrafie, jednocześnie ilustrując akcję za pomocą sylwet zwierząt:

 

Pewna żyrafa była bardzo smutna. Często widziała, jak inne zwierzęta bawią się razem, a ona cały czas jest sama. Nikt nie chciał z nią się bawić, bo była bardzo wysoka i patrzyła na innych z góry. Wszyscy myśleli, że jest po prostu zarozumiała. Żyrafa postanowiła to zmienić. Zbliżały się właśnie jej urodziny i z tej okazji żyrafa chciała zaprosić gości. Wybrała się na spacer i spotkała tam bardzo dużo zwierząt. Zwróciła się do nich uprzejmie:

– Witam was wszystkich bardzo serdecznie i zapraszam jutro na moje urodziny.

Jednak zwierzęta odmówiły. Słoń powiedział, że jest zmęczony. Zebra, że nie ma czasu. Lew powiedział, że ma dużo spraw na głowie. Hipopotam tylko się zaśmiał niegrzecznie.

Żyrafie zrobiło się przykro.

Wtem zza krzaka wyskoczyła figlarna małpka i zaczęła głośno wołać:

– Ja, ja, ja przyjdę na twoje urodziny. Umiem skakać wysoko, to się pobawimy.

Żyrafa ucieszyła się, że w dniu swoich urodzin nie będzie sama. Gdy pozostałe zwierzęta usłyszały, że małpka wybiera się do żyrafy na urodziny, bardzo się zawstydziły, że odmówiły.

Wszystkie razem postanowiły, że też pójdą na urodziny do żyrafy.

Kiedy stanęły przed żyrafą, przypomniały sobie, że w tym całym zamieszaniu zupełnie zapomniały o prezencie urodzinowym. Znowu się zawstydziły, ale złożyły żyrafie serdeczne życzenia i mocno ją uściskały. Żyrafa bardzo ucieszyła się na widok tylu gości i serdecznie

podziękowała za życzenia. Wcale się nie zmartwiła, że nie dostała prezentu. Powiedziała zwierzętom, że to, że przyszły, jest dla niej najlepszym prezentem. Już wiedziała, że od tej chwili będzie miała się z kim bawić i nie będzie sama.

Ugościła wszystkich najlepiej jak umiała i poczęstowała smakołykami. Wszyscy długo się bawili i tańczyli. A żyrafa była bardzo szczęśliwa.

 

B)  Rodzic zadaje pytania dotyczące treści opowiadania:

Dlaczego nikt nie chciał bawić się z żyrafą?

Jak żyrafa chciała to zmienić?

Czy udało jej się to?

Kto jej w tym pomógł?

Jak myślisz, dlaczego czasem ktoś nie chce bawić się z osobą, która wygląda lub zachowuje się inaczej niż inni?

Jak myślisz, czy warto spróbować?

 

Rozmowa ma na celu uświadomienie, że wszyscy ludzie są wartościowi i ciekawi, niezależnie od tego, jak wyglądają np. mają inny kolor skóry, widoczną niepełnosprawność itp.

 

C)  Rozmowa z dzieckiem na temat szacunku do innych, a także prezentów dawanych z różnych okazji. Dziecko z pomocą rodzica dochodzi do wniosku, że prezentem dla kogoś nie musi być koniecznie jakaś rzecz. Ważne jest, aby być dobrym dla innych, nawet, jeśli się

różnią od nas.

 

II. „Prezent dla kolegi”- wykonanie np. ilustracji, laurki czy innej pracy plastycznej dla swojego kolegi, koleżanki.