Aktualności

WIEWIÓRKI – propozycje zajęć do przeprowadzenia z dziećmi w domu

 

 

 

27.04

poniedziałek

 

 

Zabawa muzyczno- ruchowa „Taniec  rodziny”: rodzic rozmawia z dzieckiem na temat, jaki charakter tańca pasuje do naszej rodziny, czy powinna to być muzyka szybka, czy wolna.? Po podjęciu decyzji i wyborze muzyki opracowują krok, który będzie powtarzał się w tańcu (np. w refrenie). Pozostała część tańca zostaje  pozostawiona dowolnej interpretacji dziecka.

 

I. A) Słuchanie wiersza czytanego przez rodzica

D. Gellner „Dziki taniec”

 

To jest taniec!Taniec dziki!

Tańczy grzywka! I kucyki!

Tańczą ręce! Tańczy głowa!

I sukienka kolorowa.

Koraliki! I buciki!

Tańczą taniec! Taniec dziki!

W oczach taniec mam i w uszach

i na czubku kapelusza.

I w kieszeni tej dziurawej.

W nodze lewej! W nodze prawej!

W palcu małym! W palcu dużym!

W koronkowej złotej róży!

I gdzie jeszcze? Zapomniałam.

Bo się strasznie zasapałam!

 

Rozmowa na temat wiersza- rodzic zadaje pytania:

– Kto jest bobaterem wiersza?

– Co robi dziewczynka?

– Co się dzieje z naszym ciałem, kiedy tańczy?

– Czy dziecko lubi tańczyć i dlaczego?

– Jakie zna rodzaje tańca?

 

B) „Jaki to taniec?”- praca z obrazkami:

 

Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające tańce z zakrytymi podpisami. Dziecko próbuje samodzielnie rozpoznać rodzaj tańca, opisać stroje, charakter tańca. Po omówieniu rodzic odkrywa napis, dziecko odczytuje i sprawdzają czy zagadka została prawidłowo rozwiązana.

 

C)  „Do jakiego tańca pasuje ta muzyka?”- zagadki słuchowe:

 

Rodzic prezentuje dziecku fragmenty utworów dobranych do omawianych wcześniej rodzajów tańca.

 

II. „Projektujemy stroje do tańca”- zajęcie plastyczne:

 

Rodzic zostawia dziecku wybór, czy projektuje strój do wymyślonego przez siebie tańca, czy wybranego z omówionych wcześniej z rodzicem. Następnie dziecko wykonuje stój z dostępnych w domu materiałów. Po skończonej pracy dziecko prezentuje strój, a rodzic odgaduje do którego rodzaju tańca strój pasuje.

 

 

28.04

wtorek

 

Zabawa ruchowa „Ptaki do gniazd”: dziecko otrzymuje od rodzica np. sznurek, szalik itp…, który układa na podłodze tworząc gniazdo dla ptaszka. Dziecko porusza się po pokoju w rytm muzyki. Na hasło rodzica „Ptaszek do gniazdka” jak najszybciej wchodzi do swojego gniazdka.

 

 

I. A)  Prezentacja ilustracji przedstawiających wybrane gatunki ptaków i ich gniazda. Rodzic czyta

ciekawostki na ich temat;

 

Pingwiny – ptaki, które nie potrafią latać, są za to świetnymi pływakami. Są niezwykle

zwinne, szybkie, sprawne i wytrzymałe. Potrafią też bardzo głęboko nurkować w poszukiwaniu pożywienia. Na lądzie również potrafią przemieszczać się szybko stylem saneczkowym (o ile jest śnieg). Na świecie żyje 18 gatunków pingwinów, które różnią się kolorami i wzrostem. Największe mają wzrost 6–7-letniego dziecka (czyli są mniej więcej

takie jak wy), a najmniejsze mają ok. 40 cm. Pingwiny budują gniazda w niewielkich

zagłębieniach lub na skalnym podłożu. Składają jaja, a potem wysiadują je, ogrzewając

w fałdzie skórnym w dole nóg.

 

Kolibry są najmniejszymi ptakami żyjącymi na Ziemi. Większość czasu spędzają na poszukiwaniu nektaru – zanurzają swoje długie dzioby w koronach kwiatów i zlizują nektar

długimi języczkami. Kolibry są bardzo zwinne, potrafią nagle wstrzymać lot, zawisając

w miejscu, i jako jedyne z ptaków potrafią latać do tyłu. Ruchy ich skrzydeł są tak szybkie,

że prawie niewidoczne. Kolibry budują gniazda głównie wśród gałązek krzewów. Gniazdo

wygląda jak pleciony koszyczek. Do jego budowy używają źdźbeł trawy, mchu oraz paję-

czych nici.

 

Wikłacze – pochodzą z rodziny wróblowatych, żyją w południowej Afryce. Najbardziej

znane są z budowy pięknych gniazd. Wikłacze są nazywane najlepszymi krawcami wśród

ptaków. Zbierają gałązki, źdźbła traw i włókna palmowych liści. Potrafią wiązać bardzo

skomplikowane węzły. Ich gniazda zawieszone na gałęziach drzew przypominają kosze

albo olbrzymie kopce siana.

 

B) „Gniazda w Polsce”- dziecko wypowiada się na temat ptakw i gniazd, które widziało na spacerze razem z dziećmi z przedszkola lub z rodzicami. Wyszukuje razem z rodzicem w książkach, w internecie ilustracji przedstawiających gniazda. Czytanie przez rodzica dostępnych informacji, ciekawostek.

 

II. „Taniec pingwinów”- dziecko razem z rodzicem śpiewa piosenkę i wykonuje do niej układ ruchowy:

 

https://www.youtube.com/watch?v=PdHfeBJB-10ch

 

Ach,ak przyjemnie i jak wesołow pingwina bawić się, się, się- naśladowanie kroków pingwin, lekko ugiete kolana, stopy zwrócone na zewnatrz, na słowa się, się się- 3 skoki obunóż.

Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa- wysuwanie nóg na boki, do przodu, do tyłu– skok do przodu, do tyłu, i raz,dwa, trzy- 3 klasnięcia.

 

 

29.04

środa

 

Zabawa muzyczno- ruchowa „Tańcz, tańcz…”:  rodzic wykorzystuje nagrania z muzyką do tańca np. krakowiaka, kujawiaka, berka itd…- dziecko tańczy w rytm muzyki  wykorzustuje zdobyte wiadomości na temat tanców.

 

 

I.  Rodzic czyta rymowanki na temat tańców:

 

Krakowiak to taniec szybki, wesoły,

tańczą go pary i całe zespoły.

Głośne przytupy, cwał w lewo, w prawo.

Spróbuj zatańczyć albo bij brawo.

 

Po przeczytaniu rymowanki rodzic prezentuje samodzielnie lub na filmie podstawowy krok krakowiaka. Tłumaczy, co to są hołubce (wyskok z wyciągniętą do góry ręką i z jednoczesnym

złączeniem nóg w powietrzu) i kaszka (tancerze trzymają się za ręce, krzyżując je, i kręcą się

cwałem wokół własnej osi). Zwraca uwagę na regionalny strój krakowski i metrum tańca.

 

Kujawiaka tańczymy łagodnie,

delikatnie na trzy się bujamy.

Przy muzyce nastrojowej

do rytmu się obracamy.

 

Podobnie jak poprzednio, rodzic pokazuje krok podstawowy i prezentuje melodię kujawiaka. Ponownie zwraca uwagę na regionalny strój kujawski i metrum tańca.

 

Oberek zwany jest tez obertasem,

nazwę wziął od obracania.

W żywym tempie doskocznej melodii

w takcie na trzy są tez wirowania.

 

Rodzic prezentuje krok podstawowy i melodię oberka. Podkreśla, że oberek nie ma nazwy

związanej z pochodzeniem, ale wywodzi się z Mazowsza. Podobnie jak kolejny taniec narodowy mazur.

 

Mazur to polski taniec narodowy.

Kroki w przód, w tył, w obrocie i w bok.

W tempie na trzy tańczą nogi i ręce,

nawet gdy w sali jest wielki tłok.

 

Rodzic prezentuje melodię i krok podstawowy mazura. Podkreśla, że mazur wywodzi się z Mazowsza.

 

Polonez jest tancem dostojnym,

tańczymy go krokiem powolnym.

Takt poloneza jest na trzy,

zatańczmy wiec razem ja i ty.

 

Rodzic przypomina krok podstawowy poloneza i prezentuje melodię (nagranie dowolnego

poloneza). Przypomina, że jest to taniec narodowy o uroczystym charakterze. Tańczony jest w parach. Kroki i figury wykonywane są lekko i z gracją.

W tym tańcu liczymy do trzech, pierwszy krok jest akcentowany.

 

II. Grupowanie obrazków według istrukcji podanej przez rodzica:

– według liczby sylab w nazwie obrazka (2,3,4- sylabowe);

– według nazw rozpoczynajacych się głoską np. a, b, g;

– doskonalenie analizy i syntezy wyrazów;

– czytanie wyrazów i dopasowywanie do obrazków.

 

 

30.04

czwartek

 

 

 

Zabawa muzyczno – ruchowa „Tańczce figury”: dziecko swobodnie poruszają się w rytm muzyki, na przerwę wykonuje  polecenie rodzica np.; skaczą na jednej nodze, czworakują itp.

 

I. A) „Figury geometryczne”- rozwiazywanie zagadek układanych przez rodzica i dziecko:

 

Przykłady:

–  „Taki kształt ma talerz i litera O”;

– „Taki kształt ma książka i stolik”;

– „Jest podobny do kwadratu, ale dwa boki ma dłuższe”;

-„Ta figura ma trzy rogi”

 

B) „Co to za figura?”- rozpoznawanie figur geometryznych po kształcie za pomocą dotyku z uzasadnieniem np.- to jest trójkąt bo ma trzy boki.

 

C) „Porządkowanie figur”- zajęcie matematyczne:

 

– dziecko segreguje figury i wkłada je do pojemników oznaczonych kartonikami z odpowiednim kształtem (trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt);

– przelicza i kładzie przy pojemniku odpowiednią cyfrę, określa, których jest najmniej, najwięcej, o ile mniej, o ile więcej;

– wstawia odpowiedni znak =, <, > między figurami, zgodnie z zzawartością figur w pojemnikach.

 

II. „Tańcerze z figur”- zajęcie plastyczne:

 

– układanie postaci ludzkiej z figur geometrycznych na kartce;

– omówienie z jakich figur jest wykonana;

– zmiany układu figur tak, aby wydawało się, że postać jest w ruchu;

– układanie postaci tańczącej pary;

– naklejenie na kartkę.

 

27.03

piątek

 

 

Zabawa równoważna

 

Marsz w rytm wystukiwany przez rodzica z np.; maskotka na głowie. Chodzenie na palcach, piętach, wewnętrznej i zewnętrznej stronie stopy. Reagowanie na zmianę tempa i głośność dźwięku.

 

Dzień żelków

 

Jak zrobić domowe żelki owocowe? Oglądanie instrukcji filmowej na YT

 

 

Zajęcia matematyczne z wykorzystaniem żelków. Wykonywanie zadań z treścią. Doskonalenie dodawania i odejmowania, przeliczanie w zakresie umiejętności dziecka. Porównywanie liczebności zbiorów z wykorzystaniem znaków <, >.Prezentowanie wyniku na talerzykach.

 

Przykład zadania z treścią.

 

Joasia zaprosiła na przyjęcie urodzinowe Zuzię i Piotrusia. Dla każdego z gości przygotowała po pięć żelków. Zuzia oddała swoje dwa żelki Piotrusiowi. Ile żelków miał Piotruś, a ile zostało Zuzi?

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:

 

Znikająca woda
Materiały: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.
Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda, i przykrywamy szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek: tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.

 

 

 

 

Tekst opowiadania A. Galicy pt. „Jak ślimak spotkał wiosnę”

 

Wczesnym rankiem, gdy wszyscy jeszcze spali, a słońce wysuwało pierwsze promyki spod kołderki, drogą maszerowała Wiosna. Pierwszy zobaczył Wiosnę zaspany ślimak. Wyciągnął szyję i z ciekawością przyglądał się dziwnej osobie. Wiosna była ubrana w zielone spodnie – ogrodniczki z wypchanymi kieszeniami i słomkowy kapelusz. Dźwigała wielki plecak, a w ręce trzymała kolorową parasolkę.

– Wiosna idzie – mruknął ślimak – czas więc i na mnie – i pomaszerował za Wiosną.
Tymczasem Wiosna usiadła na skraju drogi i otworzyła plecak. Najpierw wyjęła z niego kolorowe kwiaty. Garść niebieskich niezapominajek posadziła po jednej stronie strumyka, a kępkę żółtych kaczeńców po drugiej stronie.

– Ładnie, ładnie – mruknął Ślimak. A Wiosna już sadziła tulipany. Było im troszkę chłodno, więc stuliły się w pączkach, jeden pod oknem Kubusia, drugi przy budzie Reksia, a trzeci i czwarty pod oknami babci. Ślimak przyglądał się temu uważnie i próbował policzyć tulipany, ale stale się mylił i musiał zaczynać od początku. Za domem Wiosna chodziła od drzewa do drzewa i chuchała na małe pączki, głaskała drzewa po gałęziach i coś do nich cichutko szeptała, aż drzewa obudziły się i wypuściły pierwsze listki.
Zaciekawiony Ślimak przyglądał się i czekał: – Co ta Wiosna jeszcze wymyśli?
Tymczasem Wiosna wyjęła z plecaka wielki grzebień i powiedziała – Teraz uczeszemy czuprynę łąki – i zaczęła machać grzebieniem po ziemi. Po chwili szara trawa odżyła, zazieleniła się, a Wiosna uśmiechnęła się zadowolona. Ślimak wdrapał się na najwyższą łodyżkę, żeby lepiej widzieć, co będzie dalej. Wiosna szukała czegoś po kieszeniach swoich spodni i po chwili wyjęła stamtąd garść zielonych żabek, które wypuściła na trawę. Z plecaka wyciągnęła zaspane biedronki i motyle. Położyła je delikatnie na ziemi, otworzyła pudełko z farbami i pomalowała skrzydła motyli na żółto, niebiesko, pomarańczowo albo w kolorowe kółeczka. Później zrobiła kropki na skrzydełkach biedronki i znowu zaczęła czegoś szukać w kieszeniach. Ślimak wyciągnął szyję – Co ona tam jeszcze ma? – mruczał. Wiosna delikatnie wyjęła z kieszonki maleńkiego skowronka, podniosła go wysoko, wysoko do nieba i powiedziała: – śpiewaj głośno, niech wszyscy wiedzą, że już przyszłam. Słońce płynęło po niebie i uśmiechnęło się wesoło, skowronek trzepotał skrzydełkami i dzwonił jak mały dzwoneczek, a Wiosna otworzyła kolorowa parasolkę, powiesiła ją na drzewie i ułożyła się w niej wygodnie, żeby wypocząć. Och – pomyślał ślimak – śliczna jest ta Wiosna, jak będę duży, to chyba się z nią ożenię.

 

 

26.03

czwartek

 

Spacer w okolicy miejsca zamieszkania. Obserwacje przyrodnicze zmian zachodzących wiosną w świecie zwierząt i roślin. Zabawy sprawnościowe i ogólnorozwojowe np. jazda na rowerze, hulajnodze.

 

Jak ślimak spotkał wiosnę.

 

Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica lub samodzielnie (tekst dostępny pod tabelką). Utrwalenie i poszerzenie wiadomości o aktualnej porze roku – wiośnie. Nazywanie gatunków wiosennych kwiatów i zwierząt. Układanie zdań z podanymi wyrazami. Przeliczanie wyrazów w zdaniu, doskonalenie syntezy i analizy głoskowej wyrazów. Wybrzmiewanie głosek na początku, końcu i w środku wyrazów. Czytanie prostych wyrazów lub zdań.

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:
Czego potrzebuje ogień?
Materiały: trzy świeczki-podgrzewacze, mały i duży słoik
Przebieg: Zapalamy świeczki, dwie z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy je
słoikami i w tej pozycji zakręcamy. Najpierw wszystkie świeczki pałą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku gaśnie, jakby ktoś go zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka w dużym słoiku, ale też gaśnie, trzecia świeczka pali się cały czas.
Wniosek: podczas palenia płomień zużywa „powietrze do oddychania”, a dokładniej mówiąc – tlen. Kiedy go zabraknie, płomień gaśnie. Aby świeczka się paliła, potrzebny jest tlen.

 

25.03

środa

 

Zabawa muzyczno – ruchowa. Reagowanie na przerwę w muzyce. Dzieci swobodnie poruszają się w rytm muzyki, na przerwę wykonują podane polecenie np.; skaczą na jednej nodze, czworakują itp.

 

Las wokół nas – praca plastyczna wykonana dowolną techniką.

 

Dzieci wraz z rodzicami wykonują pracę plastyczną opartą na wiedzy i doświadczeniach własnych na temat fauny i flory ekosystemu leśnego.

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:
Drożdże
materiały : drożdże np. suszone w ilości dwóch łyżeczek, ciepła woda, 3 łyżeczki cukru, balon, butelka po soczku.
Przebieg: do butelki wsypujemy drożdże i zalewamy 50ml. ciepłej wody, następnie dodajemy cukier i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik. Obserwujemy wzrost drożdży, podczas którego wydziela się dwutlenek węgla. Gaz będzie dostawał się do balonika powodując jego powiększanie się. Jeżeli chcemy przyspieszyć wzrost to butelkę wstawiamy do ciepłej wody.

 

 

 

21.04

wtorek

 

Zabawa „Piłka parzy”:

rodzic rzuca piłkę do dziecka, jeżeli powie „piłka parzy”- dziecko nie może złapać piłki. Jeżeli złapie musi wykonać przygotowane przez rodzica zadanie np. przysiady, skoki na jednej nodze itd.

 

„OGIEŃ”

I. A) „Domino obrazkowo- wyrazowe”- ćwiczenia w czytaniu:

– rodzic rozkłada elementy domina- kartki A4 podzielone na dwie części. Po jednej stronie jest napis, a po drugiej stronie obrazek np. napis start- obrazek kot; napis kot– obrazek ryba; napis ryba- obrazek okno; napis okno- obrazek buty ( dobór wyrazów wg pomysłu rodzica).

– Rodzic rozpoczyna zabawę: kładzie kartkę z napisem START i obrazkiem kota. Dziecko szuka napisu kot i dołącza element. Następnie dziecko znowu szuka odpowiedniego napisu.

 

B) Rozmowa z dzieckiem na temat ognia:

Dawno temu ludzie nauczyli się rozniecać ogień np. przez szybkie pocieranie lub uderzanie o siebie dwóch krzemieni i dzięki temu mogli rozpalać ogniska. Dawno temu przy ognisku można było się ogrzać, upiec jedzenie, dawał on światło. Dlatego ludzie chętnie gromadzili się przy ognisku. Stąd wzięło się powiedzenie „domowe ognisko”.

II A) Rozmowa na temat prądu:

– rodzic wyjaśnia skąd się bierze prąd;

– omawia różne rodzaje elektrowni oraz ekologiczne źródła prądu- wiatraki, baterie słoneczne;

– uświadamia dziecku potrzebę oszczędzania prądu ze względu na środowisko naturalne;

– omawia razem z dzieckiem zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych;

– dziecko utrwala znajomość numerów alarmowych: 997, 998, 999, 112 i wyjaśnia kiedy należy ich używać.

B) Rozwiązywanie zagadek:

Rodzic czyta zagadkę, a dziecko odgaduje i dobiera odpowiedni obrazek;

– dziecko układa podpisy pod obrazkami;

– dzieli wyraz na sylaby i określa liczbę sylab w wyrazie;

– określa w danym wyrazie głoskę w nagłosie i wygłosie.

 

Tej maszyny to zadanie,

żebyś czyste miał ubranie.

Sama bierze proszek, wodę,

odwiruje i gotowe.(pralka)

 

Miesza owoce, miesza warzywa,

kto robi ciasto też go używa.

Kręci się szybko, wiruje dookoła

i nawet koktajl zrobić ci zdoła. (mikser)

 

Na dywanie pełno kurzu,

pyłków i okruchów dużo.

Więc gdy tańczy po dywanie,

zaraz czysto tam się stanie. (odkurzacz)

 

Klawiaturę i monitor, myszkę także ma.

Robię tylko klik,

a on ze mną gra. (komputer)

 

 

20.04

poniedziałek

 

Zabawa ruchowa „Dinozaury”: dziecko swobodnie biega po pokoju w rytm muzyki. Na sygnał rodzica zatrzymuje się i tworzy figurę przypominającą dinozaura.

„Zbieramy śmieci”- ćwiczeni oddechowe:

– na środku stołu rodzic przykleja taśmą duże koło wycięte z papieru, a dookoła rozrzuca kawałki kolorowej bibuły;

– zadaniem dziecka jest dmuchać na kawałki bibuły tak, aby wszystkie znalazły się w kole.

 

 

I. A) „Ziemia dawniej i dziś”:

– wspólne oglądanie ilustracji przedstawiających dinozaury;

– rozmowa na temat jak sobie dziecko wyobraża Ziemię, bardzo dawno temu, kiedy nie mieszkali na niej jeszcze ludzi, były tylko rośliny i zwierzęta;

B) „Wulkan”- prezentacja ilustracji przedstawiającej „wulkan” i wyjaśnienie znaczenia:

Wulkan to góra w kształcie stożka z kraterem na szczycie, przez który raz na jakiś czas mogą się wydobywać z głębi ziemi lawa, gazy i popioły. Wulkany usytuowane są w miejscach w których występują ruchy skorupy ziemskiej oraz trzęsienia ziemi. Dawniej ludzie bali się wybuchów wulkanów. Obecnie na szczęście wybuch wulkanu można przewidzieć i odpowiednio uchronić się przed jego skutkami. Podczas wybuchu wulkanu masy lawy spływają w dół po stoku i wszystko niszczą.

C) „Co było dawniej na Ziemi?”- rozmowa o dinozaurach:

– doskonalenie umiejętności opisywania charakterystycznych cech dinozaurów;

– „Dinozaury”- porównywanie liczebności zbiorów,

stosowanie znaków =, <., >.

– układanie zdań z wyrazem dinozaur;

liczenie wyrazów w zdaniu.

II. „Dinozaury”- praca plastyczna:

– rodzic przygotowuje ilustracje, książki przedstawiające postacie dinozaurów;

– rozmowa na temat cech charakterystycznych wyglądu dinozaurów;

– dziecko otrzymuje białą kartę, pędzelek, farbki;

– rozmieszcza postać dinozaura wykorzystując całą powierzchnię kartki;

– maluje dinozaura lub dinozaury.

 

 

 

 

17.04

piątek

 

 

Zabawa „Prawda- Fałsz”:

rodzic mówi różne zdania na temat czekolady,  a zadaniem dziecka jest stwierdzić, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Jeśli zdanie jest prawdziwe, dziecko podnosi ręce do góry. Jeśli zdanie jest fałszywe, dziecko wykonuje przysiad podparty.

 

 

 

 I. „Robimy czekoladę”:

 

A) Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat, że dziś zaprosimy całą rodzinę na wspólny podwieczorek. Będzie to niespodzianka, dlatego przygotujemy coś wspaniałego. Rodzic proponuje, aby przygotować czekoladę.

 

B) Rodzic wyjaśnia dziecku jak zrobić czekoladę:

 

W rondelku trzeba zagotować dwie szklanki mleka i dodać 200 gram masła, mieszać, aż się rozpuści. Potem wsypać 1,5 szklanki cukru i 6 łyżek kakao. Mieszać, aż powstanie jednolity płyn. Wszystko wlać do miski i dodać 400 gram mleka w proszku. Zmiksować  i dorzucić dowolne dodatki, w ilości według uznania. Włożyć masę do dowolnej formy i wstawić do lodówki. Gdy stężeje, pokroić na części.

 

II. A) Przypomnienie zasad higieny i bezpieczeństwa. Po staranny umyciu rąk dziecko z rodzicem przystępują do przygotowania czekolady.

 

B) „Słodki podwieczorek”:

– dziecko przygotowuje stół: nakrywa obrusem lub serwetą, rozkłada talerzyki,  kubeczki do napoju, serwetki;

– zaprasza całą rodzinę na przygotowaną niespodziankę;

– miłe spotkanie całej rodziny podczas słodkiego podwieczorku.

 

 

16.04

czwartek

 

Zabawa „Motylki”: dziecko otrzymuje od rodzica dwie chustki. Chustki trzymają na ramionach jak skrzydełka.  Na hasło rodzica: „Motylki  fruwają”– dziecko biega po pokoju machając chustkami jak skrzydłami. Na hasło: „Motylki siadają na kwiatkach”– zatrzymuje się i siada w siadzie skrzyżnym.

 

 

 

 

I. Zabawa matematyczna ,,Czekolada”:

 

A)  Rodzic rozkłada przed dzieckiem dwa rodzaje wyciętych z papieru czekoladek;

– dziecko ma zadanie stworzyć zbiory poprzez  posegregowanie  czekoladek wg kształtu;

– dziecko określa: ,,W którym zbiorze jest więcej czekoladek? Po której stronie jest ich mniej? Po której więcej? O ile więcej? O ile mniej?”;

dziecko przelicza elementy w zbiorze i umieszcza odpowiednią cyfrę;

– dziecko umieszcza między cyframi znak „<” odwrócony w odpowiednią stronę;

 

B) Rodzic rozkłada przed dzieckiem dwa rodzaje czekoladek po tyle samo każdego rodzaju:

– dziecko umieszcza je w dwóch zbiorach wg kształtu;

– dziecko umieszcza znak „=” między dwoma zbiorami;

 

I. ,,Bombonierka”- praca plastyczna:

 

A) Przygotowanie razem z dzieckiem masy solnej:

– wymieszać 1 kg mąki i 1 kg soli, dodać 3 łyżki stołowe oleju roślinnego i stopniowo dolewać wodę, aż do wyrobienia jednolitej masy;

– do masy dodać brązową farbę lub sproszkowane kakao.

B)  „Czekoladowe serduszka”:

– rodzic demonstruje sposób wykonania czekoladowych serduszek z masy solnej;

– dziecko ugniata, formuje i ozdabia powstałe serduszka.

 

 

 

 

15.04

środa

 

Zabawa „Mikser”: dziecko swobodnie biega po pokoju. Na sygnał rodzica zatrzymuje się, rozkłada ręce na boki i obraca się dookoła.

 

 

 

I.  A)  „Fabryka czekolady”:

– rozmowa na temat czekolady: jej koloru, zapachu,, rodzajów, co ją odróżnia od innych słodyczy;

– prezentacja  np. w internecie procesu produkcji czekolady;

– czytanie wyrazów, układanie podpisów pod obrazkami: kakao, mleko, cukier;

układanie zdań z wyrazem czekolada, liczenie wyrazów w zdaniu, uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami.

 

B) Zabawa „Które opakowanie zostało schowane?”: dziecko wymienia różne rodzaje czekolady : mleczna, gorzka, deserowa, biała, z dodatkami, nadziewana. Ogląda opakowania po czekoladach . Rodzic rozkłada opakowania na stole, następnie dziecko odwraca się, a on chowa jeden obrazek. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, którego obrazka brakuje.

 

II. „Czekoladowy świat”- praca plastyczna:

– rozmowa pobudzająca wyobraźnię dziecka na temat „Jak wyglądałby świat z czekolady? Czy dziecko chciałoby w takim świecie żyć?;

– wybranie potrzebnych do wykonania pracy materiałów plastycznych;

– zwrócenie uwagi prawidłowe trzymanie i posługiwanie się przyborami;

– zachęcenie dziecka o zaprezentowanie gotowej pracy: posługiwanie się pełnymi zdaniami poprawnymi pod wg gramatycznym.

 

 

 

 

14.04

wtorek

 

Zabawa „Czekolada, czekolada jak nie złapiesz to odpadasz”: rodzic rzuca do dziecka piłkę, a ono stara się złapać. Jeżeli się uda- dziecko zdobywa jeden punkt, jeżeli nie musi wykonać wymyślone przez rodzica zadanie, np. skakać na jednej nodze.

 

I. A) Słuchanie wiersza czytanego rzez rodzica  U. Piotrowskiej „Krasnal Mniam i czekolada”

 

W pewnym sklepie z czekoladą

stoi krasnal Mniam przed ladą

i wyjmując złoty grosik,

o tabliczkę grzecznie prosi.

Na tabliczce mnóstwo kostek,

więc dzielenie będzie proste,

bo to zwyczaj jest krasnali,

by się wszyscy częstowali,

Gości biegnie już gromada,

i wnet zniknie czekolada.

 

B) Rozmowa na temat treści wiersza:

– rodzic zadaje dziecku pytania:

„ Co kupował krasnal Mniam? Dlaczego krasnal ma na imię Mniam? Dlaczego dzielenie czekolady jest łatwe?;

–  ciekawostki na temat z czego jest zrobiona czekolada i skąd się bierze kakao;

– pokazanie dziecku na globusie Amerykę Środkową i Południową, zwrócenie uwagi jak daleko jest od Europy i od Polski;

– rozmowa na temat słodyczy, np. które słodycze dziecko lubi, dlaczego je lubi, dlaczego nie powinno się jeść ich zbyt dużo?

 

II.  Poznanie historii czekolady:

 

Dawno temu czekolada nie była wcale taka słodka, tylko gorzka. Robili ją z ziaren kakaowca członkowie dawnych plemion: Olmekowie, Majowie, Aztekowie. Właściwie nie była to czekolada jaką znamy dzisiaj, tylko ostry gorzki napój. Majowie pili go podczas wszelkich uroczystości. Pierwszym Europejczykiem, który spróbował czekolady, był Krzysztof Kolumb, odkrywca Ameryki. W Europie ziarna kakaowca pojawiły się najpierw w Hiszpanii. Hiszpanie zaczęli doprawiać kakaowy napój cukrem i wanilią.  Później zaczęto wyrabiać czekoladę. Początkowo była ona bardzo droga, więc mogli pozwolić sobie na nią tylko osoby bogate. Stopniowo czekolada stawała się bardziej dostępna dla wszystkich.

 

 

 

09.04

czwartek

 

Zabawa „Zabawy zajączków”: dziecko otrzymuje od rodzica kocyk, który składa i kładzie na podłodze. Przyjmuje pozycję na czworakach i naśladuje biegającego, skaczącego, bawiącego się zajączka. Na hasło rodzica: „Zajączki do norek” – dziecko szybko siada na kocyku.

 

 

 

I. A) Zapoznanie z treścią wiersza Leszka Posyniaka „Śmigus- dyngus”

 

Jeden jest poniedziałek
w całym, okrągłym roku,
gdy ze śmiechu od rana
mamy zrywanie boków.

Jak tradycja ludowa
z dawien dawna nam każe,
dzień ten- jak straż ogniowa-
mokrych dostarcza wrażeń.

Woda leje się ciurkiem,
z kranu co jest w łazience
.
W prawo i w lewo kurkiem
kręcą rączki dziecięce.

Psika siostra braciszka,
z plastikowej cytrynki,
piszczą przy tym jak myszki,
krzyczą i stroją minki.

Mokro w ten poniedziałek,
śmiesznie i rozrywkowo.
I tak będzie dzień cały,
bo dzisiaj jest dyngusowo.

 

B) Rozmowa na podstawie treści wiersza: – przybliżenie tradycji lanego poniedziałku; – zabawy badawcze z wodą;

 

II. „Pisanki”- zabawy matematyczne::

– doskonalenie liczenia w zakresie liczby 10 i więcej;

– rozwijanie umiejętności porządkowania liczb;

– uzupełnianie ciągu liczbowego;

– doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.

 

 

10.04

piątek

 

 

Zabawa „Ile skoków mam zrobić?”: rodzic kilka razy klaszcze w dłonie- dziecko liczy i tyle samo razy skacze obunóż, a następnie na jednej nodze.

 

I. „Świąteczne porządki”:

– dziecko rozumie wartość i znaczenie pracy;

– jest odpowiedzialne za powierzone zadanie;

– chętnie uczestniczy w pracach porządkowych;

– stara się wykonać pracę zgodnie z poleceniem rodzica;

 

II. „Życzenia świąteczne”:

– dziecko razem z rodzicami podczas rozmowy ustala komu chciałoby złożyć życzenia świąteczne, np. kolegom z przedszkola;

– wspólnie przygotowują treść życzeń, które rodzic pisze na kartce;

– dziecko ozdabia za pomocą kolorowych rysunków, symboli świątecznych tak aby wyszła pocztówka świąteczna.

 

 

 

08.04

środa

 

Zabawa „Samochody towarowe”: dziecko maszeruje po pokoju i odbiera od rodzica np. książeczkę, maskotkę. Przyjmuje pozycję podporu tyłem i staje się samochodem wiozącym towar (książeczkę, maskotkę itp…). Kładzie zabawkę na brzuchu i tak wędruje po pokoju. Na sygnał rodzica i słowa „Pojazdy dowiozły towar” – dziecko przyjmuje pozycje podporu przodem, zabawkę kładzie na podłodze i okrąża ją w jedną i druga stronę.

 

 

 

 

I. Zabawa „Gdzie jest kurczaczek?”:

– ćwiczenie orientacji przestrzennej;

– posługiwanie się określeniami: wyżej, niżej, pod, nad, na lewo, na prawo, u góry, na dole;

– rysowanie pod dyktando rodzica np. narysuj kurczaczka z lewej strony koszyczka;

 

II. Zabawa konstrukcyjna „Domek dla zajączka wielkanocnego”:

– zabawa konstrukcyjna, w której dziecko wykorzystuje różnego rodzaju klocki;

– rozwija swoją wyobraźnię przestrzenną;

– określa kolory oraz wielość wykorzystywanych klocków;

– liczy klocki, segreguje;

– dziecko dba o porządek podczas zabawy.

 

 

 

 

07.04

wtorek

 

Zabawa „Ptaszki”: dziecko otrzymuje od rodzica dwie chustki. Chustki trzymają na ramionach jak skrzydełka. Na hasło rodzica: „Ptaszki fruwają”– dziecko biega po pokoju machając chustkami jak skrzydłami. Na hasło: „Ptaszki siadają na drzewkach”– zatrzymują się i siadają w siadzie skrzyżnym.

 

 

 

I. Słuchanie wiersza czytanego przez rodzica:

Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
pierwsza – ma kreski,
druga – ma kółka złote,
trzecia – drobne kwiaty,
czwarta – dużo kropek,
piąta – srebrne gwiazdki,
szósta – znów zygzaki,
siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki,
ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków,
dziewiąta – największa – ma już prawie wszystko:
i kropki, i zygzaki, i paseczków wiele,
i czerwień, i złoto, i błękit, i zieleń,
i piękne gwiazdy na jajku ktoś posiał,
dumne były z niego Hania i Małgosia…

 

II. „Kolorowe pisanki”- malowanie razem z rodzicami pisanek zainspirowane wierszem;

– rozwijanie inwencji twórczej i sprawności manualnej;

– ułożenie gotowych pisanek w wyznaczonym i przygotowanym wcześniej miejscu np. w koszyczku.

 

 

 

data zabawa ruchowa zabawa dydaktyczna
 

06.04

poniedziałek

 

Zabawa „Figurki”: dziecko na umówiony sygnał rodzica przybiera dowolną pozę i przez chwilę pozostaje bez ruchu- rodzic odgaduje jaką postacią jest dziecko.

 

I. A) Wysłuchanie wiersza czytanego przez rodzica M. KonopnickiejJak to będzie?”

Jutro będzie Wielkanoc,
babki w piec już wsadzone,
gotują się kiełbasy
i mieć będziemy święcone!
Najpierw obrus bielutki
mama na stół położy
na nim stanie pośrodku
ten baranek Boży.

Jajkiem będziemy się dzielić
wszyscy w domu z kolei,
życzyć sobie pociechy,
życzyć sobie nadziei.
Potem będą mazurki,
właśnie robi je mama.

A rodzynki, migdały
– obieram ja sama.

A na boku stać będzie
w kubku woda święcona.
I kropidło z wstążeczką
od sąsiada Szymona.
Z rana przyjdzie ksiądz proboszcz
i poświęci stół cały.
Domek także pokropi,
by się dzieci chowały.

B) Rozmowa na temat treści wiersza:

– poznanie tradycji świątecznych np. święcenie pokarmów, śniadanie wielkanocne, śmigus- dyngus;

– ,,Wielkanocne symbole” – rozwiązywanie świątecznych zagadek słownych i obrazkowych;

– doskonalenie analizy i syntezy wyrazów;

– czytanie wyrazów przygotowanych przez rodzica;

 

II. Zajęcia plastyczne- „Wielkanocny baranek”:

– wycinanie i łączenie elementów.;

– dorysowywanie elementów, ozdabianie.;

– zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie i posługiwanie się przyborami.

 

 

3.04

piątek

 

 

Zabawa „Ruch przy muzyce”:

rodzic włącza wesoła muzykę. Dziecko swobodnie porusza się w jej rytmie. Gdy muzyka ucichnie- dziecko zatrzymuje się i siada na podłodze w siadzie skrzyżnym. Rodzic wypowiada wybraną przez siebie głoskę, a dziecko wymyśla wyrazy rozpoczynające się podaną głoską.

 

 

I. A) Pogadanka na temat jaka zabawka może pomóc dzieciom, kiedy są smutne, przestraszone, zdenerwowane. Czy jest taka zabawka? Dzieci mówią, w jaki sposób ta zabawka może pomóc.

Dlaczego ją lubią? Skąd ją mają? Czy

ma swoje imię? W jakich sytuacjach im towarzyszy? Czy i w jaki sposób im pomaga?

 

B) Zapoznanie z tekstem:

 

Jak wiecie, strażacy, ratownicy medyczni i policjanci mają bardzo ważne zadania. Pomagają ludziom, którzy znaleźli się w bardzo trudnych sytuacjach – często ratują ich zdrowie i życie. Jeśli w jakimś nieszczęśliwym wydarzeniu weźmie udział dziecko, ratownicy, strażacy lub policjanci, oprócz tego, że mu pomogą, dodatkowo mogą mu wręczyć maskotkę Misia Ratownika. Dzięki niemu dziecku łatwiej będzie poradzić sobie ze strachem, przerażeniem, bólem – czyli tymi emocjami, które często towarzyszą trudnym sytuacjom. Dlatego Misie Ratownicy towarzyszą policjantom, ratownikom i strażakom – jadą z nimi w samochodzie i w razie potrzeby dodatkowo pomagają dzieciom.

 

C) Przypomnienie numeru alarmowego 112 na podstawie piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw

 

II. „Moja ulubiona zabawka (zabawka moich marzeń)” – wykonanie pracy plastycznej dowolną techniką.

 

 

 

2.04

czwartek

 

Zabawa „Siłacze”:

dziecko dostaje kocyk, który składa na pół i kładzie się na placach blisko ściany. Przesuwa się bardzo blisko tak, żeby stopy oprzeć o ścianę. Z całej siły odpycha się tak, aby jak najdalej przesunąć się do przodu. To samo ćwiczenie należy wykonać w pozycji na brzuchu.

 

 

I. Przygotowanie przez rodzica figur geometrycznych wyciętych z papieru o różnej wielkości i kolorze:

– określanie przez dziecko nazwy figury wskazanej przez rodzica;

– przeliczanie figur;

– układanie figur-  np. czerwone kwadraty wg wielkości od najmniejszej do największej;

– układanie figur wg instrukcji rodzica-  np. najpierw duże koło czerwone, potem dwa małe żółte trójkąty, następnie jeden duży zielony kwadrat;

– tworzenie zbiorów wg podanej cechy;

– określanie liczby i porównywanie elementów w zbiorach;

– odpowiadanie na pytania- np. Na którym miejscu jest mały żółty trójkąt? Jakiego jest koloru figura, która znajduje się na miejscu szóstym?

 

II. „Ozdabiamy kurtynę”: samodzielne układanie przez dziecko ciągów rytmicznych i naklejanie ich na kartkę.

 

 

1.04

środa

 

Zabawa ruchowa „Hop przez przeszkodę”: rodzic rozkłada na dywanie nieduże maskotki. Dziecko w pozycji na czworaka porusza się po pokoju. Gdy na swojej drodze napotka przeszkodę- przeskakuje przez nią skokiem zajączka.

 

 

I. A) Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat teatru:

utrwalenie zdobytych wiadomości w dniach poprzednich;

– oglądanie ilustracji przedstawiające zawody ludzi pracujących w teatrze- opowiadanie przez dziecko o czynnościach jakie wykonują poszczególne osoby;

– oglądanie i rozpoznawanie pomieszczeń w tatrze przedstawionych na ilustracjach;

 

B) „Obrazki z rekwizytami”:

– dzielenie na sylaby nazwy rekwizytu;

– określanie liczby sylab w  wyrazie;

– układanie zdań, w których zawarta jest nazwa danego rekwizytu;

– liczenie wyrazów w zdaniu;

 

II. Zabawa „Bajka”: rodzic rzuca piłkę do dziecka wypowiadając postać z bajki- dziecko odgaduje tytuł bajki, z której pochodzi bohater.

 

 

 

 

31.03

wtorek

 

„Ćwiczenia buzi i języka”: rodzic wyjaśni, że każdy aktor powinien ćwiczyć buzię i język, aby wyraźnie mówić tekst przedstawienia. Dziecko wykonuje ruchy językiem i ustami pod dyktando rodzica.

 

 

I. A) Czytanie przez rodzica utworu scenicznego H. Bechlerowej „Goście”

 

Kajtek:

Pachną ciastka, pączki, kremy…

Wojtku, czy to sami zjemy?

 

Wojtek:

Zanieś, kajtku list do Misia,

niech na obiad przyjdzie dzisiaj.

 

Kajtek:

Zapukałem raz, dwa, trzy…

Miś nie słyszał. Może śpi?

 

Wojtek:

Więc do żabki liścik zanieś.

Żabka mieszka pod wierzbami.

 

Kajtek:

Wierzbą targa wicher zły.

Żabki nie ma . Może śpi?

 

Wojtek:

A to śpioch z niej! Nie trać czasu

i po jeża idź do lasu.

 

Kajtek:

Jeż w swym domu zamknął drzwi,

bo na pewno mocno śpi.

 

Słyszysz? Właśnie puka ktoś.

Może jakiś miły gość?

 

Wojtek:

Witam misia, witam żabkę!

 

Kajtek:

Ściskam jeżu twoją łapkę!

 

Miś:

Byłem dzisiaj na spacerze,

spotkałem tam żabkę z jeżem.

Stół wasz pachnie w całym lesie,

wiatr daleko zapach niesie!

Zapach ten przez łąkę, las

przyprowadził tutaj nas.

Pachną pączki, ciastka, kremy…

 

Wojtek i Kajtek:

Proszę siadać! Wszystko zjemy!

 

B)  Rozmowa na temat treści inscenizacji:

– wyodrębnienie występujących postaci;

– podział ról i  nauka tekstu na pamięć;

– wyszukanie postaci zwierzątek np. wśród zabawek.

 

II. „Goście” – inscenizacja:

–  tworzenie sceny wg pomysłu rodzica i dziecka;

– wcielanie się w wyznaczone role- występ.

 

data zabawa ruchowa zabawa dydaktyczna
 

30.03

poniedziałek

 

1.Zabawa ruchowa „Cień”: dziecko z rodzicem tworzy parę. Jedna osoba z pary wymyśla pozę- druga staje za nią i wykonuje to samo. Następnie zamiana ról.

 

 

1. A) Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Teatr” czytanego przez rodzica:

Teatr to miejsce jest niezwykłe,
zaczarowana każda chwila,
kurtyna w górę się unosi
i przedstawienie rozpoczyna.

Na scenie dzieją się historie
wesołe, smutne, zagadkowe,
można do kraju baśni trafić
i poznać światy całkiem nowe.

Można się wzruszyć, rozweselić,
nauczyć wielu mądrych rzeczy,
uważnie patrzeć, pilnie słuchać,
ciekawym być i bardzo grzecznym.

 

B) Rozmowa na temat teatru- utrwalenie i poszerzenie wiedzy:

– wnętrze teatru (scena, garderoba, widownia, miejsce dla orkiestry, szatnia;

– rodzaj przedstawień (opera, operetka, pantomima, balet, musical);

– zawody ludzi pracujących w teatrze (aktor, aktorka, sufler, garderobiana, rekwizytor, muzyk).

 

II. Zajęcie plastyczne pt. „W teatrze”:

– dziecko otrzymuje białą kartkę i wybiera technikę plastyczną jaką wykona pracę;

– dziecko przedstawia za pomocą ilustracji zdobyte wiadomości na temat teatru.

 

 

27.03

piątek

 

 

Zabawa równoważna

 

Marsz w rytm wystukiwany przez rodzica z np.; maskotka na głowie. Chodzenie na palcach, piętach, wewnętrznej i zewnętrznej stronie stopy. Reagowanie na zmianę tempa i głośność dźwięku.

 

Dzień żelków

 

Jak zrobić domowe żelki owocowe? Oglądanie instrukcji filmowej na YT

 

 

Zajęcia matematyczne z wykorzystaniem żelków. Wykonywanie zadań z treścią. Doskonalenie dodawania i odejmowania, przeliczanie w zakresie umiejętności dziecka. Porównywanie liczebności zbiorów z wykorzystaniem znaków <, >.Prezentowanie wyniku na talerzykach.

 

Przykład zadania z treścią.

 

Joasia zaprosiła na przyjęcie urodzinowe Zuzię i Piotrusia. Dla każdego z gości przygotowała po pięć żelków. Zuzia oddała swoje dwa żelki Piotrusiowi. Ile żelków miał Piotruś, a ile zostało Zuzi?

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:

 

Znikająca woda
Materiały: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.
Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda, i przykrywamy szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek: tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.

 

26.03

czwartek

 

Spacer w okolicy miejsca zamieszkania. Obserwacje przyrodnicze zmian zachodzących wiosną w świecie zwierząt i roślin. Zabawy sprawnościowe i ogólnorozwojowe np. jazda na rowerze, hulajnodze.

 

Jak ślimak spotkał wiosnę.

 

Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica lub samodzielnie (tekst dostępny pod tabelką). Utrwalenie i poszerzenie wiadomości o aktualnej porze roku – wiośnie. Nazywanie gatunków wiosennych kwiatów i zwierząt. Układanie zdań z podanymi wyrazami. Przeliczanie wyrazów w zdaniu, doskonalenie syntezy i analizy głoskowej wyrazów. Wybrzmiewanie głosek na początku, końcu i w środku wyrazów. Czytanie prostych wyrazów lub zdań.

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:
Czego potrzebuje ogień?
Materiały: trzy świeczki-podgrzewacze, mały i duży słoik
Przebieg: Zapalamy świeczki, dwie z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy je
słoikami i w tej pozycji zakręcamy. Najpierw wszystkie świeczki pałą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku gaśnie, jakby ktoś go zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka w dużym słoiku, ale też gaśnie, trzecia świeczka pali się cały czas.
Wniosek: podczas palenia płomień zużywa „powietrze do oddychania”, a dokładniej mówiąc – tlen. Kiedy go zabraknie, płomień gaśnie. Aby świeczka się paliła, potrzebny jest tlen.

 

Tekst opowiadania A. Galicy pt. „Jak ślimak spotkał wiosnę”

 

Wczesnym rankiem, gdy wszyscy jeszcze spali, a słońce wysuwało pierwsze promyki spod kołderki, drogą maszerowała Wiosna. Pierwszy zobaczył Wiosnę zaspany ślimak. Wyciągnął szyję i z ciekawością przyglądał się dziwnej osobie. Wiosna była ubrana w zielone spodnie – ogrodniczki z wypchanymi kieszeniami i słomkowy kapelusz. Dźwigała wielki plecak, a w ręce trzymała kolorową parasolkę.

– Wiosna idzie – mruknął ślimak – czas więc i na mnie – i pomaszerował za Wiosną.
Tymczasem Wiosna usiadła na skraju drogi i otworzyła plecak. Najpierw wyjęła z niego kolorowe kwiaty. Garść niebieskich niezapominajek posadziła po jednej stronie strumyka, a kępkę żółtych kaczeńców po drugiej stronie.

– Ładnie, ładnie – mruknął Ślimak. A Wiosna już sadziła tulipany. Było im troszkę chłodno, więc stuliły się w pączkach, jeden pod oknem Kubusia, drugi przy budzie Reksia, a trzeci i czwarty pod oknami babci. Ślimak przyglądał się temu uważnie i próbował policzyć tulipany, ale stale się mylił i musiał zaczynać od początku. Za domem Wiosna chodziła od drzewa do drzewa i chuchała na małe pączki, głaskała drzewa po gałęziach i coś do nich cichutko szeptała, aż drzewa obudziły się i wypuściły pierwsze listki.
Zaciekawiony Ślimak przyglądał się i czekał: – Co ta Wiosna jeszcze wymyśli?
Tymczasem Wiosna wyjęła z plecaka wielki grzebień i powiedziała – Teraz uczeszemy czuprynę łąki – i zaczęła machać grzebieniem po ziemi. Po chwili szara trawa odżyła, zazieleniła się, a Wiosna uśmiechnęła się zadowolona. Ślimak wdrapał się na najwyższą łodyżkę, żeby lepiej widzieć, co będzie dalej. Wiosna szukała czegoś po kieszeniach swoich spodni i po chwili wyjęła stamtąd garść zielonych żabek, które wypuściła na trawę. Z plecaka wyciągnęła zaspane biedronki i motyle. Położyła je delikatnie na ziemi, otworzyła pudełko z farbami i pomalowała skrzydła motyli na żółto, niebiesko, pomarańczowo albo w kolorowe kółeczka. Później zrobiła kropki na skrzydełkach biedronki i znowu zaczęła czegoś szukać w kieszeniach. Ślimak wyciągnął szyję – Co ona tam jeszcze ma? – mruczał. Wiosna delikatnie wyjęła z kieszonki maleńkiego skowronka, podniosła go wysoko, wysoko do nieba i powiedziała: – śpiewaj głośno, niech wszyscy wiedzą, że już przyszłam. Słońce płynęło po niebie i uśmiechnęło się wesoło, skowronek trzepotał skrzydełkami i dzwonił jak mały dzwoneczek, a Wiosna otworzyła kolorowa parasolkę, powiesiła ją na drzewie i ułożyła się w niej wygodnie, żeby wypocząć. Och – pomyślał ślimak – śliczna jest ta Wiosna, jak będę duży, to chyba się z nią ożenię.

 

 

25.03

środa

 

Zabawa muzyczno – ruchowa. Reagowanie na przerwę w muzyce. Dzieci swobodnie poruszają się w rytm muzyki, na przerwę wykonują podane polecenie np.; skaczą na jednej nodze, czworakują itp.

 

Las wokół nas – praca plastyczna wykonana dowolną techniką.

 

Dzieci wraz z rodzicami wykonują pracę plastyczną opartą na wiedzy i doświadczeniach własnych na temat fauny i flory ekosystemu leśnego.

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:
Drożdże
materiały : drożdże np. suszone w ilości dwóch łyżeczek, ciepła woda, 3 łyżeczki cukru, balon, butelka po soczku.
Przebieg: do butelki wsypujemy drożdże i zalewamy 50ml. ciepłej wody, następnie dodajemy cukier i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik. Obserwujemy wzrost drożdży, podczas którego wydziela się dwutlenek węgla. Gaz będzie dostawał się do balonika powodując jego powiększanie się. Jeżeli chcemy przyspieszyć wzrost to butelkę wstawiamy do ciepłej wody.

 

 

24.03

wtorek

 

Zwierzęta w lesie

Rodzic pokazuje dzieciom obrazek z wybranym zwierzęciem, a dziecko naśladuje ruchem przedstawione zwierzę.

 

Leśne zwierzęta:

 

Praca z obrazkami. Rodzic pokazuje obrazki zwierząt (sarna, lis, dzik, zając, jeleń itp.),

dziecko nazywa zwierzę i opisuje jego wygląd.

Rozmowa na temat zwierząt leśnych ich wyglądu, sposobu poruszania się.

Dobieranie odpowiednich podpisów do zwierząt – globalne czytanie wyrazów.

Wyróżnianie głosek w nazwach zwierząt. Określanie miejsca danej głoski w wyrazie – która z kolei.

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:
Uzyskiwanie barw
Materiały: mazak (kolor obojętny, ja użyłam koloru brązowego), zlewka lub szklanka, kilkucentymetrowy pasek bibuły filtracyjnej bądź zwykłego papieru, ocet.
Przebieg: Do szklanki nalewamy 1 cm octu (1cm od dna). 2 cm od końca paska zaznaczamy kreskę naszym mazakiem. Następnie pasek wkładamy do szklanki z octem i obserwujemy rozszczepianie się barw na pasku.

 

 

 

 

 

data zabawa ruchowa zabawa dydaktyczna
 

23.03

poniedziałek

 

Zabawa „Dziupla”. W lesie lub na spacerze dzieci poruszają się

swobodnie. Na sygnał  dzieci chowają się w dziupli (stają za drzewem). Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 

Las cieszy nas

 

Lasy występujące w Polsce to:

– Lasy iglaste: sosnowe, świerkowe, jodłowe. Rosną tam jagody, borówki, poziomki.

– Lasy liściaste: Rosną tam dęby, klony, a z kwiatów: dzwonki, fiołki, przylaszczki, zawilce.

– Lasy mieszane: Rosną tam drzewa iglaste i liściaste.

W innych częściach świata występują inne lasy, np.:

– Wilgotne lasy tropikalne (dżungle) – lasy te występują w kilku miejscach na Ziemi. Jest w nich bardzo ciepło, wręcz gorąco i pada bardzo dużo deszczu. Lasy te przez cały rok są zielone i bardzo gęste, rośnie w nich bardzo dużo gatunków drzew i innych roślin, mieszka też mnóstwo zwierząt.

 

Zapoznanie dzieci z budową lasu:

– runo leśne, podszyt, podrost, korony drzew (dach lasu);

 

Proponowany film:

https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:
Pienisty potwór /wulkan/:
materiały: plastikowa butelka, ocet, płyn do mycia naczyń, soda, miska.

Przebieg: butelkę napełniamy do połowy octem i dolewamy trochę płynu do mycia naczyń ( można zabarwic farbką ), ostrożnie mieszamy składniki, butelkę ustawiamy na środku miski, bierzemy 3 łyżeczki sody oczyszczonej i wsypujemy na środek papierowej chusteczki do nosa. Zwijamy ją i skręcamy końce i wrzucamy zawiniętą chusteczkę do butelki. Po kilku minutach z butelki zacznie wydobywać się piana.
Można ozdobić butelkę kolorowym papierem wtedy piana będzie wychodziła z paszczy np. Potwora – smoka.
Gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń. Powstaje przy tym tak dużo piany, że wydostaje się ona z paszczy potwora – butelki.

 

 

 

Wiewiórki

 

data zabawa ruchowa zabawa dydaktyczna
 

19.03 czwartek

 

Dzielimy się na dwie drużyny i rozkładamy linę lub sznurek Każda osoba trzyma papierową kulkę. Na sygnał drużyny rzucają kulkami na boisko przeciwnika. Cały czas podnoszą leżące kulki i przerzucają je. Po sygnale Stop! sprawdzają, na której części jest więcej kulek. Wygrywa drużyna, w której będzie ich mniej.

 

W marcu zaczyna się wiosna, rośliny budzą się do życia, czego potrzebują? Czy człowiek mógłby żyć bez wody?

Tworzenie siatki pytań dotyczących wody – zapisywanie pytań na dużym arkuszu papieru. Przykładowe pytania:

 

• Do czego jest potrzebna woda?

• Jaka jest woda?

• Jakie zwierzęta żyją w wodzie?

• Co tonie w wodzie?

• Gdzie jest woda?

• Dlaczego pada deszcz?

• Co pływa w wodzie?

• Co rozpuszcza się w wodzie?

• Czy każdą wodę można pić?

 

Doświadczenie 1. „Co rozpuści się w wodzie?”. Rodzic ustawia na stoliku szklanki z wodą oraz miseczki z: solą, cukrem, olejem, piaskiem, mąką i proszkiem do prania. Prosi dzieci, aby kolejno wsypywały zawartość miseczek do szklanek i mieszały. Wniosek:

Niektóre substancje rozpuszczają się w wodzie i ich nie widać (np. sól, cukier), inne nie rozpuszczają się, tylko opadają na dno (np. piasek, mąka) lub pozostają na powierzchni (np. olej), pienią się (proszek do prania).

 

 

20.03 piątek

 

Każdy uczestnik otrzymuje papierową kulkę lub piłeczkę i rzuca do wyznaczonego celu np. koszyka czy pojemnika.

 

Doświadczenie 2. „Co pływa, a co tonie?”. Rodzic ustawia miskę z wodą i rozkłada przedmioty: kamień, spinacz biurowy, kulkę z plasteliny. Dzieci wkładają je do wody i obserwują, jak toną (opadają na dno). Następnie wkładają do wody: kawałek styropianu, papieru i drewna. Obserwują, jak pływają po powierzchni. Wniosek: Przedmioty w wodzie toną lub nie w zależności od tego, z jakiego materiału są zrobione.

Doświadczenie 3. Rodzic wyjmuje z wody zatopioną kulkę plasteliny, rozpłaszcza ją i formuje z niej łódkę. Kładzie ją na wodzie. Plastelina nie tonie. Wniosek: To, że przedmiot

nie tonie, nie zależy tylko od materiału, z jakiego został zrobiony, ale i od jego kształtu.

Doświadczenie 4. „W co może przemienić się woda?”. Dzieci na podstawie obserwacji gotującej się wody w czajniku, kostek lodu oraz ilustracji wymieniają różne postacie wody: para, lód, deszcz, śnieg, rosa.

Doświadczenie 5. „Czy woda może działać jak klej?”- dzieci „sklejają” wodą dwa szkiełka.