Aktualności

WIEWIÓRKI – propozycje zajęć do przeprowadzenia z dziećmi w domu

 

07.04

wtorek

 

Zabawa „Ptaszki”: dziecko otrzymuje od rodzica dwie chustki. Chustki trzymają na ramionach jak skrzydełka. Na hasło rodzica: „Ptaszki fruwają”– dziecko biega po pokoju machając chustkami jak skrzydłami. Na hasło: „Ptaszki siadają na drzewkach”– zatrzymują się i siadają w siadzie skrzyżnym.

 

 

 

I. Słuchanie wiersza czytanego przez rodzica:

Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
pierwsza – ma kreski,
druga – ma kółka złote,
trzecia – drobne kwiaty,
czwarta – dużo kropek,
piąta – srebrne gwiazdki,
szósta – znów zygzaki,
siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki,
ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków,
dziewiąta – największa – ma już prawie wszystko:
i kropki, i zygzaki, i paseczków wiele,
i czerwień, i złoto, i błękit, i zieleń,
i piękne gwiazdy na jajku ktoś posiał,
dumne były z niego Hania i Małgosia…

 

II. „Kolorowe pisanki”- malowanie razem z rodzicami pisanek zainspirowane wierszem;

– rozwijanie inwencji twórczej i sprawności manualnej;

– ułożenie gotowych pisanek w wyznaczonym i przygotowanym wcześniej miejscu np. w koszyczku.

 

 

 

data zabawa ruchowa zabawa dydaktyczna
 

06.04

poniedziałek

 

Zabawa „Figurki”: dziecko na umówiony sygnał rodzica przybiera dowolną pozę i przez chwilę pozostaje bez ruchu- rodzic odgaduje jaką postacią jest dziecko.

 

I. A) Wysłuchanie wiersza czytanego przez rodzica M. KonopnickiejJak to będzie?”

Jutro będzie Wielkanoc,
babki w piec już wsadzone,
gotują się kiełbasy
i mieć będziemy święcone!
Najpierw obrus bielutki
mama na stół położy
na nim stanie pośrodku
ten baranek Boży.

Jajkiem będziemy się dzielić
wszyscy w domu z kolei,
życzyć sobie pociechy,
życzyć sobie nadziei.
Potem będą mazurki,
właśnie robi je mama.

A rodzynki, migdały
– obieram ja sama.

A na boku stać będzie
w kubku woda święcona.
I kropidło z wstążeczką
od sąsiada Szymona.
Z rana przyjdzie ksiądz proboszcz
i poświęci stół cały.
Domek także pokropi,
by się dzieci chowały.

B) Rozmowa na temat treści wiersza:

– poznanie tradycji świątecznych np. święcenie pokarmów, śniadanie wielkanocne, śmigus- dyngus;

– ,,Wielkanocne symbole” – rozwiązywanie świątecznych zagadek słownych i obrazkowych;

– doskonalenie analizy i syntezy wyrazów;

– czytanie wyrazów przygotowanych przez rodzica;

 

II. Zajęcia plastyczne- „Wielkanocny baranek”:

– wycinanie i łączenie elementów.;

– dorysowywanie elementów, ozdabianie.;

– zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie i posługiwanie się przyborami.

 

 

3.04

piątek

 

 

Zabawa „Ruch przy muzyce”:

rodzic włącza wesoła muzykę. Dziecko swobodnie porusza się w jej rytmie. Gdy muzyka ucichnie- dziecko zatrzymuje się i siada na podłodze w siadzie skrzyżnym. Rodzic wypowiada wybraną przez siebie głoskę, a dziecko wymyśla wyrazy rozpoczynające się podaną głoską.

 

 

I. A) Pogadanka na temat jaka zabawka może pomóc dzieciom, kiedy są smutne, przestraszone, zdenerwowane. Czy jest taka zabawka? Dzieci mówią, w jaki sposób ta zabawka może pomóc.

Dlaczego ją lubią? Skąd ją mają? Czy

ma swoje imię? W jakich sytuacjach im towarzyszy? Czy i w jaki sposób im pomaga?

 

B) Zapoznanie z tekstem:

 

Jak wiecie, strażacy, ratownicy medyczni i policjanci mają bardzo ważne zadania. Pomagają ludziom, którzy znaleźli się w bardzo trudnych sytuacjach – często ratują ich zdrowie i życie. Jeśli w jakimś nieszczęśliwym wydarzeniu weźmie udział dziecko, ratownicy, strażacy lub policjanci, oprócz tego, że mu pomogą, dodatkowo mogą mu wręczyć maskotkę Misia Ratownika. Dzięki niemu dziecku łatwiej będzie poradzić sobie ze strachem, przerażeniem, bólem – czyli tymi emocjami, które często towarzyszą trudnym sytuacjom. Dlatego Misie Ratownicy towarzyszą policjantom, ratownikom i strażakom – jadą z nimi w samochodzie i w razie potrzeby dodatkowo pomagają dzieciom.

 

C) Przypomnienie numeru alarmowego 112 na podstawie piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw

 

II. „Moja ulubiona zabawka (zabawka moich marzeń)” – wykonanie pracy plastycznej dowolną techniką.

 

 

 

2.04

czwartek

 

Zabawa „Siłacze”:

dziecko dostaje kocyk, który składa na pół i kładzie się na placach blisko ściany. Przesuwa się bardzo blisko tak, żeby stopy oprzeć o ścianę. Z całej siły odpycha się tak, aby jak najdalej przesunąć się do przodu. To samo ćwiczenie należy wykonać w pozycji na brzuchu.

 

 

I. Przygotowanie przez rodzica figur geometrycznych wyciętych z papieru o różnej wielkości i kolorze:

– określanie przez dziecko nazwy figury wskazanej przez rodzica;

– przeliczanie figur;

– układanie figur-  np. czerwone kwadraty wg wielkości od najmniejszej do największej;

– układanie figur wg instrukcji rodzica-  np. najpierw duże koło czerwone, potem dwa małe żółte trójkąty, następnie jeden duży zielony kwadrat;

– tworzenie zbiorów wg podanej cechy;

– określanie liczby i porównywanie elementów w zbiorach;

– odpowiadanie na pytania- np. Na którym miejscu jest mały żółty trójkąt? Jakiego jest koloru figura, która znajduje się na miejscu szóstym?

 

II. „Ozdabiamy kurtynę”: samodzielne układanie przez dziecko ciągów rytmicznych i naklejanie ich na kartkę.

 

 

1.04

środa

 

Zabawa ruchowa „Hop przez przeszkodę”: rodzic rozkłada na dywanie nieduże maskotki. Dziecko w pozycji na czworaka porusza się po pokoju. Gdy na swojej drodze napotka przeszkodę- przeskakuje przez nią skokiem zajączka.

 

 

I. A) Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat teatru:

utrwalenie zdobytych wiadomości w dniach poprzednich;

– oglądanie ilustracji przedstawiające zawody ludzi pracujących w teatrze- opowiadanie przez dziecko o czynnościach jakie wykonują poszczególne osoby;

– oglądanie i rozpoznawanie pomieszczeń w tatrze przedstawionych na ilustracjach;

 

B) „Obrazki z rekwizytami”:

– dzielenie na sylaby nazwy rekwizytu;

– określanie liczby sylab w  wyrazie;

– układanie zdań, w których zawarta jest nazwa danego rekwizytu;

– liczenie wyrazów w zdaniu;

 

II. Zabawa „Bajka”: rodzic rzuca piłkę do dziecka wypowiadając postać z bajki- dziecko odgaduje tytuł bajki, z której pochodzi bohater.

 

 

 

 

31.03

wtorek

 

„Ćwiczenia buzi i języka”: rodzic wyjaśni, że każdy aktor powinien ćwiczyć buzię i język, aby wyraźnie mówić tekst przedstawienia. Dziecko wykonuje ruchy językiem i ustami pod dyktando rodzica.

 

 

I. A) Czytanie przez rodzica utworu scenicznego H. Bechlerowej „Goście”

 

Kajtek:

Pachną ciastka, pączki, kremy…

Wojtku, czy to sami zjemy?

 

Wojtek:

Zanieś, kajtku list do Misia,

niech na obiad przyjdzie dzisiaj.

 

Kajtek:

Zapukałem raz, dwa, trzy…

Miś nie słyszał. Może śpi?

 

Wojtek:

Więc do żabki liścik zanieś.

Żabka mieszka pod wierzbami.

 

Kajtek:

Wierzbą targa wicher zły.

Żabki nie ma . Może śpi?

 

Wojtek:

A to śpioch z niej! Nie trać czasu

i po jeża idź do lasu.

 

Kajtek:

Jeż w swym domu zamknął drzwi,

bo na pewno mocno śpi.

 

Słyszysz? Właśnie puka ktoś.

Może jakiś miły gość?

 

Wojtek:

Witam misia, witam żabkę!

 

Kajtek:

Ściskam jeżu twoją łapkę!

 

Miś:

Byłem dzisiaj na spacerze,

spotkałem tam żabkę z jeżem.

Stół wasz pachnie w całym lesie,

wiatr daleko zapach niesie!

Zapach ten przez łąkę, las

przyprowadził tutaj nas.

Pachną pączki, ciastka, kremy…

 

Wojtek i Kajtek:

Proszę siadać! Wszystko zjemy!

 

B)  Rozmowa na temat treści inscenizacji:

– wyodrębnienie występujących postaci;

– podział ról i  nauka tekstu na pamięć;

– wyszukanie postaci zwierzątek np. wśród zabawek.

 

II. „Goście” – inscenizacja:

–  tworzenie sceny wg pomysłu rodzica i dziecka;

– wcielanie się w wyznaczone role- występ.

 

data zabawa ruchowa zabawa dydaktyczna
 

30.03

poniedziałek

 

1.Zabawa ruchowa „Cień”: dziecko z rodzicem tworzy parę. Jedna osoba z pary wymyśla pozę- druga staje za nią i wykonuje to samo. Następnie zamiana ról.

 

 

1. A) Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Teatr” czytanego przez rodzica:

Teatr to miejsce jest niezwykłe,
zaczarowana każda chwila,
kurtyna w górę się unosi
i przedstawienie rozpoczyna.

Na scenie dzieją się historie
wesołe, smutne, zagadkowe,
można do kraju baśni trafić
i poznać światy całkiem nowe.

Można się wzruszyć, rozweselić,
nauczyć wielu mądrych rzeczy,
uważnie patrzeć, pilnie słuchać,
ciekawym być i bardzo grzecznym.

 

B) Rozmowa na temat teatru- utrwalenie i poszerzenie wiedzy:

– wnętrze teatru (scena, garderoba, widownia, miejsce dla orkiestry, szatnia;

– rodzaj przedstawień (opera, operetka, pantomima, balet, musical);

– zawody ludzi pracujących w teatrze (aktor, aktorka, sufler, garderobiana, rekwizytor, muzyk).

 

II. Zajęcie plastyczne pt. „W teatrze”:

– dziecko otrzymuje białą kartkę i wybiera technikę plastyczną jaką wykona pracę;

– dziecko przedstawia za pomocą ilustracji zdobyte wiadomości na temat teatru.

 

 

27.03

piątek

 

 

Zabawa równoważna

 

Marsz w rytm wystukiwany przez rodzica z np.; maskotka na głowie. Chodzenie na palcach, piętach, wewnętrznej i zewnętrznej stronie stopy. Reagowanie na zmianę tempa i głośność dźwięku.

 

Dzień żelków

 

Jak zrobić domowe żelki owocowe? Oglądanie instrukcji filmowej na YT

 

 

Zajęcia matematyczne z wykorzystaniem żelków. Wykonywanie zadań z treścią. Doskonalenie dodawania i odejmowania, przeliczanie w zakresie umiejętności dziecka. Porównywanie liczebności zbiorów z wykorzystaniem znaków <, >.Prezentowanie wyniku na talerzykach.

 

Przykład zadania z treścią.

 

Joasia zaprosiła na przyjęcie urodzinowe Zuzię i Piotrusia. Dla każdego z gości przygotowała po pięć żelków. Zuzia oddała swoje dwa żelki Piotrusiowi. Ile żelków miał Piotruś, a ile zostało Zuzi?

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:

 

Znikająca woda
Materiały: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.
Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda, i przykrywamy szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek: tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.

 

26.03

czwartek

 

Spacer w okolicy miejsca zamieszkania. Obserwacje przyrodnicze zmian zachodzących wiosną w świecie zwierząt i roślin. Zabawy sprawnościowe i ogólnorozwojowe np. jazda na rowerze, hulajnodze.

 

Jak ślimak spotkał wiosnę.

 

Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica lub samodzielnie (tekst dostępny pod tabelką). Utrwalenie i poszerzenie wiadomości o aktualnej porze roku – wiośnie. Nazywanie gatunków wiosennych kwiatów i zwierząt. Układanie zdań z podanymi wyrazami. Przeliczanie wyrazów w zdaniu, doskonalenie syntezy i analizy głoskowej wyrazów. Wybrzmiewanie głosek na początku, końcu i w środku wyrazów. Czytanie prostych wyrazów lub zdań.

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:
Czego potrzebuje ogień?
Materiały: trzy świeczki-podgrzewacze, mały i duży słoik
Przebieg: Zapalamy świeczki, dwie z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy je
słoikami i w tej pozycji zakręcamy. Najpierw wszystkie świeczki pałą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku gaśnie, jakby ktoś go zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka w dużym słoiku, ale też gaśnie, trzecia świeczka pali się cały czas.
Wniosek: podczas palenia płomień zużywa „powietrze do oddychania”, a dokładniej mówiąc – tlen. Kiedy go zabraknie, płomień gaśnie. Aby świeczka się paliła, potrzebny jest tlen.

 

Tekst opowiadania A. Galicy pt. „Jak ślimak spotkał wiosnę”

 

Wczesnym rankiem, gdy wszyscy jeszcze spali, a słońce wysuwało pierwsze promyki spod kołderki, drogą maszerowała Wiosna. Pierwszy zobaczył Wiosnę zaspany ślimak. Wyciągnął szyję i z ciekawością przyglądał się dziwnej osobie. Wiosna była ubrana w zielone spodnie – ogrodniczki z wypchanymi kieszeniami i słomkowy kapelusz. Dźwigała wielki plecak, a w ręce trzymała kolorową parasolkę.

– Wiosna idzie – mruknął ślimak – czas więc i na mnie – i pomaszerował za Wiosną.
Tymczasem Wiosna usiadła na skraju drogi i otworzyła plecak. Najpierw wyjęła z niego kolorowe kwiaty. Garść niebieskich niezapominajek posadziła po jednej stronie strumyka, a kępkę żółtych kaczeńców po drugiej stronie.

– Ładnie, ładnie – mruknął Ślimak. A Wiosna już sadziła tulipany. Było im troszkę chłodno, więc stuliły się w pączkach, jeden pod oknem Kubusia, drugi przy budzie Reksia, a trzeci i czwarty pod oknami babci. Ślimak przyglądał się temu uważnie i próbował policzyć tulipany, ale stale się mylił i musiał zaczynać od początku. Za domem Wiosna chodziła od drzewa do drzewa i chuchała na małe pączki, głaskała drzewa po gałęziach i coś do nich cichutko szeptała, aż drzewa obudziły się i wypuściły pierwsze listki.
Zaciekawiony Ślimak przyglądał się i czekał: – Co ta Wiosna jeszcze wymyśli?
Tymczasem Wiosna wyjęła z plecaka wielki grzebień i powiedziała – Teraz uczeszemy czuprynę łąki – i zaczęła machać grzebieniem po ziemi. Po chwili szara trawa odżyła, zazieleniła się, a Wiosna uśmiechnęła się zadowolona. Ślimak wdrapał się na najwyższą łodyżkę, żeby lepiej widzieć, co będzie dalej. Wiosna szukała czegoś po kieszeniach swoich spodni i po chwili wyjęła stamtąd garść zielonych żabek, które wypuściła na trawę. Z plecaka wyciągnęła zaspane biedronki i motyle. Położyła je delikatnie na ziemi, otworzyła pudełko z farbami i pomalowała skrzydła motyli na żółto, niebiesko, pomarańczowo albo w kolorowe kółeczka. Później zrobiła kropki na skrzydełkach biedronki i znowu zaczęła czegoś szukać w kieszeniach. Ślimak wyciągnął szyję – Co ona tam jeszcze ma? – mruczał. Wiosna delikatnie wyjęła z kieszonki maleńkiego skowronka, podniosła go wysoko, wysoko do nieba i powiedziała: – śpiewaj głośno, niech wszyscy wiedzą, że już przyszłam. Słońce płynęło po niebie i uśmiechnęło się wesoło, skowronek trzepotał skrzydełkami i dzwonił jak mały dzwoneczek, a Wiosna otworzyła kolorowa parasolkę, powiesiła ją na drzewie i ułożyła się w niej wygodnie, żeby wypocząć. Och – pomyślał ślimak – śliczna jest ta Wiosna, jak będę duży, to chyba się z nią ożenię.

 

 

25.03

środa

 

Zabawa muzyczno – ruchowa. Reagowanie na przerwę w muzyce. Dzieci swobodnie poruszają się w rytm muzyki, na przerwę wykonują podane polecenie np.; skaczą na jednej nodze, czworakują itp.

 

Las wokół nas – praca plastyczna wykonana dowolną techniką.

 

Dzieci wraz z rodzicami wykonują pracę plastyczną opartą na wiedzy i doświadczeniach własnych na temat fauny i flory ekosystemu leśnego.

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:
Drożdże
materiały : drożdże np. suszone w ilości dwóch łyżeczek, ciepła woda, 3 łyżeczki cukru, balon, butelka po soczku.
Przebieg: do butelki wsypujemy drożdże i zalewamy 50ml. ciepłej wody, następnie dodajemy cukier i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik. Obserwujemy wzrost drożdży, podczas którego wydziela się dwutlenek węgla. Gaz będzie dostawał się do balonika powodując jego powiększanie się. Jeżeli chcemy przyspieszyć wzrost to butelkę wstawiamy do ciepłej wody.

 

 

24.03

wtorek

 

Zwierzęta w lesie

Rodzic pokazuje dzieciom obrazek z wybranym zwierzęciem, a dziecko naśladuje ruchem przedstawione zwierzę.

 

Leśne zwierzęta:

 

Praca z obrazkami. Rodzic pokazuje obrazki zwierząt (sarna, lis, dzik, zając, jeleń itp.),

dziecko nazywa zwierzę i opisuje jego wygląd.

Rozmowa na temat zwierząt leśnych ich wyglądu, sposobu poruszania się.

Dobieranie odpowiednich podpisów do zwierząt – globalne czytanie wyrazów.

Wyróżnianie głosek w nazwach zwierząt. Określanie miejsca danej głoski w wyrazie – która z kolei.

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:
Uzyskiwanie barw
Materiały: mazak (kolor obojętny, ja użyłam koloru brązowego), zlewka lub szklanka, kilkucentymetrowy pasek bibuły filtracyjnej bądź zwykłego papieru, ocet.
Przebieg: Do szklanki nalewamy 1 cm octu (1cm od dna). 2 cm od końca paska zaznaczamy kreskę naszym mazakiem. Następnie pasek wkładamy do szklanki z octem i obserwujemy rozszczepianie się barw na pasku.

 

 

 

 

 

data zabawa ruchowa zabawa dydaktyczna
 

23.03

poniedziałek

 

Zabawa „Dziupla”. W lesie lub na spacerze dzieci poruszają się

swobodnie. Na sygnał  dzieci chowają się w dziupli (stają za drzewem). Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 

Las cieszy nas

 

Lasy występujące w Polsce to:

– Lasy iglaste: sosnowe, świerkowe, jodłowe. Rosną tam jagody, borówki, poziomki.

– Lasy liściaste: Rosną tam dęby, klony, a z kwiatów: dzwonki, fiołki, przylaszczki, zawilce.

– Lasy mieszane: Rosną tam drzewa iglaste i liściaste.

W innych częściach świata występują inne lasy, np.:

– Wilgotne lasy tropikalne (dżungle) – lasy te występują w kilku miejscach na Ziemi. Jest w nich bardzo ciepło, wręcz gorąco i pada bardzo dużo deszczu. Lasy te przez cały rok są zielone i bardzo gęste, rośnie w nich bardzo dużo gatunków drzew i innych roślin, mieszka też mnóstwo zwierząt.

 

Zapoznanie dzieci z budową lasu:

– runo leśne, podszyt, podrost, korony drzew (dach lasu);

 

Proponowany film:

https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4

 

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:
Pienisty potwór /wulkan/:
materiały: plastikowa butelka, ocet, płyn do mycia naczyń, soda, miska.

Przebieg: butelkę napełniamy do połowy octem i dolewamy trochę płynu do mycia naczyń ( można zabarwic farbką ), ostrożnie mieszamy składniki, butelkę ustawiamy na środku miski, bierzemy 3 łyżeczki sody oczyszczonej i wsypujemy na środek papierowej chusteczki do nosa. Zwijamy ją i skręcamy końce i wrzucamy zawiniętą chusteczkę do butelki. Po kilku minutach z butelki zacznie wydobywać się piana.
Można ozdobić butelkę kolorowym papierem wtedy piana będzie wychodziła z paszczy np. Potwora – smoka.
Gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń. Powstaje przy tym tak dużo piany, że wydostaje się ona z paszczy potwora – butelki.

 

 

 

Wiewiórki

 

data zabawa ruchowa zabawa dydaktyczna
 

19.03 czwartek

 

Dzielimy się na dwie drużyny i rozkładamy linę lub sznurek Każda osoba trzyma papierową kulkę. Na sygnał drużyny rzucają kulkami na boisko przeciwnika. Cały czas podnoszą leżące kulki i przerzucają je. Po sygnale Stop! sprawdzają, na której części jest więcej kulek. Wygrywa drużyna, w której będzie ich mniej.

 

W marcu zaczyna się wiosna, rośliny budzą się do życia, czego potrzebują? Czy człowiek mógłby żyć bez wody?

Tworzenie siatki pytań dotyczących wody – zapisywanie pytań na dużym arkuszu papieru. Przykładowe pytania:

 

• Do czego jest potrzebna woda?

• Jaka jest woda?

• Jakie zwierzęta żyją w wodzie?

• Co tonie w wodzie?

• Gdzie jest woda?

• Dlaczego pada deszcz?

• Co pływa w wodzie?

• Co rozpuszcza się w wodzie?

• Czy każdą wodę można pić?

 

Doświadczenie 1. „Co rozpuści się w wodzie?”. Rodzic ustawia na stoliku szklanki z wodą oraz miseczki z: solą, cukrem, olejem, piaskiem, mąką i proszkiem do prania. Prosi dzieci, aby kolejno wsypywały zawartość miseczek do szklanek i mieszały. Wniosek:

Niektóre substancje rozpuszczają się w wodzie i ich nie widać (np. sól, cukier), inne nie rozpuszczają się, tylko opadają na dno (np. piasek, mąka) lub pozostają na powierzchni (np. olej), pienią się (proszek do prania).

 

 

20.03 piątek

 

Każdy uczestnik otrzymuje papierową kulkę lub piłeczkę i rzuca do wyznaczonego celu np. koszyka czy pojemnika.

 

Doświadczenie 2. „Co pływa, a co tonie?”. Rodzic ustawia miskę z wodą i rozkłada przedmioty: kamień, spinacz biurowy, kulkę z plasteliny. Dzieci wkładają je do wody i obserwują, jak toną (opadają na dno). Następnie wkładają do wody: kawałek styropianu, papieru i drewna. Obserwują, jak pływają po powierzchni. Wniosek: Przedmioty w wodzie toną lub nie w zależności od tego, z jakiego materiału są zrobione.

Doświadczenie 3. Rodzic wyjmuje z wody zatopioną kulkę plasteliny, rozpłaszcza ją i formuje z niej łódkę. Kładzie ją na wodzie. Plastelina nie tonie. Wniosek: To, że przedmiot

nie tonie, nie zależy tylko od materiału, z jakiego został zrobiony, ale i od jego kształtu.

Doświadczenie 4. „W co może przemienić się woda?”. Dzieci na podstawie obserwacji gotującej się wody w czajniku, kostek lodu oraz ilustracji wymieniają różne postacie wody: para, lód, deszcz, śnieg, rosa.

Doświadczenie 5. „Czy woda może działać jak klej?”- dzieci „sklejają” wodą dwa szkiełka.