Aktualności

Zające – czerwiec

 

Poniedziałek 22.06

  1. Przeczytajcie wiersz U. Piotrowskiej i odpowiedzcie na pytania:

Gdzie nie spojrzę – wszędzie lato

 

Co wy na to? Co wy na to?

Gdzie nie spojrzę – wszędzie lato.

Z bagażami na lotnisku

i na dworcu. To nie wszystko!

Widać je na wozie z sianem.

Potem biegnie z wielkim dzbanem.

Po co biegnie? Po jagody!

Wróci z lasu, hop! do wody.

Pływa w morzu i w strumieniu.

Później z torbą na ramieniu

na wyprawę się wybierze

pieszo albo na rowerze.

A ja za nim z rodzicami

z wielkim trudem nadążamy.

Tak nas wciąż pogania lato.

Co wy na to? Co wy na to?

Urszula Piotrowska

  • Po czym możemy poznać, że jest lato?
  • Z jakimi kolorami (zapachami, dźwiękami, smakami) kojarzy się wam ta pora roku?
  • Wyjrzyjcie przez okno. Jakie oznaki lata widzicie?

 

  1. Zabawa z kocem/chustą Burza na morzu. Dzieci trzymają chustę za uchwyty i powoli nią falują, naśladując spokojne morze. Na hasło burza gwałtownie przyspieszają ruch, aby powstały mocne fale, starając się nie wypuścić chusty z rąk. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Wtorek 23.06

  1. Posłuchajcie piosenki o tropikalnej wyspie

https://www.youtube.com/watch?v=1WvHA2S9KkI

  1. Zróbcie eksperyment Wulkan

https://www.youtube.com/watch?v=76ZgHTw8thA

  1. Puzzle „Wakacyjne krajobrazy”. Złóżcie w całość pocięte na kilka części kartki pocztowe.

 

Środa 24.06

  1. Zabawa z gazetami. Dziecko stoi na swojej gazecie. Gdy gra muzyka, porusza się swobodnie po pokoju. Na przerwę w nagraniu wraca na gazetę, ale najpierw składa ją na pół. Zabawę powtarzamy kilka razy przy każdorazowym składaniu gazety na pół aż do momentu, gdy dziecko będzie musiało stanąć na gazecie na jednej nodze.
  2. Porozmawiajcie z rodzicami na temat miejsca waszego zamieszkania. Sprawdźcie, czy znacie swój dokładny adres na pamięć.
  3. Wakacyjny pociąg – praca plastyczna – zróbcie wagoniki z kartek papieru, w każdym wagoniku narysujcie różne miejsca w których można spędzić wakacje (góry, morze, las, jezioro, wieś). Do każdego wagonika doklejcie koła i zróbcie papierowa lokomotywę.

Czwartek 25.06

  1. Porozmawiajcie o  zasadach bezpiecznego korzystania z akwenów wodnych: rzeki, stawu, jeziora, morza. Przypomnijcie sobie numer alarmowy 112.
  2. Zróbcie tratwę
  3. a) sklejenie korków za pomocą kleju
  4. b) narysowanie białą kredką na czarnym papierze (na żaglu) swojego herbu (znaku) według własnego projektu i

c)wykonanie przy użyciu patyczka do szaszłyków dwóch symetrycznych dziurek w czarnym papierze (w żaglu) jednej u góry i jednej u dołu i pozostawienie patyczka w żaglu (maszt)

d)wetknięcie masztu z żaglem zaostrzonym końcem w środek pokładu (środkowy z pięciu korków).

Piątek 26.06

  1. Obejrzyjcie albumy o Polsce – omówcie ilustracje, opowiedzcie o swoich planach wakacyjnych
  2. Wykonajcie gazetkę tematyczną o Polsce i ciekawych miejscach w których można spędzić wakacje. Obrazki możecie wyciąć z gazet, szczegóły dorysujcie kredkami.
  3. Piosenka Hello, hello, can you clap your hands?:

https://www.youtube.com/watch?v=fN1Cyr0ZK9M

 

Poniedziałek 29.06

  1. Zróbcie plażę z plasteliny i papierowego talerzyka

http://yourlittlebirdie.blogspot.com/2015/06/worldly-summer-mexico.html

  1. Pobawcie się w piaskownicy, opowiedzcie o tym jaki jest piasek.
  2. Ćwiczcie liczenie podczas zabawy w piaskownicy: policzcie ile macie łopatek, wiaderek, foremek, określcie czego jest najwięcej a czego najmniej

Wtorek 30.06

  1. Zastanówcie się co lata a co pływa
  2. Spróbujcie naśladować ruchem różne środki transportu
  3. Piosenka Jestem pilotem

https://www.youtube.com/watch?v=JEvAczwCSIg

 

 

 

Poniedziałek 15.06

Poproście rodziców o przeczytanie Wam opowiadania U. Piotrowskiej

Trampolinek jedzie na wakacje

 

Przyszło Lato do przedszkola,

bo już na wakacje pora,

puka w okno, puka w drzwi,

Trampolinku, otwórz mi.

 

– Hej, hop, naprawdę odwiedziło nas Lato – ucieszył się Trampolinek, otwierając drzwi.

Lato weszło do środka. Ach, ach! Zapachniało akacją i lodami jagodowymi.

– Dokąd się wybierasz na wakacje? – zapytało Lato.

– Nad morze! – odpowiedział Trampolinek. – Pojadę pociągiem.

– Czy jesteś już spakowany?

– Jeszcze nie, bo nie wiem, co zabrać. Mam kocyk i piłkę plażową.

Wtedy Lato zaśpiewało:

Trampolinku, przyjacielu,

spakuj czapkę lub kapelusz,

kąpielówek cztery pary

i od słońca okulary.

Trampki, klapki i sandały,

i kalosze też, mój mały.

Jakieś bluzki, swetry, spodnie,

i nieważne, czy są modne.

Możesz wierzyć moim słowom:

kurtkę weź przeciwdeszczową.

Z filtrem krem do opalania –

przecież trzeba się ochraniać.

Zastanówmy się chwileczkę:

zabierz pastę i szczoteczkę,

mydło, grzebyk oraz ręcznik.

I co jeszcze? I nic więcej.

 

Gdy tak Lato śpiewało, wszystkie rzeczy wyskakiwały z szuflad i szafy i tańczyły w powietrzu jak motyle, a potem

ustawiły się w rządku. Zabawki pomagały Trampolinkowi w pakowaniu. A pluszowy Zajączek podał mu mały woreczek.

– To na skarby – szepnął w tajemnicy.

– Jakie skarby? – Trampolinek zrobił wielkie oczy.

– No wiesz, muszelki, kamyki, bursztyny…

Lato pokiwało głową z uśmiechem, bo na wakacjach można znaleźć mnóstwo skarbów. Potem włożyło słomkowy

kapelusz i pojechało zawiadamiać innych, że już pora na wakacje. A jak podróżowało? Może balonem, a może pociągiem,

a może rowerem, a może samolotem, a może pieszo. Pewnie wszystkim po trochu.

 

Urszula Piotrowska

Rozmowa na temat treści opowiadania. Przykładowe pytania:

−− Dokąd wybierał się Trampolinek?

−− W jakiej porze roku mamy wakacje? Ile mamy pór roku?

−− Jaka pogoda jest latem?

−− Co trzeba wziąć na wakacje?

−− Jak powinniśmy dbać o swoje bezpieczeństwo w czasie odpoczynku nad wodą lub w górach?

A wy gdzie chcielibyście pojechać na wakacje? Namalujcie swój cel podróży

Wtorek 16.06

-Rozmowa na temat wysypisk śmieci. Wyjaśnienie pojęcia. Uwrażliwienie dzieci na istnienie nielegalnych wysypisk.

-Przypomnienie zasad postępowania w sytuacji zagrożenia i telefonu alarmowego 112.

Eksperyment:

Rodzic zaprasza dziecko do stołu. Na dużej tacy rozkłada kilka warstw serwetek i wyjaśnia, że to będzie łąka. W poprzek łąki rysuje flamastrem symboliczną rzekę, a wokół niej plamy z atramentu, czyli nielegalne wysypisko. Następnie wywołuje deszcz, rozpylając wodę ze spryskiwacza na znajdujące się na łące wysypisko (aby powstał oczekiwany efekt, deszcz powinien być spory). Rodzic podnosi ostrożnie kolejne warstwy serwetek i pokazuje dzieciom rezultat – atrament przesączył się przez wszystkie warstwy serwetek, nacieki dotarły do rzeki, brudząc ją. Łąka została dogłębnie zanieczyszczona nawet w miejscach odległych od kleksa. Wniosek: deszcz wypłukuje z dzikich wysypisk rozmaite zanieczyszczenia i toksyny, które rozpuszczone w wodzie przedostają się w głąb gleby i do wód gruntowych, zatruwając je.

 

Praca „Wesołe kleksiki”- Dzieci składają kartkę A4 na pół. Rodzic. za pomocą kroplomierza nanosi na jedną stronę kartki (wewnątrz złożenia) dużą kroplę atramentu. Dzieci ponownie składają kartkę i mocno pocierają dłonią po jej wierzchniej stronie. Rozkładają kartkę i sprawdzają wzór, jaki udało im się stworzyć. Nadają swojej pracy nazwę i pozostawiają ją do wyschnięcia.

 

Środa 17.06

 

-Rodzic  rozmawia z dziećmi na temat sposobu przygotowania się do podróży. Pyta, o czym należy pamiętać, wybierając się na wakacje. Przypomina o zachowywaniu niezbędnych zasad bezpieczeństwa. Odwołuje się przy tym do wcześniejszych wypowiedzi dzieci – dzielenie się doświadczeniami.

-Zabawa „Tak, nie”. Dzieci siedzi na dywanie, przed nimi leżą różne przedmioty zgromadzone przez rodzica (książka, gazety, butelka z wodą mineralną, sweter, spodnie, ręcznik, mydło, pędzel, czapeczka z daszkiem). Rodzic  prosi dzieci, aby podzieliły te rzeczy na dwie kategorie: te, które zabrałyby na wakacyjny wyjazd, i te, które trzeba zostawić. Chętne dzieci rozkładają rzeczy do dwóch obręczy (oznaczonych odpowiednio tak i nie), uzasadniając swój wybór. Następnie przeliczają przedmioty w każdym zbiorze.

-Zagadki słuchowe „Gdzie można pojechać na wakacje?”. Nauczyciel włącza nagranie z odgłosami morza, lasu lub zwierząt z wiejskiego podwórka, a dzieci zgadują, co to za miejsce.

 

Czwartek 18.06

 

-Ćwiczenia oddechowe „Daszek”. Dzieci siedzą naprzeciwko siebie przy stołach. Pomiędzy nimi rozłożona jest gazeta tworząca daszek, który próbują zdmuchnąć każde ze swojej strony. Zabawę powtarzamy kilka razy. Wzmacnianie przepony.

-Origami „Samolot” – składanie samolotu z gazety.

 

Wykonanie skrzynek skarbów. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:

-wybranie papieru kolorowego

-wybranie i wycięcie ilustracji z kolorowych gazet

-oklejenie pudełek po butach (skrzynek skarbów) ilustracjami z gazet i papierem kolorowym.

 

Piątek 19.06

 

Wyjdźcie dzisiaj z rodzicami na spacer i poszukajcie oznak lata.

 

-Rysowanie kredą na chodniku według pomysłu dzieci. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

-Obserwacja chmur – omawianie ich kształtów, porównywanie i nadawanie im nazw. Rozwijanie zainteresowania otaczającym światem, dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.

 

Narysujcie na kartce najdziwniejszą chmurę, jaką dzisiaj zauważyliście.

 

 

 

Poniedziałek 08.06

-Poproście rodziców o przeczytanie tekstu piosenki U. Piotrowskiej „Lubię leżeć na trawie”

Lubię leżeć na trawie,

tutaj jest tak ciekawie.

Przyleciała biedronka,

wita inne stworzonka.

Przyleciała biedronka,

wita inne stworzonka.

 

Motyl siada na ziołach,

obok kręci się pszczoła,

nie ma czasu na plotki,

produkuje miód słodki.

Nie ma czasu na plotki,

produkuje miód słodki.

 

Nie uwierzysz, kolego,

idą mrówki gęsiego,

każda niesie zapasy

do mrowiska pod lasem.

Każda niesie zapasy

do mrowiska pod lasem.

 

Skacze, hop!, polny konik,

woła, by za nim gonić.

Wolę leżeć na trawie,

tutaj jest tak ciekawie.

Wolę leżeć na trawie,

tutaj jest tak ciekawie.

 

Urszula Piotrowska

Rozmowa na temat tekstu. Przykładowe pytania:

−− Jakie zwierzęta można zobaczyć w trawie?

−− Kto z was lubi patrzeć na zwierzęta łąkowe?

−− Gdzie najchętniej to robicie?

−− Jakie jest wasze ulubione zwierzę? Dlaczego?

-Narysujcie najpiękniejszą i najbardziej kolorową łąkę (technika pracy dowolna)

Wtorek 09.06

– Ćwiczenia oddechowe „Co pachnie na łące?”. Dzieci wyobrażają sobie łąkę i wąchają jej zapachy, wykonując powolny wdech nosem i powolny wydech ustami. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy. Regulowanie wdechu i wydechu.

 

– Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co słychać w trawie?”. Dzieci rozpoznają odtwarzane z nagrania dźwięki wydawane przez różne zwierzęta. Uwrażliwianie na dźwięki z otoczenia.

 

– Zabawa „Co czujesz?”. Rodzic prosi dzieci, aby położyły się na dywanie i zamknęły oczy, a następnie „powąchały” otaczający świat. Po chwili dzieci siadają i dzielą się wrażeniami. Rodzic proponuje dzieciom, żeby wybrały się na spacer po domu  i poszukały różnych zapachów. Po wykonaniu zadania dzieci wymieniają się spostrzeżeniami.

 

-Robienie własnych kolorowych wachlarzy z papieru (Dzieci sprawdzają doświadczalnie, czy zrobione przez nie wachlarze ułatwiają roznoszenie się zapachów)

 

Środa 10.06

 

-Burza mózgów „Entomolog to….”. Zapisanie wszystkich wypowiedzi dzieci. Wyjaśnienie pojęcia.

 

– Zabawa tropiąca: dzieci próbują wytropić na dworze zwierzęta związane z łąką (można wykorzystać lupy, aparaty fotograficzne itp.) Zachęcamy do wyjścia na podwórko i wspólne podziwianie ekosystemu łąki

 

Piątek 12.06

 

-Ćwiczenia oddechowe. Dzieci dmuchają przez słomkę na płatki kwiatów z papieru kolorowego rozsypane na dywanie. Wzmacnianie przepony

 

 

-Stwórzcie razem z rodzicami grę planszową o nazwie „Na zielonej łące”. Wykonajcie pionki, wymyślcie reguły, narysujcie i pokolorujcie pola do gry. Liczymy na waszą kreatywność. Powodzenia!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 czerwca

  • Posłuchajcie piosenki o dzieciach z różnych stron świata, opowiedzcie o ich wyglądzie, spróbujcie znaleźć na globusie lub na mapie miejsca z których pochodzą

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

  • Zaśpiewajcie z rodzicami piosenkę z ich dzieciństwa pt. Kolorowe Dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

  • Dowiedzcie się, czym jest Konwencja praw dziecka oraz co oznacza słowo prawo

https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc

  • Zróbcie dzisiaj z rodzicami rodzinne zawody sportowe J

Z okazji Dnia dziecka życzymy wam dużo radości, uśmiechu i spełnienia wszystkich marzeń. Mamy nadzieję, że wkrótce się spotkamy. Pani Emilka i Pani Klaudia

2 czerwca

  1. Wysłuchajcie wiersza Maciejki Mazan i porozmawiajcie o wierszu
  • Czym różnią się dzieci od dorosłych?
  • Kto waszym zdaniem ma większą wyobraźnię – dziecko czy dorosły?
  • Co swoim kształtem mogą przypominać chmury? O czym mogą śpiewać ptaki?
  • Przypomnijcie, do czego dzieci mają prawo. (m.in. prawo do: wyrażania własnych myśli, nauki, opieki, odpoczynku, wychowania w rodzinie)

 

Czemu dziecko jest ważne?

Czy wiecie to? No raczej!

Widzi to, co dorosły,

ale całkiem inaczej.

Chmura jest wielorybem,

rowerek – samolotem,

krzesłem lata się w kosmos,

na księżyc i z powrotem.

Dziecko wie, o czym śpiewa

ptak, co usiadł na drzewie.

Dorosły też to wiedział,

lecz urósł i już nie wie…

Maciejka Mazan

  1. Zagrajcie w rodzinne kalambury
  2. Place zabaw już są otwarte, pobawcie się dzisiaj w piaskownicy.
  3. Zróbcie zawody w rzucaniu do celu
  4. Zróbcie zawody w przedmuchiwaniu papierowej kulki (pamiętajcie o starcie i mecie).

 

3 czerwca

  1. Naśladujcie różne rodzaje śmiechu (haha, hi hi, hehe, hoho)
  2. Porozmawiajcie o różnicach i podobieństwach między ludźmi
  3. Spróbujcie się pomierzyć z rodzicami i rodzeństwem za pomocą miarki krawieckiej, sznurka lub metodą Plecy do pleców
  4. Zorganizujcie dzień zabawy z balonami (taniec z balonem, gra w balona, ozdabianie balona). Do tańca z balonem polecamy piosenkę Chocolate

https://www.youtube.com/watch?v=lFWysdCgVNg

 

4 czerwca

  • Narysujcie portret swojego przyjaciela
  • Zróbcie mały upominek dla swojego przyjaciela (rysunek, figurkę z plasteliny). Kiedy się spotkacie, wręcz mu ten upominek i powiedz mu że bardzo go lubisz
  • Jeśli nie możecie się jeszcze spotkać ze swoim przyjacielem, poproście rodziców o pomoc w tym żeby do niego zadzwonić.
  • Posłuchajcie piosenki o przyjaźni

https://www.youtube.com/watch?v=gh_LKZZAnD8

 

5 czerwca

  • Zbudujcie zamek z klocków
  • Zatańczcie Taniec Zamrażaniec (piosenka w języku angielskim)

https://www.youtube.com/watch?v=A1vdKfXlB_g

  • Ułóżcie kompozycję z figur geometrycznych
  • Zaprojektujcie wymarzony plac zabaw (na kartce lub w formie przestrzennej)
  • Podczas spaceru zwróćcie uwagę na ptaki. Posłuchajcie ich odgłosów, spróbujcie je nazwać.