Aktualności

ZAJĄCE – MAJ

Poniedziałek 25.05

Witamy na wsi J Poproście rodziców o przeczytanie opowiadania U. Piotrowskiej

Przygoda Trampolinka na wsi

 

Pewnego dnia do przedszkola przyleciał bocian Klek, który mieszkał na wsi w gnieździe na dachu stodoły.

– Kle, kle, Trampolinku, potrzebujemy twojej pomocy. Wsiadaj na moje plecy, po drodze wszystko ci opowiem.I polecieli. Okazało się, że mały kotek Miluś gdzieś się zapodział. Jeszcze rano siedział w koszyku, a teraz go nie ma. Pies Filek posłał więc po Trampolinka, żeby pomógł w poszukiwaniach. Przecież kiedyś bawili się razem w detektywów.

Wreszcie dotarli do wsi. Bocian bezpiecznie wylądował na podwórku.

– Hau, hau, tak się cieszę, że jesteś – przywitał Trampolinka Filek. – Muszę pilnować gospodarstwa i nie mam czasu szukać tego małego wędrownika, ale ty na pewno go znajdziesz.

Trampolinek najpierw odwiedził krówki w oborze.

– Muu, nie widziałam kotka, Trampolinku, muu – zamuczała krowa. – Na nic nie patrzę, bo opiekuję się moim synkiem, cielaczkiem, muu. Idź do stajni, może tam coś wiedzą.

Ale w stajni nikogo nie było, ani klaczy, ani źrebaka. Konie wybrały się na pastwisko, ihaha, ihaha. Trampolinek porozglądał się po stajni, ale kotka nie znalazł.

Nagle usłyszał gdakanie dochodzące z kurnika.

– Koo, koo, ko, ko! – wołała kwoka swoje kurczęta na obiad.

Trampolinek zajrzał do kurnika. Kiedy zapytał o kotka Milusia, usłyszał, że może poszedł bawić się z małymi prosiaczkami. A prosięta, jak wiadomo, mieszkają w chlewie z mamą świnką. Ale i tam nikt nic nie słyszał i nie widział.

– Zapytaj gęsi albo kaczek, chrum, chrum – poradziła mama świnka. – Pewnie pluskają się teraz w stawie, chrum, chrum.

Poszedł Trampolinek nad staw. Kaczka z kaczętami i gęś z gąsiętami chlapały wodą na wszystkie strony.

Takiego narobiły hałasu, że aż trudno opisać.

– Gę, gę, gę, nic nie wiem, gę, gę, gę – gęgała gęś, a kaczka dopowiadała: – Kwa, kwa, kwa, i ja, i ja. Miluś nie chce się z nami pluskać, kwa, kwa.

Trampolinek wrócił do Filka, który ze znudzoną miną słuchał koguta. A kogut dreptał za Filkiem i wrzeszczał:

– Ja tu rządzę, kukuryku, na podwórku i w kurniku.

Gdy kogut zobaczył Trampolinka, trochę się zawstydził, potrząsnął grzebieniem i z zadartym wysoko dziobem odmaszerował.

– Filku, o czym rozmawiałeś dzisiaj rano z kotkiem? – zapytał Trampolinek.

– Hau, hau, tłumaczyłem mu, że jak dorośnie, będzie przeganiał myszy ze stodoły, hau, hau.

– Biegniemy do stodoły, hej, hop! – zawołał Trampolinek.

Weszli do stodoły. A tam zwinięty w kłębek spał Miluś, bo koty lubią pospać w dzień.

– Może myślał, że jak się obudzi w stodole, to już będzie dorosłym kotem – zaśmiał się Filek.

Trampolinek położył paluszek na buzię, żeby pies był cicho, i wyszli na paluszkach.

Wszystko dobrze się skończyło. Zwierzęta podziękowały Trampolinkowi za pomoc.

Trampolinek musiał już wracać do przedszkola, więc bocian Klek zaprosił go do lotu.

I frr, polecieli.

Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:

−− Kto poprosił Trampolinka o pomoc?

−− Z jakimi zwierzętami rozmawiał Trampolinek?

−− Gdzie odnalazł się kotek?

Sprawdźcie w swoich pokoikach, czy macie puzzle z obrazkami wiejskich zwierząt. Spróbujcie ułożyć je samodzielnie.

 

Wtorek 26.05

Jak myślicie, czy dżdżownice są pożyteczne? Spróbujcie dowiedzieć się jak najwięcej o tych ciekawych stworzonkach. Zachęcamy do wyjścia na dwór, może uda wam się odnaleźć dżdżownicę i poobserwować ją w jej naturalnym środowisku.

Stwórzcie własną dżdżownicę z dostępnych w domu materiałów. Przykładowe prace:

http://kultura-bedzino.pl/wspolne-spedzanie-czasu/

http://crayonka.blogspot.com/2016/06/gasienica-z-nakretek-po-butelkach.html

https://www.mamawdomu.pl/2012/07/nawlekana-gasienica-i-kilka-slow-o-zmianach-na-blogu.html

 

środa 27.05

Na dzisiaj trochę zabaw :

 

Ćwiczenie percepcji wzrokowej. Rodzic pokazuje dziecku ilustrację ze zwierzętami i opisuje jedno z nich, np. Mam na myśli takie zwierzę, które jest żółte i ma dwie nogi. Dziecko próbują odgadnąć, o którym zwierzęciu mówa

 

Zabawa „W zagrodzie”. Dzieci porządkują zwierzęta od największego do najmniejszego. Przeliczają swoje zbiory, stosując liczebniki porządkowe.

 

Dowiedzcie się jakie zwierzątka mieszkają w zagrodach na wsi. Stwórzcie własną zagrodę (np. farbami lub kredkami), pokolorujcie, wytnijcie i przyklejcie do niej zwierzęta.

 

 

Czwartek 28.05.

 

Dzisiaj czeka nas wydrapywanka na podkładzie z kredek świecowych. Przygotujcie kartki, które pomalujecie kredkami świecowymi.

 

Wykonanie pracy plastycznej. Dzieci za pomocą ostrego patyczka do szaszłyków wydrapują na kartkach zamalowanych kredkami świecowymi dowolny obrazek przedstawiający wieś (podkład musi dobrze zaschnąć). Koniecznie wyślijcie nam wasze piękne prace J

 

W trakcie robienia prac możecie posłuchać piosenek o wsi

https://www.youtube.com/watch?v=p2pVf_QwpQ8

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

https://www.youtube.com/watch?v=hMl74Mm6tgU

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

 

 

 

 

Piątek 29.05

 

Jak myślicie, co lubią jeść wiejskie zwierzęta? Pooglądajcie albumy ze zdjęciami lub filmy przedstawiające życie na wsi i pracę rolnika. Dowiedzcie się co otrzymujemy dzięki zwierzętom.

 

Zabawa rozwijająca zmysł dotyku i węchu „Co lubią zwierzęta?”. Rodzic prezentuje dzieciom koszyk, w którym są owoce, warzywa, siano lub trawa, zboże itd. Dzieci dotykają ich, wąchają je, po czym odkładają do koszyka. Chętne dzieci zamykają oczy i poprzez dotyk oraz zapach próbują odgadnąć nazwę owocu lub warzywa (trzymają je w dłoni i wąchają).

 

Quiz: prawda czy fałsz. Rodzic wypowiada zdania na temat zwierząt, a dzieci decydują, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Przykładowe zdania do quizu:

−− Krowa je cukierki. (fałsz)

−− Kaczki pływają w stawie. (prawda)

−− Świnka robi „chrum-chrum”. (prawda)

−− Koń jest w kolorze zielonym. (fałsz)

 

Wykonajcie wspólnie z rodzicami gazetkę nt. produktów pochodzenia zwierzęcego i dopasujcie do nich zwierzaki.

 

 

 

 

 

 

 

18 maja

W tym tygodniu dowiecie się kilku ciekawych rzeczy o mące i o mleku – jak powstają, skąd się biorą i jak można je wykorzystać.

  1. Porozmawiajcie dzisiaj z rodzicami o pracy piekarza i o tym co się robi w piekarni. Opowiedzcie rodzicom, jakie jest wasze ulubione pieczywo.
  2. Gimnastyka buzi i języka

 

Spacer język idzie na spacer do piekarni – przy szeroko otwartej buzi, język unosi się w stronę nosa.

Schodki język wchodzi po schodkach – ruchy języka na pierwszy schodek, na górze, tuż za górnymi zębami, i na drugi schodek – lekko do tyłu, do wałka dziąsłowego.

Kanapeczka język zjada kanapkę – wykonywanie ruchów żuchwą, naśladujących żucie, z jednocze­snym poruszaniem wargami do przodu i do tyłu.

Konik po posiłku język jedzie na wycieczkę – kląskanie poprzez uderzanie językiem o podniebienie.

 

  1. Pobawcie się w zabawy z dzieciństwa waszych rodziców i dziadków: Mało nas do pieczenie chleba i Siała baba mak

https://www.youtube.com/watch?v=YC-pDKWLRKw

https://www.youtube.com/watch?v=UEMfTgKcZM4

  1. Posłuchajcie opowiadania pani Ewy Stadtmüller pt. Pieczemy chleb.

Byłam na urodzinach Basi – opowiadała mama i próbowałam chleba, który ona sama upiekła. Mówię wam, czegoś tak pysznego dawno nie jadłam. Wzięłam przepis, kupiłam składniki i… zamierzam urucho­mić domową piekarnię.

Mogę piec z tobą? – zapytał natychmiast Olek.

I ja też, i ja też – prosiła Ada.

Proszę bardzo – uśmiechnęła się mama i wypakowała z siatki kilogram mąki oraz kilka małych torebe­czek z różnego rodzaju ziarenkami.

A czemu ta mąka jest taka ciemna? – zainteresował się Olek.

Bo upieczemy chlebek razowy – wyjaśniła mama. Bielutka mąka, jaką zazwyczaj kupujemy w sklepie, powstaje z ziarenek starannie oczyszczonych z ich naturalnej ciemnej otoczki. Wygląda ładnie, ale nie jest taka zdrowa jak ta ciemna, którą wam dziś przyniosłam.

A te… ziarenka, to skąd one się biorą? – chciała wiedzieć Ada.

Nie wiesz? – wykrzyknął Olek. – Ze zboża, które rośnie na polu.

Mama posadziła sobie Adę na kolanach, kliknęła kilka razy w klawiaturę swego laptopa i po chwili na ekranie pojawiły się różne kłosy.

O, zobacz, ten najgrubszy to kłos pszenicy, a ten z długimi wąsami – to żyto. Bułeczki, które jadłaś na śniadanie, były upieczone z mąki pszennej, a my za chwilę będziemy robić ciasto z mąki żytniej. Te ziaren­ka, które widzisz, trzeba wytrzepać z kłosów – czyli wymłócić, a potem zmielić na mąkę.

A to co? – zmarszczył brwi Olek, przyglądając się nieufnie szarej mazi zamkniętej w słoiku.

Ciocia dała mi trochę zakwasu, czyli gotowego chlebowego ciasta – wyjaśniła mama. Kiedy dodamy tę odrobinę do naszego chlebka, to zobaczycie, jak nam ładnie wyrośnie. Teraz wyłożymy zakwas na mi­seczkę, dodamy trochę wody z mąką i pozwolimy mu odpocząć.

Odpocząć? Przecież on jeszcze nic nie zrobił – oburzył się Olek.

Chwila cierpliwości, a zobaczycie, jak pracuje – szepnęła tajemniczo mama.

Faktycznie, po jakimś czasie w misce rozpoczął się ruch. Bul, bul ciasto napęczniało i zaczęło wypusz­czać malutkie bąbelki.

Olek i Ada gotowi byli czuwać przy nim całą noc, niestety, ten pomysł zupełnie nie spodobał się tacie.

– Chlebek będzie sobie rósł, a wy pójdziecie spać, żebyście też urośli – oświadczył.

Rano mama wsypała do zakwasu resztę mąki, posoliła ciasto, przykryła czystą ściereczką i… trzeba było jechać do przedszkola.

Czy ten chlebek już się nareszcie wyspał? – zapytał Olek, gdy wrócili do domu.

Mam nadzieję – uśmiechnęła się mama i napełniła ciastem dwie duże foremki.

Teraz posypiemy nasze dzieło kminkiem i czarnuszką – oświadczyła zadowolona i wsadziła chlebek do rozgrzanego piekarnika.

Pół godziny później po całym mieszkaniu rozszedł się smakowity zapach. Mama podkręciła temperaturę, aby uzyskać dobrze wypieczoną, chrupiącą skórkę.

Gdy chlebek wylądował wreszcie na stole, prezentował się wspaniale. Niestety, nikt nie mógł się do niego dobrać, bo był za gorący.

No i jak wam smakował? – dopytywała się następnego dnia ciocia Basia.

Był bardzo dobry – stwierdził Olek ale ja to chyba nie mam do niego cierpliwości.

 

Odpowiedzcie na pytania:

  • Co chciała zrobić mama?
  • Co kupiła mama, aby zrobić chleb?
  • Jakie czynności musiała wykonać, aby upiec chleb?
  • Gdzie wasi rodzice kupują chleb?
  • Co jeszcze oprócz chleba można kupić w piekarni?
  • Jak nazywa się osoba, która wypieka chleb?
  • O co chcielibyście zapytać piekarza?
  • Zabawa dźwiękonaśladowcza Mali piekarze.

 

  1. Ulepcie pieczywo z masy solnej.

19 maja

  1. Obejrzyjcie ilustracje przestawiające różne rodzaje zbóż.

https://eduzabawy.com/plansze-dydaktyczne/rodzaje-zboz/

  1. Zamieńcie się w Kopciuszka – wymieszajcie ze sobą dwa rodzaje ziarenek i spróbujcie je od siebie oddzielić
  2. Spróbujcie przesiać mąkę przez sitko na tacę. Następnie na tak przesianej mące rysujcie palcem według swoich pomysłów.
  3. Obejrzyjcie krótki filmik o tym, skąd się bierze mąka i jak postaje chleb

https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI

  1. Pobawcie się w Wiatraki. Biegajcie swobodnie po ogrodzie. Na hasło Wiatraki stańcie w miejscu i poruszajcie rękami, rysując w powietrzu duże koła.
  2. Pomalujcie pieczywo z masy solnej, które zrobiliście wczoraj.

 

20 maja

  1. Posłuchajcie historyjki o kotku i zilustrujcie ją ruchem

 

Mały kotek śpi zwinięty w kłębuszek. Budzi się, przeciąga, ziewa, robi koci grzbiet. Wącha swoim noskiem, bo czuje zapach mleka. Szuka go w różnych miejscach w sali. Zatrzymuje się przy miseczce z mlekiem, pochyla głowę i języczkiem wylizuje mleko. Najedzony, wesoło biega, ostrzy pazurki. Zasypia zmęczony, zwinięty w kłębuszek.

 

  1. Zabawa badawcza – Obrazy na mleku

Na talerz z mlekiem spróbujcie zakroplić Kika kropli kolorowego barwnika. Dotknijcie mleka patyczkiem umoczonym w detergencie i obserwujcie zmieniające się barwne wzory.

https://www.youtube.com/watch?v=MYRWigC-aB0

  1. Upieczcie wspólnie chleb lub bułki.
  2. Z przygotowanego przez was pieczywa zróbcie wspólnie z rodzicami kanapki.
  3. Jeśli będzie ładna pogoda, zróbcie wyścigi z jajkiem na łyżce

 

21 maja

  1. Posłuchajcie odgłosów wiejskich zwierząt i zgadnijcie co to za zwierzę (Nie podglądajcie, pracują tylko uszy :).

https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

  1. Porozmawiajcie z rodzicami o tym, co nam dają różne wiejskie zwierzęta

– Od kogo otrzymujemy mleko?

– Z czego powstaje ser?

– Od jakiego zwierzęcia otrzymujemy wełnę?

  1. Obejrzyjcie filmiki o tym skąd pochodzi mleko i co z niego można zrobić

https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQ

https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik

  1. Wykonajcie owieczkę. Przesyłamy kilka pomysłów, wybierzecie taki, który się wam najbardziej spodoba

https://theresjustonemommy.com/20-adorable-lamb-and-sheep-crafts-for-spring/#_a5y_p=5144477

  1. Zróbcie w pokoju plątaninę z kłębka wełny.

 

22 maja

  1. Pobawcie się w sklep spożywczy. Nie zapomnijcie o przygotowaniu papierowych banknotów.
  2. Zróbcie degustację różnego rodzaju pieczywa produktów mlecznych.
  3. Zamieńcie się w różne zwierzęta i naśladujcie ich odgłosy i ruchy.
  4. Zabawy badawcze z mąką – odmierzajcie ją w różnych naczyniach, przesypujcie. Sprawdźcie ile łyżek mąki zmieści się w szklance. Przelewajcie mleko, sprawdźcie ile mleka się zmieści w kilku kubkach. Zobaczcie co się stanie jak połączycie mleko z mąką.
  5. Quiz podsumowujący wiedzę o mleku i mące
  • Czy dzięki krowie mamy mleko?
  • Czy to prawda, że mleko jest niezdrowe?
  • Czy z mleka może powstać ser?
  • Czy dzięki kurze mamy jajka?
  • Czy z mąki powstaje jogurt?
  • Czy z mąki powstaje chleb?
  • Czy dzięki owcy mamy wełnę?

 

 

 

 

Poniedziałek 11.05.2020

Zaczynamy tydzień nazwany „Zabawy z mamą i tatą”. Dzisiaj poproście rodziców o przeczytanie wam wiersza Urszuli Piotrowskiej „Festyn rodzinny”.

W słoneczny majowy poranek

na festyn rodzinny do parku

idziemy z koszykiem kanapek:

ja, siostra, mamusia i tatuś.

 

Oj, może zakręcić się w głowie,

bo mnóstwo atrakcji wokoło,

tu wata cukrowa, tam lody,

orkiestra przygrywa wesoło.

 

Na udział w konkursie tanecznym

rodziców namawiać nie muszę,

już skaczą po scenie jak żabki,

aż boli ze śmiechu mnie brzuszek.

Do biegów zgłosiła się siostra

i pędzi po medal jak strzała.

Nie lubię się chwalić, lecz powiem,

że siostra wyścigi wygrała.

 

A ja łowię rybki w basenie,

nie szkodzi, że sztuczne, z plastiku.

Naprawdę, bez żadnej pomocy,

mam jeden z najlepszych wyników.

 

Wracamy do domu z dyplomem

dla bardzo aktywnej rodziny,

pójdziemy na pewno gdzieś znowu,

bo razem się dobrze bawimy.

Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania:

−− Co to jest festyn?

−− Co na festynie robili wszyscy członkowie rodziny?

−− Dlaczego miło jest wspólnie się bawić i spędzać czas?

A wy jak lubicie spędzać czas ze swoją rodziną? Narysujcie piękny obrazek przedstawiający, jak najchętniej się bawicie lub co lubicie robić (technika dowolna)

Wtorek 12.05.2020

Dzisiaj zaczynamy dzionek od ćwiczenia oddechowego „Herbatka dla mamy i taty”. Dzieci naśladują studzenie herbaty, dmuchając do plastikowego kubeczka. Zwrócenie uwagi na wdech i wydech. Wzmacnianie przepony.

 

Przeczytajcie wspólnie z rodzicami wiersz M. Mazan „Sałatki Agatki”

 

Spójrzcie, to Agatka

i supersałatka!

Ta sałatka skusi

każdego niejadka!

 

A co jest w sałatce?

Śliwki i jabłuszka,

i pachnący melon,

i słodziutka gruszka.

 

Jest w niej też ananas

oraz mandarynki,

jest zielone kiwi,

są nawet rodzynki.

 

Z czym chcecie, sałatkę

zrobi wam Agatka,

więc powiedzcie teraz:

z czym ma być sałatka?

 

Ciekawe ile owoców z wiersza zapamiętaliście? A może spróbujecie poszukać i nazwać owoce, które macie u siebie w domu?

 

Możecie również pokolorować kolorowanki przedstawiające różne owoce.

Dla chętnych w programie Wordwall stworzyłyśmy grę- ale uwaga, jest bardzo trudna J

 

https://wordwall.net/pl/resource/2026044

 

Środa 13.05.2020

 

Pobawcie się z mamą w zabawę „Mama ukryła…”. Dzieci siedzą na dywanie,mama pokazuje im tacę z przedmiotami codziennego użytku (talerz, łyżka, kubek, widelec itp.) i prosi, aby dokładnie się im przyjrzały. Przykrywa tacę materiałem i chowa jeden z przedmiotów. Następnie zdejmuje materiał i prosi dzieci o odgadnięcie, czego brakuje. Ćwiczenie spostrzegawczości.

 

Wytnijcie nożyczkami jak najwięcej pasków z kolorowego papieru. Spróbujcie nazwać te kolory. Możecie paseczki wykorzystać do dwóch zabaw:

  • Zabawa rytmizująca „Kolorowe szlaczki”. Układanie z pasków powtarzających się wzorów.
  • Zabawa plastyczna „Kolorowy świat”. Układanie na kartce kompozycji z pasków według własnego pomysłu i przyklejenie jej do kartki A3 (dzieci powinny wykorzystać wszystkie zgromadzone przez siebie paski).

 

Jesteśmy bardzo ciekawe, jakie piękne prace wam wyjdą.

 

Czwartek 14.05.2020

 

Poproście dzisiaj mamę albo tatę o pokazanie wam albumów rodzinnych. Ciekawe, czy rozpoznacie rodziców albo swoich dziadków na ich zdjęciach z dzieciństwa.

 

Pobawcie się w zabawę „Śmiech mamy i taty”. Dzieci naśladują śmiech rodziców: mamy – cha, cha, cha; taty – ho, ho, ho. Wzmacnianie przepony.

 

Narysujcie kredkami lub farbami portrety waszych rodziców. Pamiętajcie, że narysować musicie bardzo dokładnie każdy szczegół- oczy, uszy, kolor włosów.

 

Piątek 15.05.2020

 

Dzisiaj pobawimy się plasteliną. Spróbujcie wykonać „Obrazek dla rodziców”- Toczenie kuleczek i wałeczków z plasteliny oraz wyklejanie z nich na kartce A4 własnej kompozycji. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, poznawanie struktury plasteliny.

 

W trakcie robienia prac możecie posłuchać kilku piosenek o rodzinie z repertuaru Spiewających Brzdąców:

https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg

https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA

https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g

https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc

 

Do szybkiego zobaczenia! Buziaki od Pani Klaudii i Pani Emilki J

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 maja

Maj to miesiąc sprzyjający różnym wycieczkom i wyjazdom. Jest to świetna okazja do tego, żeby odwiedzić oliwskie Zoo. Ponieważ ogród zoologiczny jest zamknięty, postanowiłyśmy przygotować dla was kilka zabaw związanych z egzotycznymi zwierzętami.

  1. Posłuchajcie piosenki „Idziemy do zoo” i spróbujcie zamienić się w zwierzęta, które pojawiają się w piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

  1. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
  • Jakie zwierzęta mieszkają w zoo?
  • Co to jest zoo?
  • Jak należy zachowywać się w zoo?
  • Dlaczego nie wolno karmić i drażnić zwierząt?
  • Dlaczego zakłada się ogrody zoologiczne?

 

  1. Poszukajcie w domu książek i albumów o zwierzętach egzotycznych. Opowiedzcie, co widzicie na zdjęciach, poczytajcie ciekawostki o zwierzętach. Spróbujcie dowiedzieć się, które zwierzę jest najszybsze, największe i najbardziej groźne.
  2. Na stronie internetowej gdańskiego zoo możecie obejrzeć krótkie filmiki z życia różnych zwierząt

https://www.facebook.com/zoogdansk

 

 

5 maja

  1. Rozwiążcie zagadki o zwierzętach

W paski czarno-białe suknię nałożyła
i wszystkim znajomym dumnie ogłosiła:
„Już się kryć nie muszę w sawannie przed nikim,
bo i tak mnie mylą ze zwykłym konikiem” (zebra)

Zamiast nosa wielki róg,
dosyć głośny tupot nóg,
idzie ciężki, idzie duży
aż się za nim piasek kurzy. (nosorożec)

Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję,
więc pewnie nie często ją myje.
Na sierści ma plamy wzorzyste
wprost z drzew zrywa liście soczyste. (żyrafa)

Gdy budzi e Afryce się rano,
to grzywę ma potarganą.
Jak kot do zwierzyny się skrada,
jest królem, a więc mu wypada. (lew)

Choć przypomina człowieka,
na drzewo chętnie ucieka.
Banany zjada łapczywie,
i wrzeszczy przeraźliwie. (małpa)

Jest szary, powolny i wielki
i uszy ma w kształcie wachlarzy.
Ma trąbę i ogon z pędzelkiem,
je dużo i dużo też waży. (słoń)

Siedzi w klatce kolorowa
i powtarza różne słowa.
Choć to ptakom nie wypada,
ona ludzkim głosem gada. (papuga)

To jest zwierzątko z torbą na brzuchu,
która schronieniem jest dla maluchów. (kangur)

Jest podobny do niedźwiadka.
Przez dzień cały liście żuje.
Żeby z drzewa się nie zsunąć,
mocno gałąź obejmuje. (koala)

  1. Spróbujcie samodzielnie wymyśleć ruchy taneczne do piosenki The Lion sleeps tonight

https://www.youtube.com/watch?v=OQlByoPdG6c

 

Bardziej odważni mogą wymyślić taniec do piosenki „Wild Dances” Rusłany

https://www.youtube.com/watch?v=QYqB1eyN8B4

 

  1. Zabawa ruchowa „Król lew na polowaniu”. Jedno dziecko odgrywa rolę lwa, a inne osoby– antylop. Antylopy poruszają się w różnych kierunkach. Na hasło lew zastygają w bezruchu, a -lew wychodzi na łowy – może jednak upolować tylko to zwierzę, które się poruszy.

 

6 maja

  1. Dzisiaj wybierzemy się na wyprawę do Afryki. Poszukajcie w domu mapy świata, odszukajcie na niej Afrykę.
  2. Podróż w wyobraźni: Przenieście się na latającym dywanie do Afryki

Jest bardzo, bardzo cicho, zbliża się do nas latający dywan. Siadamy na nim, a on unosi nas wysoko, wysoko, po czym leci ponad polami, lasami i morzami. Nagle zwalniamy, bo pod nami Afryka! Lecimy wolniutko i oglądamy pustynię oraz zieloną sawannę. Widzimy różne zwierzęta: żyrafy, słonie, lwy, hipopotamy itd. Ale już czas na powrót. Dywan ląduje w naszym pokoju i wysiadamy.

 

  1. Spróbujcie naśladować odgłosy różnych zwierząt afrykańskich: lwa, słonia, hieny. węża, małpy.
  2. Przygotujcie obrazki przedstawiające zwierzęta. Posegregujcie je na małe i duże, ułóżcie je w kolejności od najmniejszego do największego, policzcie ile ich jest.
  3. Posłuchajcie angielskiej piosenki Walking in the jungle

https://www.youtube.com/watch?v=GoSq-yZcJ-4

 

7 maja

  1. Piórka papugi – dmuchajcie na piórka zawieszone na sznureczkach.
  2. Przeczytajcie wiersz i odpowiedzcie na pytania

W zoo

W zoo jest wesoło,

ludzie chodzą wkoło,

byk ma duże rogi,

bocian nie ma nogi,

foka pływa w stawie,

nie widać jej prawie,

słonie wodę piją,

niedźwiedzie się biją,

sowa w domku siedzi,

boi się niedźwiedzi.

Ale najładniejsze

są zielone rybki,

patrzą sobie na mnie

zza zielonej szybki

i zębów nie mają,

i rogów nie mają,

i tylko tak sobie

pływają, pływają,

pływają, pływają

i się uśmiechają.

Danuta Wawiłow

  • Wymieńcie jak najwięcej zwierząt, które były w zoo.
  • Które zwierzęta podobały się dziecku najbardziej?
  • Jakie prawa mają zwierzęta? (Nie wolno zadawać im bólu i cierpienia. Należy zapewnić im właściwe warunki życia. Nie wolno ich porzucić. Należy chronić je przed warunkami atmosferycznymi, które zagrażają ich życiu lub zdrowiu. Należy zapewnić im odpowiedni pokarm i wodę).

 

 

  1. Ulepcie wybrane zwierzątka z plasteliny albo z masy solnej.
  2. Możecie te zwierzątka wykorzystać do wykonania makiety zoo lub dżungli.
  3. Piosenka Dżungla – nasz grupowy hit sprzed kwarantanny

https://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg

 

8 maja

 

  1. Zabawa zoo – biegajcie swobodnie po pokoju, na hasło ZOO naśladujcie wybrane przez siebie zwierzę.
  2. Skaczący tygrys – podrzucajcie na kocu maskotkę tygrysa w rytm muzyki. Aby tygrys nie spadł na podłogę, wasze ruchy muszą być skoordynowane. Proponujemy do tej zabawy piosenkę Katy Perry „Roar”

https://www.youtube.com/watch?v=CevxZvSJLk8

  1. Jednym z najważniejszych pracowników zoo jest weterynarz. Dowiedzcie się, kim on jest i jaka jest jego rola w pracy ze zwierzętami.
  2. Posłuchajcie historyjki w języku angielskim o pracy weterynarza w zoo https://www.youtube.com/watch?v=7QNUoCvX9a8