Aktualności

Zajączki – propozycje zajęć do przeprowadzenia z dziećmi w domu

27.04 Poniedziałek

Obejrzyjcie albumy przedstawiające budowę naszego ciała (przydatna może okazać się bajka „Było sobie życie)

Poproście rodziców o przeczytanie wam wiersza M. Mazan „Czym się myje zęby?”

Czym się myje zęby?

Pastą i szczoteczką.

Czym się myje szyję?

Mydłem i gąbeczką.

Po co się myjemy?

Czy ktoś mi odpowie?

Myjemy się po to,

żeby dbać o zdrowie.

Rozmowa inspirowana wierszem.

−− Jakich przedmiotów używamy do mycia zębów, szyi, rąk?

−− Dlaczego się myjemy?

−− Jak jeszcze możemy dbać o swoje zdrowie?

−− Kto nam pomaga dbać o zdrowie?

 

Zabawa artykulacyjna „Soczyste owoce”. Dzieci naśladują jedzenie soczystego owocu. Ponieważ cieknie z niego sok,muszą się oblizywać. Sięgając jak najdalej, kierują język do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę. Ćwiczenie języka.

 

28.04. Wtorek

 

Dzisiaj mieliśmy udać się do naszej przedszkolnej kuchni, by zobaczyć jak przygotowywane są posiłki. Pani Kucharka miała wam opowiedzieć jak przyrządzić zdrowe jedzenie i jak ważne jest jedzenie witamin. Może udajcie się do waszej kuchni i zobaczcie jak wasze mamy przyrządzają dla was obiady. Spróbujcie im pomóc J

 

Zabawa dydaktyczna „Dla każdego coś zdrowego- powycinajcie z gazet obrazki przedstawiające różne produkty spożywcze. Spróbujcie podzielić je na te zdrowe i te niezdrowe. Poprzyklejajcie je na kartkę.

 

Zajęcia kulinarne „Sałatka owocowa”- poproście o rodziców i pomoc i przygotujcie wspólnie przepyszną sałatkę owocową

 

29.04 środa

 

Piękny uśmiech mam, bo o zęby dbam! Co musimy zrobić, by mieć zdrowe ząbki?

Poproście rodziców o przeczytanie wam zagadek:

 

Kładziesz na nią pastę, żeby umyć zęby,

a gdy już umyjesz, wraca do kubeczka.

Stoi na półeczce lub na umywalce.

Pewnie już zgadujesz, że to jest… (szczoteczka do zębów)

W domu mamy różne kubki.

W kuchni weźmiesz je z półeczki.

A ten kubek z umywalki

to jest kubek na… (szczoteczki)

 

Są pasty do butów,

pasty do podłogi,

pasty, które garnki

czyszczą bardzo ładnie.

I jest pasta w tubce,

co stoi w łazience.

Co myje ta pasta?

Czy ktoś to odgadnie? (pasta do zębów)

 

Obejrzyjcie zdjęcia gabinetu stomatologicznego i spróbujcie się dowiedzieć, jak wygląda praca dentysty. Zróbcie rodzicom pokaz prawidłowego mycia zębów. Możecie również pobawić się w dentystów.

 

30.04 Czwartek

 

Pobawcie się dzisiaj w sklep i poćwiczcie liczenie. Zróbcie pieniądze z papieru. Możecie też ulepić z plasteliny warzywa i owoce.

 

Zabawa „Rymy”( Rozwijanie sprawności językowej)- dzieci starają się wymyślić rym do podanego słowa, np.: poduszka (gruszka, pieluszka, muszka), kotek (płotek, młotek), wrotki (maskotki, stokrotki, lotki, ulotki). Nie muszą to być słowa, które oznaczają coś konkretnego. Mogą być wymyślone przez dzieci. Liczy się dobra zabawa

 

Chętni mogą pokolorować  kolorowanki przedstawiające sklepy:

 

https://www.superkid.pl/kolorowanki-sklepy-i-uslugi

 

Pani Klaudia i Pani Emilka ściskają was gorąco i życzą wszystkim ukochanym Zajączkom udanej majówki J

 

 

23 kwietnia

  1. Przygotujcie z rodzicami worek, do którego włożą różne materiały. Waszym zadanie będzie rozpoznać po dotyku, co znajduje się w worku.
  2. Zróbcie wspólnie z rodzicami instrumenty z butelek.

https://kreatywnemacierzynstwo.pl/grzechotka-z-butelki/

  1. Teraz wasze instrumenty mogą posłużyć do stworzenia orkiestry. Zastanówcie się, jakie inne materiały znalezione w domu można wykorzystać do grania:

https://www.youtube.com/watch?v=SruVR2fBQWE

24 kwietnia

  1. Pobawcie się z rodzicami w ich zabawę z dzieciństwa Kółko graniaste
  2. Zabawa badawcza „Miękkie – szorstkie”. Obejrzyjcie różne kawałki materiałów i opowiedzcie, jakie one są: miękki, twardy, gruby, cienki, szorstki, połyskliwy, puszysty, śliski.
  3. Posłuchajcie wiersza pt. Gałgankowe królestwo

W pewnym państwie,

gdzieś za wzgórzem,

zamek stoi

z wieżą w chmurze.

Król tam rządzi gałgankowy,

co swój kodeks ma surowy!

Kocha ptaki, kwiaty, dzieci,

lecz nie lubi, gdy ktoś śmieci!

Gdy się woda zbytnio leje,

król ze złości zielenieje!

Gdy ktoś zrywa piękne kwiaty,

rwie na sobie wszystkie szaty!

Każdy króla tutaj słucha

i nastawia pilnie ucha.

Już nie słychać krzyków, złości,

bo królestwo lśni w czystości.

Gałgankowy lud świętuje,

ze swym królem wiwatuje!

Bo Królestwo Gałgankowe

obyczaje ma wzorowe!

Barbara Rokicka

Odpowiedzcie na pytania:

  • Jaki był król, który rządził królestwem?
  • Czego król nie lubił? Kiedy się złościł?
  • Czy mieszkańcy królestwa słuchali swojego króla?
  • Dlaczego mieszkańcy królestwa świętowali?

 

  1. Zróbcie kukiełki ze znalezionych w domu materiałów

https://www.youtube.com/watch?v=o_ALbo2e02c

Tęsknimy za wami mocno, czekamy na was w przedszkolu.

Pani Emilka i Pani Klaudia

23 kwietnia

  1. Przygotujcie z rodzicami worek, do którego włożą różne materiały. Waszym zadanie będzie rozpoznać po dotyku, co znajduje się w worku.
  2. Zróbcie wspólnie z rodzicami instrumenty z butelek.

https://kreatywnemacierzynstwo.pl/grzechotka-z-butelki/

  1. Teraz wasze instrumenty mogą posłużyć do stworzenia orkiestry. Zastanówcie się, jakie inne materiały znalezione w domu można wykorzystać do grania:

https://www.youtube.com/watch?v=SruVR2fBQWE

22 kwietnia

  1. Dzisiaj jest Dzień Ziemi. Porozmawiajcie z rodzicami co to jest za dzień i dlaczego jest taki ważny.
  2. Posłuchajcie historyjki o pewnym krasnoludku:

Krasnal

Krasnal (pochylony nad otwartą walizką mówi):

Zapakuję powolutku…

Zapakuję powolutku…

Dzieci: Co takiego, krasnoludku?

Krasnal: Zapakuję do walizki

wszystkie czapki, buty wszystkie,

zapasową siwą brodę

i wyruszam zaraz w drogę.

(Podnosi walizkę i chce odejść, ale Dziecko I zatrzymuje go).

Dziecko I: Ale dokąd? I dlaczego?

Czyżby stało się coś złego?

Krasnal: A dlatego, drogie dzieci,

że za dużo w lesie śmieci!

(Pokazuje).

Tu papierki, tam obierki,

tu rozbite szkła…

Aż się sarna skaleczyła,

kiedy dróżką szła!

Dzieci (rozglądają się):

Tu papierki, tam obierki,

w trawie puszek stos…

Krasnal: Jak się kiedyś przewróciłem,

to rozbiłem nos!

(Przewraca się na podłogę).

Dziecko II: Oj, krasnalu! Nie narzekaj!

Dziecko III: Siądź pod grzybem i poczekaj!

Dzieci (razem): Tu maliny, tam jeżyny,

coś na pewno wymyślimy!

Dziecko I: Bo co będzie, gdy znikną krasnale?

Zamieszkają tam, gdzie nas nie ma?

Dziecko II: Gdy zabiorą spod muchomorów

swoje małe sny i marzenia?

Dziecko III: Bo co będzie, gdy zgasną po kątach –

jak płomyki – czapeczki czerwone?

Dzieci (razem): I gdy w książce zamiast krasnala

zobaczymy pustą, białą stronę?

Dorota Geller

 

Porozmawiajcie z rodzicami o tym, czy chcielibyście, żeby wszędzie dookoła leżały śmieci. Zastanówcie się, co moglibyście zrobić, aby krasnoludek miał lepszy humor.

  1. Wytnijcie wspólnie różne obrazki z gazetek reklamowych. Narysujcie na kartce kosze w różnych kolorach. Przyklejcie odpowiednie obrazki w odpowiednich koszach.
  2. Posłuchajcie pięknej piosenki ZoZi o naszej planecie

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

 

21 kwietnia

  1. Dzisiaj porozmawiajcie z rodzicami o tym, jak ważne dla przyrody jest segregowanie śmieci. Obejrzyjcie krótki filmik na ten temat:

 

https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc

 

  1. Spróbujcie razem z rodzicami posegregować domowe śmieci i razem wrzućcie je do odpowiednich pojemników.

 

  1. Nie wszystkie śmieci trzeba od razu wyrzucać. Można z nich zrobić wspaniałe zabawki. Spróbujcie zrobić z plastikowej butelki żółwia

 

http://www.twojediy.pl/co-zrobic-z-butelki-plastikowej/

 

 

20 kwietnia

Kochani, bardzo wam dziękujemy za wszystkie zdjęcia i filmiki, które nam wysyłacie. Wiemy, że mama i tata organizują wam super zabawy. Jeżeli macie ochotę pochwalić się waszymi zabawami, wyślijcie nam je przez Internet, na każdą wiadomość odpiszemy. Ściskamy was cieplutko,

Pani Emilka i Pani Klaudia

Chciałybyśmy, żebyście w tym tygodniu porozmawiali z rodzicami o ochronie środowiska, ekologii i segregacji śmieci. Myślicie, że to coś trudnego? Może troszkę, ale dzięki zabawom na pewno dbanie o Ziemię będzie dla was odrobinkę łatwiejsze.

  1. Zróbcie burzę mózgów i poszukajcie pomysłów, w jaki sposób dzieci mogą chronić przyrodę (np. poprzez wyrzucanie śmieci do odpowiednich pojemników, sprzątnie po psie, gaszenie światła, gdy nikogo nie ma w pokoju, używanie toreb na zakupy wykonanej z materiału, zakręcanie wody podczas mycia zębów).

 

  1. Zróbcie w formie plakatu Kodeks małego ekologa. Przykładowe ilustracje:
  • nie będę śmiecić.
  • będę wrzucać odpady do odpowiednich pojemników.
  • posprzątam po swoim psie.
  • będę gasić światło, gdy z niego nie korzystam.
  • będę zakręcać wodę, gdy szczotkuję zęby.
  • będę dbać o przyrodę.

 

  1. Zamieńcie się w piękne, wiosenne kwiaty i zatańczcie do jednego z najpiękniejszych utworów muzycznych Walc kwiatów Piotra Czajkowskiego. Niech poniesie was wyobraźnia

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

 

 

Piątek 17.04

 

Dzisiaj dowiedzcie się co to jest sen i kiedy do was przychodzi J Przeczytajcie z rodzicami wierszyk M. Mazan

 

Kiedy zasypiam,

przychodzą nocą

i razem ze mną

okropnie psocą!

Potrafią sprawić,

że łóżko lata

i fruną ze mną

dokoła świata.

 

Jak chcą, to zmienią

mnie w krokodyla,

co się po chwili

zmienia w motyla.

Do dziwnych krajów

mkną na wypady,

gdzie wodospady

są z czekolady.

 

Mieszkamy w igloo

albo w wigwamach.

Bawią się ze mną

nawet do rana!

To takie stworki

ze snu lub z drzemki.

Jak je nazwiemy?

Może Marzenki?

 

Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania:

– Kiedy pojawiają się Marzenki?

– Co robią Marzenki?

– Jak waszym zdaniem Marzenki mogą wyglądać?

 

A może spróbujecie namalować co się wam dzisiaj śniło? Albo najbardziej niezwykłą krainę do jakiej trafiliście podczas snu? Technika pracy dowolna.

 

Czwartek  16.04

 

Na dzisiaj Pani Klaudia miała dla was przygotowaną super niespodziankę. Rozmawialibyśmy o kosmosie i oglądali jak wygląda prawdziwy teleskop (i do czego służy). Każdy z Zajączków mógłby przez niego spojrzeć.

 

Spróbujcie się dowiedzieć co to jest gwiazdozbiór? Czy w ciągu dnia widać gwiazdy na niebie? Obejrzyjcie razem z rodzicami zdjęcia kosmosu.

 

Wiecie, że możecie stworzyć w domu swój własną galaktykę? I jest to bardzo proste J Poproście rodziców o pomoc i zaczynamy zabawę: Potrzebujemy tylko słoika, wody, barwników spożywczych, waty oraz brokatu.

Link do instrukcji:

http://www.ononaidzieciaki.pl/2017/02/galaktyka-w-soiku.html

 

Możecie pochwalić się swoimi galaktykami wysyłając nam zdjęcia J Albo przynieść do przedszkola do naszego kącika przyrody.

 

Środa 15.04

 

„Czy zwierzęta też śpią w nocy?”- do rozwiązania tej zagadki przyda się nam opowiadanie

 

Jak Janek Skowronek chciał wygrać konkurs

 

– Co tu zrobić? – zastanawiał się Janek Skowronek.

Zastanawiał się dlatego, że już jutro miał się odbyć konkurs „Jak oni ćwierkają?”, a Janek nadal nie miał nikogo do pary.

W zeszłym roku w konkursie mogli brać udział wszyscy i Janek pewnie by wygrał, gdyby nie Jarek Kanarek i ta jego

dość nieciekawa piosenka „Tiu, tiu, tiu”. W tym roku w konkursie mogły występować tylko zespoły. Janek chciał zaprosić

do wspólnego śpiewania Janusza Słowika, ale Janusz właśnie dziś postanowił wystąpić z zespołem żab „Nenufar”, więc

Janek musiał sobie szybko znaleźć kogoś innego.

– Nie ma mowy, żeby Kanarek wygrał i w tym roku – mamrotał do siebie Janek. – Co robić?

Z tego wszystkiego nie poszedł spać jak zwykle o siódmej wieczorem, tylko zasiedział się do późna. Wtedy coś zahukało

mu nad głową.

– A kto to? – spytał przestraszony Janek.

– Sylwia Sowa – powiedziała sowa, która jak zwykle zbudziła się o ósmej wieczorem i wyszła ze swojej dziupli. – A ty

jesteś ten sławny skowronek?

– Owszem – przyznał Janek, któremu bardzo pochlebiło to, że nawet nocne ptaki o nim słyszały.

– Podziwiam cię od dawna! – ucieszyła się Sylwia. – Mam twoje wszystkie płyty!

I tak sobie przyjemnie rozmawiali, aż w końcu Janek doszedł do wniosku, że właściwie mógłby wystąpić na konkursie

z Sylwią. Co prawda nie miała zbyt pięknego głosu, ale to jej „hu, hu” dobrze pasowało do jego piosenki.

Sylwia bardzo się ucieszyła z propozycji i nawet zdążyli przećwiczyć piosenkę, ale potem wybiła dziewiąta i Janek

zrobił się okropnie śpiący.

– No, to ja już lecę – powiedział. – Do zobaczenia. Konkurs zaczyna się o dwunastej w południe w Ptasim Domku Kultury!

I poleciał. Nie zauważył, że Sylwia Sowa się zaniepokoiła i coś do niego woła…

O dwunastej Janek czekał przed Ptasim Domkiem Kultury, ale Sylwii nigdzie nie było. Mijały minuty, potem godziny,

potem konkurs się skończył, a Janek ciągle był sam.

– No, niech ja spotkam tę sowę – mamrotał do siebie, strasznie zły. – Nie wiedziałem, że to taki ptaszek!

Czekał tak do siódmej wieczorem, a potem zachciało mu się spać, więc wrócił do siebie. I nigdy się nie dowiedział,

dlaczego Sylwia nie przyleciała na spotkanie…

A wy jak myślicie?

 

Zabawa „Kto w nocy poluje?”. Dzieci grupują zwierzęta przedstawione na obrazkach na aktywne w dzień (np. gołąb,krowa, owca, kura) i w nocy (np. sowa, jeż, nietoperz, borsuk). Rozmowa na temat wyglądu i zwyczajów tych zwierząt.

 

Naszym kwietniowym leśnym zwierzątkiem jest jaszczurka. Kochane Zajączki zróbcie najbardziej kolorową jaszczurkę J Kilka pomysłów poniżej:

https://zszywka.pl/p/jaszczurki-z-wloczki-11324596.html

https://www.pinterest.at/pin/474144666990315500/

https://pl.pinterest.com/pin/100908847877086493/

Wtorek 14.04

Jak tam nasze kochane Zajączki czują się po świętach? Mamy nadzieję, że do każdego z was dotarł ten sławny Zając z prezentami i że śmigus dyngus był mokry J Bardzo tęsknimy za wami i już chciałybyśmy was zobaczyć.

Buziaki od Pani Klaudi i Pani Emilki

We wtorek na zajęciach miałyśmy omawiać z dziećmi zjawisko dnia i nocy.

Można przeczytać wiersz D. Gellner „Dzień i Noc” ( na podstawie wiersza z pomocą obrazków księżyca i słońca można dzieciom pokazać wędrówkę ciał niebieskich  po niebie)

Dzień to godzin ilość spora –

trwa od rana do wieczora.

Od wieczora zaś do rana

rządzi noc – w sto gwiazd ubrana.

Rano wszyscy wstają z łóżek,

lewą albo prawą nogą,

choć niektóre straszne śpiochy

do południa wstać nie mogą!

Rano jemy co? Śniadanie!

A w południe co? Obiadek!

Dwa obiadki je łakomczuch,

pół obiadku kto? Niejadek!

Po południu – podwieczorek

można zjeść, lecz niekoniecznie,

a wieczorem co? Kolację!

I czas iść do łóżka grzecznie.

W nocy jeść już nie należy.

W nocy raczej spać wypada.

Nikt nie skacze, każdy leży,

a noc wkoło sny rozkłada.

 

Gdy po nocy świt zaświta,

słońce wzejdzie i dzień wstanie,

znowu z łóżek wyskoczymy

i będziemy jeść śniadanie.

 

Zabawa dydaktyczna „Co robimy w dzień i w nocy?”. Każde dziecko wybiera spośród obrazków przedstawiających codzienne czynności jeden. Zadaniem dzieci jest wyjaśnienie, o jakiej porze dnia wykonujemy zazwyczaj przedstawione na nim czynności. Po przyporządkowaniu danej czynności do odpowiedniej pory dzieci układają w jednej linii sekwencję obrazków zgodnie z cyklem dobowym: rano, południe, wieczór, noc, rano itd.

 

 

 

10 kwietnia

Spróbujcie samodzielnie zaprojektować kartkę wielkanocną. Przesyłamy wam pomysł jak zrobić prostą kartkę z kolorowych paseczków:

https://www.youtube.com/watch?v=uI_jMWDQkL4

Ułóżcie świąteczne życzenia i wspólnie z rodzicami wpiszcie je do swoich kartek. Kartki możecie wysłać np. do babci i dziadka, na pewno się ucieszą z takiego prezentu.

Posłuchajcie też dzisiaj piosenki w języku angielskim o 10 wielkanocnych zajączkach:

https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8

Tęsknimy za wami, Pani Emilka i Pani Klaudia

 

 

9 kwietnia

Dzień zaczynamy z nową piosenką od Śpiewających brzdąców – Kurka i pisanki

https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk

Posłuchajcie też wierszyka o pisankach

 

Policzanka o pisankach

Wskakują pisanki

w świąteczny koszyczek,

a ja stoję obok

i pisanki liczę.

Pierwsza jest różowa,

druga ma paseczki,

trzecia jest zielona

w czerwone kropeczki,

czwarta cała w kwiatki,

piąta w ładny szlaczek,

a z szóstej przed chwilą

wykluł się kurczaczek!

Maciejka Mazan

Przygotujcie sobie papierowe jajka w kolorach takich jak w wierszyku, spróbujcie ułożyć je w kolejności, przeliczcie je, porównajcie kolory i wielkość, ułóżcie w kolejności od najmniejszego do największego.

 

8 kwietnia

Mamy dla was zagadkę:

Może być z piasku,

może być siwa,

może być słodka i lukrem spływać.

 

Tak, to jest babka wielkanocna. Porozmawiajcie z rodzicami na temat wypiekania ciast świątecznych – bab i mazurków.

 

Pomóżcie rodzicom w kuchni w przygotowaniu takiej babki. Przeczytajcie razem przepis na babkę. Nazwijcie wszystkie przedmioty, które będą potrzebne do wykonania ciasta oraz produkty spożywcze. No i… zabierajcie się do pieczenia. Pamiętajcie o tym, że przed przystąpieniem do pracy w kuchni należy umyć ręce i założyć fartuszek, a po pracy należy posprzątać. Miłego pieczenia.

 

Przy okazji pieczenia warto zwrócić dzieciom uwagę na to, jak wyrasta ciasto. Można przeprowadzić eksperyment – należy wsypać do szklanej butelki łyżkę cukru, drożdże i trochę ciepłej wody. Po wymieszaniu mikstury naciągamy na szyjkę butelki balonik i całość wstawiamy do miski z gorącą wodą. Balonik wypełni się gazem i zacznie pęcznieć.

https://www.youtube.com/watch?v=nqnvNdU-wyE

 

 

7 kwietnia

Wiemy, że tęsknicie za zabawami z Panem Miłoszem, ale Pani Emilka ma dla was niespodziankę. Kiedy wrócicie do przedszkola poznacie nowe fantastyczne zabawy ruchowe. Dzisiaj na początek jedna z nich – zamienicie się w lustro. Możecie się pobawić z rodzeństwem albo z rodzicami:

https://www.youtube.com/watch?v=13_U20z0qe0&t=86s

Zabawy ruchowe w domu są możliwe. Pograjcie w klasy. Poproście rodziców o naklejenie na podłodze szablonu za pomocą taśmy papierowej i wspólnie poskaczcie.

Dobrym pomysłem na pracę plastyczną będzie wykonanie palmy wielkanocnej. Poniżej propozycja wykonania palmy oraz kwiatów z krepiny.

PALMA

https://www.youtube.com/watch?v=Qf_Q299H0RY

KWIATY

https://www.youtube.com/watch?v=St6y9UAj_XM

6 kwietnia

Zbliżają się Święta Wielkanocne, dlatego przesyłamy Wam pomysły na zabawy na ten czas.

Rodzice: Opowiedzcie dzieciom o tradycjach wielkanocnych w waszych domach, niech dzieci aktywnie włączą się w przygotowania np. pomogą nakryć do stołu, przygotują koszyczek, ułożą pisanki.

Dzieci: Obejrzyjcie z rodzicami różne wielkanocne jajka – drapanki, kraszanki, pisanki (mogą być zdjęcia). Opowiedzcie rodzicom, które jajka wam się podobają. Spróbujcie samodzielnie ozdobić świąteczną pisankę.

Zróbcie jajeczny eksperyment – sprawdźcie, jak kręci się jajko ugotowane i surowe.

Zróbcie jajeczne wyścigi – obieranie gotowanych jajek na czas i bieg z jajkiem na łyżce

Kto ma ochotę na wielkanocną bajkę, może posłuchać tej:

Bajeczka wielkanocna

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. – Daj nam jeszcze pospać, dlaczego już musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałązkach siedziało już całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk, puk! I przygrzewało mocno.

– Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka?

Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwoneczkiem na szyi.

– To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

– W wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem baranek,

a Kurczątko z Zajączkiem

podskakuje na łące.

Wielkanocne Kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach,

kiedy będzie Wielkanoc,

wierzbę pytają.

Agnieszka Galica

 

 

Piątek 03.04

 

Na dzień 03.04 przypada Dzień Tęczy. Można omówić z dziećmi kolory z jakich składa się tęcza oraz wyjaśnić w jaki sposób tęcza powstaje. Do wyjaśnienia tego zjawiska może być przydatny eksperyment z lusterkiem:

  1. Szklankę wody wypełnij w około ¾ wysokości wodą.
  2. Do szklanki włóż małe lusterko, umieszczając je tak, aby było pochylone. Z jednej strony powinno opierać się o dno szklanki, a z drugiej o ściankę.
  3. Manipuluj szklanką tak, by promienie słońca padały wprost na powierzchnię lustra. Możesz też skierować na nią strumień światła z latarki. Powstającą tęczę zaobserwujesz na suficie!

 

Dzieci mogą pokolorować rysunek tęczy albo wykleić go plasteliną. Link poniżej:

 

https://pl.pinterest.com/pin/687150855622020955/

 

Z wykorzystaniem cukierków Skittles dzieci mogą stworzyć własną tęczę J Podrzucamy link do super zabawy:

 

https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY

 

 

Czwartek 02.04

 

Dnia 02.04 przypada Dzień Książki Dla Dzieci. Zachęcamy do przeczytania dzieciom ich ulubionych książek.

 

Książek można również użyć do bardzo prostej zabawy „Mała czy Duża?”- układanie książek w kolejności od najmniejszej do największej.

 

Serdecznie zachęcamy do wykonania z dziećmi zakładki do książki.

Pod tymi linkami kilka pomysłów:

http://lustrobiblioteki.pl/2013/07/pomyslowe-zakladki-ksiazek-ktore-zrobisz/

 

https://pl.pinterest.com/dykmajewska/zak%C5%82adki-do-ksi%C4%85%C5%BCek/

 

https://www.google.com/search?q=pomys%C5%82+na+zak%C5%82adk%C4%99+do+ksi%C4%85%C5%BCki+dla+dzieci&tbm=isch&ved=2ahUKEwisx9mqsrXoAhVPr6QKHWTpA1YQ2-cCegQIABAA&oq=pomys%C5%82+na+zak%C5%82adk%C4%99+do+ksi%C4%85%C5%BCki+dla+dzieci&gs_l=img.3..0.3207.4480..4672…0.0..0.266.1494.4j5j2……0….1..gws-wiz-img…….0i30.9QCmMlS_w-M&ei=OS97XuzGG8_ekgXk0o-wBQ&bih=786&biw=1440&client=firefox-b-d

Pani Emilka z grupy Zajączków podsuwa pomysł na pracę plastyczną. Wystarczą tylko papierowe kółeczka, klej i trochę wyobraźni

Środa 01.04

 

W środę miałyśmy rozmawiać z dziećmi o robotach. Dzieci miały zrobić swojego robota z dostępnych materiałów.

 

Zachęcamy do stworzenia robota z rzeczy, które każdy ma w domu (kartony, płyty CD, sznurki, butelki itp.). Robota można nazwać, a dzieci mogą również opowiedzieć o czynnościach jakie ich robot będzie wykonywał.

 

Można też puścić dzieciom piosenkę o robotach

 

 

Wtorek 31.03

Tego dnia miałyśmy rozmawiać z dziećmi o domowych porządkach i sprzętach, które można znaleźć w domu. Przykładowe zagadki do rozwiązania:

Paszczę ma niewielką,

zębów nie ma wcale,

ale za to kurz z dywanu

zjada doskonale! (odkurzacz)     

Stoi w kącie i woła:

„Chodźcie do mnie, dzieci,

i oddajcie mi papierki,

bo uwielbiam śmieci!” (kosz na śmieci)

Po materiale
ślizga się wspaniale
kiedy się zepsuje,
nic nie uprasuje. (żelazko)

 

Postawiona w kąt,
chętnie łyka prąd.
A gdy wody nabierze,
to się kręci i pierze. (pralka)

 

Zabawa badawcza „Jak włączyć odkurzacz?”. Dzieci oglądają odkurzacz. Zastanawiają się, jak działa. Sprawdzają, gdzie się go włącza i wyłącza. Przyciskają przycisk. Zachęcamy do wspólnego odkurzania.

 

Eksperyment: zachęcamy do wykonania eksperymentu, który w prosty sposób pokaże, dlaczego należy dbać o czystość.

Czego nam potrzeba- miseczka z wodą i pieprzem, mydło z płynie

Dziecko wkłada palec do wody z pieprzem i opowiada co zaobserwowało (pieprz jest bakteriami, które przyklejają się do palca), po czym smaruje palec mydłem i ponownie wkłada do miski z wodą i pieprzem (bakterie uciekają). Wspólne wyciągnięcie wniosków (rączki trzeba porządnie myć mydłem, mydło „odpycha” bakterie).

 

Poniedziałek 30.03

W poniedziałek miałyśmy w planie przedszkolne porządki i temat dbania o zabawki. Przed rozmową z dziećmi nt. konieczności sprzątania po sobie i dbania o otoczenie można przeczytać dzieciom  opowiadanie Barbary Rokickiej Coś nie tak:

Kiedy w poniedziałek dzieci przyszły do przedszkola, ze zdziwieniem zauważyły, że ich sala wygląda jakoś inaczej.

Ojej, coś nie tak… Gdzie się podziały zabawki? Nie ma na półkach misiów, lalek. Samochody gdzieś odjechały…

Dzieci zaczęły zaglądać w każdy kątek. Pusto… Nie ma nawet jednego klocka.

– Proszę pani, gdzie się podziały nasze zabawki?

Pani spojrzała na dzieci zasmucona i powiedziała:

– A jak myślicie? Gdzie są wasze zabawki?

– Może pani Irenka schowała? – powiedział Krzyś.

– A może jakiś złodziej wszedł do przedszkola w nocy i zabrał? – zmartwił się Ignaś.

– A może obraziły się na nas, że nie chcemy sprzątać i sobie poszły? – stwierdziło któreś z dzieci.

Dzieci długo dyskutowały, co się stało z ich zabawkami.

– No i co teraz zrobimy? Czym się będziemy bawili? – zaszlochała Ania.

– Będzie nudno… – zawtórowała jej Małgosia.

Pani spojrzała uważnie na dzieci i powiedziała:

– Pomyślcie, co możemy zrobić, aby zabawki wróciły.

– Obiecać, że zawsze będziemy je sprzątać i odkładać po zabawie na półki – zaproponowała Basia.

– Uczeszemy lale i poprosimy pana Darka, aby naprawił nam samochody – nieśmiało odezwała się Ania, która często

rzuca laleczki na podłogę.

Dzieci obiecały dbać o zabawki i zawsze sprzątać po skończonej zabawie, żeby tylko półki w sali znowu się zapełniły.

– Musimy poczekać. Może zabawki wrócą – powiedziała pani. – Ale czym będziemy bawić się dzisiaj? Rozejrzyjcie się

po sali i pomyślcie.

I zaczęło się wielkie poruszenie! Jaś dostrzegł w kąciku drewniany kijek.

– Proszę pani, proszę pani, czy ma pani sznurek? – zawołał. – Zrobię wędkę: na końcu kijka przywiążę sznurek i zamocuję

magnesik. Wytnę rybki z papieru i przymocuję do nich spinacze! Będziemy wędkować! Ja taką wędkę zrobiłem kiedyś z tatą.

Kasia wycięła w wielkim kartonowym pudle otwór i zrobiła telewizor. Razem z Amelką nadawały program

z bajkami dla dzieci. Wojtuś z Krzysiem przysunęli sobie krzesła i słuchali historii o księżniczkach i rycerzach.

Cały dzień minął wyśmienicie. Każdy wymyślił „z niczego” jakąś superzabawkę.

– To może zabawki nie są nam potrzebne? – spytała pod koniec dnia pani.

– Oj nie, ja tęsknię za lalką Karolcią – powiedziała Zosia.

– A ja lubię samochodzik ZigZak – westchnął Adaś.

I dzieci przed pójściem do domów postanowiły napisać ogłoszenie:

Kochane zabawki, zabaweczki.

Wróćcie do nas, do sali „Słoneczek”.

Obiecujemy dbać o was codziennie! Czekamy!

I wywiesiły plakat w szatni.

Rano szybko każdy bez marudzenia spieszył do przedszkola. Wszyscy byli ciekawi, czy zabawki wróciły.

Jak myślicie, co zastały dzieci w sali?

 

Barbara Rokicka

Dzieci mogą do tekstu opowiadania narysować ilustrację albo pokolorować rysunek przedstawiający ulubioną zabawkę.

Zachęcamy również do porządków w zabawkach 😉

 

PIĄTEK 27 marca

Dzień żelków – żelki są bardzo wdzięcznym materiałem do działań matematycznych. Można je przeliczać, segregować wg koloru oraz wielkości. Dzieci, które mogą je zjeść mogą również określać ich smak – słodki bądź kwaśny.

Przy okazji dnia żelków warto porozmawiać z dziećmi o wpływie słodyczy na zęby i na zdrowie. Można opowiedzieć im o pracy stomatologa i o higienie jamy ustnej. Dobrym pomysłem będzie obejrzenie odcinka animacji Myszka w paski dotyczącego mycia zębów

https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw

 

Miłym urozmaiceniem będzie wykonanie zdrowych żelków. Sprawdzony przepis poniżej

https://www.nebule.pl/zdrowe-zelki/

 

Tęsknimy za wami, wracajcie zdrowi

Pani Emilka i Pani Klaudia

Kochane dzieciaki, przesyłamy Wam garść wiosennych zabaw. Mamy nadzieję, że umilą wam pobyt w domach i poprawią wam humorki 🙂
1) zabawcie się w „Wiosennych detektywów” i znajdźcie w domku przedmioty w kolorze zielonym
2) jeśli dziecko potrafi – policzcie je razem i spróbujcie pogrupować wg kategorii (zabawki/ubrania/rośliny etc.)
3) zachęćcie dziecko do narysowania portretu pani Wiosny
4) Zatańczcie razem do piosenki Majki Jeżowskiej. Piosenka do odsłuchania na oficjalnym kanale Majki https://www.youtube.com/watch?v=2wgSEPqkPAI
5)Przeczytajcie wiersz Jana Brzechwy pt. „Wiosenne porządki” http://wiersze.juniora.pl/brzechwa/brzechwa_w05.html . Teraz kolej na Ciebie – posprzątaj w domku tak, jak potrafisz 🙂 Może Mamusia/Tatuś przeczyta Ci wierszyk jeszcze raz?

6) Załóż wiosenną hodowlę szczypiorku https://rytmynatury.pl/jak-wyhodowac-szczypiorek-tak-dla-z…/ LUB fasoli https://www.youtube.com/watch?v=yztFDxDw2rQ ALBO ziemniaka http://frajdap.blogspot.com/2016/04/ziemniak-z-parapetu.html
7) Powiedz Mamusi/Tatusiowi/Babci coś miłego. Niech twoje słowa rozgrzeją ich serca jak wiosenne słoneczko

Do dzieła Kochani!

CZWARTEK 26 marca

Tego dnia mieliśmy zorganizować przedszkolne obchody Święta Lasu, dlatego warto, aby dzieci przypomniały sobie piosenkę o lesie z zajęć rytmicznych

Piosenka „W lesie”

  1. Szumi las zielony,

ptak wesoło śpiewa.

Świerszczyk gra cichutko.

Miś szeroko ziewa.

 

Ref.: Hop,hop, klaśnij raz!

Jaki piękny, zielony las!

Hop, hop, tupnij raz!

Jaki piękny las!

 

  1. Szumi las zielony,

Zając myje uszy,

Dzięcioł stuka w drzewo,

żaba pranie suszy.

 

Ref.: Hop,hop, klaśnij raz!…

http://chomikuj.pl/martap.mielec/cz+2+-+trzylatki/12+-+W+lesie,2077233096.mp3(audio)

 

Jest to również okazja do odświeżenia klasycznej zabawy ruchowej STARY NIEDŹWIEDŹ MOCNO ŚPI oraz znanego pląsu W LEŚNICZÓWCE ZA LASEM.

 

Spacer po lesie można wykorzystać do przypomnienia sobie co daje nam las i co można w nim znaleźć. Osoby mające dostęp do darów lasu mogą wykonać z dziećmi ścieżkę sensoryczną

https://karmionekultura.pl/lesna-sciezka-sensoryczna/

 

 

 

ŚRODA 25 marca

Kolejny dzień pod znakiem spaceru, jednakże dzisiaj zachęcamy do przejścia się na pobliskie działki i obserwacji roślin, które się tam znajdują. Przy okazji warto zapoznać dzieci z nazwami narzędzi ogrodniczych.

https://przedszkolankowo.pl/2017/02/06/narzedzi-ogrodnika-plansze/

Przed wyprawą na spacer po działkach można przeczytać dzieciom opowiadanie Maciejki Mazan o pączkach i kotkach.

Pączki i kotki

– Dzisiaj będziecie detektywami – powiedziała pani.

Bardzo się zaciekawiliśmy, bo detektywi mają ciekawe życie: chodzą i szukają śladów, a potem rozwiązują zagadki.

– Jakich śladów będziemy szukać? – spytała Ania.

– Śladów wiosny – oznajmiła pani.

– A w jakich butach chodzi wiosna? – spytał Marek.

Marek jest fajnym kolegą, ale czasem nic nie rozumie. Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, a Marek powiedział, że nie ma z czego, bo detektywi w telewizji zawsze szukają śladów butów, no a jeśli nie wiadomo, w jakich butach chodzi wiosna, to skąd będzie wiadomo, jakie ślady zostawia?

– Ślady wiosny są zupełnie inne – wyjaśniła pani. – Najważniejsze to kwiatki, pączki i kotki, ale nie tylko. Sami zobaczycie!

Więc ubraliśmy się i ruszyliśmy na poszukiwania jak prawdziwi detektywi. Dzień był zimny i pochmurny. Śnieg już stopniał, ale wszystko wyglądało buro i brzydko.

– Lepiej wracajmy – powiedział Janek. – Przecież widać, że wiosna jeszcze nie przyszła.

– Gdyby detektywi tak szybko się poddawali, to nie rozwiązaliby żadnej zagadki – odparła pani.

Więc zaczęliśmy szukać. Na pierwszy rzut oka wydawało się, że wszystko jest tak, jak w zimie. Ale potem zobaczyliśmy, że jakiś ptak wyciąga z krzaków długą słomkę i frunie z nią na drzewo.

– Buduje gniazdo – wyjaśniła pani. – To już pierwszy ślad wiosny!

Potem Janek zauważył, że na żywopłocie pojawiły się malutkie, jeszcze stulone listeczki.

– To są pączki – oznajmiła pani.

Marek bardzo się rozczarował, bo myślał, że śladami wiosny są pączki z lukrem i że je znajdziemy i zjemy. To był już drugi ślad wiosny, więc zaczęliśmy szukać kolejnych. Okazało się, że choć jest zimno, to obudziły się już różne robaczki, które chodziły sobie i pełzały po trawniku. Ania zauważyła, że słychać ładny śpiew ptaków, a nie tylko krakanie

wron i ćwierkanie wróbli. No, i w końcu znaleźliśmy krzak kwitnącej forsycji! Jej żółte kwiatki dopiero się rozchylały, ale był to najlepszy dowód na to, że wiosna już tu jest!

– Tylko kotków nie znaleźliśmy – zmartwiła się Ania.

– Nieprawda! Ja znalazłem! – krzyknął Marek, strasznie zadowolony z siebie. – O, tam!

I pokazał okno sąsiadów, gdzie na parapecie spał nasz znajomy kot Stefan.

– Marek! – zawołała Ania. – Chodzi o kotki na drzewie!

I wszyscy zaczęli się śmiać. Tylko Marek nie rozumiał, o co chodzi i powiedział, że jak nam tak bardzo zależy, to może poprosić Stefana, żeby na chwilę wszedł na drzewo. Jeśli to ma przyspieszyć nadejście wiosny, to czemu nie?

Maciejka Mazan

WTOREK 24 marca

Tegoroczna koncepcja roczna naszego przedszkola dotyczy lasu i jej mieszkańców. Tego dnia zachęcamy dzieci do poznania ptaków zamieszkujących polskie lasy. Na stronie

http://jestemnaptak.pl/artykuly/w-lesie

można znaleźć wiele ciekawostek związanych z różnymi gatunkami ptaków. Szczególnie zachęcamy do zwrócenia uwagi na DZIĘCIOŁY, SIKORY, GILE, PUCHACZE, KUKUŁKI I SOWY USZATE.

Pod linkiem

https://przedszkolankowo.pl/2016/12/30/ptaki-kolorowanki-zestaw-1/

znajdują się kolorowanki przedstawiające gila i sikorkę.

W ramach pracy manualnej warto ulepić ptaszki z plasteliny albo masy solnej.

Zachęcamy również do spaceru po lesie, podczas którego można usłyszeć odgłosy ptaków.

 

 

PONIEDZIAŁEK 23 marca

W związku z tym, że 22 marca przypadał Światowy Dzień Wody oraz Międzynarodowy Dzień Ochrony Bałtyku zachęcamy, aby był to dzień poświęcony wodzie oraz korzyściom, jakie daje. Warto porozmawiać z dziećmi o tym, dlaczego woda jest nam potrzebna oraz dlaczego warto ją pić.

W planie na ten dzień miałyśmy aktywności  związane z wodą. Proponujemy, aby przeprowadzić proste działania z wykorzystaniem materiałów dostępnych w domu:

  • Co pływa a co tonie – do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty i sprawdzamy, które unoszą się na powierzchni a które toną
  • Wyścigi papierowych łódek – wystarczy wanna lub duża miska i papierowe łódeczki i zawody w przedmuchiwanie łódeczek gotowe . Instrukcja jak złożyć taką łódkę w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=mF3mUchYAi0

  • W ramach zabaw ruchowych można przygotować slalom pomiędzy butelkami z wodą albo kręgle z butelek.
  • Podrzucamy też filmik z prostymi eksperymentami, do których przydadzą się rzeczy znalezione w kuchni :

https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts

 

 

Czwartek 19.03

Zbliża się wiosna, dlatego zachęcamy do zorganizowania OGRÓDKA NA PARAPECIE. Dzieci uwielbiają pielęgnować samodzielnie wysianą rzeżuchę, owies lub kwiaty doniczkowe. Można również wyhodować fasolę na gazie. Jest do doskonała okazja do poznania

 

Piątek 20.03

W przedszkolu mieliśmy tego dnia witać wiosnę, dlatego zachęcamy do rodzinnego spaceru, podczas którego dzieci mogą wyszukiwać oznak wiosny.

 

Zachęcamy do wspólnego rodzinnego śpiewu wiosennej piosenki, której uczyliśmy się na tę okazję:

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

 

Powitanie wiosny to doskonała okazja, żeby zrobić portret PANI WIOSNY. Poniżej zamieszczamy link do przykładowej pracy plastycznej, do której potrzebne są tylko papier, klej oraz obrazki wycięte z gazet

https://kreatywnadzungla.pl/2017/03/pani-wiosna-praca-plastyczna.html

 

 

Najlepsze miejsca w sieci z pomysłami na kreatywną zabawę

 

Oto najczęściej wykorzystywane przez nas internetowe źródła pomysłów na zajęcia z dziećmi.

Pozdrawiamy,

Pani Emilka i Pani Klaudia z grupy Zajączków

 

https://www.dzieckiembadz.pl/

 

https://panimonia.pl/

 

http://krokotak.com/

 

http://przedszkolnepomysly.blogspot.com/

 

https://www.itsybitsyfun.com/

 

https://ztorbynauczycielki.pl/

 

https://lecibocian.pl/

 

https://iheartcraftythings.com/