Aktualności

Zajączki – propozycje zajęć do przeprowadzenia z dziećmi w domu

7 kwietnia

Wiemy, że tęsknicie za zabawami z Panem Miłoszem, ale Pani Emilka ma dla was niespodziankę. Kiedy wrócicie do przedszkola poznacie nowe fantastyczne zabawy ruchowe. Dzisiaj na początek jedna z nich – zamienicie się w lustro. Możecie się pobawić z rodzeństwem albo z rodzicami:

https://www.youtube.com/watch?v=13_U20z0qe0&t=86s

Zabawy ruchowe w domu są możliwe. Pograjcie w klasy. Poproście rodziców o naklejenie na podłodze szablonu za pomocą taśmy papierowej i wspólnie poskaczcie.

Dobrym pomysłem na pracę plastyczną będzie wykonanie palmy wielkanocnej. Poniżej propozycja wykonania palmy oraz kwiatów z krepiny.

PALMA

https://www.youtube.com/watch?v=Qf_Q299H0RY

KWIATY

https://www.youtube.com/watch?v=St6y9UAj_XM

6 kwietnia

Zbliżają się Święta Wielkanocne, dlatego przesyłamy Wam pomysły na zabawy na ten czas.

Rodzice: Opowiedzcie dzieciom o tradycjach wielkanocnych w waszych domach, niech dzieci aktywnie włączą się w przygotowania np. pomogą nakryć do stołu, przygotują koszyczek, ułożą pisanki.

Dzieci: Obejrzyjcie z rodzicami różne wielkanocne jajka – drapanki, kraszanki, pisanki (mogą być zdjęcia). Opowiedzcie rodzicom, które jajka wam się podobają. Spróbujcie samodzielnie ozdobić świąteczną pisankę.

Zróbcie jajeczny eksperyment – sprawdźcie, jak kręci się jajko ugotowane i surowe.

Zróbcie jajeczne wyścigi – obieranie gotowanych jajek na czas i bieg z jajkiem na łyżce

Kto ma ochotę na wielkanocną bajkę, może posłuchać tej:

Bajeczka wielkanocna

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. – Daj nam jeszcze pospać, dlaczego już musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałązkach siedziało już całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk, puk! I przygrzewało mocno.

– Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka?

Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwoneczkiem na szyi.

– To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

– W wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem baranek,

a Kurczątko z Zajączkiem

podskakuje na łące.

Wielkanocne Kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach,

kiedy będzie Wielkanoc,

wierzbę pytają.

Agnieszka Galica

 

 

Piątek 03.04

 

Na dzień 03.04 przypada Dzień Tęczy. Można omówić z dziećmi kolory z jakich składa się tęcza oraz wyjaśnić w jaki sposób tęcza powstaje. Do wyjaśnienia tego zjawiska może być przydatny eksperyment z lusterkiem:

  1. Szklankę wody wypełnij w około ¾ wysokości wodą.
  2. Do szklanki włóż małe lusterko, umieszczając je tak, aby było pochylone. Z jednej strony powinno opierać się o dno szklanki, a z drugiej o ściankę.
  3. Manipuluj szklanką tak, by promienie słońca padały wprost na powierzchnię lustra. Możesz też skierować na nią strumień światła z latarki. Powstającą tęczę zaobserwujesz na suficie!

 

Dzieci mogą pokolorować rysunek tęczy albo wykleić go plasteliną. Link poniżej:

 

https://pl.pinterest.com/pin/687150855622020955/

 

Z wykorzystaniem cukierków Skittles dzieci mogą stworzyć własną tęczę J Podrzucamy link do super zabawy:

 

https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY

 

 

Czwartek 02.04

 

Dnia 02.04 przypada Dzień Książki Dla Dzieci. Zachęcamy do przeczytania dzieciom ich ulubionych książek.

 

Książek można również użyć do bardzo prostej zabawy „Mała czy Duża?”- układanie książek w kolejności od najmniejszej do największej.

 

Serdecznie zachęcamy do wykonania z dziećmi zakładki do książki.

Pod tymi linkami kilka pomysłów:

http://lustrobiblioteki.pl/2013/07/pomyslowe-zakladki-ksiazek-ktore-zrobisz/

 

https://pl.pinterest.com/dykmajewska/zak%C5%82adki-do-ksi%C4%85%C5%BCek/

 

https://www.google.com/search?q=pomys%C5%82+na+zak%C5%82adk%C4%99+do+ksi%C4%85%C5%BCki+dla+dzieci&tbm=isch&ved=2ahUKEwisx9mqsrXoAhVPr6QKHWTpA1YQ2-cCegQIABAA&oq=pomys%C5%82+na+zak%C5%82adk%C4%99+do+ksi%C4%85%C5%BCki+dla+dzieci&gs_l=img.3..0.3207.4480..4672…0.0..0.266.1494.4j5j2……0….1..gws-wiz-img…….0i30.9QCmMlS_w-M&ei=OS97XuzGG8_ekgXk0o-wBQ&bih=786&biw=1440&client=firefox-b-d

Pani Emilka z grupy Zajączków podsuwa pomysł na pracę plastyczną. Wystarczą tylko papierowe kółeczka, klej i trochę wyobraźni

Środa 01.04

 

W środę miałyśmy rozmawiać z dziećmi o robotach. Dzieci miały zrobić swojego robota z dostępnych materiałów.

 

Zachęcamy do stworzenia robota z rzeczy, które każdy ma w domu (kartony, płyty CD, sznurki, butelki itp.). Robota można nazwać, a dzieci mogą również opowiedzieć o czynnościach jakie ich robot będzie wykonywał.

 

Można też puścić dzieciom piosenkę o robotach

 

 

Wtorek 31.03

Tego dnia miałyśmy rozmawiać z dziećmi o domowych porządkach i sprzętach, które można znaleźć w domu. Przykładowe zagadki do rozwiązania:

Paszczę ma niewielką,

zębów nie ma wcale,

ale za to kurz z dywanu

zjada doskonale! (odkurzacz)     

Stoi w kącie i woła:

„Chodźcie do mnie, dzieci,

i oddajcie mi papierki,

bo uwielbiam śmieci!” (kosz na śmieci)

Po materiale
ślizga się wspaniale
kiedy się zepsuje,
nic nie uprasuje. (żelazko)

 

Postawiona w kąt,
chętnie łyka prąd.
A gdy wody nabierze,
to się kręci i pierze. (pralka)

 

Zabawa badawcza „Jak włączyć odkurzacz?”. Dzieci oglądają odkurzacz. Zastanawiają się, jak działa. Sprawdzają, gdzie się go włącza i wyłącza. Przyciskają przycisk. Zachęcamy do wspólnego odkurzania.

 

Eksperyment: zachęcamy do wykonania eksperymentu, który w prosty sposób pokaże, dlaczego należy dbać o czystość.

Czego nam potrzeba- miseczka z wodą i pieprzem, mydło z płynie

Dziecko wkłada palec do wody z pieprzem i opowiada co zaobserwowało (pieprz jest bakteriami, które przyklejają się do palca), po czym smaruje palec mydłem i ponownie wkłada do miski z wodą i pieprzem (bakterie uciekają). Wspólne wyciągnięcie wniosków (rączki trzeba porządnie myć mydłem, mydło „odpycha” bakterie).

 

Poniedziałek 30.03

W poniedziałek miałyśmy w planie przedszkolne porządki i temat dbania o zabawki. Przed rozmową z dziećmi nt. konieczności sprzątania po sobie i dbania o otoczenie można przeczytać dzieciom  opowiadanie Barbary Rokickiej Coś nie tak:

Kiedy w poniedziałek dzieci przyszły do przedszkola, ze zdziwieniem zauważyły, że ich sala wygląda jakoś inaczej.

Ojej, coś nie tak… Gdzie się podziały zabawki? Nie ma na półkach misiów, lalek. Samochody gdzieś odjechały…

Dzieci zaczęły zaglądać w każdy kątek. Pusto… Nie ma nawet jednego klocka.

– Proszę pani, gdzie się podziały nasze zabawki?

Pani spojrzała na dzieci zasmucona i powiedziała:

– A jak myślicie? Gdzie są wasze zabawki?

– Może pani Irenka schowała? – powiedział Krzyś.

– A może jakiś złodziej wszedł do przedszkola w nocy i zabrał? – zmartwił się Ignaś.

– A może obraziły się na nas, że nie chcemy sprzątać i sobie poszły? – stwierdziło któreś z dzieci.

Dzieci długo dyskutowały, co się stało z ich zabawkami.

– No i co teraz zrobimy? Czym się będziemy bawili? – zaszlochała Ania.

– Będzie nudno… – zawtórowała jej Małgosia.

Pani spojrzała uważnie na dzieci i powiedziała:

– Pomyślcie, co możemy zrobić, aby zabawki wróciły.

– Obiecać, że zawsze będziemy je sprzątać i odkładać po zabawie na półki – zaproponowała Basia.

– Uczeszemy lale i poprosimy pana Darka, aby naprawił nam samochody – nieśmiało odezwała się Ania, która często

rzuca laleczki na podłogę.

Dzieci obiecały dbać o zabawki i zawsze sprzątać po skończonej zabawie, żeby tylko półki w sali znowu się zapełniły.

– Musimy poczekać. Może zabawki wrócą – powiedziała pani. – Ale czym będziemy bawić się dzisiaj? Rozejrzyjcie się

po sali i pomyślcie.

I zaczęło się wielkie poruszenie! Jaś dostrzegł w kąciku drewniany kijek.

– Proszę pani, proszę pani, czy ma pani sznurek? – zawołał. – Zrobię wędkę: na końcu kijka przywiążę sznurek i zamocuję

magnesik. Wytnę rybki z papieru i przymocuję do nich spinacze! Będziemy wędkować! Ja taką wędkę zrobiłem kiedyś z tatą.

Kasia wycięła w wielkim kartonowym pudle otwór i zrobiła telewizor. Razem z Amelką nadawały program

z bajkami dla dzieci. Wojtuś z Krzysiem przysunęli sobie krzesła i słuchali historii o księżniczkach i rycerzach.

Cały dzień minął wyśmienicie. Każdy wymyślił „z niczego” jakąś superzabawkę.

– To może zabawki nie są nam potrzebne? – spytała pod koniec dnia pani.

– Oj nie, ja tęsknię za lalką Karolcią – powiedziała Zosia.

– A ja lubię samochodzik ZigZak – westchnął Adaś.

I dzieci przed pójściem do domów postanowiły napisać ogłoszenie:

Kochane zabawki, zabaweczki.

Wróćcie do nas, do sali „Słoneczek”.

Obiecujemy dbać o was codziennie! Czekamy!

I wywiesiły plakat w szatni.

Rano szybko każdy bez marudzenia spieszył do przedszkola. Wszyscy byli ciekawi, czy zabawki wróciły.

Jak myślicie, co zastały dzieci w sali?

 

Barbara Rokicka

Dzieci mogą do tekstu opowiadania narysować ilustrację albo pokolorować rysunek przedstawiający ulubioną zabawkę.

Zachęcamy również do porządków w zabawkach 😉

 

PIĄTEK 27 marca

Dzień żelków – żelki są bardzo wdzięcznym materiałem do działań matematycznych. Można je przeliczać, segregować wg koloru oraz wielkości. Dzieci, które mogą je zjeść mogą również określać ich smak – słodki bądź kwaśny.

Przy okazji dnia żelków warto porozmawiać z dziećmi o wpływie słodyczy na zęby i na zdrowie. Można opowiedzieć im o pracy stomatologa i o higienie jamy ustnej. Dobrym pomysłem będzie obejrzenie odcinka animacji Myszka w paski dotyczącego mycia zębów

https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw

 

Miłym urozmaiceniem będzie wykonanie zdrowych żelków. Sprawdzony przepis poniżej

https://www.nebule.pl/zdrowe-zelki/

 

Tęsknimy za wami, wracajcie zdrowi

Pani Emilka i Pani Klaudia

Kochane dzieciaki, przesyłamy Wam garść wiosennych zabaw. Mamy nadzieję, że umilą wam pobyt w domach i poprawią wam humorki 🙂
1) zabawcie się w „Wiosennych detektywów” i znajdźcie w domku przedmioty w kolorze zielonym
2) jeśli dziecko potrafi – policzcie je razem i spróbujcie pogrupować wg kategorii (zabawki/ubrania/rośliny etc.)
3) zachęćcie dziecko do narysowania portretu pani Wiosny
4) Zatańczcie razem do piosenki Majki Jeżowskiej. Piosenka do odsłuchania na oficjalnym kanale Majki https://www.youtube.com/watch?v=2wgSEPqkPAI
5)Przeczytajcie wiersz Jana Brzechwy pt. „Wiosenne porządki” http://wiersze.juniora.pl/brzechwa/brzechwa_w05.html . Teraz kolej na Ciebie – posprzątaj w domku tak, jak potrafisz 🙂 Może Mamusia/Tatuś przeczyta Ci wierszyk jeszcze raz?

6) Załóż wiosenną hodowlę szczypiorku https://rytmynatury.pl/jak-wyhodowac-szczypiorek-tak-dla-z…/ LUB fasoli https://www.youtube.com/watch?v=yztFDxDw2rQ ALBO ziemniaka http://frajdap.blogspot.com/2016/04/ziemniak-z-parapetu.html
7) Powiedz Mamusi/Tatusiowi/Babci coś miłego. Niech twoje słowa rozgrzeją ich serca jak wiosenne słoneczko

Do dzieła Kochani!

CZWARTEK 26 marca

Tego dnia mieliśmy zorganizować przedszkolne obchody Święta Lasu, dlatego warto, aby dzieci przypomniały sobie piosenkę o lesie z zajęć rytmicznych

Piosenka „W lesie”

  1. Szumi las zielony,

ptak wesoło śpiewa.

Świerszczyk gra cichutko.

Miś szeroko ziewa.

 

Ref.: Hop,hop, klaśnij raz!

Jaki piękny, zielony las!

Hop, hop, tupnij raz!

Jaki piękny las!

 

  1. Szumi las zielony,

Zając myje uszy,

Dzięcioł stuka w drzewo,

żaba pranie suszy.

 

Ref.: Hop,hop, klaśnij raz!…

http://chomikuj.pl/martap.mielec/cz+2+-+trzylatki/12+-+W+lesie,2077233096.mp3(audio)

 

Jest to również okazja do odświeżenia klasycznej zabawy ruchowej STARY NIEDŹWIEDŹ MOCNO ŚPI oraz znanego pląsu W LEŚNICZÓWCE ZA LASEM.

 

Spacer po lesie można wykorzystać do przypomnienia sobie co daje nam las i co można w nim znaleźć. Osoby mające dostęp do darów lasu mogą wykonać z dziećmi ścieżkę sensoryczną

https://karmionekultura.pl/lesna-sciezka-sensoryczna/

 

 

 

ŚRODA 25 marca

Kolejny dzień pod znakiem spaceru, jednakże dzisiaj zachęcamy do przejścia się na pobliskie działki i obserwacji roślin, które się tam znajdują. Przy okazji warto zapoznać dzieci z nazwami narzędzi ogrodniczych.

https://przedszkolankowo.pl/2017/02/06/narzedzi-ogrodnika-plansze/

Przed wyprawą na spacer po działkach można przeczytać dzieciom opowiadanie Maciejki Mazan o pączkach i kotkach.

Pączki i kotki

– Dzisiaj będziecie detektywami – powiedziała pani.

Bardzo się zaciekawiliśmy, bo detektywi mają ciekawe życie: chodzą i szukają śladów, a potem rozwiązują zagadki.

– Jakich śladów będziemy szukać? – spytała Ania.

– Śladów wiosny – oznajmiła pani.

– A w jakich butach chodzi wiosna? – spytał Marek.

Marek jest fajnym kolegą, ale czasem nic nie rozumie. Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, a Marek powiedział, że nie ma z czego, bo detektywi w telewizji zawsze szukają śladów butów, no a jeśli nie wiadomo, w jakich butach chodzi wiosna, to skąd będzie wiadomo, jakie ślady zostawia?

– Ślady wiosny są zupełnie inne – wyjaśniła pani. – Najważniejsze to kwiatki, pączki i kotki, ale nie tylko. Sami zobaczycie!

Więc ubraliśmy się i ruszyliśmy na poszukiwania jak prawdziwi detektywi. Dzień był zimny i pochmurny. Śnieg już stopniał, ale wszystko wyglądało buro i brzydko.

– Lepiej wracajmy – powiedział Janek. – Przecież widać, że wiosna jeszcze nie przyszła.

– Gdyby detektywi tak szybko się poddawali, to nie rozwiązaliby żadnej zagadki – odparła pani.

Więc zaczęliśmy szukać. Na pierwszy rzut oka wydawało się, że wszystko jest tak, jak w zimie. Ale potem zobaczyliśmy, że jakiś ptak wyciąga z krzaków długą słomkę i frunie z nią na drzewo.

– Buduje gniazdo – wyjaśniła pani. – To już pierwszy ślad wiosny!

Potem Janek zauważył, że na żywopłocie pojawiły się malutkie, jeszcze stulone listeczki.

– To są pączki – oznajmiła pani.

Marek bardzo się rozczarował, bo myślał, że śladami wiosny są pączki z lukrem i że je znajdziemy i zjemy. To był już drugi ślad wiosny, więc zaczęliśmy szukać kolejnych. Okazało się, że choć jest zimno, to obudziły się już różne robaczki, które chodziły sobie i pełzały po trawniku. Ania zauważyła, że słychać ładny śpiew ptaków, a nie tylko krakanie

wron i ćwierkanie wróbli. No, i w końcu znaleźliśmy krzak kwitnącej forsycji! Jej żółte kwiatki dopiero się rozchylały, ale był to najlepszy dowód na to, że wiosna już tu jest!

– Tylko kotków nie znaleźliśmy – zmartwiła się Ania.

– Nieprawda! Ja znalazłem! – krzyknął Marek, strasznie zadowolony z siebie. – O, tam!

I pokazał okno sąsiadów, gdzie na parapecie spał nasz znajomy kot Stefan.

– Marek! – zawołała Ania. – Chodzi o kotki na drzewie!

I wszyscy zaczęli się śmiać. Tylko Marek nie rozumiał, o co chodzi i powiedział, że jak nam tak bardzo zależy, to może poprosić Stefana, żeby na chwilę wszedł na drzewo. Jeśli to ma przyspieszyć nadejście wiosny, to czemu nie?

Maciejka Mazan

WTOREK 24 marca

Tegoroczna koncepcja roczna naszego przedszkola dotyczy lasu i jej mieszkańców. Tego dnia zachęcamy dzieci do poznania ptaków zamieszkujących polskie lasy. Na stronie

http://jestemnaptak.pl/artykuly/w-lesie

można znaleźć wiele ciekawostek związanych z różnymi gatunkami ptaków. Szczególnie zachęcamy do zwrócenia uwagi na DZIĘCIOŁY, SIKORY, GILE, PUCHACZE, KUKUŁKI I SOWY USZATE.

Pod linkiem

https://przedszkolankowo.pl/2016/12/30/ptaki-kolorowanki-zestaw-1/

znajdują się kolorowanki przedstawiające gila i sikorkę.

W ramach pracy manualnej warto ulepić ptaszki z plasteliny albo masy solnej.

Zachęcamy również do spaceru po lesie, podczas którego można usłyszeć odgłosy ptaków.

 

 

PONIEDZIAŁEK 23 marca

W związku z tym, że 22 marca przypadał Światowy Dzień Wody oraz Międzynarodowy Dzień Ochrony Bałtyku zachęcamy, aby był to dzień poświęcony wodzie oraz korzyściom, jakie daje. Warto porozmawiać z dziećmi o tym, dlaczego woda jest nam potrzebna oraz dlaczego warto ją pić.

W planie na ten dzień miałyśmy aktywności  związane z wodą. Proponujemy, aby przeprowadzić proste działania z wykorzystaniem materiałów dostępnych w domu:

  • Co pływa a co tonie – do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty i sprawdzamy, które unoszą się na powierzchni a które toną
  • Wyścigi papierowych łódek – wystarczy wanna lub duża miska i papierowe łódeczki i zawody w przedmuchiwanie łódeczek gotowe . Instrukcja jak złożyć taką łódkę w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=mF3mUchYAi0

  • W ramach zabaw ruchowych można przygotować slalom pomiędzy butelkami z wodą albo kręgle z butelek.
  • Podrzucamy też filmik z prostymi eksperymentami, do których przydadzą się rzeczy znalezione w kuchni :

https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts

 

 

Czwartek 19.03

Zbliża się wiosna, dlatego zachęcamy do zorganizowania OGRÓDKA NA PARAPECIE. Dzieci uwielbiają pielęgnować samodzielnie wysianą rzeżuchę, owies lub kwiaty doniczkowe. Można również wyhodować fasolę na gazie. Jest do doskonała okazja do poznania

 

Piątek 20.03

W przedszkolu mieliśmy tego dnia witać wiosnę, dlatego zachęcamy do rodzinnego spaceru, podczas którego dzieci mogą wyszukiwać oznak wiosny.

 

Zachęcamy do wspólnego rodzinnego śpiewu wiosennej piosenki, której uczyliśmy się na tę okazję:

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

 

Powitanie wiosny to doskonała okazja, żeby zrobić portret PANI WIOSNY. Poniżej zamieszczamy link do przykładowej pracy plastycznej, do której potrzebne są tylko papier, klej oraz obrazki wycięte z gazet

https://kreatywnadzungla.pl/2017/03/pani-wiosna-praca-plastyczna.html

 

 

Najlepsze miejsca w sieci z pomysłami na kreatywną zabawę

 

Oto najczęściej wykorzystywane przez nas internetowe źródła pomysłów na zajęcia z dziećmi.

Pozdrawiamy,

Pani Emilka i Pani Klaudia z grupy Zajączków

 

https://www.dzieckiembadz.pl/

 

https://panimonia.pl/

 

http://krokotak.com/

 

http://przedszkolnepomysly.blogspot.com/

 

https://www.itsybitsyfun.com/

 

https://ztorbynauczycielki.pl/

 

https://lecibocian.pl/

 

https://iheartcraftythings.com/